اهداف و ماهیت انقلاب پیش رو در ایران چیست؟

مقدمه:

طبیعتا هر جنبش و خط سیاسی به این سوال که اهداف و ماهیت انقلاب پیش روی ایران چیست، پاسخهای متفاوتی خواهد داد. گرایشات راست البته از بردن نام انقلاب هم واهمه دارند و هر قدر قیام مردم بوی انقلاب بگیرد  تازه اینها سنگر “رفرم” را رها می کنند و به “سرنگونی طلبها” تبدیل می شوند! نمونه حامیان پهلوی و شخص شازده پهلوی را در نظر بگیرید این قیقاجها را بخوبی می بینید! ایشان بارها در جریان خیزشهای مردم تلاش کرده همراه “جنبش سبزیها” مردم را به بخشی از حکومت اسلامی حواله دهد! اما وقتی “جو مساعد بشود” ایشان و سایر راستهای حاشیه حکومتی و بیرون حکومتی بالاخره فراخوان برای “رفراندوم” و سرنگونی طلبی را  جلو می کشند تا از مبارزه مردم خیلی عقب نمانند! لذا این سوال که ماهیت و اهداف انقلاب اتی ایران چیست ، اصولا شامل راستها نمی شود اما این مقاله هدفش اینست که چند نکته مهم را در این دوران که قیام دیماه به بهمن رسید و امیدوارم به ماههای بعدی هم رشد کند ، خدمت خوانندگان ارائه دهم:

 

(۱)فرق “سرنگونی طلبی” و خواست انقلاب چیست؟

شعار سرنگونی رژیم اسلامی به حق یکی از شعارهای مهم قیام دیماه بوده. مردم در این قیام بسیار شفاف خواهان سرنگونی کلیت نظام بودند طوری که دیگر حامیان موسوی و کروبی و توده ایها اچمز شده اند و زبانشان بند آمده! این از ثمرات قیام دیماه است.

منتهی اینجا هم می تواند برای راست که ایستاده تا انقلاب را بدزدد، می تواند یک سنگر شود! یک ایستگاه که مردم را نگه دارد.همانطور که در دور قبلی در سال ۸۸ مردم را در ایستگاه موسوی و “جنبش سبز” نگه داشت!

تضاد مرحله کنونی دیگر این نیست که جناحی هنوز بخواهند در مقابل شعار سرنگونی رژیم بایستند و خودشان را اپوزسیون بنامند! این سنگر راست شکسته شده و حالا راست در اپوزسیون می اید تا به شعار سرنگونی بپیوندد!

 اینجا و در این مرحله باید چپ ازادیخواه و رادیکال روی تفاوت  شعار سرنگونی رژیم اسلامی با مفهوم انقلاب تاکیید کند و توضیح دهد که هر سرنگونی طلبی ، انقلابی نیست. بلکه سرنگونی رژیم اسلامی وجه صلبی است که باید بطور شفاف با وجهی بسیار مهمتر یعنی وجه اثباتی ادامه یابد که نامش روند انقلاب است.

لذا چپ نه فقط در سنگر سرنگونی طلبی باید بایستد بلکه باید این سنگر را به سنگر انقلاب تکامل دهد.

اما خواست انقلاب با تعیین ماهیت این انقلاب اتی توام است.راستی این ماهیت این اهداف را چه معیارهائی تعیین می کند؟

 

(۲)چه بردارهای عینی ، اهداف و ماهیت انقلاب آتی ایران را روشن می کند؟

قیام ۵۷ به انقلاب فرانروئید.بلکه در سطح سرنگونی طلبی ماند و براحتی توسط حناح دیگر حاکمیت سرمایه داری دزدیده شد. این جناح که اسلام سیاسی بود خصوصا طی ۱۵ سال اخر دوره پهلوی در اشپزخانه این رژیم پخته شد و اماده گردید تا بتواند سربزنگاه حکومت درون حاکمیت سرمایه داری به جناح اسلام سیاسی دست بدست شود که شد!

قیام ۵۷ می توانست افقهای بسیار رادیکالتری را بدست بگیرد؟ از دید من جنبشهائی که بتوانند در حد سیاسی این اهداف را فرای سرنگونی طلبی نمایندگی کنند  انهم از زاویه چپ ، وجود نداشتند. اون چپ که بتواند انقلاب را در دوره سرنگونی طلبی نمایندگی کند و سازمان دهد و رهبری جامعه را بدست بگیرد  غائب بود و لذا جنبش سرنگونی به مرحله انقلاب و ارائه الترناتیو سرمایه عروج نکرد و لذا توسط ضد انقلاب دزدیده شد.

لذا درسی که از قیام ۵۷ میشود گرفت اینست که چپ نتوانست اون قیام را به سطح یک انقلاب فرابرویاند.

در جالیکه خواستهای مردم در بسیاری ابعاد وجود داشت اما این خواستها را به “جمهوری اسلامی” تنزل دادند . چپ نسل اول (توده ایزم) و نسل دوم(فدائیزم) هم به پیروی از سیاست “لنینیزم جهان سومی) بدنبال خط ضد امپریالیستی افتاد و کمک شد به عروج ضد انقلاب!

