“منطقه قرمز و ممنوعه ” در نوار مرزى کردستان

“منطقه قرمز و ممنوعه ” در نوار مرزى کردستان

اکتبر مى پرسد :

اخیراً استاندار کردستان به بهانه امنیت در مرزها صحبت از ” منطقه قرمزو ممنوعه ” در نوار مرزى کردستان کرده است، هدف از این کارچیست ؟

همایون گدازگر:

کردستان ٣۶ سال است نه تنها در مرزها بلکه تا أعماق شهرها و کوره دههای آن میلیتاریزه است . اگر فقط یک روز این میلیتاریزم را بردارند اثرى از جمهورى اسلامى در کردستان نمى ماند . خودشان هم مى دانند که بقاء حکومتشان در کردستان ربط مستقیم به حضور نظامى و گسترده نیروهاى سرکوبگرشان دارد . اگر مى خواهند دامنه نفوذ توده اى و اجتماعیشان را در کردستان امتحان کنند، بیایند فقط یک روز سایه توپ و تانک و تفنگشان را از روى سر مردم بردارند تا حال و روز رژیمشان را تمام دنیا ببیند .

طرحهاى امنیتى و اظهارات گاه وبیگاه مقامات امنیتى جمهورى اسلامى را باید بر زمینه این واقعیت در ٣۵ -٣۶ سال گذشته و بر بطن ملیتاریزه بودن دایمى کردستان دید . این خود ناشى از بى اعتمادى عمیق و متقابل رژیم و مردم نسبت به یکدیگر است .اظهارات تکرارى و خسته کننده اخیر عبدالصمد زاهدى استاندار کردستان هم شاخه وشانه کشیدن و تهدید همیشگى رژیم در این تقابل و رویارویی بین رژیم و مردم است که گاه و بیگاه به مناسبتهاى مختلف از زبان مقامات رژیم درکردستان جارى مى شود . استاندار کردستان ، پس از توجیهات ناشیانه و طولانى دال بر اینکه رژیم به کردستان نگاه امنیتى ندارد ، بلافاصله دم خروسش پیدا مى شود و طرحى به اسم طرح “حریم امنیتى” را اعلام مى کند. طبق این طرح قرار است امنیت کردستان به سپاه پاسداران سپرده شود، همچنین مناطقى از نوار مرزى به عنوان “منطقه قرمز و ممنوعه ” اعلام مى شود . استاندار و بقیه مسؤلان نظامى “تهدیدات خارجى ” را بهانه وعلت این طرح امنیتى اعلام مى کنند . ادعا مى کنند که این طرح براى جلوگیرى از ورود اسلحه و تردد “تروریستها” عملى مى شود . کسى از جمهورى اسلامى که خود بعنوان یک رژیم تروریست در داخل و خارج ایران با پرونده و مدرک شهرت جهانى دارد این ادعاهاى غیر واقعى را قبول نمى کند . ثانیا خود جمهورى اسلامى یکى از صادر کنندگان أسلحه و مهمات براى گروههاى آدمکش اسلامى در خاورمیانه است . در نتیجه این ادعاها براى امنیتى کردن کردستان بهانه است.همانطور که اشاره کردم هدف آن اساسا تهدید و ارعاب مردم و در واقع پیشگیرى از اعتراضات و مبارزات مردم در کردستان است . جدا از همه اینها همه کس مى داند که این جمهورى اسلامى و نیروهاى سرکوبگر آن هستند که جامعه را ناامن کرده اند و زنگى أمن وعادى را از شهروندان سلب کرده اند . در همین نوار مرزى که در آن جمهورى اسلامى دنبال قاچاقچى أسلحه و تروریست مى گردد سالیانه صدها نفر از مردم زحمتکش کردستان که فقر وندارى آنها را به کار شاق کولبرى مجبور کرده است ، آماج گلوله سرکوبگران قرار مى گیرند و کشته مى شوند و شیرازه زندگى امروز و آینده خانواده هایشان از هم پاشیده مى شودف نهایتا هدف جمهورى اسلامى از این تحرکات و لشکر کشى هاى گاه و بیگاه به مرزها اساسا روبه داخل است.

اکتبر :

اما به غیر از این فاکتور هاى داخلى که اشاره کردید ، مسائل و تحولات منطقه اى نمى تواند دلیل دیگرى براى این تحرکات نظامى جمهورى اسلامى در مرزهاى کردستان باشد ؟

همایون گدازگر :

مرزهاى کردستان از جانب هیچ دولت و کشور همسایه اى مورد تهدید و تعرض نیست . احزاب مسلح اپوزیسیون جمهورى اسلامى در کردستان سالهاست که خودشان اعلام کرده اند که علیه جمهورى اسلامى فعالیت مسلحانه نمى کنند. حضور نظامى پ . ک.ک در قندیل و عملیات ایذایی گاه وبیگاه “پژاک ” ( سازمان ایرانى وابسته به پ .ک.ک ) هم لشکر کشى جمهورى اسلامى و ملیتاریزه کردن کردستان را توجیه نمى کند. پ. ک.ک به غیر از درگیریهاى سال ٩١ در قندیل ( که آنهم جمهورى اسلامى شروع کننده آن بود ) اساسا با جمهورى اسلامى مناسبات دوستانه و حسنه اى دارد .

نزدیک شدن نیروهاى دیگر مخالف جمهورى اسلامى از جمله داعش و غیره به این بخش از نوار مرزى هم موضوعیت ندارد.

در نتیجه خطر بالفعل نظامى در مرزها جمهورى اسلامى را تهدید نمى کند. اما تحولات منطقه اى بخصوص در مناطق کردنشین کشورهاى همسایه طبیعى است که جمهورى اسلامى را نگران کند. جمهورى اسلامى که خود روى آتش خشم ونفرت مردم کردستان نشسته است، معلوم است مواظب کابوس تکرار مقاومت توده اى ومسلحانه کوبانى در کردستان ایران است . به خیابان ریختن جوانان در ترکیه در پشتیبانى از مقاومت کوبانى و پشتیبانى گرم مردم در شهرهاى کردستان ایران از این مقاومت نمى تواند جمهورى اسلامى را نگران نکند . درست است جمهورى اسلامى در این تحولات حکومت اقلیم کردستان را در کنار خود دارد ، اما سیر تحولات اجتماعى و سیاسى در ترکیه و سوریه و عراق و کل منطقه چنان آبستن تغییر و دگر گونى است ، که نه تنها از دست أمثال حکومت اقلیم کردستان در کمک به جمهورى اسلامى کار زیادى برنمى آید ، بلکه برعکس خود اینها در نگرانیهاى پیش روى جمهورى اسلامى براى مقابله با مردم و نگهداشتن قدرت خود شریک اند . خلاصه اینکه نگرانى از سرایت تحولات منطقه اى براى جمهورى اسلامى نه در کشورهاى دیگرو خارج از مرزها، بلکه در داخل کردستان ایران تعیین تکلیف مى شود . به این معنى تمامى تحرکات و تهدیدات و طرحهاى امنیتى جمهورى اسلامى واز جمله طرح “حریم امنیتى” اخیر استاندار کردستان ، رو به داخل و برای پیشگیرى از انفجار احتمالى اجتماعى است نه تهدیدات بیگانه و کشورهای همسایه.