اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
October 07, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۹ مهر ۹۹ / ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

انتقال زینب جلالیان به زندان کرمانشاه و وضعیت نگران کننده سلامتی او

زینب جلالیان، زندانی سیاسی که پیشتر در اردیبهشت ماه سال جاری به زندان کرمان منتقل شده بود، بنا به گزارشات در تاریخ 1 مهرماه 1399 مجددا به زندان کرمانشاه منتقل شده است. 

این در حالی است که وی قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده بود و در چند ماه گذشته از وضعیت سلامتی مناسبی برخوردار نبوده است؛ تا جایی که شبکه حقوق بشر کردستان، به نقل از یکی از افراد مطلع به پرونده وی، آخرین وضعیت سلامتی او را در آستانه این انتقال چنین می گوید:

"ریه‌های زینب جلالیان پس از ابتلا به کرونا در زندان قرچک و عدم رسیدگی پزشکی دچار آسیب جدی شده است و در این مدت به صورت مداوم سرفه می‌کند و دچار مشکل شدید تنفسی شده است. در این مدت همچنین به دلیل التهاب چشم راست وضعیت بینایی وی نیز بار دیگر دچار مشکل  شده است."

این منبع ادامه می دهد که « از زمان انتقال زینب جلالیان به زندان‌های کرمان و کرمانشاه به دلیل بستن دست‌بند و پابند به این زندانی و بر زمین کشیدن وی توسط ماموران امنیتی، مچ دست و پای وی به شدت مصدوم شده و همچنان نشانه‌‌های زخم و کبودی روی دست و پای او مشهود است.»

اعمال فشار به زندانیان سیاسی و محروم ساختن آنها از امکانات بهداشتی و درمانی به شدت محکوم است و باید مورد اعتراض قرار گیرد. انقلاب زنانه خواستار آزادی فوری زینب جلالیان و سایر زندانیان سیاسی است.

 

مرضیه ابراهیمی: نمی خواهم مادر شوم، اینجا جای امنی برای فرزند من نیست!

مرضیه ابراهیمی، اهل اصفهان است که شش سال پیش در مهر سال ۹۳ قربانی اسیدپاشی‌ شد؛ در‌باره تازه ترین اظهارات امام جمعه اصفهان گفت:

اگر می‌خواستند رعب و وحشت در دل من و بقیه به وجود بیاورند، به‌ شدت موفق بودند. آسیبی که به ما وارد کردند، وحشتناک بود.احساس خشم دارم، احساس غم و ناامنی و وحشت دارم. اینکه هر لحظه امکان دارد دوباره این اتفاق بیفتد و مهم نیست هدفش من نباشم. شش سال پیش زندگی‌مان نابود شد،‌ صورت و سلامت و زیبایی ما و تمام زندگی ما از بین رفت. مادران ما پیر شدند. تمام آرزوهای ما و همه چیزهایی را که یک زن ۲۰-۳۰ ساله آرزو دارد، نابود کرد.

 

صحبت های نرگس محمدی زندانی سیاسی در پاسخ به سخنان تهدیدآمیز امام جمعه اصفهان

آقای امام جمعه اصفهان اگر آزاد بودم باز به همراه دوستان بر علیه سخنان زن ستیز شما تجمع می‌کردم. الان هم در زندان زنجان که تبعیدی هستم به این سخنان اعتراض می‌کنم. هر ناامنی عمومی بر زنان متوجه سخنان شما است. تکذیب دو پهلو هم کافی نیست.

 

تایید ‌حکم پنج سال حبس برای ژیلا مکوندی در دادگاه تجدید نظر

ژیلا مکوندی زندانی سیاسی پیشین که پیشتر در سال ۸۸ به دوسال حبس محکوم شده بود.هم اکنون با حبسی ناعادلانه در شعبه ۲۹ به ریاست قاضی مظلوم مواجه شده است. وی در تاریخ ۲۱ آبان ۹۸ در حوالی ‌پارک لاله توسط اطلاعات سپاه دستگیر و پس از بیست روز بازداشت با وثیقه سیصد میلیونی از بند دو الف آزاد شد. این زندانی سیاسی در دادگاهی غیابی به پنج سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت و یکسال تبلیغ علیه نظام محکوم شد.که این رای مورد اعتراض وکیل او بابک پاک نیا قرار گرفت. دادگاه رسیدگی به این پرونده در تاریخ دوم شهریور ۹۹ در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم تشکیل و رای عینا تایید شد.

 

ابتلاء سمانه نوروز مرادی به سرطان سینه

سمانه نوروز مرادی زندانی سیاسی که در اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند به سرطان سینه مبتلا شده و نیاز فوری به جراحی و درمان دارد. علیرغم اینکه از بیماری لوپوس مفصلی، دیابت، سنگ کلیه و ورم روده رنج می‌برد، به سرطان سینه مبتلا شده است و علیرغم اینکه این زندانی سیاسی شرایط تحمل حبس در زندان را ندارد، مقامات قضایی و امنیتی توجهی به وضعیت جسمی این زندانی نمی‌کنند و وی تاکنون از حق درمان محروم مانده است.

 

فریبا عادلخواه زندانی سیاسی با پابند الکترونیکی به مرخصی رفت.

روز شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹، فریبا عادلخواه، شهروند دو تابعیتی و زندانی سیاسی پس از تودیع وثیقه با پابند الکترونیکی به مرخصی اعزام شد. او پس از تودیع وثیقه و نصب پابند الکترونیکی به مرخصی اعزام شد. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن حبس تعزیری ۵ ساله خود است.

سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادلخواه ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: “فریبا عادلخواه با پابند الکترونیکی به مرخصی آمد. البته او هم باید بطور کامل آزاد شود.

 

ایسکرا ۱ ۱۰٦


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com