شعارهای اعتراضی مردم سراسرایران (بخش چهارم)

«آزادی» از : س.م

سهمی مساوی، سقفی انسانی‌ست؛ آزادی

در بی‌کرانی، در فراوانی‌ست؛ آزادی

زاینده و زیباست، امّا در زمان ِ ما…

… در سایه‌ی سرمایه زندانی‌ست؛ آزادی!!!

درهرجامعه‌ای سردادن شعارها، نشان واگویای خواست‌های بی پاسخ مانده‌ی کل جامعه است. باز پرداختن به شعارها به شناخت عوامل اصلی و خصلت‌ها و خود ویژگی‌های حرکت پیشروی مردم ما کمک می‌کند. تنها از همین طریق است که می‌توان با بازخوانی شعارها و به روانشناسی اجتماعی گروه‌های مختلفی که هر یک به سهم خویش طرح کننده‌ی شعارها بوده‌اند، به موقعیت و شرایط ذهنی و عینی جامعه، به طور زنده پی برد.

پیشتر آوردم : شعارها پایه‌های مادی خواسته‌های ما هستند. آنگاه که بازنشسته‌ای شعار می‌دهد: «اگر یک اختلاس کم بشه / مشکل ما کم میشه» بیان یک جلوه‌ی اعتراض اجتماعی به اختلاس و چپاول حاکمیت را نشان می‌دهد. بازنشسته به ساده‌ترین بیان، بدان چه که می‌اندیشد، به راحت‌ترین و موجزترین شکل در خیابان و در برابر مجلس یا رسانه‌ها و در برابر رودررویی با مسئولین، آنرا بیان می‌دارد . شعارها به شناخت عوامل گوناگون اجتماعی و خصلت نمای ویژگی های حرکت خیابانی مردم، ما را نزدیک می‌کند. 

با وارسی شعارها می‌توان به هویت  گروه‌هایی که طرح کننده شعارها بوده اند، به موقعیت و شرایط ذهنی وعینی آنان در سطح کیفی جامعه، دست یافت و در آخرین کلام باید نوشت: بازگویی شعارها، جنبه‌های گوناگون فرهنگ، ایدئولوژی، میزان خودانگیختگی ومراحل پیشرفت سطوح مبارزه‌ی سیاسی به سطح طبقاتی و حتی تاکتیک و استراتژی گروه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه را در بر گرفته و مراحل ورود آن‌ها به عرصه‌ی مبارزه را به ما باز می‌شناساند. از اینرو جمع آوری شعارها بیش از هر وقتی ما را با بازشناسی مرحله‌ای که در آن به سر می‌بریم، یاری می‌رساند.

لیست شماره‌ی چهارم (۴)شعارهای که درشهرهای ایران و (یک مورد خارج ازایران) سرداده می‌شود، از روز پانزدهم تا پایان مهر ۱۴۰۱ را پوشش می‌دهد 

بدیهی است دراین دورنیزهمچون سه شماره‌ی پیشین که لینک‌هایش در پایان این شماره آمده است، شعارهای «زن – زندگی – آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید کشته شه»، «مرگ برخامنه‌ای»، «بیشرف، بیشرف»، «ایرانی باغیرت / حمایت، حمایت»،و شعار رتمیک «آزادی، آزادی، آزادی» با کف زدن‌های ممتد، شعارهای غالب و محوری و تکراری در اغلب نقاط ایران است. بعضی از شعارها با تغییراتی تکرارمی‌شوند، بعضی دیگر بی هیچ تغییری برزبان‌ها می‌آید. همه‌ی تلاشم این خواهد بود که از ثبت چندین باره‌ی یک شعارخود داری کنم و چنانچه از دستم در رفت و یک شعار دو بار به ثبت رسید، به دلیل تراکم شعارهاست.

دربازه‌ی زمانی پانزدهم تا سی‌ام مهر،روز ۲۳مهرماه، جمعی ازدانشجویان دانشگاه تهران تجمع گسترده‌ای برگزارکردند. با شکل‌گیری این تجمع از دانشکده‌های مختلف و به هم پیوستن دانشجویان، جمعیت به سمت سردر دانشگاه حرکت کرد. طبق روال روزهای قبل، نیروهای بسیجی وارداتی و دانشحویان بسیجی خود دانشکده‌ها، برای جلوگیری از راه‌یابی دانشجویان به سردر دانشگاه، ورودی سردر را قرق کرده بودند. این در حالی است که حراست دانشگاه برای ورود دانشجویان به دانشگاه پروتکل‌های امنیتی سفت و محکمی دارد که در مورد نیروهای بسیجی وارداتی و لباس شخصی اعمال نمی‌شود. تعداد این نیروها به نسبت روزهای قبل بیشتر بود؛ در مواردی این نیروها در تلاش بودند  تعدادی از دانشجویان را بازداشت کنند اما با مقاومت جمعی دانشجویان که به دانشگاه تهران ورود کرده بودند، مواجه شدند و ناکام ماندند. لازم به ذکر است، حراست امنیتی دانشگاه به هنگام خروج دانشجویان، با ایجاد تونل‌هایی از نیروهای حراست اقدام به بررسی کارت دانشجویی دانشجویان و تطبیق چهره‌ی آنان نمود که این فرآیند منجر به بازداشت خشونت آمیز تعدادی از دانشجویان شد. حراست دانشگاه تهران،  بازداشت دانشجویان  را به درگیری فیزیکی کشاند و عملاً به استفاده از مشت و لگد و شوکر وارداتی آمریکایی روی آورد و در نهایت دانشجویان بازداشتی را به اتاق‌های حراست منتقل و تحت بازجویی‌های طولانی قرار دادند. بی‌شک این روزها دانشگاه تهران یکی از امنیتی‌ترین دانشگاه‌های ایران است. با این حال دانشجویان تجمع اعتراضی خود را برگزار می‌کنند و در پایان شعار می‌دهند.

 سه عکس: نمایی از شب هولناک به آتس زدن زندان اوین!

درهمین فرصت زمانی حادثه شرم آورو خونبار به آتش کشیدن زندان اوین ، در این جنایت آشکاراکثر بندهایی که در خطر بودند محل بازداشتی های اعتراضات ، فعالین سیاسی ،نخبگان و وکلا و دانشجویان ومشخصا بندهایی ۲۴۱، بند۸، بند ۷، بند زنان، بند ۳۵۰،بازداشتگاه وزارت اطلاعات و بند ۴ اوین هستند و قتل عام سنندج نیز رُخ داد. همه‌ی تلاشم این بود که مجموعه‌ی شعارها را به ثبت برسانم و چیزی از شعارهای دانشجویان ، دفاع از زندانیان سیاسی و مردم سنندج دراین روزهای  فراموش نشدنی از قلم نیفتد!   

لازم به ذکراست؛ این دوره‌ی جمع‌آوری شعارها – همانگونه که یاد آور شدم –  در بازه زمانی پانزده روزه تا سی‌ام (۳۰) مهر ۱۴۰۱، استان‌ها و شهرهایی چون: تهران، درمناطق مختلف (نازی آباد – خیابان سردارجنگل – ستارخان – خیابان قزوین، سرعباسی – مجیدیه شمالی- محله تیموری – پامنار- پاساژعلاالدین- بازار خیام تهران -لاله زار-  مولوی- امیرکبیر– بازارچراغ برق تهران – باغ سپهسالارگلوبندک امام زاده حسن – فلاح قلعه حسن‌خان – میدان وثوق – هاشمی – سلسبیل – میدان منیریه – میدان فردوسی – سعدی- تقاطع ولی العصر- خیابان خیام- پونک– ولنجک-  ناصرخسرو– تهرانپارس – نارمک – صادقیه – بلوار فردوس – بلوارابوذر – خیابان فلسطین – خیابان شریعتی – متروی تهران – -تجریش جنت آباد – سعادت آباد – یوسف آباد – شهرزیبا – حبیب الهی – گیشا- مجتمع اکباتان – شهرک امید – شهرک صیاد تهران – دریاچه چیتگر و دیگر محلات و مجتمع‌های مسکونی) و ورامین – قم – گوهردشت کرج – گلشهر کرج – کرج شاهین ویلا – کرج جهان شهر – درختی کرج –  فردیس – قزوین – اراک – سنندج (میدان نبوت) – شهرک بهاران سنندج – بندر گنگ – بندر لنگه – مریوان – سقز – بوکان – کامیاران – دهگلان – سردشت – مهاباد – قروه – یاسوج – مرودشت – یزد – آباده فارس – فیروزآباد پارس – شیراز (معالی آباد) – شیراز (ارم) – شیراز(منطقه تاچارا) – زرین شهرفارس – اصفهان (چهارباغ عباسی وشاهین شهرو ورزنه) فولاد شهراصفهان-خوراسگان اصفهان- – مشهد (بلوارکوثر، بلوار وکیل آباد، امامت، میدان پارک) – شیروان – نیشابور – بجنورد – ماهشهر – بابل – بابلسر – گنبدکاووس- ساری (خیابان فرهنگ) – رشت (خیابان مطهری، خیابان معلم، فلکه گاز به سمت لاکان) – لوشان – رودبار – منجیل – آستارا –  تنکابن – لرستان – خوزستان – شوشتر – زاهدان – برازجان – میرجاوه –  پیرانشهر – یزدانشهر – کاشان – کرمان – کرمانشاه – جوانرود – ثلاث باباجانی استان کرمانشاه – اردبیل – تبریز- ابهر- زنجان (میدان ارتش) – اندیمشک – میاندوآب – همدان – رزن – دزفول – آبادان –  بندرعباس- خاش – جزیره کیش – عسلویه و کنگان را پوشش می‌دهد. 

و در پاسخ دوستانی که مرتب می‌پرسند: «چرا آن شعار را ننوشتی و این شعار نیامده است؟ یادآور می‌شوم؛ دوستان گرامی‌ام، من همه‌ی شعارها به وسعت ایران را در مشتم ندارم. انجام دقیق این کار و به پیش بردن آن به همت جمعی نیازمند است. هرچند تا اینجای کار، دوستان چندی به یاری‌ام شتافته‌اند ولی این همه‌ی کارنیست؛ لازم می‌دانم بار دیگر بنویسم؛ آدرس ایمیلم پای این شعارها موجود است؛ لطف کنید هر شعاری – تأکید می‌دارم هر شعاری – را که یافتید با ذکر دو نکته: یکم تاریخ شعار و دوم محل سردادن شعار، یعنی در کدام شهر و استان شنیده شده برایم بفرستید تا دقیق به ثبت برسد و بتوان در پایان به مجموعه ی کامل‌تری دست یافت. 

amir_772@hotmail.com

تهران ؛ نازی آباد:

امسال سال خونه / سید علی سرنگونه !

مجتبی بمیری/ رهبری رو نبینی

ما ضد انقلاب نیستیم / ما خود انقلابیم !

بسیجی کم آورده / رفته تفنگ آورده !

بسیجی ساندیش خور/ آخرشه خوب بخور!

ننگ ما ، ننگ ما / پلیس الدنگ ما 

بوق نزن، بوق نزن/  شعارو فریاد بزن!

دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد!

دانش اموز ، دانشجو/ اتحاد اتحاد!

دانشجو، کارگر/ اتحاد اعتصاب!   

پلاکادر : برای آزادی از زندان ایران/ زندانی که برایمان ساخته اند!

تهران؛ شهر زیبا:

همسایه های با غیرت / حمایت و حمایت 

نه شاه می خواهیم نه ملا/ لعنت به آیت الله

تهران؛اکباتان:

سبزی پلو با ماهی/ لعنت به تو سپاهی

حقوقاشون نجومی/ رفتارهاشون نجومی

مهسای ما، نیکای ما / بیان آزادی ما!

خامنه ای ضحاک/ می کشیمت زیر خاک 

بی غیرتا نشستن / هشتادی ها تو حبس اند!

حسین، حسین شعارشتان/ جنایت افتخارتان !

تهران، قلعه حسنخان:

بر نمی گریدم به خونه / سید علی اینو بدونه!
زن ها به ما پیوستن /  بی وجود ها نشستن!

میدان وثوق: 

 مجتبی بمیری / رهبری را نبینی!

میدان فردوسی: 

  بسیجی کم آورده / رفته تفنگ آورده ! 

تهران پونک:

حکومت اسلامی / قاتل هر ایرانی!

تهران؛ برابر زندان اوین:

زندانی سیاسی آزاد باید گردد!

لاهیجان:

اینقد نگین اعتراض/ اسمش شده انقلاب!

اراک:

یک نفر می کشند/ هزار نفر پشتشن!

فقر، فساد و بیداد/ مرگ بر این استنداد!

از این روزها برای تو هم هست/ از این روزها برای شما هم هست !

قزوین :

بنر: از خاوران تا اوین، خیزش خون را ببین

مشهد: 

حک.مت بچه کُش / نمی خوایم ، نیم خوایم!

کارگران پتروشیمی:

می رزمیم؛ ایران را پس می گیریم!

سنندج: 

به این نگین اعتراض/ اسمش شده انقلاب

بلوچستان را تنها نمی گذاریم / ناموج بلوچ ،ناموس گردستان هم است!

خامنه‌ایِ‌ ضحاک / می‌کشیمت زیر خاک

این همه سال جنایت / مرگ بر این ولایت

می جنگیم می میریم / ایران را پس می گیریم

وای به روزی که مسلح شویم

اگه با هم یکی نشیم / یکی یکی تموم می شیم

نان، کار، آزادی /  پوشش اختیاری

دشمن ما همینجاست / دروغ میگن آمریکاست

حکومت ضد زن/ نمی خوایم نمی خوایم

هم اسلام، هم قران/ هر دو فدای ایران

کردستان، کردستان / چشم چراغ ایران

از کردستان تا تهران / ستم علیه زنان

مرگ بر استبداد / حجاب و گشت ارشاد

رهایی حق ماست / قدرت ما جمع ماست

بهش نگین اعتراض /  اسمش شده انقلاب

بسیجی جیره خور / آخراشه خوب بخور!

تا انقلاب نکردیم / به خونه برنگردیم

تجاوز جنایت / لعنت به این ولایت

دشمن ما خدا نیست /  دشمن ما شمایید

فکر نکنید امروزه / قرار ما هر روزه

اگه با هم یکی نشیم / یکی یکی کشته میشیم

 اگه با هم یکی نشیم / یکی یکی کشته میشیم

نه روسری نه تو سری /  آزادی و برابرای                                                                         این همه سال جنایت / مرگ بر این ولایت 

همش میگن گفتگو/ مرگ بر دروغگو!

مرگ بر وطن فروش خائن

سینما رکس دیگه / مردم بیا ، بسه دیگه!

ما ضدانقلاب نیستیم / ما خود انقلابیم!

اهواز:

چشم و چراغ ایران / سنندج و زاهدان !

خامنه ای نعشه، بازبگو اغتشاشه / هرچی تومی گی باشه ، ولی دیگه آخراشه!

زاهدان: 

جنایت، جنایت/ مرگ براین ولایت !

ازخاوران تا اوین/ خیزش خون را ببین!

به ما نگو فتنه گر/ فتنه تویی ستمگر

دیوار نویسی خاش:

بسیجی جیره خور/ خون شهدا را نخور!

جزیره کیش:

مرگ بر بسیجی بی آبرو!

بندر کنگ؛ مدرسه دخترانه:

اگر با هم یکی نشیم/ یکی ، یکی تموم میشیم!

بندرعباس:

داد بزن، داد بزن/ حقتو فریاد بزن!

ما تماشاچی نمیخواهیم / به ما ملحق شوید!

مریوان:

ما می‌دونیم ترسیدین/ تازه ، کجاشو دیدین!

شعارها و اعتصابات دنشجویان: 

دانشگاه تهران :

مهسای ما، نیکای ما / ندای آزادی ما!

دانشگاه و مدرسه / آموزش زور بسه  

مرگ بر ستمگر/ چه شاه باشه، چه رهبر   

از خاوران تا آبان / خونین تمام ایران 

نه روسری، نه توسری / آزادی و برابری 

 از خاوران تا اوین/ خیزش خون را ببین

از کردستان تا سیستان  / خونین تمام ایران

دانشجو، کارگر/ اتحاد اعتصاب   

دانشجو و کارگر/ ایستاده ایم در سنگر  

خیابونا غرق خون/ استادامون خفه خون! 

نه روسری، نه توسری/ آزادی و برابری   

۱۵۰۰ نفر کشته آبان ماست 

رهایی حق ماست / قدرت ما جمع ماست   

رهایی حق ماست / مهسا اسم رمز ماست   

رهایی حق ماست / نیکا اسم رمز ماست   

شکنجه جنایت / مرگ بر این ولایت 

سیدعلی ببخشید/ دیگه باید بلند شید  

کشته ندادیم که سازش کنیم/ رهبر قاتل رو ستایش کنیم   

این دیگه اعتراض نیست/ اسمش شده انقلاب 

ایران شده بازداشتگاه / اوین شده دانشگاه! 

تهران شده بازداشتگاه/ اوین شده کشتارگاه

فکر نکنید امروزه / قرار ما هر روزه

دانشگاه آزاد است /  بنیانتان بر باد است

دانشگاه شده زندان / دانشجو را آزاد کن

فتنه تویی ستمگر/  به من نگو فتنه گر

نخبه هامون را کشتن / آخوند بجاش گذاشتن

آهای آهای نشسته ها / مهسای بعدی از شماست

 سرکوب، جنایت / دیگر اثر نداره

شریفی ها را کشتین / به ما میگید ساکت شین؟

شریف شده محاصره / به ما می گن مذاکره 

شریف شده غرق خون / استادامون خفه خون 

نخبه هامون رو کشتن / اخوند به جاش گذاشتن 

از اشرفی تا شریف / حمایت حمایت

شریف شده بازداشتگاه /  اوین شده دانشگاه

دریدند و دریدند / شریف و به خون کشیدن

وقت کلاس و درس نیست / کلاس ما همینجاست

از فردوسی تا شریف / ما همه با هم هستیم

نخبه هامون را کشتن / آخوند بجاش گذاشتن

اوین شده دانشگاه / ایران شده بازداشتگاه

سر کلاس نمیرم / تا حقمو نگیرم

وقت کلاس و درس نیست / کلاس ما همینجاست

خیابونا غرق خون / همسایمون خفه خون

حسین حسین شعارتون / کشتن ملت کارتون

این همه ظلم و بیداد/ مرگ بر این استبداد

آزادی حق ماست / شریف اسم رمز ماست

آزادی با وثیقه /  اینم شده یه حیله 

مهمان قاتل نمی خوایم

از زاهدان تا سمنان /  جانم فدای ایران

دست بزن، بوق بزن /هموطن

نیکای ما را بردن / جنازه شو آوردن

بسیجی بی غیرت/ داعش ما شمایین

بسیجی کم آوردن / لباس شخصی آوردن

حالا میگن گفتگو/ مرگ بر دروغگو

چقدر زیباتر می شه ایران / وقتی چشمهای کثیف بعضی ها کورشه!

تهران؛ دانشگاه شریف:

رئیسی کجایی؟ / ما نهار نداریم!

تا نهارو نگیریم / آروم نمی گیریم!

از خیابون میترسن / که راهمونو بستن!

شعارتون گفتگو/ تفنگتون سمت ما!

حراست، سپاهی/ پیوندتان مبارک!

بی غیرت ها نشستن/ خواهرمونو کُشتن!

تهران؛ دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی:

بسیجی، حراست / پیوندتان مبارک!

تهران؛ دانشجویان علوم اجتماعی:

شعارتان گفتگوست/ تفنگتان سمت ماست!

خِفَت، خواری، بیکاری/ جمهوری اسلامی

دانشگاه زیر هجمه/ وزیر پابوس چکمه

دانشجوها تو زندان/ بی شرفا زندان بان

لباس شخصی دانشگاه/ دانشجوها بازداشتگاه

دانشگاه و مدرسه/ اموزش زور بسه

گفتگوتون چاخانه، دانشگاه پادگانه

غرق خونه این وطن/ کودکان در کفن

حکومت بچه‌کش/ نمی خوایم، نمیخوایم

سقف و کتاب و گندم/ قدرت به دست مردم

لباس شخصی دانشگاه/ دانشجوها بازداشتگاه

سیدعلی ببخشید/ دیگه باید بلند شید  

زن ، زندگی ، آزادی / شادی ، رفاه ، آبادی

سلام وامانده / قبرت شده آماده

نه شیخ می خوایم نه ملا / لعنت به آیت الله

این دیگه اعتراض نیست / شروع انقلابه

پرچمتو  تکون بده / ساندیستو نشون بده

 از کردستان تا تبریز / فقر و فساد و تبعیض

شریف شده محاصره / اینا میگن مذاکره

شریفی با شرافت / پشتتیم تا قیامت

تهران؛ دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه امیرآباد :

باز سینما رکسی دیگه / مردم پاشین بسه دیگه !

تهران شده بازداشتگاه / اوین شده کشتارگاه!

دانشگاه شهید بهشتی:

آن کسی که بر طرفه / مسلما بی شرفه!

ازبس دروغ شنیدیم/ حرفتو گوش نمیدیم!

همه اش میگن گفتگو/ مرگ بر دروغگو!

تهران؛ دانشگاه پلی تکنیک: 

توپ،تانک، فشفشه،دیگر اثر ندارد/ به مادرم بگوئید ، دیگر دختر ندارد!

نیکای ما را بردن/ جنازه شو آوردن!

تهران؛ دانشگاه رجایی:

دانشجو و معلم / اتحاد ، اتحاد !

تهران؛دانشگده برق دانشگاه خواجه نصیر

هی کشتن و تیز زدن/ اوین رو آتیش زدن !

تا حرف حق رو گفتیم / صدای تیر شنفتیم !

تهران؛دانشجویان پردیس فنی دانشگاه :

دانشجوها بازداشتگاه / لباس شخصی دانشگاه !

تهران؛ دانشگاه علامه:

فقر، فساد، بیداد/ مرگ بر این استبداد!

دانشجوها تو زندان / بی‌شرفا زندانبان !
لباس شخصی دانشگاه / دانشجوها بازداشتگاه!

تهران؛ دانشکده دختران شریعتی:

دانشجوی زندانیسیاسی آزاد باید گردد!

تهران؛دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس:

سنندج ، زاهدان / خونین تمام ایران !

کرمانشاه؛ دانشجویان دانشگاه رازی : 

 شعار دانشجویان: بسیجی برو گم شو / ننگ ما، بسیج الدنگ ما
بسیجی جیره خور آخرشه خوب بخور / پرچمتو تکون بده، ساندیستو نشون بده

پرچمتو تکون بده/ ساندیستو نشون بده!

به بسیج : با دست خونی نماز می خونی ؟

تهران؛ دانشگاه الزهرا:

خطاب به رئیس جمهور خس و خاشاک تویی / لایق این خاک تویی!

بسیجی بی غیرت / داعش ما شمائید!

حسین ، حسین، شعارتون / جنایت افتخارتون!

سیستم فاسد نمیخوایم / مهمون قاتل نمیخوایم!

دانشگاه امیرکبیر: 

فقر، فساد و بیداد / مرگ بر این استبداد 

اگر با هم یکی نشیم/ یکی، یکی تموم میشیم 

مازنداران؛ دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی:

ما همه مازندران / شریف، اوین ، زاهدان!

آزادی حق ماست / نیکا اسم رمز ماست!

 آزادی حق ماست / مهسا اسم رمز ماست!

دانشگاه امنیتی /  نمی‌خوایم ، نمی خوایم!

علف هرز نمی‌خوایم / مهمون قاتل نمی‌خوایم!

دانشجویان آزاد اراک:

چه با حجاب، چه بی حجاب/ پیش به سوی انقلاب! 

شیراز؛ دانشکده داندانپزشکی:

هریک نفر کشته شه/ هزار نفر پشتشه!

گیلان؛دانشگاه علوم پزشکی :

هی کشتن و تیر زدن / اوین رو آتیش زدن!

رئیسی کُجایی / بما نهار ندادند!

ماتماشاگر نمی خوایم / بما ملحق شوید!

دانشجو ثروته / ثروتو آتیش نزن!

شریف خون، اوین خون / استادامون خفه خون!

بوشهر؛ دانشجویان دانشگاه خلیج فارس : 

کارگرنفت ما / رهبر سرسخت ما!

نان کار آزادی / حجاب اختیاری!

نان کار آزادی/ مسکن رفاه آبادی!

بوشهر؛دانشگاه فیلم فارسی:

به پشت ما تیرزده / اوینو آتیش زده!

دانشجو و کارگر/ اتحاد و اعتصاب!

تبریز؛ دانشگاه علوم پزشکی :

آذربایجان اویاخدر / کوردیستانا بیاخدر 

آذربایجان بیداراست / پشتیبان کردستان است!

زن- زندگی- آزادی/ ژن ژیان ئازادی

 مرگ بر ستمگر/ چه شاه باشه چه رهبر 

بجنورد؛ دانشگاه:

اعتراض، اعتصاب، انقلاب 

کرج؛ دانشگاه خوارزمی:

دانشجوی با غیرت/ حمایت ، حمایت
بسیجی وامونده  / نصف باتوم جامونده

تبریز؛انشجویان دانشگاه علوم پزشکی:

آذربایجان اویاقدی  / کوردیستانا دایاقدی
آذربایجان بیدار است / حامی کردستان است

بهبهان؛ دانشگاه دخترانه شریعتی:

نه روسری، نه توسرس/ آزادی و برابری!

شریف را دیدیم/ عبرت گرفتیم؟

خارج از کشور:

اوینو به آتش کشیدی/ بیتو به آتش می کشیم!

انقلاب زنانه / پایان مردسالاری

یاد آورگردم:این شعارها تا وقتی دربازه زمانی پیشروی در کف خیابان ها وهرجای دیگراززبان مردم تکرارشوند،من آنها راثبت خواهم نمود.پیشاپیش از دوستانی که آنچه در لیست فعلی از قلم افتاده است را در پنجره کامنت یاد آور شده و تکمیل می‌نمایند سپاسگزاری می‌کنم .

لینک شعارهای بخش های اول و دوم:

شعارهای اعتراضی مردم سراسرایران (بخش اول)

http://karegari.com/maghalat/2022/09/30/shoar-ha_3mehr_1401_AmiR.pdf

شعارهای اعتراضی مردم سراسرایران (بخش دوم)

http://karegari.com/maghalat/2022/11/30/shoar_ha_14Mehr_1401_AmiR2.pdf

شعارهای اعتراضی مردم سراسرایران (بخش سوم)

http://karegari.com/maghalat/2022/11/30/shoar_ha_10AbaN_1401_AmiR3.pdf

امیرجواهری لنگرودی

سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ برابر با ۰۶ دسامبر ۲۰۲۲

amir_772@hotmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate