اخبار و گزارشات کارگری ٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 26, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

- نمایندگان 3 هزار کارگر شرکت معادن زغال سنگ کرمان را از جلسه رسیدگی به مشکلاتشان بیرون کردند

- ادامه تجمعات اعتراضی متقاضیان کار شهر حر برای چهارمین روز متوالی

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فارسیت دورود نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان

- تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص آب برای کشت تابستان مقابل شرکت آب منطقه‌ای استان

- تجمع اعتراضی آرایشگران کرمان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی کسبه جمعه بازار گنبد نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل فرمانداری

- عدم پرداخت 2 ماه ‌حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی استان مازندران

تهدید معلمان به اخراج از کار درصوررت اعتراض

- عدم پرداخت حقوق کارکنان شرکت‌های توزیع نیروی برق

- عدم افزایش دستمزدها در روزنامه "همدلی"

- ادامه روند ارزان سازی نیروی و کالایی‌سازی آموزش و تاثیراتش برحقوق بگیران وداش آموزان

- جان باختن 80 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان براثرابتلا به کووید 19

- جان باختن 3 کارگر در نجف آباد در 2 حادثه جداگانه

*نمایندگان 3 هزار کارگر شرکت معادن زغال سنگ کرمان را از جلسه رسیدگی به مشکلاتشان بیرون کردند

بدنبال اعتصاب،راهپیمایی وتجمعات روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه 3هزار کارگر شرکت معادن زغال سنگ کرمان،صبح روز شنبه 6 اردیبهشت، جلسه بررسی مشکلاتشان با حضور محمدجواد فدائی استاندار کرمان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس کرمان وراور، مسئولان شرکت ذغالسنگ استان و ... در استانداری کرمان برگزار شد وپیش از شروع جلسه نمایندگان کارگران معادن ذغالسنگ کرمان و خبرنگاران را از جلسه بیرون کردند.

ظهر امروزجلسه با حضور مدیرکل اطلاعات استان کرمان، فرمانداران شهرستان‌های زرند، راور و کوهبنان، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان و مدیرعامل شرکت ذغال‌سنگ کرمان در استانداری ادامه پیداکرد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،قرار شده است که جلسه دیگری روزسه‌شنبه هفته جاری با حضور مدیرعامل شرکت فولاد برگزار ‌شود.

اما کارگران پشت در مانده معادن ذغالسنگ کرمان  از حقوق 2 میلیون و 900 تا 3 میلیون و 100 تومانی برای کار در معادن ذغالسنگ در اعماق زمین به خبرنگاران گفتند از ریه‌هایی که صدای خس‌خس آنها خبر از حقیقتی تلخ داشت و سلامتی که دیگر از آن خبری نبود.

این کارگران از عدم امنیت شغلی گفتند و از قراردادهای موقتی سخن گفتند که یک طرفه تنظیم شده و مجبورند هر ساله آن را امضا کنند.

 نماینده کارگران معدن اصلی ذغالسنگ پابدانا از 21 سال سابقه کار در معدن می‌گوید و عنوان می‌کند که تنها 17 سال سابقه بیمه دارد چرا که سال‌ها حق بیمه او رد نشده است.

وی از ریه و قلبی می‌گوید که دیگر سلامتی خود را ندارد و به طعنه عنوان می‌کند این ماسک‌هایی که حالا به دلیل شیوع کرونا مجبور هستند همه از آن استفاده کنند و برخی تحمل آن را ندارند ما سال‌ها در معادن از آن استفاده کردیم.

نماینده کارگران معدن اصلی ذغالسنگ پابدانا درباره مشکلاتی  که از سال 96 به دنبال آنها هستند، گفت: با وجودی که دستمزد معدنکاران ذغالسنگ ضریب 6 می‌خورد و به دلیل سختی کار 20 سال بازنشسته می‌شویم نسبت به سایر مشاغل دستمزد ما پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه 4 درصدی که باید در زمان بازنشستگی به حساب ما واریز شود به دلیل تعدد کارفرمایان در زمان بازنشستگی با مشکلات زیادی در این حوزه روبرو می‌شویم،افزود: هزینه درمانی و برای بیمه تکمیلی ما از جایی پشتیبانی نمی‌شود یک بیمه تکمیلی خود شرکت ذغالسنگ دارد که باید پول به حساب آن واریز شود.

این کارگربا عنوان اینکه طرح طبقه‌بندی از سال 92 در کشوها خاک می‌خورد ادامه داد: سال 96 این طرح به جریان افتاد و مقرر شد ظرف 6 تا 18 ماه اجرایی شود، با این وجود حدود 30 ماه گذشته هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در معدن تجهیزات مناسبی برای کار نداریم و تجهیزاتی چون نوار نقاله، چوب خارجی و ماشین‌آلات هوادهی ما قدیمی و فرسوده شده و انتظار داریم دولت چاره‌ای اندیشیده و کمک کند افزود: تورم بسیار زیاد است و بای مثال قیمت یک کیلو لپه از قبل سال که 8 هزار تومان بوده به 24 هزار تومان رسیده در حالیکه کل افزایش حقوق ما 300 هزار تومان است.

نماینده کارگران معدن اصلی ذغالسنگ پابدانا از عدم امنیت شغلی سخن به میان آورد و گفت: ما به قرارداد دائم نیاز داریم و امنیت شغلی می‌خواهیم تا بدانیم در این کاری که داریم جان خود را می‌گذاریم می‌توانیم بازنشسته شویم.

وی با بیان اینکه شرکتی زیر مجموعه شرکت صندوق بازنشستگی فولاد تشکیل شده به نام شرکت دالاهو که 5 شرکت را در قالب این شرکت وارد بورس کردند افزود: ما مشکلات زیادی داریم و از رفتن در بورس خسارات زیادی خوردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی کارگران ما بیمه ندارند و زمانی که برخی از این کارگران در معدن جان خود را از دست دادند و نقض عضو شدند، دیه نگرفتند تصریح کرد: برای مشکلاتمان سه سال دویدیم و هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم.

کارگر معدن همکار هم از مشکلات کارگری می‌گوید از اینکه احترام و  تکریم کارگر اصلا انجام نشده است گفت: در تمامی این سال‌ها درد کارگران گفته شده اما عملی نشده و کاری برای آن انجام نشده است.

وی با بیان اینکه هفده هجده سالی است که در معادن کار می‌کنم گفت: انتظار ما این است که قرردادهای ما از موقت به دائم تبدیل شود و این خواسته ما سال‌هاست که روی زمین مانده است.

کارگر معدن همکار با بیان اینکه که قرردادهای ما یک‌طرفه است تصریح کرد: اگر امضا نکنیم با ما قرارداد نمی‌بندند و می‌گویند که "اخراج می‌شویم".

وی ادامه داد: شفافیت‌سازی برای واگذاری شرکت ذغالسنگ به شرکت دالاهو انجام نشده است و امروز این موضوع علنی شده در حالی‌که حق ما بود که پس از سال‌ها کار سخت در معدن و زیر کوه و با نثار سلامتی و جان خود زودتر برای ما شفاف‌سازی می‌شد.

وی گفت: مسئولان باید از نزدیک مشکلات ما را ببینند، درد دل کارگران را بشنوند و در راستای رفع این مشکلات عمل کنند و تنها این گونه است که موفق هستند.

کارگر دیگرمعدن همکار نیز از مشکلات کارگران می‌گوید از اینکه واگذاری شرکت ذغالسنگ امنیت شغلی ما را به خطر انداخته گفت: سال‌ها در معدن کار کردیم و امروز حتی دیگر سالم نیستیم.

وی با بیان اینکه چرا باید در یک شرکت قراردادهای متفاوتی وجود داشته باشد افزود: چرا باید در یک شرکت ذغالسنگ پدر من با یک قرارداد بازنشسته شود، برادر من هم با 13 سال کار در همین معدن بازنشسته شده و در همین معدن امروز کارگری مشغول به‌کار داریم که 23 سال در معدن کار می‌کند و 16 سال بیمه بیشتر ندارد.

این کارگرمعدن همکار گفت: چرا باید آقایانی در این شرکت پشت میز بنشینند، قرارداد دائم داشته و ماهیانه شش هفت میلیون حقوق بگیرند و کارگرانی در اعماق زمین در معدن و زیر کوه کارکنند و در حالی‌که سلامت و جان خود را به خطر انداختند چیزی در حدود 2 میلیون  و 900 تا 3 میلیون و 100 تومان حقوق بگیرند.

کارگرذغالشویی زرند هم از جدایی شرکت ذغالسنگ از مجموعه بازنشستگان صندوق فولاد و واگذاری آن به شرکت دالاهو گلایه دارد و می‌گوید: این مسئله از جمله دغدغه‌های کارگران ماست.

وی با بیان اینکه سال 92 این شرکت به شرکت فولاد واگذار شد و مشکلات کارگران بیشتر شد گفت: امروز کارگران واگذاری مجدد این شرکت را نمی‌پذیرند و دلایل این واگذاری از مسئولان می‌خواهند.

*ادامه تجمعات اعتراضی متقاضیان کار شهر حر برای چهارمین روز متوالی

روز شنبه 6 اردیبهشت برای چهارمین روز متوالی، متقاضیان کار شهر حر(بیت چریم) دست به تجمع در دروازه بین شهر حر و هفت تپه و خیابان را مسدود کردند.

خطاب به متقاضیان کار حر(بیت چریم ) و شعیبیه :

کارحق مسلم شماست - راه دست یابی به خواست شما از راه دامن زدن به تفرقه بین کارگران شاغل وبیکار نمیگذرد - باتشکیل کمیته های پیگیری،برپایی تجمعات مشترک متقاضیان کارشهرهای همجوار وجلب حمایت عمومی ازجمله اهالی و کارگران شاغل منطقه با اطلاع رسانی،راه تحقق خواستتان هموار می شود

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فارسیت دورود نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان

روز شنبه 6 اردیبهشت،جمعی از کارگران کارخانه فارسیت دورود برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان زدند.

روابط عمومی هلدینگ سیمان تامین طی گزارشی بتاریخ 6 اردیبهشت ضمن تایید تجمع کارگران کارخانه فارسیت دورود برای دریافت مطالباتشان مقابل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان،افزود:شرکت فارسیت دورود دارای سهامداران و هیات مدیره مشخص است و هلدینگ سیمان فارس و خوزستان هیچ سهمی در آن شرکت ندارد.

*تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص آب برای کشت تابستان مقابل شرکت آب منطقه‌ای استان

روز شنبه 6 اردیبهشت،جمعی ازکشاورزان شرق و غرب اصفهان برای اعتراض به عدم تخصیص آب برای کشت تابستان  دست به تجمع مقابل شرکت آب منطقه‌ای استان زدند وخواهان اجرای مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود شدند.

یکی از کشاورزان حاضر درتجمع با اشاره به لغو شدن شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در یک سال اخیر،به خبرنگار رسانه ای گفت: کشاورزان اصفهان از حضور در جلسات تصمیم گیری برای برنامه توزیع آب و طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود کنار گذاشته شده اند وشورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود را از سال گذشته لغو کردند.

وی در خصوص توزیع آب برای کشت صیفی در تابستان گفت: در حالی که وزارت نیرو هیچ اقدامی برای جلوگیری از برداشت‌های بالادست چم طاق و سد زاینده‌رود نکرده و اجازه اقدام را هم از صنف کشاورزان گرفته است، متاسفانه شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرده که امکان توزیع آب برای کشت صیفی در تابستان وجود ندارد.

*تجمع اعتراضی آرایشگران کرمان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری

جمعی از آرایشگران کرمان برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی دست به تجمع مقابل استانداری زدند و خواهان حمایت های اقتصادی شدند.

روز شنبه 6 اردیبهشت،یکی از آرایشگران شرکت کننده در تجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: آرایشگران یکی از متضررترین اصناف در بحران کرونا محسوب می شوند و پیش از همه اصناف به درخواست دولت، واحدهای صنفی این قشر تعطیل شد.

وی افزود: با توجه به اینکه نزدیک به 2 ماه است که کسب و کار ما تعطیل شده، علاوه بر اجاره بهای مغازه، پرداخت اقساط بانکی و تامین مخارج زندگی سبب شده تا فشار زیادی بر آرایشگران تحمیل شود.

این آرایشگر معترض افزود: از مسئولان درخواست می کنیم به این سوال پاسخ دهند، چرا با وجود تعطیلی دوماه گذشته این صنف همچنان از سوی دولت، وزارت بهداشت، ستاد کرونا و مسئولان از کسبه این حرفه که جزء مشاغل پرخطر محسوب می شوند، هیچ حمایت مالی صورت نگرفته است؟

 وی ادامه داد: فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به قدری زیاد است که چندی پیش یکی از همکاران ما جواز خود را به آتش کشید تا بتواند بدون ترس از پلمپ و باطل شدن جواز خرج و مخارج2  فرزند خود را تامین کند.

*تجمع اعتراضی کسبه جمعه بازار گنبد نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل فرمانداری

روز شنبه 6 اردیبهشت،جمعی از کسبه جمعه بازار گنبدکاووس برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی مقابل فرمانداری این شهرستان اجتماع کردند.

یکی از حاضرین در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: از زمان شیوع کرونا و برای جلوگیری از شیوع بیماری پیشگام تعطیلی بازار شدیم اما با گذشت 2 ماه هنوز زمان مشخصی برای از سرگیری فعالیت ما اعلام نشده است.

وی افزود: حدود هزار و  400کسبه در جمعه بازار گنبدکاووس فعالیت می‌کنند و اغلب آن‌ها درآمد دیگری ندارند که اکنون علاوه بر دشواری در تامین هزینه روزمره، بسیاری از اقلام و کالاهای آنان در حال فاسد شدن است.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از کسبه این بازار برای خرید کالاهای خود به تولید کنندگان و بازاریان طرف حساب خود چک داده‌اند که به دلیل تعطیلی 2 ماهه بازار و نداشتن پس انداز کافی از پرداخت بدهی خود ناتوانند.

*عدم پرداخت 2 ماه ‌حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی استان مازندران

تهدید معلمان به اخراج از کار درصوررت اعتراض

حقوق ماه های اسفند وفروردین معلمان مدارس غیرانتفاعی استان مازندران پرداخت نشده است.

روز جمعه 5 اردیبهشت،یکی از معلمان مدارس غیرانتفاعی در شهرستان ساری با تایید این که پس از شیوع کرونا حقوقی دریافت نکرده است ، به خبرنگاررسانه ای گفت: معلمانی که در مدارس غیرانتفاعی مشغول تدریس هستند وضعیت مناسبی از نظر دریافت حقوق ندارند و این دریافتی‌ها بسیار ناچیز است و اکنون همین اندک دستمزد هم به بهانه کرونا و تعطیلی مدارس پرداخت نمی شود.

وی افزود : گذشته از ناچیز بودن حقوق دریافتی ، امنیت شغلی هم نداریم . چنانچه نسبت به این وضعیت اعتراض داشته باشیم با ما قرارداد نمی‌بندند و همین اندک حقوق دریافتی را هم از دست می‌دهیم.

