اخباروگزارشات کارگری ٩ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 30, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٩ تیرماه ١٣٩٩(درنهمین روز تابستان 99 شاهد حداقل 10 اعتصاب و اعتراض کارگری بودیم)

- تجمع اعتراضی صدها کارگررسمی صنعت نفت نسبت به عدم اجرای ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مبنی بر افزایش حقوق مقابل وزارت نفت

- تجمع اعتراضی کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات کشورنسبت به عدم اجرای تعهدات پس از واگذاری به بخش خصوصی و وعده های پوچ مقابل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

- ادامه اعتراضات کارگران پست های فشار قوی برق کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل با تجمع مقابل شرکت برق منطقه ای هرمزگان

- کارگران کشت وصنعت هفت تپه سومین هفته اعتراضشان را با تجمع در مجتمع ومقابل فرمانداری شهرستان شوش آغاز کردند

- ادامه اعتراضات پرستاران شرکتی گیلان نسبت به قراردادهای 89 روزه با تجمعی دیگر مقابل ساختمان ریاست دانشگاه گیلان

- اعتصاب وتجمع صدها کارگرشهرداری بوشهر دراعتراض به بروزنشدن حقوقشان درسال جدید وعدم پرداخت بموقعش

- از سرگیری اعتراضات کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومطالبات دیگر با تجمع مقابل استانداری خوزستان

- اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد

- اعتراض کارگران شهرداری بندر لنگه نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

- پایان ضرب الاجل 45 روزه کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان و وتوخالی درآمدن وعده و وعیدها مسئولان شرکت واستان کرمان

- اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن شاهرود  نسبت به پرداخت قطره ‌چکانی حقوق وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه

«کارد به استخوان کارگران ابنیه فنی راه آهن رسیده است»

- اعتراض کارگران کارخانه دیارخودرو گلپایگان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعیدی وبلاتکلیفی شعلی

« شعار حمایت از کارگر فقط در انتخابات بود؟ قرار بود در سطح کلان کشوری وضعیت نابسامان این شرکت بررسی شود اما سه ماه از سال رفت.»

- 200 هزارمعلم  آزاد برده سیستم آموزشی

- عدم پرداخت بیش از 2 ماه حقوق کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت

- کانون نویسندگان ایران: رژه‌ی حکم‌ها

- جان باختن یک کارگر در همدان براثر ریزش آوار

*تجمع اعتراضی صدها کارگررسمی صنعت نفت نسبت به عدم اجرای ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مبنی بر افزایش حقوق مقابل وزارت نفت

روز دوشنبه  9 تیر، صدها کارگررسمی صنعت نفت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مبنی بر افزایش حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان وزارت نفت زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند: 20هزار نفر از کارگران رسمی وزارت نفت از اضافه حقوق مصوبه سال 93 مجلس برای مشاغل سخت بهره‌مند نشده اند.

 بنا به گفته آنها 2 نفر از نمایندگان تجمع‌کنندگان در جلسه‌ای با فرزین مینو، معاون وزیر نفت، به طرح مطالبات خود پرداختند و وزارت نفت مهلت یک ماهه‌ای برای حل این مشکل درخواست کرده است.

*تجمع اعتراضی کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات کشورنسبت به عدم اجرای تعهدات پس از واگذاری به بخش خصوصی و وعده های پوچ مقابل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

از روز وشب گذشته کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات از استان های مختلف کشورخودرا به پایتخت رساندند تاروز دوشنبه 9 تیر با برپایی تجمع مقابل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتراضاتشان را نسبت به عدم اجرای تعهدات پس از واگذاری به بخش خصوصی و وعده های پوچ بنمایش بگذارند.

یکی از حاضرین درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مهم‌ترین خواسته ما اجرای بدون تنازل تمامی بندهای آیین‌نامه استخدامی مصوب 89 هیات مدیره مخابرات بر مبنای تعهدات مندرج بند شش صورتجلسه هیات وزیران در سال 85 است که این تعهدات، ملاک واگذاری مخابرات به بخش غیردولتی بود. بر مبنای این تعهدات بایستی عین حقوق و مزایای که کارفرمای دولتی به کارکنان می‌پرداخت، توسط کارفرمای خصوصی پرداخت شود. آیین‌نامه استخدامی که در سال 89 تصویب شده برمبنای همین تعهدات بوده است که در واقع شرط واگذاری مخابرات به بخش غیردولتی همین تعهدات است.

وی افزود:اجرای کامل قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران و تبدیل صندوق بازنشستگی کارکنان مدیریت خدمات کشوری بر مبنای ماده 21قانون مدیریت خدمات کشوری، از دیگر مطالبات مخابراتی‌ها است.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز ضمن تایید این موضوع، در ارتباط با خواسته‌های کارکنان گفت: ما در حال بررسی مطالبات کارکنان هستیم و نتیجه را به زودی اعلام می‌کنیم.

*ادامه اعتراضات کارگران پست های فشار قوی برق کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل با تجمع مقابل شرکت برق منطقه ای هرمزگان

روز دوشنبه 9 تیر،در ادامه اعتراضات کارگران پست های فشار قوی برق کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل، کلاه زردهای هرمزگان دست به تجمع مقابل شرکت برق منطقه ای این استان دربندرعباس زدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: با توجه به سیاست اصل 44قانون اساسی کشور این شغل جزو مشاغل حاکمیتی شناخته شده است بنابراین نوع اشتغال باید به صورت رسمی باشد و این شغل قابلیت عدم واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

وی افزود: بر همین اساس و‌ مستندات سازمان اموراستخدامی  پس از بررسی سال 96 مجوز تبدیل وضعیت همه همکاران  به صورت کارگر رسمی صادر شد.

وی ادامه داد: از سال 96 تاکنون متاسفانه هیچ اقدامی موثری برای این کار انجام نشده و تعداد بسیار اندک انجام شده و نزدیک  80 تا 90 درصد پرسنل‌ها هنوز بلاتکلیف مانده اند.

به گفته یکی دیگر از  معترضان  ما در معاش زندگی خود  مانده‌ایم. تورم سرسام آور سبب شده  مشکلات زیادی سرمان آوار شود. شرکت هم با کاهش حقوق هایی که دارد،زندگی همه پرسنل ها  را فلج کرده برای همین  مجبور به برگزاری تجمع اعتراضی شده ایم.

*کارگران کشت وصنعت هفت تپه سومین هفته اعتراضشان را با تجمع در مجتمع ومقابل فرمانداری شهرستان شوش آغاز کردند

روز دوشنبه 9 تیر،سومین هفته اعتراضات کارگران کشت وصنعت هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع در مجتمع ومقابل فرمانداری شهرستان شوش آغازشد.

بنا به گزارشات رسانه ای شده،امروز همزمان بابرگزاری دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیر عامل شرکت هفت تپه، نماینده دادستان خطاب به اسدبیگی گفت:

« تا شما را احضار می‌کنیم حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید. از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده است پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید.

در چند جلسه برای پرداخت حقوق با متهم اسد بیگی به صورت خصوصی صحبت کردم. ده میلیون یوآن او در توقیف است و این ده میلیون یوآن اسنادش وجود دارد و این پول ماحصل خرید و فروش ارز است. برای دادسرا امکان دادن مجوز برای این پول وجود ندارد، شما از منابعی که دارید پول را پرداخت کنید. شما منابع دیگری هم دارید و از آن می‌توانید حقوق را پرداخت کنید.»

قاضی نیز خطاب به اسد بیگی گفت: «آزادی شما برای پرداخت حقوق کارکنان است و حقوق کارکنان باید پرداخت شود.از منابع دیگر پول کارکنان را پرداخت کنید.»

*ادامه اعتراضات پرستاران شرکتی گیلان نسبت به قراردادهای 89 روزه با تجمعی دیگر مقابل ساختمان ریاست دانشگاه گیلان

روز دوشنبه 9 تیر، پرستاران شرکتی گیلان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به قراردادهای 89 روزه برای باری دیگر دست به تجمع مقابل ساختمان ریاست دانشگاه گیلان واقع در خیابان پرستار رشت زدند.

پرستاران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفتند: همزمان با شیوع کرونا در گیلان با توجه به کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها، شرکت آوای سلامت از طرف دانشگاه علوم پزشکی طی فراخوانی خواستار حضور نیروهای داوطلب پرستاری در بیمارستانهای گیلان شد که پرستاران گیلانی از آن استقبال نکردند.

با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی، دانشگاه علوم پزشکی طی فراخوان دیگری قرارداد 89 روزه با پرستاران را مطرح کرد که باز هم مورد قبول انها قرار نگرفت.در نهایت دانشگاه قرارداد دیگری مطرح کرد با عنوان نیروهای شرکتی با همه مزایای دولتی که اینبار مورد قبول پرستاران واقع شد.