انقلاب اتی ایران، خوشبختانه چپ نسل سومی حاضر است که درسهای مهمی از قیام ۵۷ گرفته و اینبار دنبال گرایشات دیگر نمی افتد . هر چند این نسل سوم(کمونیزم کارگری) خودش دچار انشعابات و سرگیجه های خود است و نتوانسته بلوک چپ را سازماندهی کند و از این سطح فرهنگ بسیار دور است! چرا که لنینیزم را نتوانسته پشت سر بگذارد و هنوز خواب حکومت تک حزبی لنینی می بیند!

از سوی دیگر ، مناسبات سرمایه داری طی ۴۰ سال گذشته به مردم ایران ثابت کرد که نه “سیاست حمایت دولتی” و نه سیاست “خصوصی سازی” که دو نسخه بانک جهانی برای ایرانست ، نتوانستند به نیازهای مردم پاسخ بگویند .بیکاری و فقر همه گیر شده که به دروغ راست اپوزسیونی انرا “دزدیهای حکومتی” می نامد تا از واقعیت نظام سرمایه داری دفاع کند!

جامعه ایران بسیار بیش از گذشته قطبی و طبقاتی شده و جنگ بین نیروی کار و سرمایه در همه عرصه ها خودش را نشان می دهد.

بردارهائی که از دید من می تواند ماهیت انقلاب اتی ایران را با توجه به مادیت جامعه کنونی تعیین کنند در دو محور اساسی قابل توضیح هستند:

(۳)دو محور اساسی در تعیین ماهیت انقلاب اتی ایران:

از دیدگاه من بعنوان یک فعال منفرد کمونیزم کارگری دو محور اساسی تعیین کننده انقلاب اتی ایران عبارتند از:

اول: عبور از گفتمان پیش مدرن به گفتمان مدرن.

عبور از مذهب گرائی فرقه گرائی فرهنگ مرد سالار و پدر سالار عبور از فرهنگ ایرانی شلخته و ضد عقل به فرهنگ جهانی مدرن ، انسانگرا، عقل گرا و علم گرا.

می شود در باب وجوه این تحول و بردارهائی که این تحول را ممکن می کنند یا متوقف می کنند بحث کرد. متاسفانه جامعه ایران چندین نسل است که در استانه عبور از فرهنگ پیش مدرن دارد درجا می زند .چپ و راست هم ندارد.طاعون این عقب ماندگی تمامی سه نسل چپ اسرانی را هم در بر دارد! چه برسد به راست!

دوم: سازماندهی برای مرحله گذار به سوسیالیزم:

بحران کنونی جامعه ایران بحران گذار است.بحران درجا زدن در استان مدرنیته از یکسو و بحران همه جانبه سرمایه داری. فقر و عقب ماندگی فرهنگی هم در فرهنگ شرقی ریشه دارد و هم در اصل نظام سرمایه داری.

راست دروغ می گوید که اخوندها بد هستند! می خواهد سرمایه داری را نجات دهد!

واقعیت اینست که نظام اسلامی ایران نماینده نظام سرمایه داریست و دنباله روی سیاستهای اقتصادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول !

سرمایه داری در ایران راهی بجز ساختن پهلوی و رژیم اسلامی نداشته و رژیم بعدی سرمایه داری هم بعد از دوران کوتاهی که مردم را به خانه فرستاد همان خواهد کرد .راه دیگریس نیست.نیروی کار را باید با سرکوب مهار کرد تا قیمتش پائین نگه داشته شود تا سود حاصل شود!

لذا هدف و ماهیت انقلاب اتی ایران  نمی تواند بطور منطقی غیر از این باشد که اصل مناسبات سرمایه داری اصل کار مزدی مورد هدف قرار گیرد.

ماهیت انقلاب اتی ایران  در این دو راهی یعنی سرمایه داری و یا سوسیالیزم تعیین خواهد شد.

اگر جنبش سرنگونی به انقلاب تداوم نیابد  طبیعتا ضد انقلاب حاکم خواهد شد و همان خواهد کرد که در قیام ۵۷ شاهدش بودیم!

خلاصه کنم:

کشاکش سیاسی دوران ما کشاکش با رژیم اسلامی، نباید با شعار سرنگونی رژیم اسلامی پایان یابد.نباید گذاشت مردم ایران فریب بخورند و دوباره مثل قیام ۵۷ به سرنگونی رژیم اسلامی کفایت کنند و به خانه برگردند. راست سیاسی الان در حال چهره عوض کردنست و پابپای تداوم قیام مردم به صف “براندازان” می پیوندد. مهم اینست که چپ با سازماندهی بلوک خود به نمایندگی از انقلاب  ، دو محور ارائه شده در این مقاله را نمایندگی کند و این قیام را به انقلاب تبدیل کند.شعار سرنگونی رژیم اسلامی باید به شعار زنده باد انقلاب سوسیالیستی زنده باد انسانگرائی و مدرنیته سوسیالیستی تعمیق شود.

ماهیت تحولات اتی ایران درگروی این رادیکالیزه شدنست!

مقالات اخیر در موضوع قیام اخیر مردم در ایران (سعید صالحی نیا)

 

کرختی نگرانی آور چپ در سازماندهی بلوک چپ و رهبری فراسیاسی قیام مردم در ایران

 http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=66636

 

آیا قیام دیماه پایان یافت و رژیم اسلامی پیروز شد؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=66383

 طرح های رژیم اسلامی در مقابل اعتراضات گسترده کدامند؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=66015

 

فراخوان به همه احزاب و سازمانها و منفردین چپ برای تشکیل شورای رهبری انقلاب

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=65987

 

 پیش بسوی سازماندهی برای اعتصاب عمومی!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=65962