اخباروگزارشات کارگری اول تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 21, 2020

اخباروگزارشات کارگری اول تیرماه ١٣٩٩

- ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی ونداشتن امنیت شغلی در پی واگذاری به بخش خصوصی با تجمع در مجتمع  - تصمیم گیری جمعی درباره خواسته ها وچگونگی ادامه روند اعتراضات برای جلوگیری ازتفرقه

+ پیام اسماعیل بخشی به همکارانش

+ بیانیه تشکلها و گروه های فعالین کارگری و دفاع از حقوق کودکان کار در حمایت از کارگران هفت تپه

- ادامه اعتراض کارگران راه آهن ناحیه زاگرس نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها با اعتصاب وبرپایی تجمع مقابل ساختمان اداره  راه آهن ناحیه دراندیمشک

تهدید مدیرکل راه آهن زاگرس به اعتصاب شکنی با آوردن نیرو

- تجمع اعتراضی کارگران پست های فشارقوی برق خوزستان( استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد) نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی مسئولان  مقابل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان

- شماره ای دیگر از سریال اعتراضات آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی معلمان مدارس غیردولتی کشور نسبت به سطح نازل حقوق،شرایط کاری ونداشتن امنیت شغلی مقابل مجلس

- اعتراض کارگران باشگاه فرهنگیان بندرعباس نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 4 ماهه بدنبال بیکاری بدلیل شیوع بیماری کووید19

- همبستگی اهالی شهر آبادان با دستفروشان وخارج کردن اجناسشان از چنگال مامورین اجرائیات شهرداری‌

- ادامه اعتراضات مال باختگان آذویکو با تجمع مقابل ساختمان شرکت در تبریز

- انتقال سپیده قلیان برای تحمل 5 سال حبس به زندان اوین

- کانون نویسندگان ایران:آزادی آرش گنجی

- بیانیه حمایتی اتحادیه معلمان انگلستان در رابطه با روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی

- بیانیه  همبستگی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا

*ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی ونداشتن امنیت شغلی در پی واگذاری به بخش خصوصی با تجمع در مجتمع  - تصمیم گیری جمعی درباره خواسته ها وچگونگی ادامه روند اعتراضات برای جلوگیری ازتفرقه

روز یکشنبه اول تیر، کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در ادامه یک هفته اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی ونداشتن امنیت شغلی در پی واگذاری به بخش خصوصی،برای باری دیگر دست به تجمع درمجتمع زدند.

بنا به گزارشات منتشره در شبکه های اجتماعی،پس از انتشارخبرهای نگران کننده روزهای گذشته مبنی برگسترش اختلافات بین هفت تپه ای ها،امروزکارگران با ابرازوتبادل نظردرباره خواسته ها وچگونگی ادامه روند اعتراضات تصمیم گیری جمعی کردند وبدینطریق بستری را برای جلوگیری ازگسترش اختلافات را فراهم کردند.

+پیام اسماعیل بخشی به همکارانش

همه گروه ها باشند و یکی باشند. راه رهایی و پیروزی در "اتحاد" است. در واقع در لحظه ی اکنون هیچ راه و چاره ای جز "اتحاد" نداریم.

برگرفته ازاینستاگرام اسماعیل بخشی

+بیانیه تشکلها و گروه های فعالین کارگری و دفاع از حقوق کودکان کار در حمایت از کارگران هفت تپه

از کارگران معترض هفت تپه با تمام توان حمایت می کنیم.

کارگران مبارز و رزمنده هفت تپه دور جدیدی از اعتصاب خود را با تمام قدرت آغاز کرده و روز گذشته ششمین روز متوالی اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند.

کارگران هفت تپه صدای رسا و پر خروش اعتراض همه کارگران ایران به حقوق های معوقه، دستمزد 5 برابر زیر خط فقر، اخراج سازی، چپاول و اختلاس، سرکوب و بازداشت و اخراج رهبران اعتصابات  هستند. کارگران هفت تپه طی دو سال گذشته درس های ارزشمند مبارزاتی به کل جنبش کارگری داده اند.

اینبار نیز با شهامت و شجاعت به میدان آمده اند تا جلوه های قدرتمندتری از مبارزه را به نمایش بگذارند.

کارگران هفت تپه با خواستهای اساسی ای دور جدید از اعتصاب را شروع کرده اند. پرداخت فوری حقوق، پرداخت کامل حق بیمه، قطع کردن دست دزدانی مانند اسدبیگی و شرکایش و از همه مهمتر بازگشت به کار همکاران و رهبران اعتصابات پرشور سال گذشته، اسماعیل بخشی، محمد خنیفر و دیگران، خواستهای این دوره از اعتصابشان هستند. این خواستها باید مورد تایید و تأکید و حمایت سراسری قرار گیرند.

پیروزی کارگران هفت تپه در گروه حمایت همه جانبه همه کارگران است و متقابلا هر میزان از موفقیت کارگران هفت تپه، جنبش مطالباتی کارگری را قدرتمندتر خواهد کرد.

سندیکای کارگران هفت تپه با اقدامی اصولی به همه کارگران و تشکلهای کارگری فراخوان حمایت از کارگران هفت تپه داده است.

ما ضمن ارج نهادن به این اقدام درست سندیکای کارگران هفت تپه، حمایت و پشتیبانی همه جانبه خود را از اعتصاب کارگران هفت تپه اعلام میداریم و از همه بخش های کارگری و تشکل ها می خواهیم به هر طریق ممکن حمایت خود را از  کارگران هفت تپه اعلام دارند.

زنده باد کارگران هفت تپه.

1- انجمن صنفي کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

2- سندیکای نقاشان البرز

3- گروهی از فعالین کارگری سقز

4- گروهی از فعالین حقوق کودکان

1/4/1399

*ادامه اعتراض کارگران راه آهن ناحیه زاگرس نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها با اعتصاب وبرپایی تجمع مقابل ساختمان اداره  راه آهن ناحیه دراندیمشک

تهدید مدیرکل راه آهن زاگرس به اعتصاب شکنی با آوردن نیرو

روز یکشنبه اول تیر، کارگران راه آهن ناحیه زاگرس به اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها با اعتصاب وبرپایی تجمع مقابل ساختمان اداره  راه آهن ناحیه دراندیمشک ادامه دادند.

‍ این کارگران در روزهای سه شنبه وچهارشنبه(27 و28 خرداد) هم دست از کارکشیده ومقابل ساختمان اداره  راه آهن تجمع و برای بنمایش گذاشتن خشمشان ساختمان وسال کنفرانس این اداره را اشغال کرده بودند.

این کارگران معترض با انتشار گزارشاتی در شبکه های اجتماعی اعلام کردند:تا رفع نشدن کامل مشکل بیمه و پرداخت حقوق های معوقه و سبد ماه رمضان به کار بر نخواهد گشت .

بنا بهمین گزارشات، روز یکشنبه اول تیر، حسن زیودار مدیرکل راه آهن زاگرس بجای پاسخگویی به خواسته کارگران حق طلب تهدید به اعتصاب شکنی با آوردن نیرو کرده است.

*تجمع اعتراضی کارگران پست های فشارقوی برق خوزستان( استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد) نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی مسئولان  مقابل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان

روز یکشنبه اول تیر، کارگران پست های فشارقوی برق خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان دراهواز زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:همه بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به تبدیل وضعیت تا امروز اجرایی نشده است. ما به دلیل کرونا نتواستیم به تهران بیاییم؛ اما با این اعتراض می‌خواهیم صدای نارضایتی خود را به گوش مسئولان وزارت نیرو برسانیم.

آنها افزودند:علیرغم اخذ مجوزهای لازم برای استخدام کلاه‌زردها، سازمان توانیر چارت خالی برای تبدیل وضعیت اپراتورها اختصاص نمی‌دهد.

این کارگران درخاتمه اضافه کردند:دیگر به صورت قراردادِ کار معین حاضر به کار نیستیم و طبق قانون باید قرارداد دائم شویم.

*شماره ای دیگر از سریال اعتراضات آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل مجلس

روز یکشنبه اول تیر ، آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از شهر‌ها و استان‌های مختلف کشورخودرا به پایتخت رساندند تا با برپایی تجمع دیگر مقابل مجلس صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی برای باری دیگر انعکاس دهند.

 این تجمع‌کنندگان که خواستار لغو اجرای قانون جذب  آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی مصوب مجلس شورای اسلامی هستند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: مجلس دهم قانونی برای جذب استخدام آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی تصویب کرده که به موجب آن آموزشیاران و آموزش‌دهندگان باید از طریق آزمون تبدیل وضعیت بشوند، این درحالی‌ست که از سال گذشته از ما خواسته شده برای ادامه همکاری در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنیم و در صورت عدم قبولی باید به همکاری خود با آموزش و پرورش خاتمه دهیم.

آنها افزودند: ما خواهان لغو قانون استخدام آموزشیاران و آموزش‌دهندگان حق‌التدریسی نهضت سوادآموزی همانند سایر گروه‌های آموزشی شامل حق‌التدریسی‌ها، سرباز معلم‌ها و خریدخدمتی‌ها هسیتم که از قرار معلوم این آزمون برای همه آنها حذف شده اما قرار است این آزمون در روز جمعه بیستم تیر ماه جاری برای نهضتی‌ها برگزار شود.

آنها ادامه دادند:با وجود اعتراضات تعدادی از جمعیت 24 هزار نفری آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در خصوص لغو آزمون استخدامی و قول‌های بی‌نتیجه مسئولان، کسی پاسخگو نیست به همین دلیل ناچار شدیم برای چندمین بار برای پیگیری مطالباتمان به تهران سفر کنیم.

*تجمع اعتراضی معلمان مدارس غیردولتی کشور نسبت به سطح نازل حقوق،شرایط کاری ونداشتن امنیت شغلی مقابل مجلس

روز یکشنبه اول تیر ، معلمان مدارس غیردولتی از سراسرکشورخودرا به تهران رساندند تا باتجمع مقابل مجلس اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق،شرایط کاری ونداشتن امنیت شغلی بنمایش بگذارند.

یکی از نخستین مشکلاتی که سبب شده تا این معلمان نتوانند در آزمون استخدامی به نتیجه برسند مرحله مصاحبه است. زهره که 13سال در یکی از شهرستان‌های استان سمنان معلمی کرده به خبرنگار رسانه ای گفت: «من سال‌ها درس خواندم و توانستم مدرک لیسانس و ارشدم را از یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور بگیرم. معدلم خیلی بالا بود. در آزمون کتبی استخدامی آموزش و پرورش هم قبول شدم، اما در مرحله مصاحبه هر بار ردم می‌کردند. در نهایت تصمیم گرفتم در مدارس غیرانتفاعی کار کنم که حداقل بعد از آن همه تلاش بیکار نمانم. حالا هم که دیگر سنم از حضور در دوره استخدامی گذشته است.»

این توضیحات فقط محدود به زندگی و تجربه زهره نیست، الهام هم دقیقاً چنین شرایطی را تجربه کرده است: «معلمی رویای زندگی من بود. همیشه فکر می‌کردم با جوانی و عشقی که به کودکان دارم می‌توانم در دبستان‌ها همه بچه‌ها را به درس خواندن تشویق کنم. می‌خواستم با توان تدریسم به آنها هم عشق درس خواندن بدهم که هر کدام از آنها به مهره‌هایی موثر برای این کشور بدل شوند. اما آن‌قدر ما را ندیدند، آن‌قدر ما را دست‌کم گرفتند که همه شوق و شورم کور شد. در شرایطی که از نظر علمی هیچ کمبودی نداشتم و می‌توانستم استخدام شوم، اما در بخش مصاحبه به مشکل می‌خوردم. برخی را می‌شناسم که فقط به خاطر اینکه پوشش چادر را انتخاب نکرده بودند، از معلمی محروم شدند.»

رسول 14 سال سابقه معلمی دارد و علاوه بر این توانسته بارها در جشنواره‌های مربوط به معلمان عنوان‌های برتر را کسب کند اما با وجود این، حقوقش 800 هزار تومان است: «چند برابر سایر همکارانم که استخدامی هستند کار می‌کنم و در چند مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیتم تا بتوانم خرج خودم و خانواده‌ام را درآورم. به هر مدرسه‌ای که می‌روم گزینش می‌شوم و فرم پر می‌کنم اما در برگه قرارداد، بخش حقوق را سفید می‌گذارند تا نتوانم هیچ ادعایی داشته باشم. فقط هم می‌گویند آموزش و پرورش در قبال شما هیچ تعهدی ندارد! پس عدالت و انسانیت کجاست؟ پس برابری حقوق انسان‌ها کجاست؟»

«کیف و کفش و لباسم را مرتب و نو نگه می‌دارم. شدید مراقب سلامت خودم هستم به ویژه دندان‌ها. کمتر به مهمانی و تفریح می‌روم. صبح با اتوبوس واحد می‌روم و ظهر گاهی پیاده برمی‌گردم... نه! اشتباه نشود، وسواسی، گوشه‌گیر یا خسیس نیستم. من معلم سخت‌کوش ابتدایی غیردولتی خراسانم با بیش از 10سال سابقه کاری. اکثر دریافتی‌ام را بابت بیمه 30 روزه می‌دهم و باقی کفاف مایحتاج اولیه را نمی‌دهد. پس دست به عصایم و با سیلی صورتم را سرخ نگه می‌دارم چون من معلم هستم و باید وجهه خودم را حفظ کنم. هرچند از نظر آموزش و پرورش، ما کارگر فصلی‌ای بیش نیستیم.» اینها را معلمی می‌گوید که معتقد است بیمه 15روزه ظلمی روشن در حق معلمان مدارس غیردولتی است.

معلم دیگری که در بروجرد تدریس می‌کند و 10 سال هم سابقه کاری دارد از بالا رفتن سن و ناامید شدنش می‌گوید، اما امید دارد که اوضاع برای جوان‌ترها بهتر شود: «من دیگر 40سالم شده. 250هزار تومان حقوق می‌گیرم و بیمه عمرم را هم خودم پرداخت می‌کنم. تازه شاید باورتان نشود که وضعیت من از برخی دیگر از همکارانم بهتر هم هست چون معلمی داریم که 100 هزار تومان حقوق می‌گیرد. حتی پول کرایه رفت و آمدمان هم نمی‌شود. در تعطیلات هم که دیگر هیچ حقوق و بیمه‌ای نداریم. از من که گذشت، اما امیدوارم پیگیری مطالبات‌مان باعث شود سایر همکاران جوان‌مان اوضاع‌شان بهتر شود»

درآمد تدریس در این مدارس نه تنها برای معلمان به حداقل حقوق وزارت کار هم نمی‌رسد بلکه افزایش حقوقی هم به آنها تعلق نمی‌گیرد: «باورتان می‌شود درآمد من که سه سال سابقه دارم با همکار دیگری که 26 سال معلمی کرده است، تفاوتی ندارد؟ اینجا شرایط این‌گونه است. تازه سه سال که از کارتان می‌گذرد معلم را عوض می‌کنند تا دیگر مجبور به پرداخت حقوق بیشتر نباشند. عدالت برای ما و همکاران‌مان هیچ معنایی ندارد.»

مطالبات این معلمان چیست؟

1- حق استخدامِ بدون آزمون در بدنه آموزش و پرورش، چراکه این گروه دارای پرسنلی متهعد، متخصص و کاردان هستند که از لحاظ هزینه‌ای هم به نفع آموزش و پرورش است به طوری که نیازی به هزینه‌های آزمون و آموزش آنها برای آمادگی برای فعالیت‌شان در مدارس نیست.

2- حذف کبر سنی برای نیروهای آزاد مدارس غیرانتفاعی در آزمون‌های آموزش و پرورش و لحاظ کردن سوابق کاری این نیروها.

3- کسانی که تمایل دارند به عنوان نیروی آزاد فعالیت داشته باشند نیازمند داشتن یک بسته حمایتی و قانونی هستند تا ضامن تمام حقوق مادی و معنوی برای آنان باشد که شامل موارد زیر است:

 

نظارت جدی و موثر بر حقوق و بیمه تمام‌وقت/ اولویت داشتن نیروهای آزاد در کلیه بسته‌های حمایتی و کمک معیشتی دولت چون سهام عدالت و…/ ایجاد سازوکاری برای امنیت شغلی معلمان در مدارس غیردولتی/ حذف تمامی قراردادهای صوری یک‌طرفه از مدارس غیردولتی و ایجاد قرارداد تعریف‌شده از طرف نهاد ذی‌ربط که موسس نتواند به نیروی خود روزمزدی حقوق دهد/ تعریف نیروی آزاد در مجموعه قوانین آموزش و پرورش و به رسمیت شناختن و داشتن هویت فرهنگی در قوانین این وزارتخانه (متاسفانه حتی یک تعریف هم از پرسنل مدارس غیردولتی در مجموعه قوانین آموزش و پرورش وجود ندارد و اصلاً این قشر از جامعه را فرهنگی نمی‌دانند و در نتیجه آنان را صاحب هیچ حقی نمی‌دانند!!)، ایجاد سازوکاری برای استفاده معلمان غیرانتفاعی از کلیه امکانات رفاهی، ورزشی، درمانی و بیمه‌ای آموزش و پرورش، فعال شدن واقعی صندوق حمایت از مدارس غیرانتفاعی در راستای تامین بخشی از بیمه این معلمان طبق مفاد منعکس‌شده در قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی (این در حالی است که در اغلب موارد کل حق بیمه از حقوق فرد کسر می‌شود و امسال با توجه به افزایش حق بیمه تقبل آن برای فرد غیرممکن خواهد شد).

