اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
November 04, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۴ آبان ۹۹ / ۴ نوامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

تحت شکنجە روحی ناچار بە اعتراف تلویزیونی شدم

فریدە ویسی فعال سیاسی اهل شهرستان دهگلان، با انتشار ویدیویی در صفحە اینستاگرام خود اعلام کردە است کە در زمان بازداشتش با شکنجەی روحی شدید مواجە بودە و بە دلیل اینکە در دادگاه سنندج حق دفاع بە او و همسرش دادە نمی‌شود، از حضور در جلسە دادگاه خودداری خواهند کرد.

فریدە ویسی دربارە نحوی بازداشتشان می‌گوید در شب اول همراه با همسر و برادر همسرش بە نام آزاد عباسی پس از بازداشت بە ادارەی اطلاعات سپاه سنندج منتقل و با چشم بند بە اتهام عضویت در یکی از احزاب کُردستانی اپوزیسیون حکومت محاکمه شده‌اند در حالیکە هیچ گونە مدرکی برای این ادعا وجود نداشت.

وی کە بە مدت ٦٢ روز در بازداشت بود می‌گوید: “بە مدت ٤٥ روز در سلول انفرادی بازداشت شدم، در این مدت چهار لامپ مهتابی در بالای سرم روشن بود در حالیکە من از بیماری مزمن طی ٢٢ سال رنج بردەام و نور لامپ مهتابی برای من مضر بود و شب اول مسئولین اطلاعات و زندان را از این موضوع مطلع ساختم اما طی این مدت این چهار لامپ مهتابی مدام روشن بوده‌اند.

فریدە ویسی در بخش دیگری از پیام ویدیوی خود می‌گوید، از سوی نیروهای اطلاعات سپاه شکنجەی روحی شدەام و بارها هنگام بازجویی‌ها خبر ناگواری از تنها دخترم بە من می‌دادند و اجازە تماس تلفنی با وی را نیز از من می‌گرفتند، یک بار بە مدت ١٨ روز بە من اجازە ندادند کە با دخترم تماس داشتە باشم، این رفتارها باعث شدە کە بیماریم عود کند و از کنترل خارج شود، بخشی از موهایم را از دست دادەام و دچار تاسی سکەای شدەام، دیدم دچار مشکل شدە بود بە طوریکە هر ازگاهی بینائیم را از دست می‌دادم.

وی میگوید در مدتی کە در بازاداشت بودم ، زندان و اطلاعات را از وضعیت نامناسب جسمانیم آگاه ساختە بودم، اما مسئولین زندان بە من گفتند کە اطلاعات بە ما اجازە ویزیت پزشکی تو را نمی‌دهد و مسئولین اطلاعات نیز می‌گفتند حتی اگر تو بمیری هم برای ما اهمیتی ندارد.

فریدە ویسی در ادامە میگوید کە من با اعمال فشار ناچار شدم در مقابل دوربین بە کارهایی کە نکردم اعتراف کنم و علیە خود شهادت دهم، طی اعتراف تلویزیونی بارها مجبور می‌شدم کە یک جملە را تکرار کنم تا فیلمی کە کارشناسانشان تایید می‌کنند، ضبط و منتشر شود.

او می‌گوید، تمام دلخوشی ما این بود کە در زمان دادگاهی بتوانیم در دادگاهی عادلانە از خود دفاع کنیم، اما اولین نشست دادگا در فضایی برگزار شد کە ما اصلاً نتوانستیم از خود دفاع کنیم، من احساس کردم قاضی یک بازجوست و از اطلاعات حمایت می‌کند، ما نمی‌توانستیم از خود دفاع کنیم، زمانی کە دادگاه را ترک کردیم تصمیم گرفتیم کە جلسات بعدی را بایکوت کنیم. تنها زمانی در دادگاه حضور خواهیم یافت، کە نشست دادگاه علنی و عادلانە برگزار شود.

همچنین، سیروس عباسی همسر فریدە ویسی در بخش پایانی این ویدیو می‌گوید کە نامساعد بودن وضعیت جسمی همسرم من را ناچار کرد که از وی بخواهم بر طبق میل آنها در مقابل دوربین اعتراف کند، او گفتە است در زمان بازداشتشان نیروهای امنیتی ما را بە گونەای بازداشت کردەاند کە انگار گروگانگیری روی دادە است.

بنابر احضاریە دادگاه فریدە ویسی و سیروس عباسی باید روز دوشنبە دوازدهم آبان ماه، در شعبە یکم دادگاه انقلاب شهر سنندج حضور یابند.

سیروس عباسی و همسرش فریدە عباسی روز شنبە ٢٤ آذر ۹۸ پس از حملە نیروهای امنیتی اطلاعات شهر دهگلان بە محل کارشان، مرکز علمی و آموزشی زانست، بازداشت و پس از آن برادر سیروس، آزاد عباسی با خشونت نیروهای امنیتی پس از اینکە برای پیگیری وضعیت برادر و همسر برادرش رفتە بود،همان روز بازداشت شد.

 

 میمنت چاوشی به ۵ سال زندان محکوم شد

میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت شناسی و شهروند دو تابعیتی در پی تلاش برای کاهش زاد و ولد، توسط دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان محکوم شد. وی در آبان ماه سال ۹۷، با دعوت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور و شورای ملی سالمندان جهت سخنرانی در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی در ایران حضور یافت که پس از آن به هنگام خروج از کشور بازداشت و در نهایت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

 

تجمع زنان چابهار مقابل فرمانداری در اعتراض به تخریب منازل مسکونیشان

در ۱۰ آبان ۹۹، زنان بلوچ به دلیل تخریب منازل مسکونی شان توسط بنیادمسکن و شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی مقابل فرمانداری چابهار تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنیاد مسکن و شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی ساعت ۲ بامداد روز جمعه بدون حکم قضایی به منازل مسکونی محله گلشهر چابهار یورش برده و حدود ۱۰ منزل مسکونی که مردم در آن سکونت داشتند را به همراه اسباب و اثاثیه تخریب کردند.

ماموران امنیتی با استفاده از لودر منازل را به همراه اسباب و اثاثیه آن به طور کامل تخریب کرده و برای هموار کردن زمین به داخل رودخانه هدایت کردند.

 

دیدار نرگس محمدی با گوهر عشقی

دیدار نرگس محمدی در سال روز بازداشت ستار بهشتی، با گوهر عشقی مادر مقاوم و مبارز ستار بهشتی.

تقی رحمانی در توییتر خود نوشت: نرگس گفته؛ کوچه را آب پاشیده، قدمگاه پسر به سوی شکنجه گر را با گل‌های سرخ مزین کرده، بیدار تا سحر نشسته. به مادر می گویم به بغض نشکسته آبان، مطمئن باش وادار به پاسخگویی خواهند شد.

 

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، روز پنج‌شنبه ۸ آبان توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.


کارزاری برای جلب توجه به خشونت علیه زنان

این کارزار در رم پایتخت ایتالیا و در آستانه ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان برگزار شده است. خشونت علیه زنان همچنان موضوع و دغدغه زنان و فعالین پیشرو حقوق در همه نقاط جهان است. اما در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی خشونت علیه زنان یک بحران جدی است که منشا آن در خود حاکمیت است. خشونتی قانونی، دولتی و قضایی و در یک کلام خشونت سازماندهی شده حکومتی که بقاء جمهوری اسلامی را تضمین میکند. امنیت و رهایی زن در تضاد کامل با اساس و ارکان حکومتی است که بر پایه ایدئولوژی زن ستیز اسلام بنا شده است.

 

نگار مسعودی آزاد باید گردد

نگار مسعودی در سال‌های اخیر پیگیر پرونده قربانیان اسیدپاشی در اصفهان و تصویب لایحه ممنوعیت و محدودیت خرید و فروش اسید بود. همچنین تیرماه سال ۹۷ نمایشگاه عکس سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می‌پرستیدند که شامل عکس‌های نگار مسعودی از مرضیه ابراهیمی، یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان بود، برگزار شد.

او همان زمان خبر داد که قرار است مستندی با حضور مرضیه ابراهیمی بسازد. نگار مسعودی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

  

زن ستیزی جمهوری اسلامی در زندانها هم، نشانه هراس حکومت از زنان و از مبارزات جاری است

پس از انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی زن از زندان اوین، و خشونت آشکار ماموران در زندان کرمانشاه، حالا انتقال اجباری ۳۰۰ زن زندانی از زندان‌های آذربایجان غربی به زندان مرکزی ارومیه، بر نگرانی ها افزوده است.

