یادداشت روزانه ( نمره هفدهم )

چه نیک گفته‌اند: «آنان که باد می‌کارند؛ به ناچار طوفان درو می‌کنند»!

به این طوفان بیش از یک ماهه که با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی،که همچنان در راه است، خوب بنگرید،این زخمی که شما طی چهل وسه سال برتن وپیکر جامعه‌ی جوان ما آنچه زدید، امروز طوفان خشمی شد که ناگزیرید خودتان دُراش کنید. همانگونه که حافظ سرود: «هر کسی آن دّرود عاقبتِ کار که کِشت».

چلهم “مهسا”، دیروزچهارم  آبان۱۴۰۱درسقزو”نیکا”درلرستان و”جواد حیدری”، ‌ازجانفشانان اعتراضات اخیردرروستای رحمت آباد دشتابی قزوین،امروزپنجم آبان ۱۴۰۱و بعد چلهم‌های حدیث، سارینا، آرنیکا، حنانه، غزاله، هاجر، مینو و پُرشمارانی دیگر… که آوازه خوانان این طلوع، اولین تجربه‌ی آزاد امروزو فردای ما هستند که پشت به پشت ازرخداد خونین آبان ٩٨، کاخ بیداد را به لرزه درآورده‌اند. مردم ما، بی امان و طوفان زا، درصفوف مبارزه‌ی خیابانی، اعتصاب و ده‌ها شکل دیگر مبارزه‌ی رو دررو با حاکمان و قوای سرکوبگرآن، درصفی یگانه به پیش می‌تازند!

 مراسم چهلم مهسا امینی درسقزمقاوم، باردیگرنشان داد که مهسا دخترسقزوکردستان به تنهایی نیست، بلکه اودختر همه‌ی ایران نیزهست. روزپنجم آبان ۱۴۰۱بسیاری نقاط کشور،تجمعات اعتراضی گوناگون درحداقل ۱۵۰منطقه وخیابان و دردست‌کم ۵۷ ناحیه، لااقل ۱۸ دانشگاه و اعتصاب سراسری راشاهد بودیم. دست‌کم ۱۲ شهرازجمله: شهرهای کردستان (سقز، بانه، پیرانشهر، دیواندره، دهگلان، جوانرود، کامیاران، سردشت، مریوان و مهاباد و…) اعتصاب و بسته شدن بازارها، مغازه‌ها و کسب و کارها رخ داد و درتهران، کرج، همدان، مشهد، اصفهان، قزوین، کرمان، تبریز، شیراز، بجنورد، گرگان،رشت ودیگرشهرهای کشور، تجمعات گسترده وبی نظیری برپاشد. شمارمعترضین در اغلب شهرهاچشمگیرودرنقاط مختلف تهران، تعطیلی بخشی ازبازارتهران، لاله زار، سپهسالار و بازار کامپیوتررا شاهد بودیم؛ که این مجموعه اعتراضات و رو در رویی‌ها ، توان  مزدوران حامی سرمایه را گرفته بود.

درروزهای اخیرجامعه‌ی پزشکان کشوررا درشیرازوتهران ومشهد با گازاشک‌آور زدند و دانشجویان دانشگاهای مختلف و خاصه دختران دانشجو را با رگبار دشنام نیروهای بسیجی چماقدار خویش اینجا و آنجا، مورد اذیت و آزار قرار دادند.

آنچه در پهنه‌ی خیابان‌های ایران دیده می‌شود و به درون مدارس، دانشگاه‌ها، همه‌ی تجمعات انسانی جامعه از اهل هنر و نویسندگان و شاعران گرفته تا وکلا و پزشکان، کُولبران و سُوخت بران، زنان، پرستاران وکادر درمان، دانش‌آموزان و معلمان، دانشجویان و استادان، بازنشستگان و لایه های گوناگون کارگران و زحمتشکان روستایی، مالباختگان، معلولین جنگی، دراویش اهل حق و بهائیان و… در برابر منظر جنایت بیش از چهار دهه حکومت خوف و وحشت، دستگیری، زندان، کشتار در درون زندان‌ها و صدور احکام سنگین برای زندانیان سیاسی وعقیدتی، کشیده شده، پنجه در پنجه افکندن با پیکره‌ی پیکاری‌ست که امروز در همه‌ی خیابان‌های ایران برابر شما به صف شده‌اند تا داد خود ستانند و شما را خوار و خفیف، زبون و زمینگیرسازند، تا آنچه را لازمه‌ی برخورد با شما بوده است، برسرتان آوردند و نشان دادند که در این آوردگاه، عرصه‌ی سیمرغ در کدام سوست!

