اخباروگزارشات کارگری ٢٣ مرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
August 13, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٣ مرداد ماه ١٣٩٩

- دور جدید اعتصاب وتجمعات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت مطالبات:

+اعتصاب کارگران کارخانجات تراورس بتنی کرج وتجمعشان روی ریل دراعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق

+تجمع اعتراضی کارگران نگهداری برق و تاسیسات ایستگاه ها و طول خط ناحیه تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات وخصوصی سازی

+اعتصاب کارگران راه آهن خراسان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

+ یادآوری:اعتصاب دوباره کارگران راه‌آهن اندیمشک در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

+توقیف بیل مکانیکی در ایستگاه نقاب  توسط یکی از کارگران راه آهن شمال شرق (شاهرود ) در راه دست یابی به مطالباتش

- گزارش سیزدهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی ونیروگاه های برق

- چه خبرها از هفت تپه؟

+ادامه تجمعات کارگران هفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش

+اقدام مثبت گزارش دهی بعد از 60 روز

+بازی اسد بیگی با معیشت هزاران کارگر وخانواده شان منجر به رفع مسدودیت دوحساب بانکی شد

+ حمایت سندیکاها، تشکلات مستقل کارگری، کانون‌های صنفی معلمان، شوراهای صنفی دانشجویان و نشریات دانشگاه‌ها و بازنشستگان از اعتصابات سراسری در کشور

همراه با امضاهای جدید و اعلام حمایت 5 تشکل و گروه کارگری، بازنشستگان و فعالین لغو کار کودکان

+کامران ساختمانگر: ٦٠  روز حضور مقتدر و متحدانە کارگران هفت تپە نماد اتحاد و همدلی طبقاتی

- وعده درمانی برای خواباندن صدای اعتراضات کارگران کارخانه هپکونسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- خبر تکمیلی درباره زندانیان مبتلا به کرونا، بستری در بهداری مرکزی زندان اوین

- گزارشی درباره  اعتصاب وتجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس یک شرکت خصوصی تهران(ندای به‌آوران)

- عدم پرداخت 2 سال حقوق کارگران شرکت آب وفاضلاب مشکین شهر

- تجمع اعتراضی اهالی روستاهای بخش غیزانیه اهواز نسبت به اخذ عوارض آزادراه خلیج فارس

*دور جدید اعتصاب وتجمعات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت مطالبات:

+اعتصاب کارگران کارخانجات تراورس بتنی کرج وتجمعشان روی ریل دراعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق

روز چهارشنبه 22مرداد، کارگران کارخانجات تراورس بتنی کرج دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ماه های اردیبهشت،خرداد وتیر دست از کارکشیده وبا تجمع روی ریل مانع از عبورقطار مسافری شدند.

 

+تجمع اعتراضی کارگران نگهداری برق و تاسیسات ایستگاه ها و طول خط ناحیه تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات وخصوصی سازی

روز چهارشنبه 22 مرداد، کارگران نگهداری برق و تاسیسات ایستگاه ها و طول خط ناحیه تهران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت پاداش بازنشستگی کارگران باز نشسته ،مطالبات صندوق پس انداز وحقوق و مزایای کارگران راه آهن وخصوصی سازی دست به تجمع مقابل اداره راه آهن زدند.

+اعتصاب کارگران راه آهن خراسان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز پنج شنبه 23 مرداد، کارگران راه آهن خراسان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کار کشیدند.

+یادآوری:اعتصاب دوباره کارگران راه‌آهن اندیمشک در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز پنج شنبه 17 مرداد،کارگراننگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه زاگرس(اندیمشک) برای اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق ماهیانه دست از کار کشیدند.

+توقیف بیل مکانیکی در ایستگاه نقاب  توسط یکی از کارگران راه آهن شمال شرق (شاهرود ) در راه دست یابی به مطالباتش

یکی از کارگران راه آهن شمال شرق (شاهرود ) برای گرفتن پاداش  پایان خدمت پس از 30 سال،بدنبال شکایت از شرکت یک دستگاه بیل میکانیکی را در ایستگاه نقاب توقیف کرد.

این کارگر با دریافت بموقع پول پاداشش میتوانست در شاهرود خانه بخرد ولی الان بعد این همه مدت در روستای خودشان هم نمیتواند یک الونک بگیرد .جواب این کارگر بعد از سی سال خدمت صادقانه این است ؟

*گزارش سیزدهمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپترشیمی ونیروگاه های برق

13 مین روز اعتراض سراسری 23 مرداد 1399 به دستمزدهای حقیرانه همچنان ادامه داشته و کارگران از کنار فرزندان و خانواده عزیز خود تکان نخواهند خورد تا پیروزی.

امروز در یک ترفند ناشیانه کارفرمای اکسیر صنعت آگهی منتشر کرد با دستمزدهایی به مراتب کمتر از قبل تا کارگران را دلسرد کند. این نشانه آن است که کارفرما ها تحمل شان کم کم دارد رو به تحلیل می رود.

همچنین خبر داریم که کارفرماها با هم تماس گرفته و می گویند که کارگران معترض آخر مرداد به پروژه ها باز خواهند گشت، تا شرکت هایی که می خواهند دستمزد کارگران را طبق لیست کمپین بپردازند را گول زده تا آخر مرداد نگه دارند تا صبر کارگران را محک بزنند.

آنچه بی تردید رخ خواهد داد این موضوع است که کارگران نه تنها صبرشان را از دست نخواهند داد بلکه 7 روز دیگر محرم آغاز می شود و کارگران طبق سنت همه ساله که راهی خانه می شوند تا در مراسم محرم حضور داشته باشند، امسال نیز در شهر خود مانده و تا اواسط محرم به عزاداری خواهند پرداخت. پس کارفرمایان، خیالتان راحت باشد که هیچ کارگری را تا 15 شهریور نخواهید داشت و بهتر است آستین بالا زده در پروژه ها جوشکاری و داربست بندی و فیتری کنید تا مزه کار در هوای شرجی 55 درجه را تجربه کنید.

در نیروگاه اورمیه متاسفانه 30 درصد نیروها سرکار رفتند و مابقی کارگران در اعتراض خود باقی ماندند.

منبع اصلی خبر:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*چه خبرها از هفت تپه؟

+ادامه تجمعات کارگران هفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش

روز پنج شنبه 23 مرداد، کارگران هفت تپه در را دست یابی به مطالباتشان به تجمعشان مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه دادند.

 

+اقدام مثبت گزارش دهی بعد از 60 روز

پس از گذشت 60 روز از دور جدید اعتراضات کارگران هفت تپه شاهد انتشار گزارشی تحت عنوان« گزارش فعالین مستقل کارگری نیشکر هفت تپه»درباره یک نشست بودیم.

با چشم پوشی از نقصان امر گزارش دهی درباره اعتراضات هفت تپه ای ها در مصداق ضرب المثل «ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است»،امیداست این اقدام مثبت ادامه یابد.

گزارش فعالین مستقل کارگری نیشکر هفت تپه

درباره جلسه مورخ ۲۲ مرداد ۹۹ کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی مشکلات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

طبق مصوبات جلسه قبلی این کمیسیون مقرر گردید که ظرف یک هفته مواردی همچون تمدید دفترچه های بیمه کارگران ، حقوق معوقه ، بازگشت به کار پرسنل اخراجی و از همه مهمتر خلع ید بخش خصوصی پیگیری شود و نتیجه آن به فعالین کارگری اعلام گردد.

در این جلسه نیز فعالین کارگری مجدداً با بیان مشکلات معیشتی کارگران ،حقوق معوقه ، وضعیت پرسنل دفع آفات ، پرسنل غیرنیشکری و پرسنل فصلی کارخانه و تجهیزات و همچنین مشکلات بازنشستگان و خلع ید ، خواستار دریافت جواب قطعی در تمامی این موارد شدند و در نهایت خروجی جلسه به شرح ذیل می باشد

در مورد بحث تمدید دفترچه های بیمه مصوب گردید تا پایان سال دفترچه ها تمدید گردد و این مشکل برطرف شود.

درخصوص پرداخت حقوق معوقه مصوب گردید که تا چهارشنبه هفته آینده حقوق اردیبهشت و خرداد ما بطور کامل پرداخت گردد و ضمانت اجرای این مسئله بعهده وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی سپرده شد.

درخصوص بازگشت به کار پرسنل اخراجی استاندار خوزستان مکلف گردید که ظرف یکهفته این مسئله را حل نماید.

اما در خصوص خلع ید بخش خصوصی متاسفانه باز هم همچون جلسه گذشته بعلت عدم شفافیت از سوی نمایندگان دولتی حاضر در جلسه منجمله رئیس سازمان خصوصی سازی که بر اساس مصوبه جلسه قبلی و اظهار صریح خود ایشان در آن جلسه که حتما دوشنبه تصمیم گیری خواهد شد اما متاسفانه باز هم شاهد عدم پیگیری جدی و سخنان غیرشفاف ایشان بودیم ، به همین دلیل بعلت قانع نشدن فعالین کارگری و نمایندگان مجلس از نحوه پاسخگویی رئیس سازمان خصوصی سازی مجددا از سوی مجلس به ایشان تکلیف شد که می بایست نهایتا تا چهارشنبه آینده بعنوان آخرین فرصت صراحتا نظر خود را اعلام نمایند.

لازم به ذکر است که در این جلسه فعالین کارگری هیچگونه مصوبه ای را امضا ننموده اند و جلسه بعدی در کمیسیون اصل نود چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و متعاقباً گزارش مفصل تر خدمت همکاران گرامی ارائه میشود.

در پایان از حمایت ها و دلگرمی های همکاران عزیز و دلسوز کمال قدردانی بعمل می آید.

۲۳/مرداد/۱۳۹۹

+بازی اسد بیگی با معیشت هزاران کارگر وخانواده شان منجر به رفع مسدودیت دوحساب بانکی شد

گزارشات رسانه ای شده حاکی از رفع مسدودیت دوحساب بانکی اسد بیگی ظاهرا برای پرداخت حقوق معوقه کارگران و هزینه‌های کشت می باشد.

بدینترتیب اسد بیگی با گروگان گرفتن هزاران کارگر هفت تپه وخانواده هایشان برنده بازی کثیفش شد.

*حمایت سندیکاها، تشکلات مستقل کارگری، کانون‌های صنفی معلمان، شوراهای صنفی دانشجویان و نشریات دانشگاه‌ها و بازنشستگان از اعتصابات سراسری در کشور

از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حمایت کنیم.

 در ادامه مبارزه و مقاومت خستگی‌ناپذیر و دلاورانه کارگران شرکت هفت تپه و اعتصاب و اعتراضات خیابانی آن‌ها، هزاران کارگر شاغل در صنایع نفت و گاز و مجتمع های پتروشیمی در اهواز، آبادان، اصفهان، قشم، ماهشهر، کنگان، لامرد، مُهر، جفیر و دشت‌آزادگان، نیروگاه برق سبلان و شرکت نصب نیرو در اردبیل و همین طور کارگران صنایع سنگین هپکو در اراک، یکی از مهم ترین و گسترده‌ترین اعتصابات کارگری سال‌های اخیر را رقم زده‌اند. 

کارگران سال‌هاست که در چنبره مناسبات استثماری، ستمگرانه و ضدکارگری حاکم گرفتار شده و به شدیدترین شکل ممکن توسط صاحبان سرمایه و کارفرمایان -اعم از کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی- استثمار می‌شوند. آنان در تمامی این سال‌ها حتی از ابتدایی‌ترین حقوق خویش محروم بوده‌اند. دستمزدهای به مراتب زیر خط فقر، حقوق های پرداخت نشده و معوقه، اخراج و بیکارسازی‌های گسترده و مداوم، حاکمیت شرکت‌های پیمانکاری و واسطه‌ای، فراگیری قراردادهای موقت و سفید امضا بر بازار کار، آزادسازی قیمت‌ها، خصوصی‌سازی آموزش، سلامت، مسکن و… تنها نمونه‌هایی از تضییع حقوق کارگران و گروه‌های تحت ستم در طول این سال‌ها بوده که توسط صاحبان سرمایه و دولت‌های حامی آنان، به کارگران تحمیل شده است. از سوی دیگر فرزندان این کارگران نیز با توسعه پولی‌سازی آموزش بیش از پیش گرفتار فاصله طبقاتی و حذف اجتماعی می‌شوند. هر زمان هم که کارگران در برابر تحمیل این همه بی‌عدالتیِ آشکار به مخالفت برخاسته‌اند، پاسخی جز تهدید و ارعاب و دستگیری و زندان عایدشان نشده است. 

با این وجود کارگران هرگز از مبارزه علیه تضییع حقوق حقه‌ی خویش به دست عوامل سرمایه ساکت نمانده و در تمامی این سال‌ها به حکم شرایط کار و زندگی برای تحقق مسأله نان، کار و آزادی مبارزه کرده‌اند و هزینه‌های فراوانی نیز بابت این مبارزات پرداخته‌اند که از جمله آن‌ها می توان به مبارزات کارگران شرکت واحد، هپکو، آذرآب اراک، فولاد اهواز، کارگران معادن، معلمان سراسر کشور، بازنشستگان و فرزندان کارگران در جریان صنفی دانشجویی اشاره کرد که از ابتدای دهه‌ی ٩٠ در سنگرهای مختلف علیه سیاست واحد خصوصی‌سازی و سلب حق حیات و تشکل‌یابی زحمتکشان یک‌نفس مبارزه کرده‌اند. 

 در این شرایط که اعتصابات جاری کارگران هفت‌تپه در گرمای تابستان خوزستان و باوجود بحران کرونا، ۵۹ روز است که ادامه یافته، اعتراضات و مبارزات کارگران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز در ادامه روند اعتراضی کارگران سراسر ایران برای رودررویی با سرمایه، تحقق خواست‌های معیشتی و رهایی‌ طلبانه در جریان است. این اعتراضات گسترده، هم‌زمان و با خواستی واحد یکی از نقاط عطف مبارزات کارگران ایران در تاریخ محسوب می‌شود. این بار کارگران صدای اعتراض خود را رساتر و گسترده‌تر از همیشه به گوش صاحبان سرمایه و حکومت رسانده‌اند. آنان در اعتصابی نسبتا هماهنگ و همسو خواهان افزایش دستمزد، پرداخت حقوق معوقه، تأمین امنیت شغلی، برچیده شدن بساط شرکت‌های پیمانی، لغو قراردادهای موقت و سفید امضاء، بهبود شرایط و امکانات خوابگاهی و بهداشتی، و نیز لغو خصوصی‌سازی شده‌اند. مطالباتی که تحقق آن‌ها سال‌هاست مدنظر کارگران بوده و در اولویت خواست‌ها و تحرکات اعتراضی اکثر قریب به اتفاق کارگران است. از این رو ما در یکی از لحظات تاریخی رویارویی طبقه‌کارگر با طبقه‌حاکم قرار داریم. 

 ما امضا کنندگان این بیانیه اعلام می‌کنیم در بحران اقتصادی کنونی این سرزمین، بسیار طبیعی و قابل انتظار است که هر روز شمار بیشتری از کارگران و گروه‌های تحت ستم به این اعتصاب‌ها بپیوندند؛ اعتصاباتی که به‌علت جان به لب رسیدن مردم از بحران ناشی از خصوصی‌سازی، آزادسازی قیمت‌ها، نزول سطح معیشتی کارگران به خط مرگ (و نه دیگر خط فقر)، عدم پرداخت همان دستمزدهای به‌غایت ناچیز از جانب دولت و کارفرمایان، و عدم دسترسی به حداقل‌های معیشتی و حیات برگزار می‌شود. بدیهی است برای اینکه این اعتصاب‌ها بتوانند در گسترش خود، تا تحقق خواست‌ها تداوم یابند باید کارگران اعتصابی بتوانند خود بیش و پیش از هرچیز متشکل و متحد شده و امر خطیر تشکل‌یابی مستقل و متکی به اراده و توان کارگران را در همین شرایط حساس دنبال کنند و به منصّه ظهور برسانند.

ما امضاء کنندگان این بیانیه ضمن حمایت از حرکت‌های اعتراضی و اعتصاب گسترده و منسجم کارگران و پشتیبانی از خواست و مطالبات برحق آنان همچون افزایش دستمزدها، پرداخت فوری و بدون قید و شرط حقوق و مزایای معوقه کارگران، برچیده شدن بساط شرکت‌های پیمانکاری، لغو قراردادهای موقت و سفید امضاء، و مهم‌تر از همه لغو خصوصی‌سازی عرصه‌های مختلف اجتماعی، خطاب به کارگران و مردم اعلام می‌کنیم اتحاد کارگران اعتصابی و ایجاد تشکل‌های مستقل، اصل حیاتی پیشروی طبقاتی است و تحقق این مهم حمایت و اتحاد هرچه بیشتر گروه‌های مختلف اجتماعی را می‌طلبد.

۹۷/۰۵/۲۲

۱- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲- سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

۳- کانون صنفی معلمان تهران 

۴- انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان

۵- کانون صنفی معلمان اسلامشهر

۶- کانون معلمان همدان

۷- کانون صنفی فرهنگیان گیلان

۸- کانون صنفی فرهنگیان خوزستان

۹- کانون صنفی معلمان الیگودرز

۱۰- انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه

۱۱- انجمن صنفی معلمان کردستان -سقز و زیویه

۱۲- شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز

۱۳- شورای صنفی دانشگاه بین‌الملل قزوین

۱۴- شورای صنفی پردیس هنرهای زیبای‌ تهران

۱۵- شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۱۶- جمعی از واحدهای شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینای همدان

۱۷-شوراي صنفي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي

۱۸- شورای صنفی خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران

۱۹- نشریه حامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۰- نشریه کران دانشگاه امیرکبیر

۲۱- نشریه بوم‌بان دانشگاه بین‌الملل قزوین

۲۲- نشریه چارچوب دانشگاه بین‌الملل قزوین

۲۳- نشریه دایره دانشگاه بین‌الملل قزوین

۲۴- نشریه ضد دانشگاه مازندران

۲۵- نشریه باور دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

۲۶- نشریه هلا دانشگاه تهران

۲۷- نشریه پرومته دانشگاه تهران

۲۸- نشریه بذروباد دانشگاه علامه طباطبایی

۲۹- نشریه پرانتز دانشگاه تهران

۳۰- نشریه ایستگاه دانشگاه صنعتی شیراز

۳۱- نشریه تقاطع دانشگاه صنعتی شیراز

۳۲- نشريه چشمك دانشگاه تهران

۳۳- اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

۳۴-کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

۳۵- گروه اتحاد بازنشستگان

۳۶- اتحاد بازنشستگان

۳۷-کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری

+امضا کنندگان جدید:

۳۸. کانون مطالعات دانشگاه خواجه نصیر

۳۹. کانون سینما دانشگاه تهران

۴۰. شورای صنفی دانشگاه خلیج فارس

۴۱. شورای صنفی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

۴۲. شورای صنفی دانشگاه صنعتی اراک

۴۳. نشریه خرداد دانشگاه بوعلی سینا همدان

۴۴. نشریه بامداد دانشگاه شهید بهشتی

۴۵. تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

+اعلام حمایت 5 تشکل و گروه کارگری، بازنشستگان و فعالین لغو کار کودکان از بیانیه 37 تشکل در حمایت از اعتصابات سراسری کارگری دوره اخیر:

1-اتحاد بازنشستگان ایران

2-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

3-سندیکای نقاشان البرز

4-گروهی از فعالین کارگری سقز

5-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

+کامران ساختمانگر: ٦٠  روز حضور مقتدر و متحدانە کارگران هفت تپە نماد اتحاد و همدلی طبقاتی

جنبش کارگری ایران علارغم تمام کمی ها و کاستی ها و فراز و فرودهایش در حیات سیاسی خود در طول بیش از یک قرن مبارزات خستگی ناپذیر کارگری و تلاش برای سازماندهی و ترویچ آگاهی طبقاتی در میان کارگران در راستای کسب مطالبات برحق سیاسی و کارگری خود مسیری بس دشوار را پیمودە است، از اولین اعتصاب کارگری ماهیگیران بندر انزلی در سال ١٢٨٥ و اعتصاب کارگران تلگراف در اسفند همان سال و اعتصاب کارگران یک کارخانە برق در تهران تا سازماندهی اعتصاب کارگران چاپخانەهای تهران در خرداد سال ١٢٨٩ کە در آن مقطع خفقان سیاسی در ایران در زمرە پیشروترین طیف طبقە نوپای کارگری در ایران و بە نوعی آغازی در تاریخ مبارزات متشکل و سازمان یافتە جنبش کارگری ایران در زمان خود بود کە توانست تمام کارگران بخش چاپ و نشر درروزنامەهای آن دورە را بە اعتصاب بکشاند و پیشروی های گام بە گام این جنبش نوپا اما مصمم کە منجر بە بزرگترین اعتصاب کارگری در بخش صنعت نفت در پالایشگاەهای جنوب ایران در سال ١٣٢٥ و همراهی بخش های مختلفی از کارگران ایران در دیگر بخش های کارگری کە منجر بە تصویب اولین قانون کار در مجلس ایران شد کە با ابلاغ قانون کار مصوبە جدید شرکت نفت از اجرای آن سرباز زدە و موجب خشم کارگران و دور جدیدی از اعتصاب در میان کارگران شرکت نفت در تهران و آبادان شد و دولت ناچارا با اعلام حکومت نظامی در آبادان با اعمال سرکوبی خونین منجر بە کشتە شدن تعدادی از کارگران شد. در سال ١٣٢٩ و با طرح شدن موضوع ملی شدن صنعت نفت بخش هائی از کارگران شرکت نفت در حمایت از ملی شدن صنعت نفت دست بە سازماندهی اعتصاباتی در بندر معشور زدە کە حاکمیت سیاسی با سرکوبی خشن این اعتصاب کارگران را بە خاک و خون کشید کە این سرکوب نیز موجب اعتصابات دیگری در میان کارگران شرکت نفت در تهران اصفهان و رشت در حمایت از کارگران بندر معشورشدە کە دولت را مجبور بە تصویب لایحە قانون ملی شدن صنعت نفت در اردیبشت سال ١٣٣٠در مجلس نمود. در قیام ٥٧ و در اعتراض بە سرکوب خونین میدان ژالە در تهران جنبش کارگری با سازماندهی بزرگترین اعتصاب کارگری در پالایشگاە آبادان و دیگر پالایشگاەهای جنوب کشورو گسترش آن در دیگر بخش های کارگری ایران ناقوس مرگ و پایان استبداد پهلوی را بە  صدا درآورد.

در طول بیش از ٤دهە حاکمیت اسلامی و سرکوب همە جانبە تشکلهای کارگری و هرگونە اعتراضات برحق کارگران در راستای مطالبات خود هرگز نتوانست مانع آگاهی روزافزون طبقاتی کارگران و مبارزە برای کسب حق برخورداری از یک زندگی بهتردر بخش های صنعتی و کارگری شدە و هر روزە شاهد اعتراضات مصمم تر کارگری در جای جای ایران بودەایم از اعدام و زندانی نمودن دەها کارگر جسور چون زندەیاد جمال چراغ ویسی در سال ٦٩ تا قتل عام کارگران معدن مس خاتون آباد در بهمن ١٣٨٢، تا سرکوب اعتصاب و دستگیری ٢٩ نفر از کارگران معدن سنگ چادرملوی اردکان یزد در سال ١٣٩٢، اعتراضات گستردە کارگران کیان تایر در سال ١٣٩٢تا سرکوب اعتصاب٥٠٠٠ کارگران معدن سنگ آهن بافق کرمان و دستگیری ٩ نفر از نمایندگان کارگران اعتصابی در سال ١٣٩٣، اعتصاب موفقیت آمیز کارگران شرکت ریسندگی پرریس سنندج در سال ١٣٩٣ اعتصاب کارگران شرکت ترانسفوی زنجان در مرداد ١٣٩٥و دەها اعتصاب بزرگ و کوچک کارگری در جای جای ایران تا اعتصابات شکوهمند و متحدانە کارگران گروە صنعتی فولاد اهواز و کشت و صنعت نی شکرهفت تپە در سال ١٣٩٧و اکنون دور جدید اعتصابات هفت تپە در سال ١٣٩٩و ٦٠ روز حضور متحدانە در خیابانهای شهر شوش در اعتراض بە سیاست های نئولیبرالی حاکمیت بورژوائی ایران و خصوصی سازی و استثمار هرچە بیشتر کارگران برگ زرین دیگری را در تاریخ مبارزات جنبش کارگری ایران و پیشروان این جنبش طبقاتی در حافظە تاریخ مبارزات کارگری ایران بە ثبت رساند

اعتصاب شکوهمند کارگران نی شکر هفت تپە و دشادوش و در تداوم آن اعتصابات کارگران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در چندین پالایشگاە های جنوب کشور علارغم همە کمی ها و کاستی های قابل نقد، کە از خصوصیات بارز هر جنبش اعتراضی ست اما مقتدرانە و مصمم حاوی پیامی مهم ( کارگران منافع مشترک دارند) بە جنبش کارگری ایران و فعالین و پیشروان این جنبش عظیم طبقاتی در ایران بود کە طبقە کارگر ایران با درس گرفتن از تجربیات این دورە از مبارزات متحدانە کارگران هفت تپە با آگاهی طبقاتی و صفوفی فشردەتر و گامهای استوارتری در مسیر کسب مطالبات برحق خود گام بردارد

لذا بر خود واجب میدانم بعنوان عضوی کوچک از طبقە کارگر ایران و هم زنجیری از جنس شما کە برای رهائی از این بردگی مزدی و شکاف فاحش طبقاتی و نابرابری سیستماتیک و روزافزون اجتماعی مبارزە می کنم در مقابل عزم و اردە آهنین و گام های استوار شما عزیزان سر تعظیم فرود آوردە و دست تک تک شما هم زنجیران و همرزمان در این مبارزە نابرابر و غرورآفرین را رفیقانە و بە گرمی میفشارم و بە همە شما زنان و مردان کارگر و حماسەآفرینان عرصە تلاش برای تغییر وضع موجود درود میفرستم.

درود بر عزم شکست ناپذیر و رزم پیروزمندانە شما زنان و مردان کارگر هفت تپە

مستحکم باد صفوف مبارزات متحدانە کارگران ایران

زندەباد آزادی و برابری

زندەباد هفت تپە

٢٣ مرداد ١٣٩٩

*وعده درمانی برای خواباندن صدای اعتراضات کارگران کارخانه هپکونسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز چهارشنبه 22مرداد،برای پایان دادن به دورجدید اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دراراک برگزارشد وطبق معمول با وعده درمانی پایان گرفت.

درحالی که ماه مرداد واردآخرین هفته اش می شود وعده پرداخت حقوق ماه های خرداد وتیر کارگران معترض هپکو داده شد تا درصورت متحقق شدن این وعده،هپکویی ها طلبکار حقوق مردادماه خودشان باشند.

*خبر تکمیلی درباره زندانیان مبتلا به کرونا، بستری در بهداری مرکزی زندان اوین

در سه شنبه هفته پیش به صورت رندوم از ۱۷ نفر از زندانیان بند ۸ زندان اوین تست کرونا (تست گلو) گرفته شد و در یکشنبه این هفته به ۱۲ نفر از آنان اعلام شد که تست کرونایشان مثبت است و این زندانیان را به بخش بستری بهداری مرکزی زندان اوین منتقل کردند و در قرنطینه قرار گرفتند .

مسئولین زندان در همان روز پس از انتقال زندانیان به بهداری مرکزی زندان اوین برای اطمینان بیشتر دوباره از آنان تست کرونا(تست گلو) گرفتند.

در روز گذشته (سه شنبه ۲۱ مرداد ) جواب تست های گرفته شد به زندانیان اعلام شد و گفتند ۴ نفر از ۱۲ نفر جواب  تست اشان منفی بوده است و در اقدامی غیر مسئولانه آنان را به بند ۸ برگرداندد.

امروز چهارشنبه نیز به جعفرعظیم زاده و اسماعیل عبدی اعلام کردند جواب  تست کرونای آنان منفی بوده است اما از آنجائیکه این دو نفر جواب تستشان بار اول در یکشنبه هفته گذشته مثبت بوده و از یکشنبه این هفته تا امروز در کنار ۵ نفر زندانی مبتلا به کرونا بسر برده اند باید در کنار ۵ نفر زندانی مبتلا به کرونا در بهداری مرکزی زندان اوین در قرنطینه بمانند.

اسامی زندانیان که اکنون در بهداری مرکزی زندان اوین  بستری هستند عبارت است از

جعفر عظیم زاده ، اسماعیل عبدی ، امیر سالار داوودی ، محسن قنبری ، یاشار مصیب زاده ، سعید شریفی ، رضا کیانیان

جعفر عظیم زاده دبیر هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، اسماعیل عبدی معلم زندانی و دیگر زندانیان مبتلا به کرونا جانشان در‌خطر جدی قرار دارد و مسئولیت هرگونه اتفاقی برای این عزیزان مستقیماً با مسئولین قضایی و دولتی است.

این زندانیان باید به فوریت و به هزینه اداره زندانها در مراکز درمانی خارج از زندان بستری و مداوا گردند و پس از مداوا یا آزاد گردند و یا تا پایان دوران بحران بیماری به مرخصی فرستاده شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران-۲۲ مرداد ۹۹

*گزارشی درباره  اعتصاب وتجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس یک شرکت خصوصی تهران(ندای به‌آوران)

سه شنبه ۲۱ مرداد، اعتصاب رانندگان بخش خصوصی ندای به‌آوران در خیابان هنگام مقابل ساختمان مرکزی شرکت واحد به دلیل درآمد ناچیز، چپاول شرکت‌های خصوصی، عدم حمایت شهرداری با توجه باینکه حمل و نقل درون شهری را انجام می‌دهند، عدم ارائه تعهداتی که شرکت واحد در قبال رانندگان خصوصی دارد.

مدیریت شهری و نهادهای امنیتی به خیال اینکه با خصوصی‌سازی شرکت واحد با هزینه کمتر حمل و نقل درون شهری انجام می‌گیرد و از اعتراضات و اعتصابات رانندگان هم پیشگیری می‌شود، اقدام به خصوصی‌سازی شرکت واحد کردند. اما رانندگان بخش خصوصی نیز با توجه به درآمد ناچیزشان به سندیکای مستقل خود را تشکیل خواهند داد و اعتراضات و اعتصابات برپا خواهد شد.

برای مشاهده عکس های بیشتر وفیلم به کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه رجوع شود

*عدم پرداخت 2 سال حقوق کارگران شرکت آب وفاضلاب مشکین شهر

بیش از 24 ماه حقوق حدود 100 کارگر شرکت آب وفاضلاب مشکین شهردراستان اردبیل در تماس با خبرگزاری فارس می گویند که نزدیک به یک صد نفر از آبداران افزون بر 24 ماه است حقوقی دریافت نکرده اند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 23 مرداد،تعدادی از کارگران شرکت آب وفاضلاب مشکین شهربه خبرنگار رسانه ای گفتند:نزدیک به یک صد نفر از آبداران افزون بر 24 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

آنها افزودند: 30 نفر از کارگران ثابت شرکت بالغ بر 7 ماه است ریالی حقوق دریافت نکرده اند.

*تجمع اعتراضی اهالی روستاهای بخش غیزانیه اهواز نسبت به اخذ عوارض آزادراه خلیج فارس

روز سه شنبه 21 مرداد،جمعی از اهالی روستاهای بخش غیزانیه اهوازبا تجمع مقابل عوارضی اعتراضشان را نسبت به اخذ عوارض آزادراه خلیج فارس بنمایش گذاشتند و خواهان حذف هزینه تردد درمسیرآزادراه اهواز - بندرامام برای ساکنین این مناطق شدند.

روستای بخش غیزانیه در شرق اهواز که در نزدیکی آزادراه خلیج فارس  قرار دارند، برای تردد ناچار به پرداخت هزینه عوارض آزاد راه هستند. اهالی این روستاها از زمان بهره‌برداری آزادراه با این مشکل روبه رو ، و نسبت به این مساله معترض هستند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: اهالی این روستاها برای تردد به شهر از یک ماه پیش، ناچار هستند که برای رفت و برگشت سواری 40 هزار ریال و وانت 50هزار ریال بپردازند، که این مساله مورد اعتراض مردم است.

وی افزود: از زمان بهره‌برداری این آزادراه، در مقاطعی عوارض از روستاییان اخذ می‌شد و در مواقعی نیز روستاییان حاضر به پرداخت نمی‌شدند و به دلیل اعتراض آنها این هزینه حذف شد. پارسال با اعلام مسوولان آزادراه برای دریافت مجدد عوارض، مردم در اواخر سال تجمع کردند و دوباره تردد رایگان شد اما از یک ماه پیش دوباره پرداخت عوارض برقرار شده، و به روستاییان اعلام شده که برای دریافت کارت اعتباری الکترونیک تردد اقدام کنند اما به دلیل اجباری شدن پرداخت عوارض و جریمه سنگین در صورت پرداخت نکردن، بیشتر روستاییان از این طرح استقبال نکردند.

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com