اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
April 22, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳ اردیبهشت  ۹۸ /  ۲۲ آوریل ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

 

احضار ناهید خداجو برای اجرای حکم و تهدید تلفنی تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران قویاً محکوم است

روز ۲۷ فروردین آن هم در شرایطی که محیط زندانهای کشور بدلیل شیوع ویروس کرونا بشدت خطرناک است دادگاه اجرای احکام اوین طی احضاریه ناهید خداجو را برای تحمل شش سال حبس فرا خواند و به او پنج روز مهلت داد تا خود را به زندان معروفی کند

این درحالیست که دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی و وکیلش برگزار شده و حتی حکم دادگاه برای ناهید ارسال نشده است و به صورت شفاهی به وکیل ایشان گفته اند که حکم دادگاه بدوی مبنی بر صدور شش سال حبس برای ناهید خداجو تأیید شده است.

ناهید خداجو کارگر بازنشسته و عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است که در روز جهانی کارگر سال گذشته در مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۳۳ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد گردید.

ناهید خداجو هیچ جرمی مرتکب نشده است و تنها از خواست و مطالبات خود و دیگر کارگران دفاع نموده است. صدور و تأیید حکم حبس برای ناهید خداجو و دیگر کارگران، سندی بی چون و چرا در اثبات خصلت ضدکارگری و ضدانسانی حاکمیت سرمایه داران است و اینگونه اقدامات تماماً در راستای سرکوب طبقه کارگر ایران صورت میگیرد.

همچنین طی روزهای اخیر بازجویان وزارت اطلاعات با تعداد قابل توجهی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران تلفنی تماس گرفته و ضمن بازخواست حول روز جهانی کارگر آتی، اقدام به تهدید این کارگران نموده اند.

پیشتر نیز دادستانی و نهادهای امنیتی با ممانعت از آزادی و یا مرخصی جعفر عظیم زاده و نیز اقدام به پرونده سازی مجدد علیه این کارگر زندانی، تمام ابزارهای ضدانسانی خود را علیه جعفر عظیم زاده به کار بسته اند تا از آزادی او جلوگیری نمایند.

قوه قضائیه و نهادهای امنیتی در تلاش برای در هم شکستن جعفر عظیم زاده و بالا بردن هزینه فعالیت های صنفی با هدف ایجاد رعب در میان کارگران کشور درصددند تا دو ملکی که سند آنها بعنوان وثیقه جعفر در گرو دادگاه بود را به فروش برساند.

با وجود اینکه او بیش از پانزده ماه بازداشت و زندانی شده است ،نه تنها وثایق وی آزاد نشده اند بلکه قوه قضائیه به جدیت در حال فروش هر دو ملک است.

این اَعمال اگر جنایت در حق کارگران و اِعلام جنگ به زندگی و تنها دارایی های کارگران و نیز به مسلخ فرستادن کارگران در زندان در شرایط بحران بیماری کرونا نیست پس چیست؟

حکومت خوب میداند که با تعرض همه جانبه به زیست و معیشت و کار کارگران هیچ راهی بجز اقدام به اعتراضات و اعتصابات گسترده برای کارگران در راستای دفاع از حق و مطالباتشان باقی نگذاشته است. از اینروست که میخواهد با تعرض همه جانبه به تشکل های مستقل کارگری و کارگران معترض اقدامات گسترده ی خود در راستای سرکوب کارگران در سال جاری را به پیش ببرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن احضار ناهید خداجو به زندان و تهدید و اِعمال فشار نهادهای امنیتی بر کارگران از طریق تماس های تلفنی، خواهان آزادی جعفر عظیم زاده است و اقدام به تصاحب وثائق جعفر را یک غارت آشکار از زندگی کارگران می داند و خواستار خاتمه دادن به این اقدام ضدانسانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۸ فروردین ۹۹

 

مرخصی پروین محمدی تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شد

هفته گذشته که جهت پیگیری پرونده ام به زندان مراجعه کردم رئیس زندان گفتند ۳۱ فروردین مرخصی ام به پایان میرسد و باید خودم را به زندان معرفی نمایم روز یکشنبه ۳۱ فروردین با پایان
یافتن مرخصی به زندان کچویی کرج مراجعه کردم گفتن تا ۱۰ اردیبهشت مرخصی ام تمدید شد.

برگرفته از صفحه اینستاگرام پروین محمدی

 

پرونده‌سازی جدید در زندان و امتناع مجدد آتنا دائمی از حضور در جلسه دادگاه

آتنا دائمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین بار دیگر از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد احضار شد. وی روز شنبه ۳۰ فروردین به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد، پیشتر در تاریخ ۲۱ اسفندماه نیز به دلایل مشابه از مراجعه به دادگاه خودداری کرده بود.

اتهامات آتنا  دائمی در این پرونده که با شکایت سازمان اطلاعات سپاه علیه وی گشوده شده “اجتماع و تبانی در جهت بر هم زدن امنیت کشور تبلیغ علیه نظام واخلال در نظم زندان عنوان شده است.

دادگاه درخصوص مصداق اتهام “اجتماع و تبانی در جهت بر هم زدن امنیت کشور” به تحصن چند روزه (دیماه ۹۸) در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان، در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به صدور بیانیه‌ها و نوشتن نامه‌های منتسب به وی، در خصوص اتهام “اخلال در نظم زندان” به برقرای جشن، بزم و پایکوبی در مراسم سوگواری امام حسین، استناد کرده است. این اتهامات در حالی مطرح شده که آتنا دائمی این اتهامات را از پایه بی‌اساس خوانده و مدعی شده به عنوان مثال در خصوص دلایل انتساب اخلال در نظم زندان هیچگونه جشنی در آن ایام از طرف وی و دیگر هم‌بندیان او برپا نشده است.

 

وضعیت ماری محمدی فعال سیاسی

در بیدادگاه نظام جمهوری اسلامی ماری محمدی یکی از معترضان به انهدام هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، دادگاهی شد. ماری محمدی جوان بیست و دو ساله ای که در اعتراض به موشک پرانی سپاه، در اعتراضات ۲۲دی ۹۸، در خیابان آزادی تهران بازداشت و روزها ناپدید شده بود در ۲۶فروردین ۹۹، در شعبه ۱۱۶۷ دادگاه کیفری به اتهام اخلال در نظم عمومی محاکمه شد. مزدوران حکومت اسلامی نه تنها حاضر به تحمل اعتراضات گسترده مردم ایران به این حادثه تلخ نشدند بلکه با سرکوب و بازداشت افرادی که در این اعتراضات حضور داشتند بار دیگر دیکتاتوری حکومت اسلامی را به همگان نشان دادند اما مبارزات زنان و جامعه ایران به زودی تمامی این معادلات را تغییر خواهد داد و سران حکومت اسلامی در دادگاههای عادلانه باید پاسخگوی جنایات ۴۰ ساله خود باشند.

 

تمدید مرخصی سپیده فرهان، فعال دانشجویی

طی تماسی تلفنی، تمدید مرخصی سپیده فرهان را تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت به وی اطلاع دادند.

طبق اخبار رسیده به کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، مرخصی سپیده فرهان تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه تمدیدشد.سپیده فرهان، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی در زندان اوین، از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶، که در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. قابل ذکر است که در ۱۸ فروردین ۹۹ به مرخصی اعزام شده بود

 

 بازداشت ناهید فتحعلیان بازنشسته و فعال صنفی معلمان در تهران

فعالان صنفی معلمان از بازداشت ناهید فتحعلیان، فعال صنفی و معلم بازنشسته در تهران خبر دادند. به گفته آنها این معلم بازنشسته روز سه شنبه ۲۶ فروردین‌ماه جاری در خارج از منزل خود توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌ است. تا لحظه تنظیم این خبر از علت بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. منبع اتحادیه آزاد کارگران

سال 98 بود بهار 98 و آن سیل ویرانگر که بیشتر ایران در آب ومردم محروم وبی دفاع ۰۰۰ کانون صنفی معلمان ایران با تدابیر انسان دوستانه بار دیگر رسالت معلمیش را در جامعه با ایجاد ستاد کمک رسانی در اقصی نقاط مناطق سیل زده شبانه روز و بی دریغ انجام وظیفه کرد. در این میان همکارانی چون ناهید فتحعلیان نقش بسزایی در گروه تدارکات و خدمات رسانی داشتند. متاسفانه امروز در بهار 99 در سالگرد آن سیل ویرانگر به جای تقدیر از همکاران تلاشگر شاهد اخبار ناگواری مبنی بر دستگیری این فعالین انسان دوستانه هستیم. چند روز است که ناهید فتحعلیان معلم بازنشسته توسط عده ای دستگیر وبه محل نا معلومی برده شده است ما معلمان ایران این گونه برخورد های ضد معلمی را در جامعه بر نمی تابیم و خواهان آزادی همکاران در بندمان منجمله ناهید فتحعلیان هستیم ناهید فتحعلیان معلم بارنشسته و فعال کمک رسانی در امر سیل زدگان را آزاد کنید. جای معلم زندان نیست حق فعالین دربند نیست.

 

ایسکرا  ۱۰۳۷

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com