بیاد رفیق فرهاد فرجاد

بهروز شاديمقدم
May 10, 2020

 

 

 

بیاد رفیق فرهاد فرجاد .

مرگ آن لبخند صمیمی و مهربان .

اواخر دهۀ چهل که خیلی بچه بودم و دم خانۀ ما محل تجمع عده ای جوان و نوجوان بود ، هر روز مردی مسن و با سرفه های ممتد و خشک پسرش را صدا میزد که به خانه برگردد . رفیق ایرج فرجاد را  . پدر خانواده و مریض احوال . خانواده ای خوشنام در محله . از خانۀ ما تا خانۀ آنها راهی نبود . ته کوچه بودند .

بعد ها برادران فرجاد به راه مبارزه کشانده شدند . در سالهای قبل از قیام رفیق فرهاد را همیشه دورادور میدیدم . افتاده و متین و با گام های سریع که انگار دنبال انجام وظیفه ای است . با او هر از چند گاه مواجه میشدم . سلامی و خوشنودی از دیدن هم .  دیدن دو دوست . که هر دو میدانستیم چکاره ایم و چکار میکنیم . دیدنش مرا خوشحال میکرد . دیدن لبخندی صمیمانه و رضایت بخش بر چهرۀ مهربان دوست و همراه .

با رفیق عبدل گلپریان رفیق و همراه همیشگی بود . مرگ رفیق فرهاد همیشه برایم تاثر برانگیز بوده است . مرگ مبارزی شریف و بی ادعا . مرگ یک کمونیست .

از رفیق ایرج عزیز خواستم بیوگرافیش را بنویسد . با سپاس از ایشان بیوگرافی رفیق فرهاد را به قلم رفیق ایرج میآورم :

 

مختصری از بیوگرافی زنده یاد فرهاد فرجاد .

فرهاد فرجاد درسنندج محله چهاربا غ سال ۱۳۳1 دریک خانواده بسیار فقیر ودنیا نابرابر چشم بجهان گشود ، دوران کودکی بسیار سختی را گذراند ، بطوری که سالیان زیادی در بستر بیماری و دراثر فقر شدید و ‌نبود امکانات پزشکی یکی ازچشمهایش از دست داد. با توجه به فرهنگ عقب افتاده ایران آن زمان این مسئله برایش خیلی عذاب آور بود . درسن دوازده سالگی ازداشتن پدر و نان آور خانه هم محروم شد . جای حالی پدر را من ‌و زنده یاد مادرم پر کردیم . تابستان ها با کار و کوشش مخارج تحصیلاتش را فراهم میکرد . با این شرایط سخت و نابرابر توانست دیپلم رابگیرد و درآموزش و پرورش استخدام شود . دردوران دبیرستان با مسائل سیاسی و  تضاد طبقاتی آشنا میشود . سالیان زیادی درآبادی آلمانه مریوان شروع به تدریس میکند . با خانواده مصطفی سطانی آشنا میشود . او همیشه دررشد ‌آگاهی طبقاتی خود کوشا و در مبارزه علیه حکومت شاه یکی از رادیکالترین جوانان سنندج بود .

 بعد از فروپاشی حکومت پهلوی و مصادره انقلاب توسط جمهوری جنایتکار اسلامی  ایران ، بدونه هیچ توهمی یکی از فعالین ‌رادیکال ترین جوانان شهر سنندج مبارزه و ‌ فعالیت خودرا برعلیه جمهوری اسلامی جنایتکار ادامه داد . در راهپیمایی مردم سنندج به مریوان شرکت فعال داشت . درجنگ بیست و چهار روزه سنندج یکی از فعالین و پیگرترین جوانان بود . بعد از اعدام کردن جوانان سنندج در فرودگاه فرهاد و چهار نفر دیگر از خانواده ما در فرودگاه زندانی بودند . قرار  بود روز بعد از اعدام نه نفر خلخالی تعداد دیگری را به جوخۀ اعدام بسپارد .خبر رسید شهر سقز به تصرف ضد انقلاب جمهوری اسلامی درآمده ، فوری جلاد جمهوری اسلامی برای اعدام کردن جوانان بطرف سقز حرکت میکند .

