اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
September 16, 2020

 

 

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲٦ شهریور ۹۹ / ١٦ سپتامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 
استمرار حبس زینب جلالیان در سلول انفرادی

در زندان کرمان زینب جلالیان در سلول انفرادی در کرمان همچنان در زیر فشار و در بدترین شرایط قرار دارد. این زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد از تاریخ ۵ تیر ۹۹ از قرنطینه زندان قرچک ورامین به زندان مرکزی کرمان منتقل شد و تا این لحظه همچنان در سلول انفرادی تحت بدترین شرایط نگهداری میشود. ۱۹شهریور ۹۹، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد زینب جلالیان در یک تماس تلفنی با خانواده اش از استمرار حبس در سلول انفرادی در زندان کرمان تحت سخت ترین شرایط خبر داد. وی در این تماس گفت که مسئولین زندان کرمان به وی وعده داده اند در صورتیکه وی هزینه انتقال را به صورت شخصی پرداخت کند، او را به زندان خوی بازخواهند گرداند. اما با این وجود تا کنون هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است. زینب جلالیان هرچند هفته یکبار به صورت کوتاه و با حضور ماموران حفاظت زندان امکان تماس تلفنی با خانواده اش را پیدا میکند. او در این تماس ها حق حرف زدن به زبان کردی را ندارد و باید با مادر و پدرش که فارسی را به سختی متوجه میشوند به زبان فارسی صحبت کند! زینب جلالیان در حالی در سلول انفرادی در زندان کرمان نگهداری میشود که پیش از انتقالش به زندان کرمان در زندان قرچک ورامین به کرونا مبتلا شده بود و حالش بشدت وخیم بود. همچنین در تاریخ ۳۱ خرداد با درخواست بازگشت به زندان خوی و یا زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود. ماموران اطلاعات این زندانی سیاسی را در تاریخ ۵ تیر از بند قرنطینه زندان قرچک با همان حال بد به زندان کرمان منتقل کردند. خانواده این زندانی که در ماکو بسر میبرند بدلیل فاصله بیش از هزارو هشتصد کیلومتر امکان ملاقات با فرزند خود را ندارند.

 

همدردی شعله پاکروان و شهناز اکملی با مادر نوید افکاری

شعله پاکروان و شهناز اکملی، مادرانی که فرزندانشان در ایران اعدام شده‌اند، با بهیه نامجو، مادر نوید افکاری ابراز همدردی کرده‌اند. شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری که چند سال پیش اعدام شد، در ویدئویی خطاب به بهیه نامجو، مادر نوید افکاری گفت که او هم به خانواده “مادران عزادار” پیوسته است.

شعله پاکروان به خانم نامجو گفت: “”گریه نکن و به سینه نکوب. تو پهلوان به دنیا آوردی و اکنون باید پرچمدار دادخواهی فرزندت باشی.

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی، که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران کشته شد، در رشته توییتی به بهیه نامجو گفته است ” تو نیز به جمع ما مادران دادخواه آمدی، جمعی که آرزو می‌کنم هیچ مادری به آن اضافه نشود و بهیه آخرینش باشد.

شهناز اکملی خطاب به مادر نوید افکاری گفته است “بدان که روح پسرت در قلب تو خواهد دمید و شجاعتش را به تو خواهد داد. او در این رشته توییت به “مادران دادخواه” اشاره می‌کند و می‌گوید آنها “شجاعتشان معمولی نیست و مانند کسی است که مرگ را دیده و برگشته درست مثل فرزندشان.

 

مژگان کاوسی یازده روز است که در اعتصاب غذا بسر میبرد.

مژگان کاوسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین تهران با گذشت ١١ روز از اعتصاب غذا کماکان در اعتصاب بە سر می برد. این زندانی سیاسی روز سەشنبە ١١ شهریور ٩٩ (١ سپتامبر ٢٠٢٠)، بە نشانە اعتراض بە عدم موافقت با درخواست مرخصی و همچنین تبعیض جنسیتی برای ارتباط تلفنی با خانوادەها دست بە اعتصاب غذا زدە است. گفتە می شود کە زمان تماس تلفنی زندانیان مرد در زندان اوین با خانوادەهایشان بسیار بیشتر از زمانی است کە در اختیار زنان گذاشتە می شود. تاکنون مسئولین زندان بە هیچ کدام از خواستەهای وی پاسخ ندادە و مژگان نیز بر ادامە اعتصاب غذای خود تاکید می‌کند.

 

شکیلا منفرد به بند زنان زندان اوین منتقل شد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی تهران روز چهارشنبه ۱۹ شهریور با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. منفرد پیشتر در تاریخ ۱۰ شهریورماه امسال هنگام خروج از منزل توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد اطلاعاتی در تهران منتقل منتقل شد.

 

دو عرصه نه به تجاوز به اعدام علیه جمهوری اسلامی

شیما قوشه وکیل شاکیان از کیوان امام وردی متهم به تجاوز جنسی، گفته: "او و موکلانشان می کوشند ثابت کنند امام وردی جرم تجاوز را مرتکب شده ولی با اعدام او مخالفند."

این وکیل دادگستری گفته : "پنج نفر از موکلان او در این پرونده در بازه سنی ۲۲ تا ۳۴ سال هستند. قدیمی ترین شکایت مربوط به فردی است که پاییز سال ۹۲ این اتفاق تلخ را تجربه کرده و آخرین نفر اردیبهشت همین امسال." اینچنین است که دو موضوع نه به تجاوز نه به اعدام  که به دو عرصه مبارزه علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است، به یک دوگانه جدی در جامعه تبدیل شده است.

 

واکنش زنان فوتبالیست تیم فورتنا

زنان فوتبالیست تیم فورتنا از تمام باشگاه‌ها خواستند اعدام نوید افکاری :"ما نوید هستیم"

بازیکنان تیم فوتبال زنان فورتنا اولتن سوئیس در یک عکس تیمی و با در درست داشتن جمله؛ «ما نوید هستیم» به اعدام نوید افکاری واکنش نشان دادند.

 

ایسکرا ۸ ۱۰۵


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com