4- تعریف شغل معلمی مدارس غیرانتفاعی  به عنوان شغل آسیب‌پذیر و سعی جدی برای رفع این مشکل.

*اعتراض کارگران باشگاه فرهنگیان بندرعباس نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 4 ماهه بدنبال بیکاری بدلیل شیوع بیماری کووید19

کارگران باشگاه فرهنگیان بندرعباس اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 4 ماهه بدنبال بیکاری بدلیل شیوع بیماری کووید19 ابراز کردند

روز یکشنبه اول تیر، یکی از کارگران باشگاه فرهنگیان بندرعباس به خبرنگار رسانه ای گفت: نزدیک به 4 ماه است که به علت شیوع کرونا از کار بیکار شده ایم و به علت دریافت نکردن بیمه بیکاری با مشکلات فراوان مالی روبرو هستیم.

*همبستگی اهالی شهر آبادان با دستفروشان وخارج کردن اجناسشان از چنگال مامورین اجرائیات شهرداری‌

روز یکشنبه اول خرداد در بازار آبادان، مامورین اجرائیات شهرداری‌ اجناس دستفروشان‌ را ضبط کرده‌اند و مردم حاضر به کمک دستفروشان‌ رفتند و اجناس را از دست اجرائیات آزاد کردند‌.

*ادامه اعتراضات مال باختگان آذویکو با تجمع مقابل ساختمان شرکت در تبریز

روز یکشنبه اول تیر،جمعی از مال باختگان آذویکو (ثبت نام کنندگان خودروی ام.جی)در استان آذربایجان شرقی باتجمع مقابل ساختمان گروه صنعت خودرو آذربایجان ضمن به نمایش گذاشتن اعتراضشان خواهان بازگرداندن هزینه های ثبت نام میلیونی خود یا تحویل خودروهایشان شدند.

یکی از ثبت نام کنندگان خودرو در این خصوص به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: 50 میلیون تومان برای ثبت نام خودرو پرداخت کردیم اما 2 سال است که از تحویل خودرو سرباز می زنند.

وی افزود: مسوولان شرکت آذویکو صنعت خودرو آذربایجان اظهار می دارند قطعات خودرو به علت تحریم در دسترس نمی باشد البته یک ماه پیش برای چندمین بار از ما فرصت خواستند تا نسبت به برآورده کردن حقوق ثبت نام کنندگان اقدام کنند که خبری نیست.

وی ادامه داد: با قیمت قطعی با ما قرارداد امضا کرده اند اما از انجام تعهدات خودداری می کنند.

یکی دیگر از ثبت نام کنندگان خودرو هم گفت: از ساعت 9 ونیم صبح تا حدود 15 مقابل شرکت تجمع داشتیم و برای چندمین برابر اعتراض خود را به مسوولان اعلام کردیم اما فعلا نتیجه ای نگرفته ایم.

او افزود: یکی از مسوولان اعلام کرد که باید صورت جلسه کنید و برای پیگیری کار به شعبه 64 تعزیرات تهران مراجعه کنید.

وی ادامه داد: 6هزار خودرو ثبت نام شده ادعا می کنند 3هزار خودرو تحویل شده است اما به کمک تعزیرات تنها 746 دستگاه خودرو البته با دریافت مبالغ جدید دیگر به مشتریان داده شده است.

*انتقال سپیده قلیان برای تحمل 5 سال حبس به زندان اوین

سپیده قلیان روز یکشنبه اول تیردر چارچوب تعهد روز سه شنبه 27 خرداد، پس ازمراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل 5 سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

درهمین رابطه:

فرصت یک هفته ای به سپیده قلیان برای تحمل 5 سال حبس در زندان اوین

روز سه شنبه 27 خرداد،سپیده قلیان پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین، جهت پیگیری وضعیت پرونده‌اش ،بازداشت و روانه زندان گردید.

بدنبال پیگیری خانواده سپیده قلیان وسپردن تعهد به وی یک هفته فرصت داده شد تا برای تحمل 5 سال حبس راهی زندان اوین شود.

درهمین رابطه،جمال‌ حیدری منش وکیل سپیده قلیان،در اینستاگرام خود نوشته است:او بدون دلیل موجهی از شمول عفوشدگان این پرونده خارج شده و امروزپس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین،جهت پیگیری وضعیت پرونده‌اش،بدون اخطار قبلی بازداشت و روانه زندان شداما با پیگیری‌های خانواده،خانم قلیان با سپردن تعهد برای مدت یک هفته از حضور در زندان معاف شده است.

*کانون نویسندگان ایران:آزادی آرش گنجی

روز گذشته، شنبه ۳۱ خرداد، آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با تامین قرار وثیقه موقتا آزاد شد.

روز ۲۵ خرداد در جلسه‌ی محاکمه‌ی آرش گنجی قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی گنجی را به سه میلیارد تومان افزایش داد، در نتیجه او بازداشت شد. پس از تامین وثیقه و طی مراحل اداری سرانجام آرش گنجی دیروز موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اوین آزاد شد. اتهام‌های او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» است. گنجی این اتهام‌ها را رد کرده است.

*بیانیه حمایتی اتحادیه معلمان انگلستان در رابطه با روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی

  در ادامه پیامهای حمایتی از زندانیان سیاسی در بیستم ژوئن روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی، اتحادیه معلمان انگلستان در نامه ای ضمن تاکید بر حمایت از معلمان ، به پیشبرد کارزارهای خود در حمایت از اسماعیل عبدی و محمد حبیبی اشاره کرد.

ترجمه متن نامه را در زیر میخوانید:

در رابطه با روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران

من از طرف اتحادیه معلمان انگلستان پیش از روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران این نامه را جهت اعلام همبستگی مینویسم.

همانطور که مطلع هستید، اتحادیه معلمان انگلستان مدتهاست که برای دفاع از حقوق فعالین معلمان تلاش کرده است و ما با افتخار با سازمانهایی که با هم کار می‌کنیم از جمله ‘ اجوکیشن اینترناسیونال’ و عفو بین الملل روی کیسهای فعالین اتحادیه ای زندانی از جمله اسماعیل عبدی و محمد حبیبی کار کرده ایم.

در یکسال اخیر، دولت ایران به سرکوب شدید آزادی بیان و تشکل و تجمع ادامه داده است. نیروهای امنیتی به صورت غیر قانونی از روش‌های مهلک برای در هم کوبیدن اعتراضات استفاده کرده ، صدها نفر را کشته و هزاران معترض را بازداشت کردند. حکومت بیش از دویست مدافع حقوق بشر را دستگیر و احکام زندان و شلاق را بر بسیاری از آنان تحمیل کرده است.

اتحادیه معلمان انگلستان به توجه خود به وضعیت ایران ادامه داده و تمام تلاش خود را برای آزادی زندانیان سیاسی به کار میبرد.

با احترام

دکتر پاتریک روچ  دبیرکل

۱۸ ژوئن ۲۰۲۰برابر با

۲۹ خرداد ۱۳۹۹

منبع: کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*بیانیه  همبستگی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا

قتل فجیع جورج فلوید در مقابل دوربین‌های مردم شوک زده توسط پلیس نژادپرست آمریکا به جرم سیاه بودن، حتی دهان دست راستی‌ترین سیاست‌مداران رسمی آن کشور در انکار وجود نژادپرستی نهادینه در آمریکا را بست. یک جنبش عظیم میلیونی با وجود شیوع بیماری کرونا و سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی به خیابان‌ها آمد و مبارزه با خشونت پلیس، نژادپرستی ضدسیاه و برتری‌طلبی نژادی را تبدیل به یک جنبش جهانی کرد. باوجود سرکوب پلیس و بازداشت هزاران تن، این اعتراضات ادامه دارد و اکنون بطور گسترده‌ای حتی صحبت از خلع سلاح، قطع بودجه و انحلال یا بازسازی ریشه‌ای پلیس به عنوان یک دستگاه عمیقا نژادپرست و خشونت‌گرا در آمریکا و انتقال بودجه به خدمات عمومی و اجتماعی در جریان است. جریانات نژادپرست سفید و طرفداران ترامپ در این مدت از هیچ تلاشی جهت توجیه خشونت پلیس و بهانه‌جویی برای سرکوب معترضین کوتاهی نکردند، اما موج میلیونی جنبش "جان سیاهان مهم است" چنان فراگیر شده است که حتی شرکت‌های استثمارگر بزرگ سرمایه‌داری را نیز مجبور کرده است در محکومیت قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی در آمریکا بیانیه صادر کنند و حداقل دست به تغییراتی سطحی بزنند. روشن است که سرمایه‌داران و سیاست‌مداران آمریکا خود از سامان دهندگان تبعیض نژادی و خشونت پلیس بوده و هستند. سیاهان آمریکا قربانی نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا در تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی بوده‌اند و این تبعیض قدمتی چند صد ساله دارد و عمیقا طبقاتی است. در واقع کلیت سیستم سرمایه‌داری آمریکا از جمله آموزش و پروش در ایجاد و توسعه این شرایط سهم داشته‌اند. خصوصی‌سازی آموزش و پروش و پولی کردن مدارس، بهداشت و خدمات عمومی و شهری از جمله حمل و نقل همگانی آمریکا را با وجود ثروت عظیم آن تبدیل به یک جامعه با اختلافات طبقاتی عظیم و در عین حال عمیقا نژادپرست و سرشار از  تبعیض کرده است. از این رو می‌بینیم که کلیه تشکلات کارگری و معلمین و جریانات برابری طلبی و عدالت‌خواه در آمریکا همگی به درجات مختلف به دفاع از خیزش سیاهان و دیگر محرومین از جمله بومیان آمریکا و کارگران مهاجر در این کشور برخاسته‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حمایت و همبستگی خود را از مبارزات مردم آمریکا علیه خشونت پلیس و نژادپرستی و با جنبش "جان سیاهان مهم است" اعلام می‌دارد. متحدین واقعی این مبارزات برابری‌طلبانه طبقه کارگر و مردم محروم جهان هستند و نه هیچ دولت و شرکت سرمایه‌داری. دولت‌های سرمایه‌داری نشان داده‌اند که جان طبقه کارگر و مردمان محروم و فرودست جهان برایشان پشیزی ارزش ندارد.

مقابله با هرگونه تبعیض و نژادپرستی از اصول اساسی تشکلات کارگری، معلمین و دیگر حقوق بگیران در سراسر جهان است. اهمیت این مقابله با مشاهده مبارزات سیاهان آمریکا، با سرکوب سیستماتیک طبقاتی، جنسی، ملی، نژادی و مذهبی در ایران، با سیاست‌های راسسیستی ضد مهاجرین در اروپا و استرالیا و بستن مرزهای آبی و زمینی به پناهجویان، با افغان ستیزی در ایران، با استثمار وحشیانه کارگران مهاجر در عربستان و امارات و قطر و با بازگشت بره‌داری در لیبی ...، هر روز بیش از پیش به ما یادآور می شود.

 در کشور ما ایران آنچنان سرکوب حکومتی، بی عدالتی و تبعیض نهادینه شده است که مقامات حکومتی از هیچ مشروعیتی در حمایت از مبارزات برحق سیاهان و جوامع تحت ستم آمریکا یا هیچ کشور دیگری برخوردار نیستند.  ما تشکلات کارگری در ایران، ضمن همبستگی عمیق خود با مبارزات برابری طلبانه سیاهان در آمریکا، همچنین انزجار خود را از هرگونه استثمار و بی‌حقوقی طبقاتی، تبعیض نژادی و جنسیتی، برتری طلبی و زن ستیزی، رانت‌خواری، فساد و خشونت بی امان نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی در ایران قاطعانه اعلام می‌داریم و برای رهایی از این شرایط طاقت‌فرسا تنها به نیروی خود و همبستگی با کارگران، معلمان و محرومان جهان پایبند هستیم.

نه به هر گونه تبعیض، سرکوب و بی‌عدالتی

به امید جهانی آزاد و برابر برای همگان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳۱ خرداد ۱۳۹۹

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com