شوی “استقلال کردستان عراق و “کمونیزم کردی”–پرده دوم!”

شوی “استقلال کردستان عراق  و “کمونیزم کردی”–پرده دوم!”

مقدمه:

در مقاله قبلی (۱) توضیح دادم که این هیاهوی “استقلال کردستان عراق” یک هیاهوی ناسیونالیستی و ارتجاعی است و در ضمن الان در کانتکس موازنه قدرت جهانی و منطقه ای با توجه به نفوذ دو قطب ارتجاعی منطقه ای یعنی رژیم اسلامی و رژیم ترکیه و نیاز حکومت امریکا به هردوی اینها ، این “استقلال” دستور کار نظام جهانی امپریالیستی نیست. ضمن اینکه گرایش ارتجاعی این نظام در بلند مدت بالکانیزه کردن منطقه خاورمیانه است و این سیاست را بعنوان شمشیر داموکلس روی این منطقه نگه خواهد داشت.

بر دیگری هم این داستان دارد. دارند داعش را جمع می کنند و لازم دارند “ثبات” برگردد. حکومت عراق را لازم دارند و نمی توانند بپذیرند که شرق عراق کاملا بیفتد تو حلقوم جنبشهای ارتجاعی شیعی مورد حمایت رژیم اسلامی. در سوریه هم توافق کردند که بشار اسد فعلا بماند و تکلیف “کانتونهای کرد نشین” را هم این خواهد بود که همان باشند که الان هستند مقداری بیشتر تحت کنترل قدرت مرکزی سوریه! بقول معروف فتیله اینها را هم بکشند پائین.

بارزانی این میان چرا از ابزار “رفراندوم” استفاده می کند؟ چون می بیند دارد بساط داعش برچیده می شود و نگرانش است پادشاهیش در اقلیم کردستان به هم بخورد برای حفظ جایگاهش دارد از احساسات “کردهای غیور” استفاده بهینه می برد!

همه اینها یکطرف رسیدیم به این “کمونیزم کردی و حامی حق تعیین سرنوشت” که بدجوری گیج است و برای بارزانی سینه می زند تا “استقلال بشود” بالاخره کردها به آرزوشان برسند .بد بهتر از بدتر است!

کمونیزم کردی در فیسبوک استدلال هم می آورد که بله “بارزانی که همیشه عمر نمی کند”! نمی گویند بما که با همین استدلال چرا در انتخابات رژیم اسلامی شرکت نمی کنند ؟ بالاخره خامنه ای هم همیشه عمر نمی کند!

اما ببینیم پرده دوم شوی استقلال کردستان چگونه بازی شده:

(۱)خط و نشان کشیدنهای رژیم اسلامی و اردوغان و سرانجام مخالفت شورای امنیت سازمان ملل:

 

در همان مقاله قبلی(۱) توضیح دادم که فرق است بین “فراخوان رفراندوم” و اعلام استقلال کردستان! اولی یک سیاست بازی بارزانی است و دومی بی تردید در دینامیزم قدرت منطقه ای و جهانی باید حل و فصل شود. توضیح دادم که نه حکومت امریکا و نه حکومت روسیه و نه دنبالچه های منطقه ای اینها نه حکومت اسلامی و نه حکومت ترکیه نمی توانند کردستان مستقل را الان تحمل کنند.

خارج از اینکه اساسا چه درست باشد انچه واقعیست اینست که این شوی استقلال بیشتر عشوه حکومت اقلیم است برای گرفتن امتیاز در شرایطی که حکومت عراق دارد به سمت غرب و شمال عراق پیشروی نظامی می کند و پرچم مبارزه با داعش هم دستش دارد.

خارج از اعلام رسمی ، حکومت اسلامی دنبالچه های شیعه کردی و حزب الله خود را دارد اماده می کند برای گرفتن کرکوک (محل تولید نقت اقلیم) همینطور حکومت ترکیه دارد مانورهای نظامی می دهد برای مداخله اماده می شود. شورای امنیت را هم میخ اخر را زد به تابوت اقای بارزانی! خوب بقیه ماجرا چیست؟!

