پیروزی کارگران هفت تپه

حزب حکمتیست
November 11, 2020


اعلامیه حزب حکمتیست

پیروزی کارگران هفت تپه

امروز چهارشنبه ٢١ آبان، پانزده کارگر اخراجی در میان استقبال و احترام همکارانشان به سر کار برگشتند. ١٢ روز اعتراض متحدانه کارگران هفت تپه همه موانع را درهم کوبید و راه این پیروزی را هموار کرد. ما صمیمانه این پیروزی را به کارگران هفت تپه تبریک می گوئیم.

مسئله اصلی اما داستان حمله و ضد حمله در یک جنگ قدیمی تر بود. کشمکشی که دستکم از سال نود و هفت برای لغو خصوصی سازی شروع شد، در اعتصاب سه ماهه اخیر به اوج رسید و نهایتا به خلع ید اسدبیگی منجر شد. روحانی و جهانگیری و حامیان حکومتی اسدبیگی ها تلاش داشتند مسئله خلع ید را منتفی کنند. برای اینکار در درون شرکت به جان کارگران افتادند و سعی کردند شرایطی ایجاد کنند که هفت تپه را "ناامن" کرده تا بگویند؛ مشکل کارگرانند و نه کارفرما! بیرون کردن آمیلی قائم مقام کارفرما از شرکت توسط کارگران، بهانه ای شد و سناریوی شکایت از فعالین کارگری را کلید زد. ابتدا چهار نفر از نمایندگان کارگران با توهین در منازلشان بجرم "اخلال در کار" بازداشت شدند و بلافاصله نیروی انتظامی را در هفت تپه مستقر کردند. اینبار سیاست تحریک و ایجاد درگیری و سرکوب قرار بود بداد کارفرما برسد. کارگران اما با اعتراض همکارانشان را بعد از شش روز از زندان آزاد کردند. کارفرما دو ساعت بعد از آزادی کارگران حکم اخراج پانزده نفر از فعالین را صادر و برای اجرا دست استاندار و مقامات قضائی داد. وظیفه نیروی انتظامی نیز جلوگیری از ورود آنها به شرکت بود. با این اقدام اعتراضات کارگران وسیع تر شد و بجز خواست بازگشت به کار همکاران، بحث خلع ید را برجسته تر و به پادگانی کردن محل کار اعتراض کردند. هزاران کارگر هر روز در حمایت از همکاران اخراجی در بیرون شرکت اجتماع کردند تا کل نقشه کارفرما و حامیانش را خنثی کنند. کارگران هیچ راه بینابینی را نپذیرفتند، نیروی انتظامی و تحریکات را مدیریت کردند، استاندار و مقامات استان و مجلس و وزارت کشور را تحت فشار قرار دادند و عقب راندند. آنها سعی کردند عقب نشینی شان را با جای دادن کلماتی در اخبار مانند: "تعهد دادن کارگران"، "بازگشت مشروط" و "وساطت شورای تامین و امام جمعه" توضیح دهند. واقعیت اینست که فقط قدرت اعتراض متحد کارگران و پتانسیل این مبارزه در جامعه بود که پیروزی را رقم زد. اعتراضات کارگران و برخورد هوشمندانه شان، طرح کارفرما و استاندار و حکم قضائی را یک به یک باطل کرد و کشمکش در هفت تپه را به صدر اخبار رسانه ها و سیاست ایران راند.

نهایتا قدرت اتحاد و اعتارض کارگران، موجب شد عصر دیروز سه شنبه حکم اخراج پانزده کارگر و ممنوع الورود بودن آنها به شرکت را لغو و اعلام کنند که کارگران از روز چهارشنبه میتوانند به کارشان برگردند. امروز چهارشنبه کارگران اخراجی در میان استقبال و شادی کارگران هفت تپه به کار بازگشتند. ادارات و بخشهای مختلف مجتمع با انتشار پیامهای تبریک از بازگشت نمایندگان کارگران استقبال کردند. بار دیگر تلاشهای مذبوحانه کارفرما و مقامات برای تحریک و تشنج و اخراج و سرکوب، یک به یک شکست خورد. تجربه دوازده روز اعتراض و تجمع گسترده کارگران در دفاع از نمایندگان کارگری نشان داد که اتحاد کارگری چه ظرفیت عظیمی دارد. اینروزها، کارگر هفت تپه سمبل امید در جامعه و میان طبقه کارگر بود. اینروزها هفت تپه همه جا مطرح بود. بار دیگر این پیروزی را به کارگران هفت تپه و طبقه کارگر ایران تبریک میگوئیم! زنده باد رزم و اتحاد کارگران هفت تپه!

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
٢١ آبان ۱۳۹۹ – ١١ نوامبر ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com