اخبار هفتگی کرونا و راههای مقابله با آن در شهرهای کردستان

یدی محمودی
June 24, 2020

اخبار هفتگی کرونا و راههای مقابله با آن در شهرهای کردستان

۴ تیر ۹۹ / ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰

استان کردستان همچنان جز استانهای قرمز کشور است، روزانه هیولای کرونا جان دهها نفر را می گیرد و اخبار گسترش مبتلایان به بیماری کرونا همچنان بشدت بالاست. حکومت دروغ، کلک و جنایت پیشه اسلامی و مقامات سرکوبگرش همچنان بدون هیچ برنامه مشخصی برای مقابله با کرونا، قرنطینه مردم و تامین زندگی همگانی خود در گسترش کرونا همچنان مجرمهای اصلیند. جدا از شهرهای سنندج، مریوان و سقز که هفته پیش جز شهرهای بسیار خطر ناک اعلام شده بود، متاسفانه الان خطر گسترش وسیعتر کرونا شهرهای بانه، بیجار و دیواندره را نیز تهدید می کند.

پرسنل بیمارستانها در کنار فشار سخت کار و مبارزه با کرونا، نبود امکانات بهداشی لازم، شاهد مبتلا و جانباختن بسیاری از همکاران فداکار خود هستند و متاسفانه در همین هفته نیز پرستاری فداکار از پرسنل راه سلامت بیمارستان بعثت سنندج به اسم خلیل احمدی جانش را از دست داد. تعدادی از پرستاران سنندج بصورت داوطلبانه در میان مردم حضور پیدا می کنند و با بلند گو مردم را به رعایت بهداشت و راههای مقابله با کرونا تشویق می کنند. دو تن از پرستاران در ویدوی چنین می گویند: " بخش کرونای بیمارستانهای بعثت و کوثر هم پر شده، جا نداریم و دیگر نا نداریم، بزودی پذیرش بیماران غیر ممکن می شود". 

تعدادی از زندانیان زندان شهر سنندج و از جمله یوسف زمانی و سینا مردانی در بند جوانان این زندان به کرونا مبتلا شده اند. گزارش دیگری از شهر سنندج می گوید: " چرا هیچ نهاد مشخصی پاسخگوی گزارشات مردمی کرونا نیست، بارها مردم گزارش کرده اند یک صنف یا تجمع خاص برای سلامتشان خطر ایجاد کرده اند، اما هنگام گزارش تلفنی بین نهادهای مختلف پاسکاری می شود و عملا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد". 

آخرین خبرهای رسمی در مورد مبتلایان و جانباختگان کرونا در شهرهای کردستان تا روز دوشنبه دوم خرداد ماه چنین است، سنندج ۲۶۳۲ مبتلا و ۸۳ نفر جانباخته، سقز ۹۸۷ نفر و ۵۳ نفر جانباخته، مریوان ۸۹۱ نفر و۱۶نفر جانباخته، دیواندره ۶۵۸ نفر و ۱۱ نفر جانباخته، قروه ۵۹۷ نفر و ۲۲ نفر جانباخته، بانه ۵۷۵ نفر و ۲۱ نفر جانباخته، کامیاران ۴۸۲ نفر و ۲۳ نفر جانباخته، بیجار ۴۰۷ نفر و ۱۹ نفر جانباخته، دهگلان ۳۰۹ نفر و ۵ نفر جانباخته و سروآباد ۱۹۲ نفر مبتلا.

لازم به ذکر است که از کل ۲۴۰۶۶ نفری که تا هم اکنون تست داده اند، ۷۷۳۰ نفر تستشان مثبت بوده و بدین ترتیب ۳۲٪ از تست شدگان متاسفانه به کرونا مبتلا بوده اند و این در حالیست که خبرهای دیگری حاکیست که بیش از ۶۷ هزار نفر از مردم در قرنطینه خانگی بسر می برند و دهها هزار نفر دیگر که ممکن است حامل ویروس باشند هنوز تست نداده اند. طبق خبر دیگری بدلیل لاقیدی و بی توجهی آگاهانه مقامات حکومت جنایتکار اسلامی، از ۲۶۳۲ نفر مبتلایان رسمی در سنندج حدود ۲۰۰۰ نفرشان قبل از بستری شدن در داخل شهر و میان مردم در رفت و آمد بوده اند و همین مسله متاسفانه آمار مبتلایان را می تواند دهها برابر افزایش دهد. همچنین مسله تامین معاش مردم و بی مسولیتی حکومت، حتی اگر تمام راهها را ببندند و شرایط قرنطینه کامل اعلام کنند، که نکرده اند، میلیونها خانواده کارگری که قبل از کرونا هم زندگیشان چندین برابر زیر خط فقر بوده، بناچار مجبورند خطر مبتلا شدن را به گرسنگی خود و خانواده اشان ترجیح دهند و باز هم برای بدست آوردن لقمه نانی راهی بازار و میادین کار شوند، در نتیجه آنگونه که کارگران ساختمانی کامیاران از ابتدا تا به امروزمیلیونها مردم گرفتار کرونا و گرفتار جمهوری اسلامی می گویند، قرنطینه بدون تامین زندگی، دردی از مردم را دوا نمی کند.

 

کمیته محلات مقابله با کرونا

گزارشی از کمیته های محلات مبارزه با کرونا و تهدید های جمهوری اسلامی علیه فعالینی که از جان خود مایه می گذارند تا مردم کمتری به کرونا مبتلا شوند!.

طبق گزارشی از کمیته محلات مبارزه با کرونا در شهر سنندج که هم اکنون در چهار پنج محله این شهر فعالیت دارند، در ابتدای کار این کمیته ها نهادهای حکومتی قرار بوده با آنها همکاری کنند و امکاناتی را در اختیار آنها بگذارند، اما حكومتیان نه تنها هیچ کمکی نکرده اند، بلکه با امنیتی اعلام کردن فعالیت این تشکل های مستقل موانع متعددی را برای آنها درست کرده اند.

 

ایسکرا  ۱۰۴۶


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com