اخبار و گزارشات کارگری١٤ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 04, 2020

اخبار و گزارشات کارگری١٤ خرداد ماه ١٣٩٩

- کنش های دامنه دارکارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در مقابله با همکاری مشترک نهادهای دولتی وشرکت پیمانکاری همت کاران برای جلوگیری از پایمالی حقوقشان

- مرگ و سوختگی 2 کارگر درحادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران

- جان باختن یک کولبردر منطقه مرزی چالدران براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی

*کنش های دامنه دارکارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در مقابله با همکاری مشترک نهادهای دولتی وشرکت پیمانکاری همت کاران برای جلوگیری از پایمالی حقوقشان

مسئولان اداره کل بنادر ودریانوردی استان خوزستان وفرمانداری ماهشهر دست در دست مدیران شرکت پیمانکاری همت کاران قصد پایمالی حقوق کارگران را دارند،کارگرانی که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون کنش های دامنه داری را برای مقابله با این همکاری شوم در راه دست یابی به مطالبات برحقشان سازمان داده اند.

اسفند ماه سال 98 شرکت‌ پیمان‌کاری همت کاران در اداره بنادر استان خوزستان اعلام کرد که طبق مقررات اشتغال مناطق ویژه اقتصادی مکلف به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نیست در حالی که طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران رسمی اداره بنادر استان خوزستان در سال‌های گذشته اجرا شده است.

بدنبال این تصمیم،کارگران شرکت‌ پیمان‌کاری همت کاران مکاتباتی را با اداره بنادر استان خوزستان برای احقاق حقوقشان  انجام دادند.

شرکت‌ همت کاران پس از اطلاع از این اقدام اعترضی کارگران تصمیم گرفتند که در قراردادهای جدید خود با کارگران اقرارنامه‌هایی از آنها بگیرند تا همین حداقل حقوق کارگران و حقوق مربوط اضافه‌کاری آنها و ... نیز به موجب قرارداد جدید از آنها سلب شود و بدین صورت امکان پیگیری از مراجع قانونی برای احقاق حقوق کارگران وجود نداشته باشد.

قابل یاد آوری است که کارگران اداره بنادر استان خوزستان از کارگران ثابت این اداره هستند که  باید قراردادشان را با شرکت‌ پیمان‌کاری به صورت مستمر منعقد ‌کنند. یعنی هر دو سال مناقصه‌ای برگزار می‌شود و شرکت پیمانکاری برنده مناقصه با کارگران ثابت اداره کل بنادر استان خوزستان وارد مرحله عقد قرارداد می‌شود و موظف است این کارگران را در انجام کارهای فنی به کار گیرد.

یعنی شیوه قرارداد با این کارگران باید به صورت دو ساله منعقد شود تا اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای آنها معنا داشته باشد. اما هم‌اکنون شیوه انعقاد قرارداد با این کارگران به صورت ماهانه است و در نتیجه طبق این شرایط اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای این کارگران ممکن نیست و آنها از بسیاری از حقوق حقه خود محروم خواهند شد.

در ادامه ماجرا کارگران اداره بنادر استان خوزستان به دلیل شروط غیرعادلانه مطرح شده در قرارداد این شرکت‌ها حاضر به پذیرش و امضای این قرارداد نشده‌اند و این موضوع بهانه‌ای برای شرکت‌های پیمان‌کار سازمان بنادر استان خوزستان شد تا کارگرانی که زیر بار این شروط نرفته‌اند را اخراج کنند.

 یکی از کارگران این شرکت‌ها به خبرنگار رسانه ای گفت:بعد از اخراج این کارگران در ایام ابتدای شیوع کرونا در آخر سال 98 توسط شرکت‌ پیمانکار، کسی به داد این کارگران نرسید. همه نهادهای  پاسخگو در آن ایام تعطیل بودند. هم فرمانداری، هم استانداری و تمام مراجع تعطیل بودند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های انجام شده توسط کارگران ادامه داد:در نتیجه ما مجبور شدیم ارتباطات تلفنی با مدیرکل سازمان بنادر استان خوزستان و دستگاه های زیرمجموعه داشته باشیم. پس از انجام این پیگیری‌ها مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی و حراست منطقه به طور ضمنی متعهد شدند که مطالبات این کارگران را پیگیری کنند و به ما گفتند شما فعلا بروید به خاطر اینکه در چرخه کار بندر امام خللی وارد نشود، این قرارداد را یک ماه با همین شرایط ببندید تا بعد به مشکلات شما رسیدگی کنیم.

پس از تعهد ضمنی مسئولین، کارگران این شرکت‌ها حسن نیت خود را نشان دادند و حاضر شدند که تحت شرایط غیرعادلانه تعیین شده و بدون افزایش حقوق، قرارداد خود را با شرکت‌های پیمانکار برای مدت یک ماه امضا کنند. البته همانطور که اشاره شد این اقدام کارگران منوط به تشکیل جلسه‌ای برای رسیدگی به مطالبات و حل مشکلات آنها انجام شد.

در عین حال پیش از تشکیل جلسه کارگران با اداره بنادر استان خوزستان پیگیری‌هایی از دیوان عدالت اداری نیز انجام شد که بر اساس رای صادره، مقررات مربوط قانون کار در مناطق ویژه اقتصادی نیز همانند سایر مناطق حکم‌فرماست یعنی بر اساس رای دیوان عدالت اداری باید طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط شرکت‌های پیمان‌کار انجام شود.

پس از اتمام تعطیلات سرانجام در تاریخ 17 فروردین جلسه‌ای متشکل از واحد کار و معاونین اداره کل بنادر استان خوزستان و حراست منطقه و پیمانکاران این اداره تشکیل شد و مشکلات و مطالبات کارگران مطرح گردید. در این راستا صورت جلسه‌ای مبنی بر انعقاد قرارداد جدید به کارگران به تصویب رسید. همچنین اخراج کارگران از طرف پیمانکاران محکوم شده و در صورت جلسه مقرر شد اخراج یک طرفه کارگران بدون اطلاع و تصمیم هیات رسیدگی اداره کار ممنوع شود. در عین حال برای تعیین شرایط قرارداد جدید و نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل قرار شد اداره کل بنادر استان خوزستان از سازمان بالا دستی استعلام بگیرند.

یکی از کارگران شرکت‌های پیمانکار درباره نتایج حاصل از جلسه 17 فروردین‌ماه گفت:با وجود اینکه در جلسه تاکید شد که مدل قراردادها باید تغییر کند و قرار شد از نهادهای بالادستی استعلام گرفته شود اما دیدیم واحد اشتغال اداره بنادر استان خوزستان بعد از جلسه همان قرارداد قبلی که توسط پیمانکاران به کارگران پیشنهاد شده بود را تایید کرده و برخلاف مصوبات جلسه عمل کرد.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه ماهیت کار ما در شرکت‌های پیمانکار اداره بنادر استان خوزستان به صورت مستمر می‌باشد و کارگران بیش از 10 الی 25 سال متوالی در این کارگاه‌ها مشغول بکار هستند، طبق این قراردادی که دوباره به تایید واحد اشتغال اداره بنادر استان خوزستان رسید دیگر کارگران هیچ گونه امنیت شغلی ندارند. در این نوع قرارداد با توجه به اینکه کار حجمی تعریف شده به غیر از مزایایی که دولت هر ساله مبلغ آن را اعلام می‌کند، مزایای دیگری نیز باید شامل حال کارگران شود. ولی هم‌اکنون حق اولیه ما را هم نمی‌خواهند بدهند.

وی اضافه کرد:مزایای دیگری مطابق با ماده 36قانون کار و یا مزایای عرف منطقه‌ای اعم از سختی شرایط محل کار، محرومیت از تسهیلات زندگی، آلایندگی محیط کار و.... باید شامل حال کارگران شود که هم‌اکنون این مزایا را دریافت نمی‌کنند. درصورتی که در ماده 4 قانون مقررات اشتغال در مناطق ویژه به صراحت تاکید شده است که سازمان هر منطقه با همکاری کارفرمایان مکلف هستند، نسبت به تامین امکانات رفاهی، تاسیسات ورزشی، خدمات بهداشتی درمانی، مسکن و مایحتاج عمومی کارگران اقدام نمایند.

پس از پیگیری‌ها کارگران اداره بنادر استان خوزستان و خلف وعده این سازمان، این کارگران در مرحله بعدی با فرمانداری  مکاتباتی را انجام داده و درخواست تشکیل جلسه کمیسیون کارگری کردند.

 درهمین رابطه یکی از کارگران گفت:وقتی نتیجه‌ای از واحد اشتغال اداره بنادر استان خوزستان نگرفتیم، مکاتباتی با فرمانداری داشتیم و تقاضای تشکیل کمیسیون کارگری کردیم. این موضوع طی درخواستی به شماره:504 مورخ 8/2/99 از فرمانداری به علت عدم رفع مشکلات از سوی اداره کل بنادر، به عنوان کارفرمای اصلی و ناظر بر تعهدات پیمانکاران انجام شد و در خواست تشکیل کمیسیون‌های کارگری را به آنها ارائه کردیم. چون فرمانداری واحدی به نام  واحد شورای کار دارد که اصلا وظیفه‌ آن رسیدگی به مطالبات کارگران است.

وی افزود:مکاتبات کارگران با فرمانداری استان خوزستان نیز در هشتم اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد و مقرر شد که جلسه در فرمانداری برای رسیدگی به مطالبات کارگران برگزار شود. اما به ناگهان با دستور فرماندار این جلسه لغو شد و به ما گفتند که همچنان از واحد اشتغال اداره بنادر استان خوزستان پیگیر باشیم. یعنی ما از هر نهادی پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم و راهکاری برای احقاق حقوق ما از مسیر قانون وجود ندارد.

در این بین پس از بی‌توجهی فرمانداری استان خوزستان و اداره بنادر این استان به مطالبات کارگران، شرکت‌های پیمانکار دوباره بر موضع قبلی خود پافشاری کرده و مجددا برخی دیگر از کارگران را در تاریخ 25/2/99 اخراج کردند  و برخلاف قانون نفرات غیربومی را جایگزین آنها کردند.

 در نتیجه پس از پیگیری‌های انجام شده نه تنها مزایای کارگری ناشی از سختی شرایط کاربه کارگران داده نشد؛ بلکه قراردادهایی به آنها پیشنهاد شد که قوانین مربوط به حداقل حقوق کارگران نیز توسط شرکت‌های پیمانکار رعایت نشده است. در نهایت کارگرانی که به این شرایط اعتراض کردند نیز در سایه بی‌توجهی نهادهای مسئول مانند فرمانداری و اداره بنادر استان خوزستان توسط شرکت‌های پیمانکار اخراج شدند.

درادامه روز یکشنبه 28 اردیبهشت، کارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (بندرامام)برای بنمایش گذاشتن خشم واعتراضشان نسبت به اخراج از کار بدنبال اعتصاب در اعتراض به عدم عقد قرارداد مستقیم و امضا نکردن قرارداد های یک ماهه واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل فرمانداری ماهشهر زدند.

روز دوشنبه 29 اردیبهشت، کارگران حق طلب اخراجی اداره کل بنادر و دریانوردی بندرامام بدنبال تجمع اعتراضی روز گذشته شان مقابل فرمانداری ماهشهربرسرکارشان بازگشت داده شدند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ماهشهر،بدنبال تجمع اعتراضی کارگران حق طلب اخراجی اداره کل بنادر و دریانوردی بندرامام،جلسه فوق العاده فرمانداری با نمایندگان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اداره کار بندر امام و کارگران با توجه به شرایط تعطیلی شهرستان در محل فرمانداری ماهشهر برگزار و مسائل مربوط به وضعیت کارگران معترض بررسی و مصوباتی اتخاذ شد.

در این جلسه که معاونین اجتماعی و اقتصادی فرماندار شهرستان نیز حضور داشتند پس از گفتگوی اعضاء حاضر در جلسه و بیان نظرات و پیشنهادات مصوب گردید کارگران اخراجی مجددا مشغول بکار شده و معوقات آنان از سوی کارفرما پرداخت شود، ضمن آنکه نسبت به تعیین وضعیت شغلی و نحوه انعقاد قرارداد استخدامی آنان در آینده، مقرر شد کارگروهی متشکل از اعضاء حاضر در این جلسه در هفته آینده تشکیل و در کمیسیون کارگری با حضور فرماندار شهرستان تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

*مرگ و سوختگی 2 کارگر درحادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران

ظهرروز چهارشنبه 14 خرداد،یک کارگر بخش بهره برداری پالایشگاه تهران بنام مصطفی مددی در حادثه آتش سوزی ناشی ازنشت و اشتعال بنزین جانش را ازدست داد ویک کارگر دیگردچار سوختگی وبه بیمارستان منتقل شد.

*جان باختن یک کولبردر منطقه مرزی چالدران براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی

سه شنبه شب(13خرداد)،یک کولبر براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه مرزی چالدران استان آ‌ذریابجان‌ غربی جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com