دومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

حزب كمونيست كارگرى ايران
June 16, 2020

دومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

 

روز دوشنبه ۲۶ خرداد کارگران رسمی، قراردادی و روزمزدی بخش های کشاورزی و صنعتی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای دومین روز برای پیگیری خواستهایشان دست از کار کشیدند. در این حرکت اعتراضی کارگران ابتدا مقابل کارخانه تجمع کردند و سپس با راه پیمایی به سمت تجهیزات مکانیکی و سایر قسمت‌ها حرکت کردند و در آخر مقابل دفتر مدیریت شرکت دست به تجمع زدند.

 

اعتراض این کارگران به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه و حذف برخی مزایای قانونی و مزایای موسوم به مزایای عرفی شان است. یک خواست فوری این کارگران لغو خصوصی سازی شرکت که تعرضات گسترده تری به سطح زندگی و معیشت آنها را در پی داشته میباشد. بعلاوه کارگران خواهان پرداخت کامل طلبهایشان و تمدید  مهلت دفترچه های درمانی خود هستند که بخاطر تعویق پرداخت حق بیمه با مشکل درمانی روبرو شده اند. از سوی دیگر ١٥٠ نفر از کارگرانی که از اسفند ماه بازنشسته شده اند هنوز حق سختی کار خود را دریافت نکرده و به آن اعتراض دارند.  بخش دیگر کارگران نی بر هستند که هفت نفر از آنها قراردادشان تمدید نشده و عملا از کار بیکار شده اند.  همچنین شماری از رانندگان وانت بارهای استجاری چندین ماه مطالبه معوقه دارند. اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد.

 

حزب کمونیست کارگری کارگران نیشکر هفت تپه را به اتکاء به مجمع عمومی برای حفظ اتحاد و همبستگی شان فرا میخواند. شرکت فعال خانواده ها در این اعتراضات نیز بسیار مهم است مبارزه کارگران را بسیار تقویت خواهد کرد. تجربه نشان داده است که شرکت خانواده ها در اعتراضات به اجتماعی شدن و بازتاب گسترده تر صدای اعتراض کارگران بسیار کمک میکند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٦ خرداد ۱۳۹۹، ١٥ ژوئن ۲۰۲۰


اخباری از اعتراضات گسترده کارگری علیه تعرضات کارفرمایان و حکومت

 

 - روز دوشنبه ۲۶ خرداد بار دیگر جمعی از کارکنان قراردادی در شرکت آبفای روستایی استان خوزستان در اعتراض به تعویق پرداخت ٦ ماه دستمزد و حق بیمه و بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود مقابل  ساختمان این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند. در حال حاضر 632 نفر در شرکت آبفا استان به صورت قرارداد طرحی مشغول به کار هستند و نزدیک به 6 سال است که با این مشکلات روبرویند.

 

- روز ۲۶ خرداد بار دیگر ٢٠٠ نفر از کارگران  شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج به نمایندگی از همکارانشان در اعتراض به خلف وعده ها و عدم امنیت شغلی و معیشتی و پرداخت نشدن دستمزدشان از اسلامشهر راهی تهران شده و در مقابل ساختمان سازمان خصوصی‌سازی  تجمع کردند. شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس 1286 نفر نیروی کار دارد که در 43 شعبه و نمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود 400 نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران شاغل هستند.

 

- روز ٢٦ خرداد ٨٠ کارگر تلمبه خانه غرب کارون زیرمجموعه شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) در اعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

- روز ٢٦ خرداد کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت خوزستان در اعتراض  به اخراج ازکار وعدم پرداخت 6 ماه حقوق مقابل استانداری تجمع کردند.

 

- روز ٢٦ خرداد ١٦ کارگر فضای سبز شهرداری منطقه 2 اهواز (شرکت پیمانکاری انبار سحر خوزستان) در اعتراض به اخراج از کار دست به تجمع زدند. این کارگران دارای سابقه کاری 2 تا 9 ساله هستند.

 

- روز ٢٦ خرداد کارگران کارخانجات مخابراتی ایران در اعتراض  به بلاتکلیفی معیشتی 3ماهه بدنبال تعطیلی کارخانه به دلیل مقابله با بیماری کرونا، دست به تجمع زدند. به گفته کارگران مقرر بود که مسئولان کارخانه آنها را جهت دریافت بیمه بیکاری در این ایام در سامانه "بیمه بیکاری" ثبت نام کنند .  اما خبری از مزد نشد و وقتی کارگران برای دریافت حقوق خود به مدیریت مراجعه کردند به آنها گفته شد که فعلا پاسخگوی شکایتی نیستند و میتوانند برای دریافت حقوق خود در سامانه بیکاری ثبت نام کنند. بدین ترتیب حدود هشتاد الی نود کارگر کارخانجات مخابراتی سه ماه حق بیمه خود را طلب دارند. این کارگران عیدی و سنوات سال 98 را نیز دریافت نکرده اند و بعد از سه ماه سردواندن اکنون توانسته اند خود را در سامانه "بیمه بیکاری" ثبت نام کنند.

 

- روز ٢٦ خرداد کارگران معدن البرز شرقی در اعتراض به وقت کشی اداره کار وتامین اجتماعی سمنان برای بررسی پرونده کارگران مشمول قانون سخت و زیان‌آوری دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

- روز دوشنبه ۲۶خرداد تعدادی از نیروهای خدماتی بیمارستان جدید آستارا که بعنوان خدماتی موقت در بیمارستان استخدام شده بودند با خواست استخدام خود در جلوی فرمانداری و بیمارستان آستارا تجمع کردند. طی چند ماه اخیر تعدادی از پرستاران اخراج شدند و به قرارداد پرستاران استخدام موقت خاتمه داده شد. این درحالیست که کمبود پرستار در بیمارستان  ها و فشار طاقت فرسای کار بر پرستاران شاغل یک معضل جدی است. یک خواست فوری پرستاران استخدام پرستار در حد نیاز و کاهش فشار کار بر آنهاست.

 

- روز ٢٦ خرداد  کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت شهرهای استان خوزستان در اعتراض به اخراج ها و عدم پرداخت ٦ ماه حقوق با خواست بازگشت به کار مقابل استانداری تجمع کردند. بنا بر خبر در سال ٩٤ آنها ٦٠ نفر بودند که از طریق آزمون استخدام شدند. به تدریج ٢٥ نفر آنها اخراج شدند. سال ٩٨ باقی آنها توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشگی اهواز مازاد اعلام شده و اخراج شدند. آنها بعدا توسط پیمانکاری شرکت آرش نوین پل دختر به کار گرفته شده و بعد از سه ماه دوباره اخراج شدند و مطالباتشان نیز از فروردین تا شهریور سال گذشته پرداخت نشده است. و اکنون در بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بسر میبرند.

 

- روز ٢٥ خرداد تنی چند از اعضای کانون صنفی معلمان و  شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به پاس گرامیداشت محمد حبیبی که دو سال است بخاطر دفاع از حقوق معلمان و حق تحصیل رایگان برای همه کودکان در بازداشت بسر میبرد به دیدار خانواده او رفتند و با همسر وی خدیجه پاک ضمیم دبیر آموزش و پرورش دیدار کردند.  در این دیدار لوح تقدیر و هدایایی به مناسبت معرفی محمد حبیبی از سوی شورای هماهنگی بعنوان معلم نمونه به همسر وی خدیجه روشن ضمیر تقدیم شد. معلمان این چنین همکاران دربند خود را ارج میگذارند. یک کارزار مهم معلمان کارزار برای آزادی معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات است.

 

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٦ خرداد ۱۳۹۹، ١٥ ژوئن ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com