تدریس آنلاین در مدارس ایران

اخیرا با توجه به گسترش شیوع کرونا، از یکسال گذشته تا الان متاسفانه مشکلات بسیاری را در تمام دنیا بوجود آورده است.

این ویروس مرگبار، در ایران جان بسیاری از هموطنان را به خطر انداخته و چه بسیار کسانی را که بیرحمانه به کام مرگ فرستاده است.

در ایران پرسنل و کادر بیمارستان دیگر به سهولت قادر به کنترل این بیماری نیستند چراکه تنها راه مبارزه با این ویروس مرگبار ففط واکسینه شدن هست که هنوز واکسن این بیماری در هیچ کجای دنیا وارد بازار نشده و فقط در مرحله آزمایش است، با توجه به ابعاد وسیع و پر خطر این بیماری و پیامد های مخرب ان در اجتماع به طبع زندگی مردم را دچار تغییر و تحول کرده است.

بطور مثال دانش آموزان مدارس بخاطر حفظ سلامتی و ایمنی خود در این مورد بیماری با توجه به تصمیم دولت و نهاد آموزش و پرورش، از رفتن بصورت حضوری در کلاسها و درس خواندن، در مدرسه خودداری کرده‌اند، وآموزش و تدریس را بصورت انلاین از منزل، توسط معلمین و کادر آموزشی در اختيار دانش آموزان قرار داده اند.

من نیز سوالی که ذهنم را درگیر کرده است، چرا آموزش و پرورش اگر چنین تصمیمی اتخاذ کرده است از ارائه گوشی های موبایل هوشمند که مجهز به اینترنت پر قدرت به قشر کم درآمد و بی بضاعت خودداری میکند، و بعضی از محصلین مدرسه چون از داشتن موبایل و اینترنت محرومند دچار یاس و سرخوردگی شده، دست به خودکشی زده اند، متاسفانه طی چند ماهه گذشته چندین دانش اموز بخاطر نبود امکانات، و استفاده نکردن از گوشی های هوشمند به زندگی خود خاتمه داده‌اند.

و چه بسیار دانش آموزانی که بخاطر نداشتن اینترنت پر سرعت به دامنه کوههای محل سکونت خود در بسیاری از نقاط کشور پناه برده‌اند تا بلکه از درس خواندن بخاطر شیوع کرونا محروم نشوند، و بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

به عقیده من دولت باید بستری مناسب برای استفاده آنلاین دانش آموزان فراهم کند، که این طیف از مردم که جمعیت جوان کشور را تشکیل میدهند، بخاطر نبود امکانات کامل از تحصیل باز نمانند و آموزش انلاین فقط مختص به اقشار مرفه جامعه کنونی ایران نباشد.

چه بسا معلمین فداکار بسیاری در بستر بیماری کرونا نیز خالصانه به تدریس مشغول بوده اند و متاسفانه بعضی از معلمان جان خود را در این راه از دست داده اند. امیدوارم هر چه زودتر این ویروس منحوس کرونا از تمامی جهان ریشه کن شود. و مردم در صحت و سلامتی کامل به زندگی نرمال و طبیعی خود باز گردند.

سمیه سلطانپور استکهلم

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate