اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
September 30, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۹ مهر ۹۹ / ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

خودکشی راه حل نیست

 بنا به اخبار رسیده از سنندج در طول دوهفته گذشته دو دختر نوجوان دیگر به اسامی رژوان شریفی و بهاره توریوری اقدام به خودکشی کرده ومتاسفانه جان خودرا از دست دادند.

در واقع باید گفت در سایه فرهنگ مردسالاری وحمایت قانون ضد زن و کودک ،‌اجازه تمام به رشد فرهنگ پدر سالاری داده شده است و ستم وارده مسبب بمرگ وادار شده به آنان است.

آمار خودکشی یا درست تر بگوئیم کشته شدن زنان و دختران نوجوان در جامعه کردستان ،نشان می‌دهد که این آمار رو به افرایش است .علل و ریشه های خودکشی این کودکان برای رهایی از تبعیض های جنسیتی و اجتماعی است .تا زمانیکه این نوجوانان نمی توانند مشکلات حقوقی خودشان را حداقل از طریق قانون حل کنند ، متاسفانه همچنان به این سرنوشت دچار خواهند شد .

مجریان قانون با بی اهمیت نشان دادن علت مرگ این زنان و کودکان و عدم پیگری دستگاه قضایی، و صدور سریع مجوز دفن اجساد ، اجازه رسیدگی و ریشه یابی این مرگ ها را نمیدهد .

قانون حاکم بر اساس شریعت که بر موازین جنسیتی نوشته شده است نه تنها از زنان و کودکان حمایت نمی کند ، بلکه شرایطی را بوجود می آورد که نقض حقوق بشرشان را به دست مردان خانواده تشدید میکند. قانون نیز حامی ناقضان حقوق بشر این زنان و کودکان است ، آنها گاه پدر و گاه برادر، عمو و یا دیگر مردان خانواده اند که با حمایت قانون عرصه زندگی را بر زنان و دختران تنگ میکنند تا جایی که این زنان و کودکان نا امید از قانون مرگ را بر زندگی پر عذاب شان ترجیح میدهند و مسببین این جایت ها که حداقل جرمشان قتل درجه دوم و یا قتل درجه سوم است هیچگاه بدست قانون مجازات نمی شوند و مجریان قانون تمایلی به وضع قوانین بازدارنده نیز ندارند.

جامعه متمدن و جنبش های آزادیخواه نباید بیشتر از این در مقابل این شرایط سکوت کنند .

و برای پایان دادن به این جنایات که توسط مذهب و عقاید و ارزش های سنتی علیه زنان تبلیغ و توجیه می شوند باید مبارزه برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی را سازمان دهیم.

 بر گرفته از صفحه مریم افراسیاب

 

بنا بر آمار وزارت ارشاد ۷۰ درصد جامعه با حجاب اجباری مخالفند

مهدی نصیری، از چهره‌های شاخص جناح موسوم به اصولگرا و سردبیر سابق روزنامه کیهان می‌گوید که طبق آمار وزارت ارشاد جمهوری اسلامی (که منتشر نشده) ۷۰ درصد جامعه ایران مخالف حجاب اجباری هستند. نصیری که شبانگاه ۲۶ شهریور در مناظره‌ای در شبکه چهارم تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی شرکت کرده بود، افزود که در قم و خراسان جنوبی نسبت مخالفان به موافقان حجاب اجباری یا بیشتر و یا مساوی است. او گفت که شدت عمل در برخورد با "زنان بی‌حجاب یا بدحجاب" باعث "پمپاژ تنفر به جامعه" خواهد شد. وی با بیان این که "اصرار حاکمیت به الزام حجاب منجر به دو قطبی شدن جامعه شده است"، تصریح کرد: «تجربه ویدیو و ماهواره نشان داده که در نهایت و دیرهنگام به عدم الزام حجاب می‌رسیم».

نکته اول حائز اهمیت اینست که وزارت ارشاد اسلامی به عنوان یکی از وزارتخانه های دولت جمهوری اسلامی اقرار و اعتراف به این کرده که اکثریت جامعه ایران، حجاب این سند بردگی زن را نمی خواهند و این یعنی اثبات شکست قطعی حکومت در امر تحمیل حجاب و اسلامیزه کردن جامعه ایران.

نکته دوم هشداری است که این چهره اصولگرا می دهد در صورتیکه همین روند ادامه پیدا کند، در بستر نارضایتی عمومی و اعتراض زیر پوست جامعه که جنبش سرنگونی را هر روز عمیق تر و وسیعتر میکند، چالش بیشتری برای نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، بنابراین افقی که برای بقاء نظام در نظر می گیرد، این است که جمهوری اسلامی دست از الزام حجاب بردارد.

نکته سوم، انقلاب زنانه معتقد است دست برداشتن جمهوری اسلامی از حجاب اجباری، یعنی یک گام بسیار بزرگ رو به جلو جنبش نوین رهایی زن و کلیت جامعه علیه جمهوری اسلامی و در مقابل به عقب رفتن این حکومت در مقابل جنبش آزادیخواهی و جنبش علیه مذهب در ایران که جنبشی پیوند خورده با جنبش نویت رهایی زن است.

اگر حکومت تن به این راهکار برای بقاء خود دهد، جمهوری اسلامی باید گامهای بیشتری در مقابل خواستهای به حق زنان رو به عقب بردارد؛ لغو تفکیک جنسیتی، حق ورود زنان به استادیوم، حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق سفر و و و... و آنگاه دیگر از جمهوری اسلامی چیزی باقی نخواهد ماند چرا که اساس این حکومت روی بردگی و انقیاد زن و زن ستیزی بنا شده است.

حجاب شیشه عمر جمهوری اسلامی است، همین حالا چندین فعال عرصه نه به حجاب اجباری، در زندان بسر می برند، یاسمن آریانی، مژگان کشاورز، منیره عربشاهی، صبا کردافشاری و راحله احمدی از جمله فعالینی هستند که با احکام سنگین، بهترین روزهای خود را در بدترین مکانی بنام زندان جمهوری اسلامی می گذرانند.

منبع: کانال تلگرامی انقلاب زنانه

 

مهربان کشاورزی از زندان آزاد شد

روز یکشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۹ مهربان کشاورزی فعال دانشجو و بازیگر تئاتر زندانی، ساکن تهران که پیشتر به دلیل فعالیت نشریاتی و دانشجویی به اتهام " فعالیت تبلیغی علیه نظام " بازداشت شده بود، پس از سپری کردن ۴۰ روز از دوران محکومیت ۳ ماهه خود و با احتساب ایام بازداشت قبلی از زندان مرکزی اوین آزاد شد.

 

آخرین وضعیت فرشته دیدنی

فرشته دیدنی از معترضین به  حجاب اجباری که بعد از مایا (مژگان کشاورز) دستگیر و شد بعد از گذراندن ۱۰ روز در انفرادی بند ۲ الف اوین به زندان قرچک منتقل شد که حدود ۲ماه در زندان قرچک را سپری کرد پس از این مدت و با قید وثیقه ۸۰۰ میلیونی آزاد شد اما در این مدت سپاه تمام تلاش خود را کرد تا فرشته را وادار به همکاری کند و بعد مقاومت وی مجددا پس از ۲ماه فرشته دستگیر و این بار به بند ۱ الف اوین منتقل و بعد از ۱۰ روز مجددا با قرار وثیقه ۱۲۰ میلیونی آزاد شد . حکم پرونده اول در اعتراض به حجاب اجباری و ۸ اتهام ، مجموعا ۳۰ سال حبس بود  و پرونده دوم ۶ ماه حبس بود که برای اجرای حکم ۶ ماه احضار شده است. حکم توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی عموزاده صادر شده است.

 

زنان افغانستان با رقص و بدون حجاب با حضور در ورزشگاه از صلح و آزادی می گویند!

با شروع لیگ فوتبال افغانستان، زنان افغانستانی با پیشروی هرچه بیشتر و با حضور در ورزشگاه بدون حجاب و همراه با رقص و پایکوبی و همچنین اجرای خواننده های زن رو به طالبان و جریان های اسلامی قاطعانه از خواست صلح همراه با آزادی می گویند.

زنان افغانستان پیش از این تحت سیطره طالبان از حضور در این اماکن عمومی محروم بودند اما با سرنگونی طالبان و گسترش و پیش روی جنبش رهایی زن و علیه مبانی اسلام و اسلامگرایی، امروز افغانستان با دستاوردهای این چنینی حاصل از مبارزان فعالان و سازمانها و احزاب سیاسی، تاریکی را کنار می زند و زیر سایه آزادی، شادی و نشاط زنان رنگارنگ می شود. به امید و تلاش برای سرنگونی جمهوری اسلامی تا رهایی زنان از شر قوانین اسلامی

 

بیانیه انقلاب زنانه در سمینار جنبش علیه تجاوز جنسی، علیه بردگی جنسی و علیه جمهوری اسلامی

موج اخیر افشاگری علیه تجاوزها و آزارهای جنسی زنان و کودکان و رنگین کمانی ها، یک خیزش عظیم علیه قوانین و مناسبات نظام حاکم بود که ریشه تولید و بازتولید تجاوز جنسی در آن نهفته است.

مساله تجاوز در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، یک مساله حکومتی است و ارتباط مستقیم با قوانین مذهبی، ارتجاعی و نرینه سالار، دولت و دستگاه قضایی دارد که در تار و پود مناسبات موجود این حکومت، آموزش و پرورش و رسانه هایی همچون صدا و سیما تنیده است.

بی اختیار بودن زن در ازدواج و طلاق، تمکین زن به شوهر، حجاب اجباری و دید کالایی به زن، مقصر انگاری قربانی تجاوز جنسی، کودک همسری، اشاعه فرهنگ هموفوب، تفکیک جنسیتی، تابو سازی از سکس و عدم آموزش روابط جنسی در مدارس، نمونه ها و فاکتورهای تعیین کننده در چرخه تجاوز جنسی اند. تجاوز در جمهوری اسلامی همچنین یک ابزار شکنجه و ارعاب است. تجاوز جنسی به زندانیان سیاسی دهه شصت، تجاوز به باکره ها قبل از اعدام، تجاوز به معترضین بازداشت شده از جمله سال ٨٨، زمستان ٩٦، آبان و دی ماه ٩٨، تعرض گشت ارشاد و آزارهای خیابانی این ارگان سرکوبگر به زنان، تجاوز به زنان "بدحجاب" بازداشت شده در مراکز نیروی انتظامی، و موارد تکان دهنده از تجاوز جنسی که آمر و عامل آن مقامات حکومتی هستند، همه و همه از مصادیق آشکار سازمان یافته بودن مسئله تعرض و تجاوز جنسی در جمهوری اسلامی با هدف سرکوب زنان و کلیت جامعه است.

اما در توازن قوای سیاسی ناشی از خیزش سراسری دیماه و آبان ٩٨، و موج اخیر و عظیم علیه اعدام که در ذات، موجی علیه جمهوری اسلامی است، شیب زمین نبرد مردم علیه جمهوری اسلامی بسمت مبارزات مردم است و همین باعث شده که اعتراض به بردگی جنسی و اعتراض به تجاوز جنسی بیش از پیش گسترده و به پرچم اعتراض علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

انقلاب زنانه ریشه کن کردن بحران تعرض و تجاوز جنسی را در ریشه کن کردن جمهوری اسلامی و از بین بردن تمام قوانین ضدزن اسلامی، قوانین مبتنی بر بردگی جنسی، قوانین ضدکودک و ضدرنگین کمانی ها میداند و همه فعالین جنبش رهایی زن، جنبش دفاع از حقوق کودک، جنبش دفاع از رنگین کمانی ها و دیگر جنبشهای اعتراضی از جمله جنبش دانشجوئی و کارگری، و نیز نیروهای سکولار و آزادیخواه را به حمایت از قربانیان تجاوز جنسی، و به مبارزه جمعی و متشکل برای سرنگونی جمهوری اسلامی که مسبب این تراژدی اجتماعی است فرا میخواند.

انقلاب زنانه

 

ایسکرا ۰ ۱۰٦


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com