 

دراین وضعیت یک بار شانس به زنده یاد فرهاد و خانواده من کمک میکند. درنبودن جلاد خمینی مسئول بازداشتگاه فرودگاه اتفاقی با فرهاد روبرو میشود . از او سئوال میکند تو اینجا چکاره ای ؟ در جواب میگوید ما را بیگناه گرفته اند .مسئول فرودگاه میگوید هرچه زودتر از این جا خارج شوید  . مسئول فرودگاه نامه خروجی را مینویسد . فرهاد به سلول برمیگرد و بقیه را درجریان میگذارد . او و پنج نفر دیگر فوری از محوطه فرودگاه دور میشوند و با یک ماشین به شهر برمیگردند .

تا حال هم این معما برایمان حل نشده که این مسئول فرودگاه چکار بوده ، جان این پنج نفر را نجات داد .

بهروز گرامی امیدوارم خسته نکنم . فقط دو نکته جالب مانده شاید برای شماها جالب باشد .  زنده یاد با خواهر یکی ازدوستانمان نامزدی کرده بود . درحمله اول جمهوری اسلامی درخانواده به این نتیجه رسیدیم این وضعیت شاید ادامه داشته باشد فوری قوم ‌فامیل را دعوت کرده که امشب جشن عقد کنان فرهاد است . یکی از ملا های شهر آوردیم برای سوره عقد جاری کردن . طبق معمول ملا هر چی میگوید باید دادماد هم تکرار کند . ولی زنده یاد لام تا کام جواب نمیداد . ملا اعتراض کرد  . زنده یاد گفت شما کار خود را انجام بده و به من کاری نداشته باش . من و دوست بغل دستیم خودمان را لامذهب وکمونیست می دانیم  . بلاًخره مراسم تمام شد . من و دوستم فوری اعتراض کردیم که چرا اینکار را کردی .درجواب گفت درست فکر میکنند من کافر و کمونیست هستم  .به این خرافات اعتقاد ندارم . تکرارهم نمیکنم .

 

این موضع گیری یک کمونست واقعی دربرابر خرافات مذهبی درآن ایام بود که اغلب کمونیستها اغشته با مذهب بودند ، نکته جالب دیگر یک روز در تهران زنده یاد عباس نظری ( کریم  ) با تاکسی باری که دراختیار داشت یک دستگاه فتوکپی بزرگ را تحویل انبارگاراژ داد . مسئول انبار تشکیلاتی بود ، نوبت به من رسید دستگاه فتوکپی را درکامیون من گذاشتند  .یک بارنامه الکی برایش صادرکرد . قرارشد درسنندج تحویل معروف کیلانه بدهم ، من درحین تخلیه بار به معروف زنگ زدم که  بیاید تحویل بگیرد . گفت من درحال حاضر درسنندج نیستم هیچ جایی هم سراغ ندارم تحویل زنده یاد فرهاد بدهید . گفتم من نمیخواهم فرهاد بداند با کو مه له کار میکنم  . گفت تنها امکانی است دارم  درآن ایام فرهاد برای پوشش کاری یک دکان کرایه کرده بود ، من هم بلاًجبار با کامیون جلو دکان توقف کردم و بعد از احوال پرسی گفتم فرهاد جان یک امانتی پیش من دارید درکامیون است . فرهاد تا آن موقع نمیدانست من هم با تشکیلات کو مه له کار میکنم . کمی به من خیره شد با حالتی دل سوزانه اشک درچشمانش حلقه زد و گفت مواظب خودت باش . سه فرزند داری .

سال شصت و یک او به آموزش وپرورش سنندج منتقل شد . در رابطه با ضربه خوردن تشکیلات کو مه له  و لو دادن و دستگیری های معروف کیلانه و با شروع شدن مدارس درحین  تدریس توسط اطلاعت سپاه دستگیر و بعد از شش ماه شکنجه وآزار جسمی همراه بیست و دو نفر ازجوانان کمونیست وانقلابی ازجمله رفیق وهمکارمن رئوف زارعی و برادر نسان نودینیان را به جوغه اعدام میسپارند و  جنازه هایشان در کرمانشاه به خاک میسپارند .

 یاد عزیزشان گرامی باد . 

بهروز شادیمقدم

10.5.2020


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com