اخباروگزارشات کارگری ٢۵ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 15, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢۵ مرداد ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی وپرداخت نشدن بدهی دولت به سازمان

- آخرین اخبار درباره پانزدهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق:

+15 مین روز اعتراض سراسری به دستمزدهای خانه خراب کن

+ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد جهان آرا اروند در اعتراض به سطح نازل حقوق واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل

+نامه  سرگشاده  جمعی ازکارگران پروژه‌ای پایپینگ و سیویل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه‌های سراسر ایران برای دست یابی به مطالبات

- آغازهفته سوم اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

- چه خبر از هفت تپه ای ها؟

+اعتراضات کارگران هفت تپه 2 ماهه شد

+میزگرد اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با تعدادی ازکارگران هفت‌ تپه رسانه ای شد

- عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شرکتی، قرارداری، پیمانی و رسمی شهرداری سراوان

- تجمع اعتراضی معلولان آبادان برای پس دادن یک ساختمان مقابل ساختمان مدیریت آموزش و پرورش آبادان

- اقدام به خودکشی یکی از کارگران هتل فردوسی تهران

*تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی وپرداخت نشدن بدهی دولت به سازمان

روز شنبه 25 مرداد، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی برای اعتراض به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی وپرداخت نشدن بدهی دولت به سازمان،همزمان دست به تجمع مقابل ساختمان تامین اجتماعی در مراکز استان ها منجمله،آذربایجان شرقی،البرز،اصفهان،ایلام،تهران،خراسان رضوی وشمالی،خوزستان،گیلان ومازندران زدند.

یکی از بازنشستگان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی به نمایندگی از سایر تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: در خصوص طرح همسان سازی که مطرح شد منظور این بود که حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق شاغلان برسد اما کلا این طرح کنار گذاشته شد و بحث متناسب سازی مطرح شد.

وی اظهارداشت: در این طرح سختی و زیان آور بودن مشاغل در نظر گرفته نشد و مبلغی هم که اضافه شد در دو فیش جداگانه لحاظ شد که علت آن را نمی دانیم .

وی ادامه داد: در ماده 111 قانون بازنشستگان آمده است که حقوق بازنشستگان از کار افتاده برابر با حداقل دستمزد باشد که هم اکنون حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران 2 میلیون و 800 هزار تومان است در حالی که بازنشسته از کار افتاده ای که برروی تخت بیمارستان و یا در خانه است و هزینه های درمانی بسیار بالا دارد تنها 200 هزار تومان به حقوق قبلی آنان اضافه شد و هم اکنون به یک میلیون 400 هزار تومان رسیده است.

این بازنشسته تامین اجتماعی گفت: موضوع دیگر که به آن اعتراض داریم این است که درخواست داریم دولت دستش را از صندوق بازنشستگان بیرون بکشد چراکه منابع صندوق بازنشستگان را بازنشستگان تامین کرده اند .

وی تاکید کرد: در حال حاضر دولت 272 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگان بدهکار است که سود همین پول هم مبلغ هنگفتی است.

وی تاکید کرد: تمام فسادی که در تامین اجتماعی انجام می شود بخاطر مدیریت دولتی این صندوق است .

وی با بیان اینکه کارکنان تامین اجتماعی از 7 سال گذشته همسان سازی انجام شده اما بازنشستگان که صاحبان اصلی این سازمان هستند هنوز به حق و حقوق خود نرسیده اند، گفت: این جفا در حق بازنشستگان است.

وی در خصوص بیمه آتیه سازان نیز گفت: خدمات این بیمه بسیار کم است و در حقیقت پرداخت حق بیمه از سوی بازنشستگان به نوعی صرف هزینه بدن نتیجه است.

این بازنشسته استان خراسان شمالی همچنین گفت: تا احقاق حق خود به تجمع های خود ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: با حقوق های نجومی مدیران که در فضای مجازی منتشر می شود قطعا طی دوسال آینده ورشکسته می شود.

+آذربایجان شرقی(تبریز) مقابل اداره کل تامین اجتماعی

+استان البرز(کرج) مقابل اداره کل تامین اجتماعی

+استان اصفهان(اصفهان) مقابل اداره کل تامین اجتماعی

+ایلام(ایلام) مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی

+استان تهران(تهران)مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی

+خراسان رضوی(مشهد)- مقابل اداره کل تامین اجتماعی

+ خراسان شمالی(بجنورد)

کارگران با زنشسته تامین اجتماعی خراستان مقابل اداره کل تامین اجتماعی این استان در بجنورد سفره خالی پهن کردند.

+خوزستان (اهواز) مقابل اداره کل تامین اجتماعی

+گیلان(رشت) مقابل اداره کل تامین اجتماعی

+مازندران(ساری) مقابل اداره کل تامین اجتماعی

*آخرین اخبار درباره پانزدهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق:

+15 مین روز اعتراض سراسری به دستمزدهای خانه خراب کن

در حالی 15 مین روز اعتراض سراسری به دستمزدهای خانه خراب کن را پشت سر می گذاریم که پیمانکاران عصبانی از این اعتراض برای درهم شکستن اتحاد کارگران اقدام به کارگیری دوستان و آشنایان و فامیل خود زده اند تا اتحاد کارگران را بشکنند. این اقدام حتا نتوانسته 15 درصد از کارگران مورد نیازشان را فراهم کند و این پیمانکاران بابت عقب افتادن کارشان حتمن جریمه های سنگینی خواهند پرداخت و به همین خاطر با عصبانیت دست به هر کاری می زنند.

الان برای پیمانکاران شیاد واتحاد شکن، نیروها عزیز هستند  و برایشان دلیل می آورند که ما فامیل هستیم ، رفیق هستیم ،هم زبان هستیم و هزار تا حقه دیگر.

بخشی از یک گزارش بنقل ازکانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

+ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد جهان آرا اروند در اعتراض به سطح نازل حقوق واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل

روز شنبه 25 مرداد، کارگران کارخانه فولاد جهان آرا اروند واقع در شهرک صنعتی خرمشهر به اعتصاب وتجمعشان در اعتراض به سطح نازل حقوق واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل ادامه دادند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: نزدیک به 600 کارگر رسمی، قراردادی و پیمانکاری شاغل در کارخانه فولاد جهان‌آرا خرمشهر هستیم که به دنبال اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد تولیدی هستیم.

به گفته کارگران این کارخانه؛ اصرار آنها به این دلیل است که در قانون کار بر الزامی بودن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای 50 نفر تاکید شده است.

طبق اظهارات کارگران این واحد تولیدی؛ مسکوت ماندن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در مورد جمعیت 600 نفری کارگران باعث شده که درآمد مزدبگیران این کارخانه در حد و اندازه حداقل‌های قانونی باقی بماند.

به گفته این کارگران؛ مسئولان وزارت کار در مورد مسکوت ماندن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران کارخانه فولاد جهان‌آرا خرمشهر پاسخگو نیستند و ظاهرا در این زمینه هیچ پافشاری ندارند.

سرپرست اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی خرمشهر در خصوص مشکل کارگران شرکت فولاد جهان آرا خرمشهر گفت: با توجه به اینکه پیمانکاران طرف قرارداد شرکت‌ها و سازمان‌ها در خرمشهر تا شهریورماه باید طرح طبقه‌بندی مشاغل را برای کارگران خود اعمال کنند از هفته گذشته مکاتباتی با این شرکت‌ها انجام شده است.

وی شمار کارگران شاغل در کارخانه فولاد جهان آرا را  800 نفر  اعلام کرد و افزود: طبق بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیمانکاران موظفند افزایش سنواتی را برای کارگران خود تا شهریور ماه اعمال کنند و در صورت تخلف از این قانون موضوع از طریق مراجع حل اختلاف اداره کار و سایر نهادهای قانونی پیگیری می‌شود.

+نامه  سرگشاده  جمعی ازکارگران پروژه‌ای پایپینگ و سیویل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه‌های سراسر ایران برای دست یابی به مطالبات

جمعی ازکارگران پروژه‌ای پایپینگ(لوله کشی صنعتی) و سیویل(عملیات عمرانی) پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه‌های سراسر ایران درراه دست یابی به مطالباتشان نامه ای سرگشاده خطاب به مقامات کشور منجمله سران سه قوه منتشر کردند.

متن نامه که روزشنبه 25 مرداد رسانه ای شده است:

به استحضار می‌رساند ما کارگران پروژه‌ای بخش اجرایی اکیپ مرتبط به پایپینگ و سیویل در پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه‌های سراسر ایران باتوجه به شرایط سخت و دشوار بیکاری و تورم بی‌سابقه و خالی شدن سفره و یخچال کارگران و عدم توان خرید اقلام خوراکی پوشاک و تهیه کالاهای جهت جهیزیه و خرید خودرو و مسکن، خواستار حل و اجرایی شدن مسائل و موارد زیر هستیم تا بتوانیم بدون دغدغه‌ی نان، در خدمت سازندگی و اعتلای میهن عزیز اسلامی‌مان باشیم:

۱) الزام شرکت‌ها و پیمانکاران به پرداخت ماهیانه و بدون وقفه دستمزدها همراه با تمامی مزایای کار

۲) پرداخت حق بیمه با نوع شغل و محاسبه آن مطابق شغل کارگر و نه به عنوان کارگر ساده برای استادکاران‌ ماهر و فنی

۳) تغییر تایم کاری روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت در طول روز به علت  آلودگی آب و هوایی و آلاینده‌های صنعتی  مناطق نفت خیز جنوب و پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در سطح کشور

۴) تشکیل هیأت نظارت‌کننده حقوقی از طرف وزارت نفت و وزارت کار و هیأت بازرسی.

۵) باتوجه به آلودگی مناطق صنعتی و بیماری‌های خطرناک در اکثر پروژه‌های نفت و گاز ۲۴ روز کار و ۶ روز مرخصی لحاظ می‌شود که واقعا طاقت‌فرساست و باتوجه به نیروی بیکار در کشور و قوانین کار اقماری الزام تمامی شرکت‌ها و پیمانکاران به رعایت قانون اقماری ۱۴روز کار و ۱۴روز استراحت.

۶) برکنارکردن پیمانکاران جزء که با ثبت شرکت و گرفتن کارهای بزرگ، از پرداخت مزایای کامل و حق و حقوق نیروها خودداری می‌کنند و سود میلیاردی که حق کامل مزایای نیروهاست را می‌بلعند و کلیه نیروها برای شرکت‌های مادر کارفرما باتمام مزایا و شرایط کارمندان مشغول بکار شوند.

۷) پرداخت سایر مزایا جداگانه از حقوق ازجمله؛ بدی آب و هوا، عیدی"سنوات "حق اولاد" بن کارگری و بیمه تکمیلی

۸) حذف بندهای غیرقانونی قرارداد تحمیلی مثل چنانچه کارگران کمتراز ۱۵ روز کار کردند منجر به اخراج کردنشان بدون حقوق می‌شود همچنین حذف این بند قرارداد غیرقانونی: درصورت اعتراض شفاهی و مسالمت‌آمیز به کم بودن دستمزد و مزایا و شرایط بد خوابگاه؛ نیرو به اجبار قبول می‌کند هیچگونه پولی دریافت نکند و اخراج و بلک‌لیست بشود و مواردی که خارج از قوانین اداره کار هستند.

۹) اجازه تشکیل سندیکای قانونی کارگری و حضور نماینده سندیکا در مجلس برای گزارش مستقیم مشکلات کارگران به مسئولین محترم.

۱۰) ارائه تسهیلات ویژه بانکی و خرید مسکن و خودرو و تهیه اقلام جهیزیه فرزندان با کمترین بهره بانکی برای نیروهای اجرایی درپالایشگاه پتروشیمی و نیروگاه مطابق مشاغل لیست اکیپ مرتبط به پایپینگ.

*آغازهفته سوم اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روز شنبه 25 مرداد، اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان وارد سومین هفته شد.

بنا به گزارش رسانه ای شده،امروزهم هپکویی ها به تجمع اعتراضیشان در این واحد تولید دراستان مرکزی ادامه دادند تا به مسئولان طرازاول استان وکشور برای باری دیگر یاد آورشوند که به کنش هایشان در راه دست یابی به مطالبات برحقشان ادامه خواهند داد.

چه خبر از هفت تپه ای ها؟

+اعتراضات کارگران هفت تپه 2 ماهه شد

روز شنبه 25 مرداد، اعتراضات کارگران هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان دومین ماه (31 روزه بودن ماه های فصل بهار وتابستان)را پشت سرگذاشت.

کارگران هفت تپه در آخرین روز از ماه دوم اعتراضشان به تجمعشان مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه دادند.

+میزگرد اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با تعدادی ازکارگران هفت‌ تپه رسانه ای شد

روز شنبه 25 مرداد،خبر میز گرد روز چهارشنبه22 مرداد اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با تعدادی ازکارگران هفت‌ تپه،رسانه ای شد.

خبرگزاری دانشجو وابسته به دانشجویان بسیجی بدون ذکر نام کارگران هفت تپه شرکت کننده دراین میز گرد فقط به درج عکس زیر بسنده کرده است:

 

گزارش این خبرگزاری وابسته به دستگاه های امنیتی واطلاعاتی که ید طولایی درسرکوب کارگران معترض دارند با سخنان هفت تپه ای های شرکت کننده در میزگرد تحت عنوان «نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه» آغازوبا جمله زیر بعنوان خروجی میزگرد خاتمه یافت.

اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفتند:«طی جلساتی که بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با بنیاد مستضعفان داشته‌اند، قرار بر این شد که تعداد کارگرانی که واقعا مستحق دریافت بسته‌‌های معیشتی هستند، آماده شده و به تعداد آنان بسته‌هایی تحویل کارگران شود.»

*عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شرکتی، قرارداری، پیمانی و رسمی شهرداری سراوان

8 ماه حقوق 85 کارگر شرکتی و164 کارگر قرارداری، پیمانی و رسمی شهرداری  سراوان پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی معلولان آبادان برای پس دادن یک ساختمان مقابل ساختمان مدیریت آموزش و پرورش آبادان

روز شنبه 25 مرداد،جمعی از معلولان آبادان برای اعتراض به بازپس گیری یک ساختمان فعال در کارآفرینی معلولان و کمک به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت آموزش و پرورش آبادان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: آموزش وپرورش آبادان قصد دارد مکانی که تا سه سال پیش به مدت 30سال مخروبه و متروکه بود و در سال 96 با هدف کارآفرینی معلولان و کمک به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل در اختیار گروه تکما قرار گرفته بود بازپس گیرد.

آنها افزودند: این گروه با مشقت فراوان و کمک حامیان اقدام به مرمت این ساختمان کرده اینک روا نیست در این موقع آموزش و پرورش آنها را از این ملک خارج کند.

*اقدام به خودکشی یکی از کارگران هتل فردوسی تهران

صبح روز شنبه 25 مرداد، یکی از کارگران هتل فردوسی تهران با قرار گرفتن در پنجره یکی از اتاق‌ها این قصد خودکشی  داشت که با دخالت بموقع نیروهای آتش نشانی جلوی این اقدام گرفته شد.ازدلیل اقدام این کارگرتاکنون گزارشی منتشر نشده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com