پس از طرح این قرارداد بیش از 550 نفر از پرستاران بلافاصله در بیمارستانهای گیلان مستقر و مشغول به خدمت رسانی شدند. حال بعد از گذشت حدود 4 ماه که وضعیت بیماران کرونایی در استان بهبود پیدا کرده و تقریبا به حالت مناسبی در آمده است، دانشگاه علوم پزشکی با نقض وعده های خود از انعقاد قرارداد با پرستاران امتناع کرده و تنها قرار داد 89 روزه بدون مزایای دولتی را مطرح می کند.

قابل یادآوری است که پیش ازاین پرستاران شرکتی استان گیلان روز شنبه 20 اردیبهشت مقابل ساختمان دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خیابان نامجو کلانشهر رشت و روز چهارشنبه 31 اردیبهشت، جمعی ازپرستاران قرارداد 89 روزه استان گیلان بنمایندگی از صدها نفراز مقابل وزارت بهداشت در پایتخت و روز یکشنبه 11 خرداد، در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجمعات اعتراضی درهمین رابطه برپاکرده بودند.

*اعتصاب وتجمع صدها کارگرشهرداری بوشهر دراعتراض به بروزنشدن حقوقشان درسال جدید وعدم پرداخت بموقعش

روز دوشنبه 9 تیر، صدها کارگرشهرداری بوشهر دراعتراض به بروزنشدن حقوقشان درسال جدید وعدم پرداخت بموقعش دست از کارکشیدند ومقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

یکی از پاکبانان حاضر درتجمع  در حالی که گرمای عرق ریزانش ماسکش را خیس و مرطوب کرده،به خبرنگار رسانه ای گفتدر سال جدید افزایش حقوق  پاکبانان لحاظ نشده و با وجود اینکه در قرارداد مبلغ سه میلیون و 200هزار تومان قید شده ولی پرداختی پاکبانان تنها 2 میلیون بوده است.

وی افزود: نوروز پارسال با وجود کار کردن در هفت روز تعطیلی عید سه میلیون و 450هزارتومان حقوق گرفتم ولی این پرداختی در فروردین امسال به 2میلیون و 950 هزارتومان رسیده است.

یکی دیگر ازپاکبانان معترض گفت: مبلغ درج شده در قراردادم 2 میلیون و 830هزار تومان بوده که با حساب 75ساعت اضافه کاری و کار کردن در چهار روز تعطیلی باید بیش از چهار میلیون حقوق می‎گرفتم ولی با این وجود دریافتی‌ ماه گذشته تنها 2 میلیون تومان بوده است.

یکی دیگر از پاکبانان که چاشنی گرما  و مشکل تامین معیشت خانواده رنگی بر رخسارش نگذاشته است،نیزگفت: شاید با این تجمع بزرگ خیلی از همشهریان نگران کرونایی شدن ما شوند ولی باید بدانند که شرمنده شدن جلوی خانواده به مراتب دردناک و سوزناک تر از بیماری منحوس کرونا است.

یک پاکبان نیز با اعتراض به نبود وسایل پیشگیرانه برای انجام کار،اضافه کرد: هزینه خرید ماسک برعهده خود پاکبانان است تا جایی که از ناچاری برای اثبات حرفش قسم به جان بچه اش می‎خورد که ماسک را خودمان تهیه می‏کنیم.

وی افزود: دستکش نیز ماهانه تنها یک جفت به ما می‎دهند و این کفاف کار سخت و طاقت فرسای پاکبانان در معرض آلودگی نخواهد بود.

این پاکبان که دل پری از بی مهری‏ها دارد؛ادامه داد: وضعیت نیروها پاکبان در بوشهر به گونه ای است که حتی هزینه شکستن دسته بیل و جارو نیز بر عهده خود پاکبانان گذاشته شده و با این چنین شرایطی حداقل انتظار داریم حقوق به طور تمام و کمال پرداخت شود تا بتوانیم نیازهای روزانه خود را تامین کنیم.

*از سرگیری اعتراضات کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومطالبات دیگر با تجمع مقابل استانداری خوزستان

روز دوشنبه 9 تیر،جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله خودشان را به استانداری خوزستان رساندند تابرای باری صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومطالبات دیگر منعکس کنند.

یکی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت‌عبدالله به خبرنگار رسانه ای گفت: پیمانکار حقوق سه ماه نخست امسال کارگران فضای سبز شهرداری کوت‌عبدالله را پرداخت نکرده ‌است.

وی ادامه داد: ازسویی دیگر پیمانکار از شهریورماه سال گذشته تاکنون حدود2میلیون تا سه میلیون ریال از حقوق هرماه ما کسر کرده‌است و حق شب‌کاری‌ها نیز پرداخت نمی‌شود.

این کارگر معترض افزود:در این شرایط سخت اقتصادی خواهان پرداخت مطالبات خود هستیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای خانواده را تامین کنیم.

*اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد

«از تیرماه سال 97  بدون داشتن پیمانکار و قرارداد ثابت مشغول به کار هستیم ودر این فاصله حقوق ثابت دریافت نکرده ایم و هیچ بیمه‌ای برای ما رد نشده است. این وضعیت  همه کارگران را خسته کرده بود به همین دلیل تنها راه حل این مشکل را تجمع دانستیم.»

روز دوشنبه 9 تیر،یکی از کارگران خدمات شهرداری حمیدیه به خبرنگار رسانه ای گفت:  تقریباً از تیرماه سال 97 تا کنون بیمه‌ای برای ما رد نشده است علاوه بر این 11 ماه حقوق معوق داریم ضمن اینکه حقوق ثابت نداریم و هر چه حقوق گرفتیم علی الحساب بوده است.

وی افزود: حقوق دریافتی ما به این صورت است که هر چند وقت یکبار به اداره کار مراجعه می‌کنیم و با حکمی که از اداره کار دریافت می‌کنیم  شهرداری هر 45 تا 50 روز یک حقوق علی الحساب بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 به ما می‌دهد.

این کارگر با بیان اینکه دو سال است که بدون پیمانکار مشغول کار هستیم،اضافه کرد: از آنجایی که قراردادی با پیمانکار  نداریم و حقوق‌های ما علی الحساب است این وضعیت  همه کارگران را خسته کرده بود به همین دلیل تنها راه حل این مشکل را تجمع دانستیم در حالی که قراردادی‌ها و کارمندان شهرداری بین 7 تا 8 میلیون از شهرداری حقوق می‌گیرند.

وی افزود: روزی که تجمع کردیم یکی از مسئوولان شهرداری به صراحت به کارگران  گفت بیمه شما رد نمی‌شود و حقوق علی الحساب برای شما زیاد است، بعد از این همه اعتراض تنها بیمه خردادماه امسال را رد کردند و تکلیف یک سال و 11 ماه بیمه معلوم نیست.

درهمین رابطه:بازداشت 2 کارگر حق طلب شهرداری حمیدیه وآزادی موقت پس از 4 روز با تودیع وثیقه 100میلیون تومانی

بدنبال اعتراض کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی در پی شکایت شهردارو رئیس حراست این شهرداری روز سه شنبه 3 تیرماه جاری 2 کارگر حق طلب این شهرداری بنام های رضا سیاحی واسماعیل حقیقت جو توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

این دوکارگر پس از چهار روز حبس وبازجویی روز شنبه 7 تیربا تودیع وثیقه 100میلیون تومانی آزاد شدند.

*اعتراض کارگران شهرداری بندر لنگه نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

320 کارگر شهرداری بندرلنگه در استان هرمزگان، نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه اعتراض کردند.

درهمین رابطه،سرپرست شهرداری بندر لنگه به خبرنگار رسانه ای گفت: مطالبه‌های 100نیروی خدماتی شرکتی چهار ماه، و 220 نیروی فضای سبز شرکتی، پیمانی و رسمی، قراردادی و روزمزد اداری، از پنج ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است.

*پایان ضرب الاجل 45 روزه کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان و وتوخالی درآمدن وعده و وعیدها مسئولان شرکت واستان کرمان

روز یکشنبه 28 اردیبهشت، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان با افزودن 6 بند به مفاد جلسه روز دوشنبه 22 اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل 45 روزه برای تحققششان، بطور موقت به اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان پس از 15 روزخاتمه دادند واز روزدوشنبه 29 اردیبشهت برسرکارشان بازگشتند.

باسپری شدن بیش از 40 روزتمامی وعده و وعیدهای مسئولان شرکت واستان منجمله امام جمعه کرمان توخالی در آمد وبرخشم  واعتراض کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان افزود وبنابه گفته یکی از آنها« کارگران معترض هستند می‌توان گفت که آتش زیر خاکستر!»

 وبنابه گفته یکی ازکارگران می‌توان گفت که آتش زیر خاکستر!

روز دوشنبه 9تیر،یکی از کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان به خبرنگار رسانه ای گفت : در روز‌های ابتدایی با دادن قول‌هایی از ما مهلت 45 روزه‌ای خواستند تا به دادخواهی ما رسیدگی کنند؛ با این حال با اتمام این فرصت هنوز کوچک‌ترین کمکی از جانب شرکت برای کارگران صورت نگرفته است. معترضین با شنیدن خبر برکناری مدیرعامل خوشحال شدند هرچند که این اولویت اول آن‌ها نبود، اما تکذیب این خبر ما را آشفته حال کرد، چرا که شرکت برای به دست آوردن توجه ما قدمی برنمی دارد.

 وی افزود:متاسفانه هنوز قرارداد کارگران به دائمی تبدیل نشده و منتظر جواب دیوان عدالت اداری هستیم. به نظر می‌رسد که امکان این اتفاق هم وجود ندارد. در گذشته به ما گفتند که تا بخشی از درخواست‌های کارگران که شدنی باشد را اجرا می‌کنیم، ولی تمامی آن‌ها شدنی نیست.

به گفته او حقوق‌های عقب افتاده کارگران به طور کامل پرداخت شده، اما دیگر مسائلی که مدنظر کارگران بود عملی نشده است. در جلسه با استاندار در خصوص ضریب کاری کارگران صحبت شد که هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

یکی دیگر از کارگران این شرکت گفت: 45 روزی که شرکت به کارگران قول داده بود گذشت، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. قرار بود مدیرعامل برکنار شود، اما هنوز بر راس مدیریت نشسته است.

به گفته او در آخرین جلسه گفته شده که حقوق این ماه به طور تمام و کمال پرداخت خواهد شد. کارگران معترض هستند می‌توان گفت که آتش زیر خاکستر! اما 10 روز دیگر فرصت دادیم تا ببینیم چگونه خواهد شد. با این حال می‌بینیم کارگران هفت تپه مشغول اعتراض هستند، اما ما فعلا در نظر نداریم که وارد روند تحصن بشویم.

درهمین رابطه:کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان ضرب الاجل 45 روزه برای تحقق خواسته هایشان تعیین کردند

روز یکشنبه 28 اردیبهشت، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان با افزودن 6 بند به مفاد جلسه روز دوشنبه 22 اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل 45 روزه برای تحققششان، بطور موقت به اعتراضاتشان خاتمه دادند واز روزدوشنبه 29 اردیبشهت برسرکارشان بازگشتند.

براساس گزارش 29 اردیبهشت یک منبع خبری محلی، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان طی نشستی در روز یکشنبه 28 اردیبهشت با شرکت امام جمعه کرمان و افزودن 6 بند به مفاد جلسه روز دوشنبه 22 اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل 45 روزه برای تحققششان، بطور موقت به اعتراضاتشان خاتمه دادند واز روزدوشنبه 29 اردیبشهت برسرکارشان بازگشتند.

یکی از اعضای کارگران حاضر درجلسه گفت: در نشست روز گذشته کارگران با امام جمعه کرمان مقرر شد پیگیری مطالبات کارگران از سوی حجت الاسلام علیدادی سلیمانی انجام شده و در بازه زمانی 45 روز مطالبات آن ها محقق شود.

وی افزود: روز گذشته تجمعات کارگری در استان کرمان پایان یافت و معادن زغال سنگ استان کرمان امروز صبح فعالیت خود را از سر گرفتند.

اواضافه کرد: بر اساس نتیجه نشست روز گذشته آن دسته از مطالبات کارگران که مانعی برای آن ها وجود ندارد، باید در بازه زمانی 45 روز محقق شود و شفاف سازی لازم برای درخواست هایی که محقق نشده، صورت گیرد.

وی ابراز کرد: از دیدگاه مسئولان تغییر ضریب بازنشستگی بر عهده مجلس است و استان برای اجرای آن نمی تواند اقدامی کند، اما مسئله عقد قرارداد دائمی کارگران مطالبه ای است که اجرای آن امکان پذیر است.

وی یاد آور شد:کارگران خواهان دائمی شدن قراردادهای خود و برقراری امنیت شغلی هستند.کارگری که 20 سال سابقه کار دارد اکنون خواهان عقد قراردادی دائمی برای تضمین ادامه فعالیت خود است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مطالبات کارگری ممانعت از واگذاری زغالسنگ به شرکت دالاهو بود و مطالبه جدیدی به مفاد قرارداد پیشین افزوده نشده است.

اوگفت: اولین مطالبه کارگران پرداخت حقوق فروردین ماه به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا بود، شنیده ها حاکی از آن است که در چند روز آینده حقوق کارگران واریز می شود و این اولین قدم مسئولان در راستای رسیدگی به مطالبات کارگری است.

*اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن شاهرود  نسبت به پرداخت قطره ‌چکانی حقوق وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه

«کارد به استخوان کارگران ابنیه فنی راه آهن رسیده است»

کارگران ابنیه فنی راه آهن شاهرود  نسبت به پرداخت قطره ‌چکانی حقوق وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه از طرف شرکت پیمانکاری اعتراض دارند.

روز دوشنبه 9تیر، کارگران ابنیه فنی راه آهن شاهرود به خبرنگار رسانه ای گفتند:حدود 550 کارگر شاغل در خطوط راه‌آهن «ناحیه شمال شرق یک» تقریبا از یکسال پیش هر ماه نیمی از حقوق خودرا با تاخیر دو ماهه دریافت می‌کنند.

آنها با بیان اینکه پرداخت قطره چکانی حقوق، کارگران ابنیه فنی را به تنگنا کشانده است، افزودند: متاسفانه پیمانکار روز هفتم تیر ماه جاری بازهم نیمی از حقوق فروردین ماه کارگران ابنیه فنی شاهرود را با تاخیر دو ماهه واریز کرد.

کارگران با بیان اینکه جدا از ما کارگران ابنیه فنی شاهرود، حدود 7 هزار کارگر دیگر نیز با پیمانکار ما طرف قرارداد هستند، درباره سایر مطالباتشان گفتند: از دیگر مطالبات کارگران خطوط ابنیه فنی شاهرود مشکل بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی است.

آنها با اشاره به مشکلاتی که در نتیجه پرداخت نشدن چندین ماه حق بیمه به کارگران ابنیه فنی تحمیل شده در تشریح مشکلات بیمه تکمیلی خود نیز گفتند: باوجود آنکه کارفرما همه کارگران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده است و هر ماه مبالغی از حقوق کارگران بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما کارگران از خدمات بیمه تکمیلی نیزبه دلیل آنچه واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر عنوان می‌شود، بهره‌مند نیستند.

آنها افزودند: بالا رفتن هزینه‌های زندگی باتوجه به معوق ماندن دستمزدها شرایطی را به وجود آورده که می‌شود گفت کارد به استخوان کارگران ابنیه فنی رسیده و به معنای واقعی کلمه مستاصل شده‌اند.

آنها گفتند: در ماه‌های گذشته در استان‌های مختلف  تجمعاتی صورت گرفت در عین حال مکاتباتی با مسئولان دولتی و دیگر مقامات ذیربط انجام شد.

آنها در پایان با بیان اینکه این حجم از نارضایتی در میان کارگران ابنیه فنی، موجب نگرانی‌ست، افزودند: دولت و مسئولان باید بدانند که اگربه خواسته‌های کارگران ابنیه فنی راه‌آهن ترتیب اثر داده نشود، مشکلات حادتر خواهد شد.

*اعتراض کارگران کارخانه دیارخودرو گلپایگان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعیدی وبلاتکلیفی شعلی

« شعار حمایت از کارگر فقط در انتخابات بود؟ قرار بود در سطح کلان کشوری وضعیت نابسامان این شرکت بررسی شود اما سه ماه از سال رفت.»

روز دوشنبه 9 تیر، کارگران کارخانه دیارخودرو در شهرستان گلپایگان از استان اصفهان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعیدی وبلاتکلیفی شغلی،رسانه ای کردند.

یکی از کارگران کارخانه دیارخودروی گلپایگان به خبرنگار رسانه ای گفت:: سال گذشته خط تولید کارخانه دیارخودرو رونق نداشت و ماه نخست امسال نیز به دلیل بیماری کرونا تعطیل شد و ماه دوم و سوم نیز به صورت شیفت‌بندی مشغول کار بودیم و قرار شد که از یکم تیر ماه سرکار برویم اما به دلایلی، هشتم تیر ماه را برای رفتن به کارخانه اعلام کردند.

وی با بیان اینکه ماهانه یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافتی دارم،اضافه کرد: مطالبات کارگران سال گذشته به صورت کامل پرداخت شد اما امسال تا کنون یک ریال حقوق دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: با وجود جلسات متعدد برای رفع مشکل اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است، از مسؤولان شهرستان خواستاریم که سوءمدیریت شرکت را بررسی کنند چون این کارخانه در سال‌های اخیر چالش‌ ایجاد کرده است؛ افزایش مشکلات تولید در سال قبل موجب شد تا کارخانه به مرز تعطیلی برسد.

یکی دیگر از کارگران کارخانه دیارخودروگفت: شش سال است که در شرکت دیارخودرو مشغول کار هستم، در طول سال‌های اخیر به دلیل مشکلات به ظاهر مالی، کارخانه به مرز تعطیلی رسید و حقوقی دریافت نکردیم که با پیگیری‌ها توانستیم حقوق سال گذشته خود را دریافت کنیم، اما هنوز امسال حقوق نگرفتیم و حتی عیدی و دو ماه حقوق سال 95 هم هنوز پرداخت نشده است.

وی افزود: متأهل هستم در یک مسکن استیجاری زندگی می‌کنم، شعار حمایت از کارگر فقط در انتخابات بود؟ قرار بود در سطح کلان کشوری وضعیت نابسامان این شرکت بررسی شود اما سه ماه از سال رفت.

این کارگر معترض ادامه داد: با وجود جلسات متعدد برای رفع مشکلات کارخانه اما خروجی نداشته است، مسؤولان شهرستان از مدیردیارخودرو چرایی و رفع وضعیت آشفته بازار شرکت را مطالبه کنند، آیا کارخانه بامشکلات نقدینگی و موانع تولید مواجه است؟

*200 هزارمعلم  آزاد برده سیستم آموزشی

« من یک معلم در مدرسه غیر انتفاعی هستم، یک معلم غیر رسمی و  نیروی آزاد، نوشته می‌شود معلم آزاد اما شما کارگر روزمزد، برده سیستم آموزشی و معلم بدون‌شناسنامه بخوانید»

روز دوشنبه 9 تیر،یک معلم زن مدارس غیر دولتی به خبرنگار رسانه ای گفت: من یک معلم در مدرسه غیر انتفاعی هستم، یک معلم غیر رسمی و  نیروی آزاد، نوشته می‌شود معلم آزاد اما شما کارگر روزمزد، برده سیستم آموزشی و معلم بدون‌شناسنامه بخوانید.

وی افزود: سخن از گروهی از زحمتکشانی است که مشغول تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم هستند بدون اینکه نامی از آن‌ها در میان باشد.

این معلم شاغل در مدارس غیر دولتی بیان کرد: این مشکل موضوع یک نفر نیست بلکه سخن از حدود 200 هزار معلم مدارس غیردولتی در سراسر کشور است که به اسم معلم هستند، اما به دلیل شاغل بودن در مدارس غیر دولتی نام نیروی آزاد بر آن‌ها گذاشته شده و همین امر باعث شد بی توجهی مسئولان را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: معلمی که اگر بخواهد خود را جایی معرفی کند کارت شناسایی و پرسنلی ندارد و صدور این کارت منوط به معرفی موسسه و مدیر مدرسه شده و سلیقه ای انجام می‌شود.

یکی دیگر از معلمان مدارس غیر دولتی گفت: من تا کنون موجب با سواد شدن  343 نفر در پایه اول  شده‌ام و در این زمینه سابقه 12 ساله دارم اما در استخدام نیروهای نهضت که به مراتب تعداد کمتری را با سواد کرده و سابقه کمتری دارند را جذب می‌کنند.

وی افزود: من و همکارانم همان کتابی را که در مدارس دولتی  درس می‌دهند تدریس می‌کنیم و همان بخشنامه‌ها و مسابقات را اجرا می‌کنیم، در تمامی کلاس‌های ضمن خدمت  پا به پای معلمان دولتی شرکت می‌کنیم اما در راستای اشتغال پایدار و حقوق مزایایی مناسب ما فعالیتی انجام نمی‌شود.

درهمین رابطه،مدیرکل آموزش و پرورش استان البرزگفت: در حال حاضر بالغ بر 3 هزارو 495 نفر در مدارس غیردولتی استان البرز در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص وضعیت استخدامی این افراد، افزود: به استناد مفاد مواد 25 و 26 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی نیروهای غیر رسمی مدارس غیردولتی طبق قوانین اداره کار فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در خصوص امکاناتی که شامل این افراد می‌شود و  چند درصد از جامعه فرهنگیان استان را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: طبق مفاد ماده 25 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی نیروهای غیر رسمی مدارس غیردولتی که حدودا 15 درصد نیروهای شاغل آموزش و پرورش استان را تشکیل می‌دهند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

*عدم پرداخت بیش از 2 ماه حقوق کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت

بیش از 2 ماه حقوق کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت پرداخت نشده است.

روز دوشنبه 9تیر،یکی از کارگران این واحد تولیدی نساجی در استان گیلان پیامی را درهمین رابطه درشبکه های اجتماعی منتشر کرد که بخش هایی از آن بقرار زیراست:

من یکی از کار گران شرکت ایران پوپلین هستم .ما 70روزه حقوق نگرفتیم، آقای مسوول!آقای استاندار! اقای دادستان مرکز استان! خسته شدیم از بی پولی. خجالت‌زده زن وبچه، بانک و صاحبخانه هستیم. با این گرانی حقوق نگیریم چطور زندگی کنیم؟ چطور قسط وکرایه خونه بدیم؟ دیگه نان هم نداریم بخوریم. تا چندروز دیگه باید علف بخوریم.

*کانون نویسندگان ایران: رژه‌ی حکم‌ها

در خبرها آمده است :

حکم اعدام سه جوان، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، به سبب شرکت در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در دیوان عالی کشور تأیید شد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان روز جمعه، ششم تیرماه، از انتساب اتهام «فساد فی‌الارض» به هشت نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات گذشته در این استان خبر داد.

اگرچه درباره تایید حکم سه جوان معترض تکذیبیه‌ای نیز منتشر شده؛ مسلم است که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران حکم اعدام این جوانان ۲۵ و ۲۷ ساله را صادر کرده است. همچنین اتهام «فساد فی‌الارض» در مورد هشت معترض می‌تواند مقدمه‌ی صدور حکم اعدام آنها باشد. چه تیراندازی به سوی معترضان آبان و کشتن صدها تن از آنها (در آماری بیش از هزار تن) و چه انشای حکم اعدام در باره برخی معترضان بازداشت شده، هر دو از یک نیاز حکومتی نشات می‌گیرد: سرکوب اعتراضات بالفعل و پیشگیری از اعتراضات بالقوه. اگر مشاهده می‌کنیم که دادگاه‌ها فعال‌تر از پیش به صدور حکم‌های سنگین پرداخته‌اند از آن رو است که با توجه به شرایط حاکم بر جامعه حتی برخی مقامات حکومتی نیز بروز اعتراضات مردمی را پیش‌بینی، و اینجا و آنجا، مستقیم و به اشاره، بیان کرده‌اند. حال قرار است این رژه‌ی حکم‌ها و این مارش قضایی با پراکندن آهنگ هراس در جامعه جلوی بروز آن پیش‌بینی  را بگیرد. نکته‌ی مورد نظر این نوشته اما درست وغلطِ آن پیش‌بینی نیست بلکه تاکید بر حق آزادی بیان است. اعتراض شکلی از آزادی بیان و حق همگان است. هر کنش و واکنشی، "سخت" یا "نرم"، که منجر به سرکوب یا بازداشتن مردم از بهره‌مندی از این حق شود ضدیت تام با آزادی بیان است. حکم‌های اعدام که به منظور ایجاد رعب و وحشت در جامعه برای پرهیز مردم از اعتراض انشا و اجرا می‌شود فقط تباهی مهم‌ترین حق؛ یعنی حق حیات انسان نیست بلکه حق آزادی بیان او را نیز سرکوب  می‌کند. بنابر این مخالفت با حکم اعدام اگر در هر جای جهان نگرش و رفتاری انسانی است در ایران آزادی‌خواهانه نیز هست. مردم ایران دلایل بیشتری برای مخالفت با حکم اعدام دارند به ویژه نویسندگان و هنرمندانی که آزادی بیان را، همچون هوا برای موجود زنده، لازمه‌ی کار خلاقه‌ی خود می‌دانند. برداشته شدن سایه‌ی شوم حکم اعدام از سر جامعه گامی مهم در دفاع از آزادی بیان است.

*جان باختن یک کارگر در همدان براثر ریزش آوار

روز یکشنبه 8 تیر،یک کارگر 43 ساله حین کار تخریب یک دیوار قدیمی در روستای ابرو همدان براثر ریزش آوار برسرش در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com