(۲) گرایشات ضد بارزانی در کردستان عراق چه می گویند؟

 دو گرایش ناسیونالیستی دیگر در کردستان عراق هستند که با این شوی بارزانی با نیتهای خودشان مخالفند.اول گرایش طالبانی است و دوم گرایشات حامی اوجالانیزم. بگذریم از کردهای شیعه دنبالچه رژیم اسلامی! خوب اینها هر کدام به دلایل مختلفی مخالف این فراخوان هستند و در کنار هم وزنه سنگینی بر علیه شوی بارزانی می سازند.از جمله به دلیل اینکه از سوی رژیم اسلامی همینطور حکومت امریکا پشتیبانی می شوند.

حامیان اوجالان می فرمایند که خط اینها اساسا استقلال نیست بلکه “مناظق خودگردان” است. همانطور که در سوریه اینها اب و برقشان را از بشار اسد گرفتند اینجا در عراق هم پابوس ارباب هستند . عمو تام تشریف دارند! خوب دقت کنید ماسک انارشیزم چه بر سرشان آورده! اوجالانیزم شیعه پرور ، متحد حاشیه ای حکومت امریکا و بشار اسد اینجا با حکومت ترکیه متحد است بر علیه بارزانی و اندرونیش که عبارتست از اقلیم کردستان!

(۳) پرده دوم به کجا ختم می شود و تکلیف “کمونیزم کردی”؟

تخمین من اینست که  این شوی رفراندوم و “استقلال کردستان” نوزادی است که قرار نیست بدنیا بیاید به همان ادرسهائی که بالا نوشتم به اضافه اینکه بارزانی و قبیله اش جربزه و توان لازمه برای جلو بردن این بازی را ندارند.اینها خانه زاد تر از اینند که بیایند انچه ساخته اند را هم از دست بدهند!

بارزانی هارت و پورتی کرد نگرفت! از دید من قائله تمامست. یکجوری باید عقب بنشیند تا بقیه انچه ممکنست از دست بدهد ، در دستش نگه دارد!

اینجا انچه مضحک تر می شود ، داستان زار کمونیزم کردی است که جائی دیدم فراخوان به “تسلیح توده ها” هم داده بود! اورش شده که توی این میدان ارتجاعی اونهم با اسلحه قرار است با کشتی بارزانی به سر منزل سوسیالیزمش برسد!

تاسفبار تر این کمونیستهای کردی هستند که نامشان را گذاشته اند “احزاب کمونیست کارگری”! مانده ام اینها ماجرا را چگونه جمع و جور می کنند! چگونه یواشکی روشان را برمی گردانند و ارام می گیرند؟ چگونه به جامعه توجیه می کنند که افتادند توی بازی بارزانی و عشق کردی گیجشان کرد؟! اما ! یادم امد که اینها هیچگاه پاسخگوی قیقاجهاشان نبودند.

لذا فکر می کنم فتیله این شوی استقلال کردستان پائین کشیده شد .بارزانی این وسط دارد دنبال راهی می گردد که در پس برگشت حاکمیت مرکری عراق یک سهمی بهش برسد. اما سوختگان  دیگر این صحنه کمونیستهای کردی هستند!

تا زمانی که کمونیزم تکلیفش با سایر گرایشات معلوم نیست و هر از چند گاهی توی قایق یکی از اینها می نشیند همین مضحکه ها ادامه دارد. خوشحالم اقلا تعدادی پیدا شدند  و توی این هیاهو حرفهای جدی تر زدند(۲)

منابع بیشتر:

(۱)هیاهوی استقلال کردستان عراق ، ادامه طرح خاورمیانه جدید ؟ و حمایت حکومت اسرائیل!(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=64672

(۲)مقالاتی در مخالفت با شوی بارزانی بنام استقلال کردستان عراق:

در حاشیه رفراندوم استقلال  کردستان عراق (مازیار رازی)

http://www.azadi-b.com/G/2017/09/post_590.html

همه پرسی استقلال کردستان عراق و سه چالش مهم پیشاروی آن (تقی روزبه)

http://www.azadi-b.com/M/2017/09/post_75.html

رفراندم در کردستان عراق و امکان بالکانی کردن ایران و خاورمیانه مهران زنگنه:

http://www.azadi-b.com/G/2017/09/post_571.html