انتقال اجباری زندانیان سیاسی زن به بند عمومی و خطر احتمالی تعطیلی بند سیاسی زنان زندان اوین  بعد از انتقال نسرین ستوده و الهام برمکی به زندان قرچک، یاسمین آریایی ومنیره عربشاهی به زندان کچکوبی کرج و سمانه نوروز مرادی به زندان رودسر ، مطرح شد.

همینطور به موازات اختلال و محرومیت چند روزه‌ حق بهره‌مندی از تلفن ِدیگر زنان حاضر در اوین، نام زندان زنان کرمانشاه به میان آمد.

در پی تجمع اعتراض‌آمیز زنان زندانی در کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه، نیروهای گارد ویژه زندان با پرتاب گاز اشک‌آور و باتوم به آنان حمله کردند. نیروهای گارد، دو زندانی به نام‌های "شنو رحمتی" و "فاطمه رحیمی"، را روی زمین کشیده و به سلول انفرادی برده‌اند. تعدادی از زنان زندانی نیز در اثر استنشاق گاز اشک‌اور و اسپری فلفل دچار تنگی‌نفس شده‌اند. دلیل تجمع زنان زندانی، اعتراض به تحمیل قوانین سختگیرانه رئیس زندان در خصوص نحوه پوشش زندانیان و زمانبندی تماس تلفنی اعلام شد. مسئول بند زنان در زندان کرمانشاه سهیلا ظهیری است که به گفته خانواده زندانیان از بسیجیان شناخته شده کرمانشاه است و با اعمال قوانین سختگیرانه شرایط غیرقابل تحملی را برای زندانیان زن ایجاد کرده است.

حالا دستگاه قضائیه کلیه زندانیان زن اعم از سیاسی و یا جرائم عادی در استان آذربایجان غربی را به زندان مرکزی ارومیه منتقل کرده است. براساس همین خبر، حدود ۳۰۰ زن زندانی از زندانهای آذربایجان غربی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده اند.

افزایش تعداد بازداشت فعالین در در ماههای اخیر در آستانه سالگرد خیزش آبان ۹۸، و همچنین صدور احکام حبس برای فعالین عرصه های مختلف مبارزاتی که منجر به کمبود جا در زندان های مختلف به خصوص اوین را همراه داشته، باعث شده ساختمان معروف به مدرسه‌ی اوین را به بازداشتگاه برای نگهداری و بازجویی بازداشت‌شدگان تبدیل کنند.

در صورت تعطیلی بند زندانیان سیاسی زندان اوین و ادغام آن ها با زندانیان جرایم دیگر مانند قتل و مواد مخدر، امنیت جانی فعالین و زندانیان سیاسی را به شدت به خطر می افتد. همچنین انتقال برخی از زندانیان سیاسی به دیگر زندان ها، باعث دور شدن زندانیان از هم شده و دسترسی این فعالین به خانواده هایشان را نیز محدود تر می کند. کما اینکه این زندان ها نیز از حداقل امکانات، فضای مناسب برای نگهداری زندانیان سیاسی را نداشته اند و همچنین دسترسی به خدمات بهداشتی آن هم در شرایطی که کرونا به وجود آورده است، بسیار کم بوده است.

پر واضح است که هراس و وحشت حکومت جمهوری اسلامی از موج اعتراضات در راه، آنهم در آستانه سالگرد آبان۹۸،‌ این حکومت را واداشت تا با فشار گذاشتن روی زندانیان سیاسی زن، مبارزه ای که در زندانها نیز جاری است را متوقف کند. و همچنین خشونتهای آشکار ماموران زندانها علیه زنان نشانه آشکار سیاستهای زن سیتزانه این حکومت و اقدامی جهت زهره چشم گرفتن از زنان است که هیچ پناه قانونی ندارند. هر گونه اعمل خشونت علیه زندانیان محکوم است. انقلاب زنانه خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و فعالین دربند است. خواست مرخصی همه زندانیان، بخصوص در شرایط کرونایی حداقل خواست فوری ماست.

انقلاب زنانه

۷ آبان ۱۳۹۹

 

ایسکرا ۵ ۱۰٦

 

اعتراض سرخ اعتراض به خشونت علیه زنان


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com