آن جنایتی که شما با زندانی می‌کنید نه از سرقدرت، بلکه نشان از استیصال و بزدلی دستگاه قضای شماست؛ که زندانی را در دشوارترین وضعیت ممکن زیر بازجویی می‌کشید تا خود را محق به پرونده‌سازی بر بستر اتهامات نخ‌نمای دروغین و متهم ساختنش به شرکت در این و آن سناریوی امنیتی سوخته،نشان دهید و با دربند کشیدن بهترین فرزندان مردم، این جامعه را از حضور و اثرات سازنده‌ي‌ان‌ها محروم کنید.بی جهت نیست که مردمان ما درکف خیابان‌ها شعارمی‌دهند: «ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه» 

در تمامی بوق و کرناهای دست‌گاه‌های خبری‌تان تاکنون چند بارگفتید: “مسأله پایان یافت” اما پایان نیافت بلکه با حدّت تمام ادامه دارد و آنگونه که ضربآهنگ پنج بال پر پرواز جنبش عظیم مهر و آبان دربرابرتان دهان واکرده، یعنی ۱– اعتراضات دانش‌آموزان مدارس ۲– اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌ها ۳– حضورمداوم نیروی وسیع جوانان درخیابان ها ۴– اعتصابات سراسری اصناف و بازاریان ۵– اعتصابات کارگران، این جنبش تا نابودی شما ادامه خواهد یافت. نمی‌توان مأیوس ماند که این جنبش عظیم فرونشیند و در ادامه‌ی مسیر بایستد، برای استراحت اتراق و نفس تازه می‌کند، ولی از پای نمی‌نشیند. 

دربسترچنین شرایطی که جنبش به نقطه‌ی اوج خود فرا می‌روید، تیراندازی چهارشنبه پنجم آبان در شاه چراغ شیراز، نشان از خوف و وحشت نظام از پایان خویش در برابر پیشروی شتابان عصیان انقلابی مردم بود، مصداق «الغريق يتشبث بکل حشيش» چون غریقی که به هر خس وخاشاکی برای نجات خود از این ورطه چنگ می‌زند، برای اثبات حقانیت نداشته‌ی خود و محکومیت اعتراضات آزادیخوانه ی مردم به هرکاری برای نجات خود دست می‌زنند، این اقدامات نابخردانه نه در گنجای باور مردم جایی دارد و نه هیچ عقل سلیمی ادعای انجام آن عملیات تروریستی توسط داعش را باور می‌کند. زیرا که مردم ما اعمال اینگونه ای از حاکمیت را پیشتر و به دفعات دیده و سنجیده‌اند و می‌دانند که این جماعت هیچ استخوان راستی درهیکلشان نیست. همچنان که بمب گذاری در صحن امام رضای مشهد راباورنکردند. همچنانکه ریزش ساختمان پلاسکوی تهران و متروپل آبادان را باور نکردند؛ به یاد می‌آوریم: که درانقلاب۵۷، حاکمیت جهل و جنون و جنایت اسلامی با مراسم عزاداری چهلم شهدای آن سال‌ها برگرده‌ی قدرت پرید و این زمان با مراسم پی درپی چهلم جانفشانان ما، استمرارمبارزات مردم، این پیکره‌ی زشت وکریه حکومت نکبت اسلامی را از صحنه‌ی تاریخ به زباله‌دان تاریخ می‌فرستند.

ایدون باد!

پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲


http://karegari.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate