اخبار و گزارشات کارگری ١٠ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 29, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

- کارگران در آستانه روزجهانی کارگرسخن می گویند

- احضار مظفر صالح نیا و همسرش در آستانه روز جهانی کارگر

- گزارشی درباره کارگران راه آهن جنوب شرق زاهدان (شرکت ریل صنعت کاران)

- نامه سرگشاده جمعی از دانشگاهیان خوزستان بدنبال افزایش مبتلایان به بیماری کووید 19دراستان

- ما حاشیه نشینان همیشه جزء فراموش شدگانیم

- تجمع صیادان خشمگین جزیره کیش نسبت مقابل سازمان منطقه آزاد و درگیرشدن نیروهای حراست با آنها

- شماره ای دیگر از سریال اعتراضات پذیرفته ‌شدگان آزمون سردفتری سال 97 نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

- درجلسه رسیدگی به مشکلات کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان چه گذشت؟

*کارگران در آستانه روزجهانی کارگرسخن می گویند

کارگر یکی از واحدهای تولیدی قائمشهربا گلایه از قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد می‌گوید: قراردادهای سفید امضاء و ممانعت به عمل آوردن از تجمعات واعتراضات کارگری از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است.

وی در رابطه با قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار هنگام عقد قراراداد با کارگر، تصریح کرد: تا زمانی که اراده و حاکمیت کارفرما هنگام عقد قرارداد بر کارگر حکم فرما باشد و از مواد مختلف قانون کار در چارچوب منافع خود بهره ببرد و هیچ تنبیهی برای تخلف کارفرما در قانون لحاظ نشود، امنیت شغلی کارگران با تهدیدات بسیاری مواجه است.

این کارگر اضافه کرد: چراکه هر زمان کارفرما تصمیم بگیرد به سادگی می‌تواند کارگر را به بهانه‌ها و دلایل مختلف اخراج یا تنبیه کند بدون آنکه لازم باشد در قبال این تخلف به کسی پاسخ دهد.

وی ادامه داد: من در یک خانه استیجاری زندگی می‌کنم، چطور می‌شود که هر سال اجاره خانه دو برابر شده اما حقوق ما تنها چند درصد افزایش دارد، کارفرماها تا قبل از کرونا سود حاصله را چه می‌کردند که تصمیم سازی حقوق من کارگر هنوز اندر خم یک کوچه است.

این کارگر درخاتمه گفت: چرا این همه تسهیلات که به کارفرما می‌دهند و مزایا برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، من کارگر در آن دیده نمی‌شوم.

یک کار گر پمپ بنزین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ای گفت: من با ماهی500 هزار تومان مشغول کار بودم، بیمه من کامل رد نشد و پس از حادثه سرقت از پمپ بنزین و صدمات جسمی و روحی به من مجبور به تصمیم  ترک از آنجا گرفتم.

وی افزود: اما کارفرما نه تنها بابت جراحات و صدمات وارد شده هیچ حمایتی از من نکرد که حتی امنیت جانی من را هم تامین نکرده بود بلکه در هنگام تسویه حقوق آن ماه مرا پرداخت نکرد و گفت هزینه زخمی شدن بعد سرقت را داده است و بعد از آن سفته‌های ضمانت کاری من را هم پس نداد.

این کارگر مازندرانی ادامه داد: کدام قانون از من حمایت کرد وقتی هم آسیب روحی دیدم، هم زخمی شدم و هم حقوقم را ندادند و از کار به دلیل عدم تامین جانی بیکار شدم.

وی اضافه کرد: مانده‌ام چه کسانی برای حقوق ما تصمیم می‌گیرند، هر که پول دارد قانون به نفع اوست و کارگر همیشه درمانده و شرمنده است.

وی گفت: اکنون که کارگر روزمزد هستم و هیچ بیمه‌ای ندارم و با وجود کرونا معیشتم با مشکل مواجه شده است، لیست بیمه بیکاری‌ها پر شده و با این هجمه کارگر چه رسد به من که حتی بیمه نیستم.

*احضار مظفر صالح نیا و همسرش در آستانه روز جهانی کارگر

مظفر صالح نیا و همسرش طی تماس تلفنی  از طرف اطلاعات سپاه شهر سنندج  احضار شدند .

مظفر صالح نیا و همسرش  ساعت ۳ بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت تا ۵ بعد از ظهر توسط اطلاعات سپاه شهر سنندج مورد بازجویی قرار گرفتند.

اطلاعات سپاه از مظفر و همسرش درباره مراسم های روز جهانی کارگر، ۸ مارس و تلاش های مردم  علیه اعدام سوالاتی کردند و تهدید نمودند که تحت هیچ شرایطی آنان حق شرکت در تمامی  مراسمهای غیر دولتی را ندارن.

مظفر صالح نیا پس از دفاع از حق خود جهت شرکت در گرامیداشت روز جهانی کارگر ، شرکت در مراسم های این روز را حق بدیهی کارگران اعلام ک.

  مظفر صالح نیا به شرایط دهشتناک کارگران و بی حقوقی آنان پرداخت و تهدید کارگران در آستانه روز جهانی کارگر را محکوم نمود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۱۰ اردیبهشت ۹۹

*گزارشی درباره کارگران راه آهن جنوب شرق زاهدان (شرکت ریل صنعت کاران)

شرکت ریل صنعت کاران هیچ کدام از بن های عیدی کارگران را پرداخت نکرده است و گفته است در قرار داد نیست البته وقتی بیات+ از قرار داد حذف میکند یعنی می خواهد پول را به جیب بزند تمامی شرکتهای راه آهن تمامی بن های کارگران را پرداخت کرده اند اگر قوه قضاییه دنبال می کند معلوم میشود که شرکت ریل صنعت کارگران رشوه پرداخت کرده است چونکه همین ریسی گفتند ما متوجه شدیم کارکنان قوه قضاییه رشوه میگیرند ( که یکی از اینها شرکت ریل صنعت کاران است )

در ضمن مدیر معصومی++ که که مدیر راه آهن جنوب شرق زاهدان میباشد همدستی به آقای بیات نداشته باشند کارگران گزارش کردند که مدیر راه آهن جنوب شرق یعنی آقای معصومی همدست بیات می باشد که شکی نیست بدلیل اینکه بن های عیدی کارگران هنوز از سال ۹۸ پرداخت نشده است ـ‌چرا آقای معصومی در مورد وضعیت حقوق کارگران هیچ واکنشی ندارند ـ؟؟؟

+ علی اعظم میر گلوی بیات مدیرعامل شرکت ریل صنعت کاران

++ حسین معصومی مدیر کل راه آهن جنوب شرق(زاهدان)

*نامه سرگشاده جمعی از دانشگاهیان خوزستان بدنبال افزایش مبتلایان به بیماری کووید 19دراستان

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه های خوزستان بدنبال افزایش مبتلایان به بیماری کووید 19دراستان،نامه ای سرگشاده خطاب به مردم ومسئولان منتشرکردند.

بخش هایی ازاین نامه که روز چهارشنبه 10اردیبهشت رسانه ای شده بقرارزیراست:

ضمن قدردانی خاضعانه از ایثارگری ها و زحمات شبانه‌روزی کادر پزشکی، بهداشتی و درمانی در رسیدگی به امور مبتلایان و حفظ سلامت جامعه، شوربختانه، شاهد آن هستیم که به دلیل برداشته شدن برخی از محدودیت‌های اعلام شده ملی و استانی از سوی مدیریت بهداشت و درمان کشور و استان خوزستان برای کنترل ویروس کرونا، شیوع آمار مبتلایان به این ویروس خطرناک در خوزستان به شدت در حال گسترش و افزایش است.

دغدغه و نگرانی دانشگاهیان نسبت به حفظ تندرستی تک تک شهروندان، و همچنین اهمیت رعایت مقررات مربوط در مبارزه با پدیده‌ای که نه تنها سلامت مردم، بلکه بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ما را نیز تهدید می‌کند، امضا کنندگان زیر را واداشت تا از همه اهالی محترم رسانه خوزستان و شهروندان عزیزی که در این دغدغه‌ها با ما همراه و همفکرند، درخواست جدی داشته باشیم که به طور اکید از حضور غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و پروتکلها و دستورات بهداشتی، به ویژه رعایت فاصله گذاری ها، استفاده صحیح از ماسک و مواد ضد عفونی کننده را با جدیت رعایت کنند.

همچنین خواستار آن هستیم که مقامات عالی استان با درایت بیشتر و اتخاذ تدابیر مناسب،  به صورت جدی در فراهم ساختن امکانات بهتر برای شهروندان و حمایت ها، تسهیلات مالی و اجرایی و اقتصادی ممکن، و تسهیل دسترسی و تهیه مواد و وسایل بهداشتی، بکوشند و با متخلفان و ناقضان حقوق مردم، برخورد جدی تر و قاطعانه تری داشته باشند.

قابل یادآوری است که موارد ابتلا به بیماری کووید 19دراستان خوزستان در یک هفته اخیر روند افزایشی داشته است.

*ما حاشیه نشینان همیشه جزء فراموش شدگانیم

از او که کنار خیابان آویزان بر سطل زباله شده می پرسم: اگر یکی دو ماه مایحتاج زندگیت تامین بشود حاضری درخانه بمانی؟

می گوید:چرا که نه؟ مگر من از جان خودم و خانواده ام نمی ترسم؟ باور کنید اگر مجبور نباشم خودم را در این سن و سال آواره کوچه خیابان ها نمی کنم، خودم هم هم می دانم در سنی هستم که زود کرونا می گیرم.

 

  

شهرتبریز تقریبا خلوت است پیرمردی را کنار خیابان آویزان بر سطل زباله دیدم، اولش رد شدم بعد عین برق گرفته ها برگشتم عقب وپرسیدم:حاج عمو چه می کنی؟ خطرناک است مگر وضعیت کرونا را نمی بینی؟

پیرمرد سرش را از سطل بیرون می آورد، مات و مبهوت چشم در چشم هم لحظه ای سکوت می کنیم اشک از گوشه چشمش بر گونه های چروکیده اش می چکد.

این بار سرش را انداخته پایین می گوید: چرا شما فکر می کنید من چیزی نمیفهمم؟ فکر می کنید من از این وضعیت خوشم می آید؟ من سه تا بچه قد و نیم قد دارم، سیر کردن شکم آنها برایم مهم تر از کرونا و هزار درد و مرض دیگر است.

این بار من هم بغض کرده ام می پرسم: مگر درآمد دیگری ندارید؟

می خندد و می گوید:جوانک درآمد داشتم مگر دیوانه بودم در این وضعیت سرم را داخل آشغال ها بکنم.

از سوالم شرمنده شده ام به دستان پیرمرد نگاهی انداختم حتی دستکش هم نداشت.

متوجه نگاهم شد و خودش گفت:اینطوری نگاهم نکن مجبورم؛ زنم سفره افطار خالی که نمی تواند جلوی بچه ها پهن کند و سفره نان می خواهد، بچه ها گرسنگی آزارشان می دهد.

پرسیدم: اهل کدام محله هستید؟

می گوید: همان پایین های شهر که حاشیه نشین می گویند، آنجا که گذر خیلی ها به آنجا نمی افتد و با فیس و افاده از کنار اهالی آن رد می شوند.

از این حرفش بیشتر شرمگین شده ام، می گویم:این روزها که کمک های مردمی و دولت بین نیازمندان تقسیم می شود، به شما هم کمکی رسیده؟

بلند خنده ای می کند، طوری که انگار خنده از روی حسرت است، جواب می دهد: «نه ما همیشه جزء فراموش شدگانیم.

از او می پرسم: اگر یکی دو ماه مایحتاج زندگیت تامین بشود حاضری درخانه بمانی؟

می گوید:چرا که نه؟ مگر من از جان خودم و خانواده ام نمی ترسم؟ باور کنید اگر مجبور نباشم خودم را در این سن و سال آواره کوچه خیابان ها نمی کنم، خودم هم هم می دانم در سنی هستم که زود کرونا می گیرم.

از او اجازه می خواهم که حرف هایش را منتشر کنم با کمال میل قبول می کند و با مهربانی که در چهره دارد می گوید: «برو دیرت شد جوانک اذان می گویند، وقت افطار است من هم دست خالی ماندم امشب و شرمنده خانواده...

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 9 اردیبهشت

*تجمع صیادان خشمگین جزیره کیش نسبت مقابل سازمان منطقه آزاد و درگیرشدن نیروهای حراست با آنها

روز سه شنبه 9 اردیبهشت،جمعی از صیادان خشمگین جزیره کیش مقابل سازمان منطقه آزاد تجمع کردند وبرای بیان مشکلاتشان خواهان ملاقات با مدیر عامل شدند.بدلیل عدم پاسخگویی مسئولان سازمان قصد ورود به ساختمان راداشتند که نیرهای حراست با آنها درگیرشدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،پس ازاین درگیری برخی مسؤولان سازمان منطقه آزاد کیش از جمله سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی در بین تجمع کنندگان حاضرشدند و وعده رسیدگی به مشکاتشان را دادند.

صیادان خشمگین حاضر درتجمع،اختصاص نیافتن سهمیه 1200 لیتری سوخت یارانه‌ای، دور بودن جایگاه سوخت‌گیری از اسکله صیادی، نامناسب بودن وضعیت اسکله صیادی را از جمله مشکلاتشان اعلام کردند.

*شماره ای دیگر از سریال اعتراضات پذیرفته ‌شدگان آزمون سردفتری سال 97 نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

روز شنبه 6 اردیبهشت، پذیرفته ‌شدگان آزمون سردفتری سال 97 در ادامه سریال اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی برای باری دیگردست به تجمع مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک کشوردر پایتخت زدند.

روز چهارشنبه 10 اردیبهشت،یکی از معترضان به آزمون سردفتری سال97 به خبرنگار رسانه ای گفت: ما خواستار افزایش ظرفیت پذیرفته‌شدگان در این آزمون هستیم، چراکه طبق ماده 8قانون مسئولیت مدنی، هر کس موقعیت دیگری را ضایع کند، ملزم به جبران آن می شود و طبق ماده 3همان قانون، جبران باید متناسب با اوضاع و احوال قضیه باشد و هرچیزی جبران نیست و باید متناسب باشد.

قابل یادآوری است که،معترضان به نتایج آزمون سردفتری سال 97، روز شنبه 23 فروردین ماه سال جاری، دست به تجمع مقابل قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشورزده بودند واعلام کرده بودنداگر تا 20 روز دیگر، پاسخی به مطالباتشان دریافت نکنند، دوباره تجمع می‌کنند. بنابراین شنبه این هفته دوباره دست به تجمع مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک کشورزدند تاصدای اعتراضشان را برای دیگر منعکس کنند.

چرایی تجمعات اعتراضی پذیرفته ‌شدگان آزمون سردفتری سال 97  ؟

بر اساس آیین‌نامه ابتدایی برای ثبت‌نام آزمون سراسری سردفتری در سال 97، متقاضیانی چون وکلا، قضات و کارمندان قادر به شرکت در این آزمون نبودند و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در مرحله کتبی و مصاحبه، اسامی پذیرفته‌شدگان را اعلام کرد، اما پس از تغییر ریاست این سازمان، با صدور رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن حذف صاحبان برخی مشاغل، گزینش و مصاحبه در برخی حوزه‌ها به‌صورت رقابتی درآمد و حالا که دو سال است این افراد تمام مراحل گزینش و تحقیق را پشت سر گذاشته‌اند و حتی در مرحله تستی و مصاحبه تخصصی قبول شده‌اند، اما 202 نفر از قبولی‌ها را رد کرده‌اند. بنابراین این 202 نفر معتقدند که اولاً الزامات آیین‌نامه‌ای آزمون رعایت نشده و ثانیاً سازمان باید جبران خسارت بکند و ظرفیت‌ها را افزایش بدهد تا این 202 نفری که جزو پذیرفته‌شدگان اعلام شده بودند، به ظرفیت اضافه شوند.

*درجلسه رسیدگی به مشکلات کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان چه گذشت؟

روز سه شنبه 9 اردیبهشت،جلسه رسیدگی به مشکلات کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان که قراربود درشهرهای راور، کوهبنان و زرند برگزار شود،تنها در فرمانداری زرند برگزار شد.

بدنبال اعتصاب،راهپیمایی وتجمعات روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه 3هزار کارگر شرکت معادن زغال سنگ کرمان وبرگزاری جلسه بررسی مشکلاتشان روزشنبه هفته جاری بدون حضور نمایندگان کارگران معترض دراستانداری کرمان،قرارشد که جلساتی در درشهرهای راور، کوهبنان و زرندباحضورنمایندگان کارگران  برگزار شود.

این جلسه روزسه شنبه 9اردیبهشت فقط در شهرزرند با حضورنماینده مجلس از کوهبنان و زرند، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان، مدیرعامل شرکت دالاهو، نماینده صندوق بازنشستگان شرکت فولاد، جمعی از مسئولان شهرستان و استان و نمایندگان کارگران برگزارشد.

مدیرعامل شرکت دالاهو توضیح داد که دالاهو شرکتی زیرمجموعه صندوق فولاد است، برای این که بخشی از مشکلات صندوق بازنشستگان را احیا کند، که این کار با ورود به بورس انجام می‌شود.

بر این اساس مصوب شد ازآنجایی که شرکت دالاهو زیرمجموعه صندوق فولاد است، شرکت زغال‌سنگ به‌هیچ‌عنوان از زیر نظر صندوق بازنشستگان خارج نشود.

دیگر مصوبه جلسه این بود که باوجود طرح طبقه‌بندی هیچ تغییری درروند شرکت زغال‌سنگ پیش نخواهد آمد.

مصوب شد امنیت شغلی که یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران زغال سنگ بود تأمین و خللی در امنیت شغلی کارگران پیش نیاید.

قرار شد هیئت مدیره زغال‌سنگ بخشی از سهامی که وارد بورس می‌شود را به کارگران داده و خود کارگران سهام را بخرند.

نمایندگان کارگران با بدبینی نسبت به عدم پیگیری مصوبات جلسه،افزودند: امیدواریم تمامی مصوبات جلسه محقق شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com