عروج تظاهرات مردم کردستان عراق آب شدن عروسک “استقلال طلبی” و کمونیزم کوردی!

عروج تظاهرات مردم کردستان عراق آب شدن عروسک “استقلال طلبی” و کمونیزم کوردی!

salehinia@aol.com

مقدمه:

کاملا قابل پیش بینی بود که شکست شوی “استقلال کردستان” پایان داستان بدبختی های مردم در منطقه کردستان عراق نخواهد بود. اگر این شو پیروز هم می شد چنین انتظاری نداشتیم! ناسیونالیزم کردی بازنده اون مضحکه بود و کمونیزم کوردی که شکل “کمونیستی” اون ناسیونالیزم است در تابلوهای شناخته شده حزب کمونیست ایران و احزاب سه قلوی کمونیست کارگری ایران و حزب کمونیست عراق ، با شکست این شوی استقلال بیشتر پوپولیزم و گیجی خود را نشان دادند .

پوپولیزم را بجای “مداخله گری” نتوانستند عالب کنند و توسط برخی فعالین هوشیار کمونیست بجا و قاطعانه افشا شدند(۱و۲)

در همان دوران من توضیح دادم که کمونیزم مداخله گر یعنی رفتن در جنبشهای طبقاتی مطالباتی برای زندگی انسانی و برابر و افشای طرح های بورژوازی چه نوع کردایتی و چه نوع لیبرال امپریالیستی اش! این است الگوئی که می تواند کمونیزم را به یک الترناتیو تبدیل کند. توضیح دادم که بخش چپ ناسیونالیزم کوردی که نامش را کمونیزم گذاشته در نمایشنامه بارزانی دارد واقعیتهای خودش را عیان می کند. خوشحالم که اعتراض وسیع جنبشهای مطالباتی مردم در کردستان به سرعت ادعای من را ثابت کرد و تو دهنی بزرگی به ناسیونالیزم و متحدش کمونیزم کوردی زد!

 

(۱)اعتراضات مردم در کردستان عراق متوجه چه بود و کمونیستهای کردی کجا هستند؟

بنا به اطلاعات رسیده اعتراضات مردم در کردستان عراق طی چند روز جندین شهر خصوصا بخش مربوط به استان سلیمانیه را در برگرفت. دفاتر ۴ حزب اصلی حاکم یا حاشیه حکومتی اقلیم کردستان بنامهای حزب دموکرات(طایفه بارزانی)، حزب گوران ، جماعت اسلامی و اتحادیه میهنی(فرقه طالبانی) مورد حمله قرار گرفت و خصوصا در شهر رانیه تلفات جانی هم بدنبال داشت.ارتش های کوردی اقلیم هم مثل همه دستگاههای سرکوب عمل کردند تا مطمئن شوند نظم سرمایه در کردستان عراق بنام “ملیت کوردی” می چرخد !

جنبشهای اعتراضی در کردستان عراق همان ماهیت جنبشهای اعتراضی در سایر جوامع سرمایه داری را دارند. فقر و فاصله طبقاتی در کردستان عراق زیر سایه قدرت ناسیونالیستهای کوردی که اتفاقا حکومت هم داشته اند و “مستقل” هم بوده اند در حال توسعه است.

کمونیستهای کوردی اما وقت نداشتند اون جنبشهای اعتراضی ضد سرمایه را ببینند . مدتها سینه زدند که “کردستان استقلال می خواهد” چرا؟ چون کردستان از عراق بهتر است ازادتر است و داعش نیست! لذا؟ استقلالی که کردستان عراق داشت کافی نبود باید “مستقلتر ” می شد! باید بارزانی را تمامی دنیا می پذیرفت تا؟ کمونیزم کوردی به سوسیالیزمش برسد!

کمونیزم کوردی وسط مبارزات اعتراضی حاضر نبوده و نیست.راه قدرت گیریش را شرکت در مضحکه بارزانی دید و شکست خورد.

این مسیر پوپولیستی را همه گرایشاتی که نمی توانند با مردم گره بخورند می روند.تلاش در شرکت در بازی با بالائیها!

(۲) “شانس کمونیستهای کارگری  در کردستان عراق”؟

عباس گویا(۲) یک “شانسی” برای کمونیستهایکارگری در عراق قائل است. من اما این “شانس” را با این سنتها نمی بینم! همانقدر که شانس نمی بینم یک اسب مثلا پرواز کند! ماهیت اسب و بدنش امکان این ارزو را نمی دهد!

از دید من کمونیزم کارگری عراق توان وارد شدن در جنبشهای اجتماعی را با این فرمت موجود ندارد.مگر اینکه رسما از اون سنتهای خودش انتقاد کند و مسیری کاملا متفاوت پیش گیرد.

کمونیزم کارگری عراق به مردم برای دفاع از طرح بارزانی بدهکار است. به مردم برای ناتوانیش در سازماندهی جنبش ضد سرمایه داری در عراق بدهکار است. بعید می دانم این گرایش بیش از این باشد که نشان داده!

کوروش مدرسی نقد خوبی به کمونیزم کارگری عراق دارد.(۳) با او در این زمینه کاملا موافقم.فکر نمی کنم این اسب توان پرواز داشته باشد!

 

(۳)الترناتیو چیست و چه بود؟

الترناتیو این بود و هست که کمونیزم کارگری بجای قیقاج زدن و فرصت طلبی پوپولیستی روی مبارزه بر علیه نمودها و نتایج سرمایه داری در کردستان عراق فعالیت کند.با جنبشهای مطالباتی گره بخورد و انتظار جامعه را بالا ببرد. نشان دهد که در بستر سیاسی ناسیونالیستی انسان در کردستان عراق بجائی نمی رسد.اثبات کند که کردستان عراق ۲۰ سالست مستقل بوده . این بازی استقلال فقط رد گم کردن حاکمینت این منطقه است و فریب مردم تا خواستهاشان را بخورند و زیر پرچم طوایف موجود بسازند.

سازماندهی جنبش ضد سرمایه داری جنبش برای حاکمیت سوسیالیزم. نزدیک کردن جنبش اعتراضی در سایر مناظق عراق با جنبشهای اعتراضی کردستان و اثبات اینکه انسان معاصر دارد از یک نظام ضربه می بیند و فقط اسامی حاکمان متفاوت است.

این مسیر تنها شانس کمونیزم کارگریست چه در ایران چه عراق چه در کردستان.

منابع دیگر:

 (۱)مقالات این نویسنده در خصوص شوی استقلال کردستان عراق:

 

تضاد رویکرد ناسیونالیستی و کمونیستی در طرح و پاسخ به مسئله ملی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=65369

“جنگ ۴ ساعته و فرار پیشمرگه ها از کرکوک ” (پرده چهارم مضحکه ناسیونالیزم کرد و حامیانش)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=65139

“منطق حمایت از استقلال کردستان” و رابطه اش با عقل سالم!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=64933

هیاهوی استقلال کردستان عراق ، ادامه طرح خاورمیانه جدید ؟ و حمایت حکومت اسرائیل!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=64672

شوی “استقلال کردستان عراق و “کمونیزم کردی”–پرده دوم!”

http://www.azadi-b.com/arshiw/?cat=11

(۲)مقالات عباس گویا در نقد کمونیزم کوردی:

اعتراضات کردستان عراق و شانس کمونیسم کارگری عباس گویا:

http://www.azadi-b.com/G/2017/12/post_331.html

عباس گویا:پوپولیست های کردستان

http://www.azadi-b.com/G/2017/12/post_310.html

(۳) حزب کمونیستی و قدرت سیاسی (کوروش مدرسی)

http://www.azadi-b.com/2009/12/post_3.html