اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
October 21, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

3۰ مهر ۹۹ / ۲1 اکتبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

اجرای حکم اعدام زینب خدامرادی بە مدت یک ماه به تعویق افتاد

اجرای حکم اعدام زینب خدامرادی که قرار بود یکشنبه ٢٧مهر در زندان مرکزی سنند ج اجرا شود با کسب رضایت اولیای دم بە تعویق افتاد. ما امیدواریم، خانواده محترم مقتولین رویکرد بخشش و ادامه حق حیات برای زینب خدامرادی را پیش بگیرند. فعالین جنبش بخشش و مردم مبارز و انساندوست سنندج را فرا میخوانیم برای جلب رضایت اولیای دم و بخشیدن زینب مرادی تلاشهای همیشه صمیمانه را فعال کنند.

به تصمیم تعویق انداختن اجرای حکم اعدام به مدت یک ماه ارج میگذاریم. و درود میفرستیم.

تاکید میکنیم؛ پوشش میدیایی از کانالهای تلویزیونی، تلگرام و انیستاگرام و فراخوان به اولیای دم و مردم در کردستان برای نجات جان زینب خدامرادی خود اقدامی بجا و مسئولانه است.

 

زن دوچرخه‌سوار” بی‌حجاب” بازداشت شد

فرماندار رژیم در شهرستان نجف آباد خبر از دستگیری یک زن دوچرخه سوار بدون حجاب به اتهام «هنجارشکنی و توهین به حجاب اسلامی» خبر داده است.

زنان در ایران همیشه به قوانین اسلامی حاکم از جمله ممنوعیت دوچرخه سواری و

جاب اسلامی و کل قوانین ضد زن معترض بوده و با مبارزات با شکوهشان جمهوری اسلامی را به چالشی جدی کشانده و در عمل کلی از قوانین ضد زن را به رسمیت نشناخته و روش و سبک زندگی خودشان را بخشا به حکومت تحمیل کرده اند. آنچه که حکومت به آن «هنجارشکنی و توهین به حجاب اسلامی» اطلاق می کند، یک سبک زندگی مدرن و غیر اسلامی می باشد که ارکان اسلام و حکومت اسلامی را به لرزه درآورده است. جنبش عظیم رهایی زنان و مبارزاتشان بر علیه کل حکومت و قوانین ضد زنش، از جمله علیه حجاب اجباری و دهها قانون و ممنوعیت دیگر توسط حکومت می باشد.

 

شهلا جهانبین و شهلا انتصاری از امضاکنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای، به زندان فراخوانده شدند

شهلا جهانبین و شهلا انتصاری، دو تن از ۱۴ فعال مدنی زن امضاکننده نامه «گذار از جمهوری اسلامی»، در تاریخ ۲۲ مهرماه ۹۹ جهت گذراندن دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شدند.

این دو فعال سیاسی که از جمله امضا‌کنندگان نامه درخواست کناره‌گیری و استعفای خامنه‌ای هستند، مهر ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام»، هرکدام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این احکام توسط دادگاه تجدید نظر به ۳۳ ماه حبس کاهش یافت که ۲۷ ماه از آن قابل اجراست.

این حکم با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا و نبود امکانات درمانی در زندان‌های ایران درحالی به مرحله اجرا گذاشته شده است که شهلا انتصاری مبتلا به بیماری قلبی و لرزش دست و پای چپ بوده و خانم جهانبین نیز از بیماری‌‌های متعددی همچون آرتروز گردن و کتف رنج می‌برد و پس از عمل جراحی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

 

یورش ماموران اطلاعاتی  به منزل الهام صمیمی

در ساعات پایانی شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۹، محل سکونت الهام صمیمی، فعال دانشجویی و دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران، در پی یورش ماموران اطلاعات تفتیش و اقلام شخصی وی و مهمان هایش ضبط شد.

براساس این گزارش، ماموران اطلاعات با یورش به خانه الهام صمیمی اقدام به تفتیش منزل کرده و اقلام شخصی از قبیل کتابها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل از جمله وسایل بستگان و مهمان های او را ضبط کردند.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده که ماموران اطلاعات الهام صمیمی را تهدید به احضار و برخوردهای امنیتی و قضائی کردند.

 

تداوم بی‌خبری؛ نگرانی از وضعیت فعالان مدنی بازداشت شده در تهران

خانواده شبنم آشوری، الوار قلی وند، ندا پیرخضرانیان، لقمان پیرخضرانیان، آرش جوهری و اندیشه صدری، فعالین مدنی بازداشت شده در تهران با گذشت ۱۲ روز از زمان بازداشت از وضعیت آنان بی‌خبر هستند و عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی آنها شده است. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۱۵ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند.

روز پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه پس از آخرین مراجعه خانواده این شهروندان به دادسرای اوین پاسخ مشخصی از جانب مسئولین قضایی و امنیتی به آنها داده نشده و عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی خانواده آنها شده است.

 

نیلوفر بیانی زندانی سیاسی در پرونده جدید تفهیم اتهام شد

یکشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۹، جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام نیلوفر بیانی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین برگزار شد.

طی روزهای گذشته، نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین پس از انتقال به شعبه بازپرسی دادسرای اوین در پرونده ای جدی با اتهام نشر اکاذیب تفهیم اتهام شد. این اتهام مرتبط با نامه ای است که نیلوفر بیانی در آن به شکنجه شدن خود در دوران بازجوئی در بند ۲ الف سپاه پرداخته بود. نیلوفر بیانی متهم ردیف دوم پرونده فعالان ۸ فعال محیط زیست دوران حبس تعزیری ۱۰ ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می کند.

  

بیخبری از بازداشت شدگان شبنم آشوری، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و اندیشه صدری

روز سه شنبه ١٥ مهرماه شبنم آشوری مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه و الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان و آرش جوهری سه فعال کارگری و اندیشه صدری از فعالین اجتماعی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. ماموران امنیتی علاوه بر بازداشت شبنم آشوری و الوار قلی‌وند، منزل شخصی آن‌ها را نیز تفتیش و برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ‌شان را ضبط کرده و با خود برده‌اند. نشریه آگاهنامه دو ماهنامه اجتماعی-سیاسی است که به مسائل و مباحث کارگری اختصاص دارد.

هم اکنون یک هفته از بازداشت این افراد میگذرد و خانواده آنها از وضعیت آنان بی خبرند و عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی بیشتر شده است. همچنین لقمان پیرخضرانیان، پدر ندا پیرخضرانیان از روز سه‌شنبه ناپدید شده و خانواده وی نگران وضعیت او هستند.

گسترش اعتراضات کارگری و فضای پر التهاب جامعه جمهوری اسلامی را به شدت به هراس انداخته است. حکومت از بیم سربلند کردن خیزش مردمی دیگری به دستگیری ها و سرکوبگری هایش شدت داده است. با گسترش اعتراضات در سطح سراسری باید ابزار زندان و سرکوب را از جمهوری اسلامی گرفت. باید تمامی این بازداشت شدگان فورا و بدون قید و شرط آزاد و پرونده های امنیتی تشکیل شده برای آنان لغو گردد. با قدرت مبارزاتمان در زندانها را باز خواهیم کرد.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

٢٢ مهر ٩٩، ١٣ اکتبر ٢٠٢٠

 

شرح مشکلات زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین

زندان قرچک ورامین ویژه زنان و دارای ۱۲ بند است. متهمان و محکومان از همه نوع در این زندان به سر می‌برند. متهمان و زندانیان سیاسی نیز بدون رعایت اصل تفکیک جرایم به منظور فشار بیشتر به این زندان منتقل می‌شوند. کیفیت بسیار بد غذای زندان، نبود امکانات اولیه رفاهی، مشکل سیستم فاضلاب زندان، آب شور و قطعی مداوم آب شیرین، کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، عدم اعزام‌های پزشکی و تراکم بالای زندانیان موجب بروز مشکلات عدیده برای آنان شده است.

زندان قرچک ورامین ویژه زنان و دارای ۱۲ بند است. هم‌ اکنون دست‌کم ۱۶ متهم و زندانی سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرایم و محروم از امکانات اولیه در این زندان بسر می‌برند. این زندانیان روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه از بندهای مختلف این زندان به بند ۸ که تا پیش از این به بند مادران شناخته می‌شد منتقل شدند و هم‌اکنون در کنار ۱۰ زندانی از متهمان جرائم عمومی نگهداری می‌شوند. تعدادی از این زندانیان از زمان دستگیری تاکنون به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند و یک زندانی نیز از مدتی پیش در مرخصی بسر می‌برد.

 

روایت نرگس محمدی  از 'شکنجه سفید' زندانیان زن

بازپرس اتهامات را خواند... فکر می‌کنم ۱۸ تا ۲۰ اتهام نوشته شده بود... در حین خواندن برگه مدام به اعدام تهدید می شدم... انگار می‌خواستند با دندان تکه تکه‌ام کنند... می‌دانستم هیچ‌کس نیست که به دادم برسد. می گفتند خواهرانم را هم بازداشت کرده اند.... می‌گفتند همکاری کن شاید اعدام نگیری."

این یک پاراگراف از خاطرات آتنا دائمی ، زندانی سیاسی است در کتاب « شکنجه سفید »

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، نمادی از مقاومت است. او که اخیرا با طی ۸/۵ سال حبس از زندان آزادش، در زندان هم آرام نگرفت، روی صفحات کوچک کاغذ مصاحبه هائی در مورد خاطرات زنان زندانی در دوران حبس انفرادی به عمل آورد و به خارج از زندان منتقل کرد و حاصل آن شد کتاب .

کتاب « شکنجه سفید » توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.

 

ایسکرا ۳ ۱۰٦


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com