اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
April 09, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۰ فروردین  ۹۸ /  ۸ آوریل ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

 

پیام شعله پاکروان مادر ریحانه جباری برای مرخصی تمام زندانیان

طی مدت اخیر و با شیوع گسترده ویروس کرونا در تمام کشور، زندانیان بارها به دلیل اینکه در زندان ها عملا هیچ تمهیدات بهداشتی ای اندیشیده نشده، اعتراضاتی کردند. این اعتراضات در برخی موارد به فرار از زندان و در واقع فرار از مرگ تبدیل شد. در همین راستا لزوم اینکه فشاری حداکثری به حکومت اعمال شود تا زندانیان را حداقل به مرخصی بفرستد، امری ضروری و انسانی به نظر میرسد.

 مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی امسال یازدهمین نوروز خود را در زندان اوین سپری کرد.حتی کرونا هم باعث نشد به او مرخصی بدهند. مریم اکبری از سال ۸۸ در زندان است و تاکنون به مرخصی نیامده است. مرخصی حق زندانی است. کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی خواهان آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندانهای جمهوری اسلامی است.

 


نگران جان نرگس هستیم

عذرا بازرگان مادر زندانی سیاسی نرگس محمدی در زندان مرکزی زنجان، طی نامه‌ای سرگشاده از وضعیت جسمانی رو به وخامت دخترش سخن گفته است. خانم بازرگان در اینباره نوشته

"چندروزیست نرگس سرفه‌های شدید می‌کند و دچار سوزش گلو و درد قفسه سینه شده است. در ۱۵روز اخیر بعلت وجود ساس، بند زنان شدیدا سم پاشی شده و اتاق‌های ۲۰ متری که نرگس و همبندی‌هایش در آن زندگی می‌کنند فاقد تهویه و پنجره است. دخترم بعد از آمبولی ریه، دچار ضایعه شدید ریوی شده و از اسپری تنفسی استفاد می‌کند. طبیعیست که در شرایط کنونی دچار مشکل تنفسی شده باشد".

نرگس بازرگان که در بهمن و اسفندماه ۹۸ نیز طی نامه‌هایی از وضعیت سلامت دخترش ابراز نگرانی کرده بود می‌گوید: "من و پدر نرگس بارها از شرایط غیر استاندارد زندان زنجان، اعلام نگرانی کرده و بجای رسیدگی تهدید شده‌ایم. رفتار با دخترمان ظالمانه و غیرانسانی است. ما نگران جان او هستیم".

نرگس محمدی که از ۱۵ اردیبهشت ٩۴ در زندان بسر می‌برد، از بابت سه عنوان اتهامی به ۱۶ سال زندان محکوم شده که باید ١٠ سال از آن را تحمل کند.

 

پیام مهرنوش معظمی

مهرنوش معظمی، فعال سیاسی که خود به بیماری کرونا مبتلا شده است در دفاع از آزادی زندانیان بدنبال شیوع عامدانه کرونا در زندانها توسط جمهوری اسلامی برای کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ارسال شده است.

 

همسر نسرین ستوده وکیل زندانی از پایان اعتصاب غذای او و شماری از دیگر زندانیان سیاسی در زندان اوین خبر داد.

رضا خندان اعلام کرد که نسرین ستوده “به همراه رضوانه خان بیگی، حسین سرلک، مرتضی نظری و رضا مهرگان که با خواست آزادی زندانیان سیاسی به طور جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، به دلیل شیوع بیش از حد بیماری کرونا و ملاحظه حال روحی هم‌بندیان و همچنین کاهش فشار روحی مضاعف طی روزهای نوروز بر آن‌ها،‌ به اعتصاب خود پایان داده‌اند نسرین ستوده از ۲۶ اسفند اعتصاب غذا را شروع کرد. او که خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود.

  

آخرین وضعیت آتنا دائمی در زندان و تداوم نگرانی خانواده او

آتنا دائمی، فعال سیاسی در زندان اوین این روزها با فشارهای فراقانونی روبروست. در حالی که این فعال سیاسی نزدیک به ۵ سال از دوران محکومیت خود را سپری کرده است هنوز نه تنها تغییری در وضعیت و محدودیتهای او ایجاد نشده بلکه فشارها بر او و خانواده اش از قبل هم بیشتر شده است.

انتشار بیانیه از درون زندان ازجمله بهانه‌های بود که مسئولین برای اعمال محدودیت‌ها به آتنا قرار دادند. ممنوعیت از استفاده از کارگاه‌های آموزشی، محدودیت در اعزام به مراکز درمانی، محرومیت از ملاقات حضوری با خانواده از جمله سخت‌گیری‌ها علیه آتنا دائمی است. نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی نیز زندانیان بند نسوان را از معاشرت و “همکاری احتمالی” با دائمی برحذر داشت.

حسین دائمی، پدر آتنا و سایر اعضای خانواده او فعالانه و با شجاعت نسبت به وضعیت دخترش واکنش نشان می‌دهد تا این باور را تقویت کند که خانواده زندانیان سیاسی و همچنین فعالان سیاسی و مدنی فشارهای خود برای آزادی یا مرخصی همه زندانیان افزایش دهند. پدر آتنا در آخرین توئیتهای خود در مورد نگرانی از وضعیت دخترش چنین می نویسد:

"مسئولیت حفظ سلامتی بچهای ما در زندانها برعهده دولت و شخص رئیس قوه قضائیه هست، و باید در مقابل هر اتفاقی پاسخگو باشند.

 

احضار و بازداشت زندانی سیاسی سمانه نوروزمرادی، از سوی معاون دادستان تهران...

روز یکشنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹، "سمانه نوروزمرادی" فعال و زندانی سیاسی که در پی شیوع ویروس کرونا به مرخصی اعزام شده بود پس از احضار توسط مین_وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و امنیتی بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این زندانی سیاسی در حال تحمل دوران محکومیت حبس تعزیری ۳ سال و ۹ ماه خود است.

بازداشت سمانه نوروزمرادی در حالی رخ داد که مرخصی تعدادی از زندانیان سیاسی که زیر ۵ سال حکم دارند، تمدید شده ولی سمانه نوروزمرادی از این حق خود محروم و دوباره بازداشت و روانه زندان شد.

 

دختر جوانی در یکی از روستاهای شهر سقز دست به خودکشی زد!

روز ۱۴ فروردین دختر جوان ۱۶ ساله ای به اسم سروه عبدی در روستای طومار قامیش از توابع شهر سقز دست به خودکشی می زند و جانش را از دست می دهد.

 

افزایش ازدواج اجباری کودکان در پی شیوع کرونا در ایران

زهرا رحیمی با اشاره به تبعات شیوع کرونا برای خانواده‌های آسیب دیده، گفت: "خبرهای بدی از شرایط کودکان به ما می‌رسد که تحت‌ تأثیر وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا قرار گرفته‌اند. حتی باخبر شده‌ایم که این کودکان با این شایعه که تریاک از ابتلا جلوگیری می‌کند، به بازار مواد مخدر کشیده شده‌اند".

رحیمی در ادامه از افزایش ازدواج اجباری کودکان پس از همه‌گیر شدن کرونا خبر داد و گفت: "در برخی مناطق کشور مواردی از ازدواج اجباری کودکان به دلیل شرایط اقتصادی بعد از کرونا گزارش شده است.

 

ایسکرا ۱۰۳۵

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com