یادداشت روزانه ( نمره یازده ) 

همه کنشگران اجتماعی درون و برون کشور تا به امروز این پرسش را پیش پای همان فعالان مدافع حقوق کارگران قرار می دادند ، این همه کارگر و کارگر می کنید ، به این سئوال هم پاسخ دهید : پس این کارگران کجایند و کی به یاری این جنبش سراسری عظیم می آیند؟

درچهارمین هفته این رخداد بزرگ اجتماعی شهریور و مهر۱۴۰۱ برابر سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۲ ، که با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی دختر سقزی ما جرقه اش از دریافت خبر به کُما رفتن او در بیمارستان کسری تهران آغاز و در گورستان سقز در بیست و پنجم شهریور بدل به جرقه ی شد تا به امروز، باز نایستاده و بیگمان  سرِبازایستادن ندارد! 

ژرفای این ابرخیزش، جنبش، قیام یاعصیان پیشاانقلابی – هر چه که بخواهیم بنامیم- تودهِ جوانانِ دهه هشتادی به همراه زنان ومردان سراسرجغرافیای ایران،آنچنان شورانگیزونوید بخش می نماید که با تحرک پیچ درپیچ جامعه ما ازتاریخ شانزدهم مهر، همه همه تار و پود حاکمیت را در هم پیچاند و قوای سرکوب را درهراسی بیمانند درخیابان ها و کوچه ها به مردم نمایاند. آنچه امروز در برابر چشمان ما با تاریکی وهراس انگیزدیده می شود، فشار سرکوب و سرکوب و بازداشت و به زندان های گوناگون وکُشتن وسربه نیست کردن جوانان ما است .کُشتن آنان با انواع سلاح ها وحتی با کاتیوشا سواربروانت سپاه درشهرپاوه درکردستان،اوج ددمنشی همراه با درماندگی حاکمیت را میرساند. درست دراین هنگامه باردیگر خامنه ای از اندرونی ، برون شد و با برچسب نام نهادن « اغتشاش های پراکنده» ، « طراحی های انفعالی وناشیانه دشمن»  وعجیب اینکه چه غمزه شتری آمد آنگاه که به “سلام فرمانده” اش اشاره رفت … باری خامنه ای همچون یاوه گوئیهای همیشگی اش ،همچنان این جنبش عظیم را به دشمنان خیالی و توطئه آنان نسبت داد .  

شامگاه روزدوشنبه هیجدهم مهرماه، ازتصمیم پیوستن کارگران پتروشیمی و نفت به اعتصابات سراسری خبردارشدیم . بدین معنا که در این روز ۱۸ مهرماه اولین جرقه این اتحاد و همبستگی با حضور پرشورکارگران پروژه‌ای شاغل درپتروشیمی بوشهر،پالایشگاه آبادان و درعسلویه کلید خورد. همبستگی کارگران  در حمایت از فرزندان خود در کف خیابان،  شور و شوق و شعفی وافر برانگیخت.درمقابل این ردررویی طبقه کارگردرحساس ترین استان درجنوب کشوربوشهر و خوزستان یعنی مناطق پتروشیمی – گاز و نفت برای ستاندن مطالبات خویش ، با جنبش عظیم مردم ایران همراه گشتند. حاکمیت و قوای سرک.ب به هراس افتادند،متاسفانه در اولین یورش گزمگان نظام سی تن از آنان ازجمله:«حسین سلحشور “جوشکار”،رضا کوراوند “جوشکار”،رسول نوروزی “جوشکار” ،امید کوراوند”جوشکار”، مهرداد کاوسی” پایپ فیتر”، اصلان سواری،”پایپ فیتر”، حسین احمد” جوشکار تک زن” تمامی از اهالی شهرستان ایزه هستند. صمد رفیعی، ساسان رفیعی ونیکا رفیعی، کارگران فنی ازاهالی سرخون اند وهمچنین  امین علیزاده، معصومی، آرمان کاوسی، حسن احمدی، و نیما غلامی تا حال اسامی آنان اعلام شده است».  

در برابراین موج دستگیریها ،بیانیه دانشجویان درحمایت ازاعتصابات آغاز شده کارگران نفت و پتروشیمی که امضای دانشگاههای چندین شهرواستان ( اصفهان- تبریز- شهرری – واحد خوراسگان) داشتیم که در بخشی ازبیانیه خود آورده اند : « … ما هم کنارشما دندان برهم فشردیم وقتی فلان نماینده حکومت گفت: «کارگر که همیشه هست، مهم سرمایه‌گذاران هستند!» و حالا زمان آن است که این دندان را بر خرخره بانیان وضع موجود بفشاریم. بیایید بار دیگر قدرت اعتصاب را آنچنان نشان‌شان دهیم که پشتشان بلرزد از دیدن صفوف متحدمان.

بیایید با بستن شیر نفت، پا برگلوی این ظالمان بفشاریم و اجازه ندهیم عرق جبین کارگران را به پول برای سرکوب مردم ستمدیده، عزیزان و هم‌رزمانمان تبدیل کنند. بیایید نشان دهیم ثروت را واقعا چه کسانی تولید می‌کنند و در شرایط سخت کاری، چه کسانی از جان مایه می‌دهند تا طلای سیاه تبدیل به میلیاردها دلار پولی شود که هزینه بقای حکومت جنایت‌کارشان است.

ما کنار شماییم و مطمئن باشید تلاش هرروزه شما برای گسترش اعتصابات همراه خواهد بود با حمایت رو به گسترش از شما و اعتصاب‌تان در دانشگاه‌های بیشتر، ما همسنگران اجازه نمی‌دهیم اینبار این جانیان که خون‌مان را در شیشه کرده‌اند، از این مهلکه جان سالم به در ببرند! “فرزند کارگرانیم / کنارشان می مانیم” “کارگر نفت ما / رهبر سرسخت ما” »

حالا که کارگران اعتصابی را دربرابر خود داریم؛ پرسش بنیادی این است : کارگران اعتصابی برای ادامه اعتصاب آیا به نهادی برای پشتیبانی از اعتصاب در منطقه و پیوستن به اعتصاب سراسری نیازمند اند یا نه ؟  اگر آری ، چگونه و با چه سازوکاری باید این مهم را پی گیرند ؟

روشن است که برای رسیدن به پاسخ چنین پرسشی ، می بایست به گفتگو خلاق بنشینیم تا چم و خم و شکل وشیوه چگونگی آنرا متناسب با توانِ اقدام به عمل، آراه دستیابی به آن  را دریابیم و راه نشان ادامه و استمرار ، راهیابی و سامانیابی  متناسب به آنرا به کار بندیم و حاصل آن گفتگو هرچه باشد را راهنمای کنشگری های اینده این حرکت زیبا و شگفت آورقرار دهیم . چنین است و چنین تر بادا!

جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲                                                                                          

http://karegari.com                    

  

امیرجواهری لنگرودی

amir_772@hotmail.com

                            

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate