تجمع کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری شوش + اعتراضات گسترده کارگران شهرداری، ادامه اعتراضات سراسری کارگران برق

حزب كمونيست كارگرى ايران
July 03, 2020

هفت تپه: شماره ٢٠

تجمع کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد

 

 امروز ١٢ تیر کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضاتشان مقابل فرمانداری شوش دست به تجمع زدند. در آنجا نیروهای انتظامی با حضور در محل تجمع سعی کردند که کارگران را متفرق کنند اما با مقاومت کارکرگران روبرو شدند. در این حرکت اعتراضی یکی از کارگران طی سخنرانی ای بر حفظ اتحاد کارگران تاکید کرد و گفت:" تا یکی حرف بزند تهدید به اخراج میکنند. آقایون تا الان هم دست بردار تهدید نیستند. کسانیکه خودشان هزار تا اتهام دارند. باز هم مستقیم و لایو تهدید میکنند که استعفا بده. ما می آییم داخل شرکت می بینیم اسم ما و عکس ما را زده اند و ورود ممنوع هستیم. از پادگان هم رد شده است. عوامل کارفرما، یکسری آمده اند که اسمشان استخدام است. اما تا حالا آنها را در شرکت ندیده ایم. می آیند یک سنگی می اندازند جلوی من کارگر و تفرقه ایجاد میکنند. ". او سپس با اشاره به بساط دزدی و چپاول حاکم در کارخانه بر اتحاد کارگران تاکید کرده و میگوید:"آقایان چیزی نمانده اینها نفس های آخرشان است. اتحاد داشته باشیم. هیچ تفرقه ای بین ما نیست. همه ما کارگر هفت تپه ایم. می جنگیم تا آخرین نفس.". و در آخر سخنرانی او با کف زدن کارگران مورد تایید و استقبال قرار گرفت.

 

سپس کارگران بصورت راهپیمایی و با کف زدن و شعار دادن در خیابانهای اصلی شهر شوش به حرکت در آمدند. در این حرکت اعتراضی کارگران با شعارهای" کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد"، "کارگر هفت تپه اتحاد، اتحاد"  پاسخ گستاخی های حکومتیان را میدهند.. این کارگران مطالبات خود را بر روی بنری نوشته و در محل سنگر خود در کارخانه نصب کرده اند و در راهپیمایی خود در شهر آنرا بدست گرفته و خواستهایشان را فریاد میزنند.

 

کارگران  نیشکر هفت تپه از آغاز سال جاری مزد نگرفته اند و دفتر چه های بیمه شان بدلیل نپرداخت حق بیمه آنها تمدید نشده است و هجده روز است در اعتراض هستند، اما هنوز هیچ پاسخی به خواستهای بدیهی و برحق خود نگرفته اند. در دل نزاعهای درونی شان بر سر منابع مالی این شرکت و دزدی هایشان اسد بیگی و رستمی و دارودسته مافیایی آنها به دادگاه کشیده شده اند، حسابهای آنها مسدود شده است، اما مزد کارگران پرداخت نمیشود. کارگر هفت تپه فریادش از گرسنگی و نداشتن پول حتی برای تامین شیرخشک فرزندش بلند است، این جانیان بصورت خیریه و مثل صدقه ٥٠٠ هزار تومان کوپن به آنها میدهند. این چنین است که هفت تپه یک پارچه خشم و اعتراض است. 

 

آنچه که در نیشکر هفت تپه میگذرد نمادی از وضعیت همه کارگران در مراکز مختلف کارگری و فضای اعتراضی کل جامعه است. کارگران نیشکر هفت تپه صدای قدرتمند اعتراض کارگران هستند. باید تمامی مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه فورا پرداخت شود. باید به بساط چپاول و دزدی در این شرکت پایان داده شود.  باید سرمایه داران کثیف و مفتخوری چون اسدبیگی و رستمی محاکمه شوند. باید پولهای به سرقت رفته از این مجتمع به کارگران بازگردد و باید کارگران اخراجی به سرکارشان بازگردند. اینها خواستهای کاملا برحق و غیرقابل انکار کارگران نیشکر هفت تپه است. و باید عملی شوند. هیچ توطئه و تقلایی مانع کارگران برای دست یابی به خواستهای بدیهی و طبیعی شان نخواهد بود.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

پیش بسوی اعتصابات سراسری

 پیش بسوی ایجاد شوراها

١٢ تیر۱۳۹۹، ٢ ژوئیه ۲۰۲۰
--

+++

اعتراضات گسترده کارگران شهرداری، ادامه اعتراضات سراسری کارگران برق

 و تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت کارون 

 

- روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه جمعی از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری منطقه ۸ اهواز، در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی خود در مقابل درب ورودی استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند و به وجود شرکتهای پیمانکاری و اجحافات آنها اعتراض کردند. اعتراض در میان کارگران شهرداری ابعادی سراسری پیدا کرده و موضوع اعتراضات آنها اساسا علیه قراردادهای موقت کاری و تعویق پرداخت دستمزدهاست.  از جمله در هفته جاری کارگران شهرداری در هشت شهر بهبهان، اهواز، کوت عبدالله، حمیدیه، بندر لنگه، بوشهر، آبادان و  دهدشت بر سر مطالبات مشابهی تجمعات اعتراضی بر پا کرده اند. شرایط کار یکسان این کارگران و مضمون مشترک اعتراضاتشان بستر مناسبی برای ایجاد تشکیل سراسری این کارگران و رفتن بسوی اعتصابات گسترده تر است.

 

- روز ١٢ تیر جمعی از کارگران کشت وصنعت کارون در اعتراض به عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور وبلاتکلیفی بازنشستگی تعدادی از کارگران و ممنوع الورود شدن یک همکار خود به دلیل اعتراض دست به تجمع زدند. در این تجمع کارگران ضمن تاکید بر خواستهایشان خواستار آزادی فوری همکار اخراجی خود "رضا حسنی" هستند. این کارگر۱۳ سال سابقه کار دارد واز روز ۲۹ خرداد در جریان اعتراضات دامنه دار کارگران کشت وصنعت ، از کار اخراج و اجازه ورود به محل کار خود را ندارد. تعداد این کارگران به ٣٨٠نفر میرسد و در سال ٨١ با مجتمع  کشت و صنعت کارون به صورت پیمانی قرارداد بسته اند و اکنون در خصوص بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند. ماجرا از این قرار است که کارفرمای پیمانکار در سالهای گذشته، چهار درصد حق بیمه کارهای سخت و زیان‌آور را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و کارگرانی که به سن بازنشستگی پیش از موعد رسیده‌اند، به دلیل بالاکشیدن حق بیمه شان توسط پیمانکار نمی‌توانند بازنشسته شوند. اکثریت این کارگران در آستانه بازنشستگی هستند و بیمه بازنشستگی آنها با حقوق معمول که «سختی کار و مزایای مشاغل سخت » در آن محاسبه نشده را مبنا قرار داده است.

 

- جمعی از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق از استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام روز چهارشنبه ۱۱ تیر در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت استخدامی خود و دائمی شدن قراردادهایشان، در مقابل اداره برق منطقه‌ای کرمانشاه تجمع اعتراضی ای برگزار کردند. مشابه این تجمع در روز نهم تیر در تهران برگزار شد. قبلا از آن نیز کلاه زردهای هرمزگان برای پیگیری این خواستها مقابل شرکت برق منطقه ای این استان دربندرعباس تجمع کردند. مبارزات این کارگران دارد سراسری میشود و زمزمه های اعتراض در میان بخشهای دیگر نیز جریان دارد. به گفته این کارگران 80 تا 90 درصد کارگران این بخش هنوز قراردادهای موقت کاری دارند. این کارگران  در همین رابطه به پرداختهای نازل که در اثر تورم سرسام آور مشکلات زیادی بر سر آنها آوار کرده و کاهش هر روزه قدرت خرید خود، اعتراض دارند.  

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٢ تیر ۱۳۹۹، ٢ ژوئیه ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com