این معلم گفت : با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس، ما هم مانند معلمان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش، تدریس مجازی انجام دادیم و دانش‌آموزان را رها نکردیم ، اما به بهانه شیوع کرونا و نداشتن حضور فیزیکی در مدارس، حقوق فروردین ماه ما را نپرداختند.

وی افزود : حتی معلمان استخدام رسمی آموزش و پرورش هم نسبت به میزان دستمزد خود رضایت ندارند و این در صورتی است که سقف دریافتی ما در حالت خوشبینانه شاید یک سوم دستمزد معلمانی باشد که استخدام رسمی هستند.

وی توضیح داد : با این وجود پس از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و رفتن آموزش به فضای مجازی ، ما هم وقت گذاشتیم و هم هزینه کردیم . برای ارسال ویدئوهای آموزشی به دانش‌آموزان، هزینه اینترنت پرداختیم و زمانی را هم برای ضبط این ویدئوها اختصاص دادیم اما در نهایت حقوق ما پایمال شد و اگر به این وضعیت اعتراض کنیم به راحتی ما را کنار می‌گذارند و از قرارداد جدید خبری نخواهد بود و به صف طولانی بیکاران می‌پیوندیم.

*عدم پرداخت حقوق کارکنان شرکت‌های توزیع نیروی برق

باگذشت 6 روز از اردیبهشت ماه،حقوق ومطالبات فروردین ماه کارکنان شرکت‌های توزیع نیروی برق پرداخت نشده است.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 6 اردیبهشت، مسؤولان ذیربط عنوان داشته‌اند با توجه به کاهش وصولی این شرکت‌ها امکان پرداخت کامل حقوق فروردین میسر نیست.

*عدم افزایش دستمزدها در روزنامه "همدلی"

این روزها اخبار متعددی درباره تعدیل کارگران و کارمندان در بخش‌های تولیدی و خدماتی منتشر می شود. اهالی رسانه‌ها نیز شامل تعدیل های ریز و درشت به بهانه اوضاع نامساعد اقتصادی کشور و رکود ناشی از کرونا شده‌اند.

 بنا بر پیگیری‌های روزنامه نگاران روزنامه نگاران مستقل ایران، تاکنون گروهی از رسانه ها اقدام به تعدیل یا تغییر شکل قرارداد روزنامه نگاران شاغل در رسانه خود داشته‌اند.

در همین راستا، روزنامه "همدلی" متعلق به ولی‌الله شجاع‌پوریان از چهره‌های اصلاح طلب مجلس هفتم و شورای شهر پیشین، دستمزد  فروردین‌ماه نیروهای شاغل در این روزنامه را بدون افزایش، پرداخت کرده است.

 سال گذشته نیز دستمزد شاغلان در این مجموعه، کمتر از حداقل دستمزد مصوب بوده است. درحالیکه  بر اساس ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد کارگران نمی‌تواند کمتر از حقوق پایه به اضافه مزایای مزدی مستمر باشد‌.ضمن آنکه افزایش ۲۱درصدی رقم دستمزدها در سال جاری نه‌تنها مورد نقد کارگران است، بلکه نماینده فرمایشی آنها در شورای عالی نیز از تایید آن خودداری کرده است.

برگرفته از کانال تلگرام روزنامه نگاران مستقل ایران

*ادامه روند ارزان سازی نیروی و کالایی‌سازی آموزش و تاثیراتش برحقوق بگیران وداش آموزان

جعفر ابراهیمی با انتقاد از ناکافی بودن حداقل دستمزد کارگری، می‌گوید: ارزان‌سازی نیروی کار به همراه کالایی‌سازی آموزش، فرزندان طبقه کارگر را از آموزش کیفی محروم ساخته است.

روز شنبه 6 اردیبهشت،جعفر ابراهیمی (بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور) در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، در ارتباط با معیشت معلمان غیررسمی و تاثیر حداقل مزد بر آموزش گفت: در فروردین ماه شاهد این بودیم که حداقل دستمزد کارگری یک چهارم خط فقر تعیین شد؛ پایه حقوق حتی به دو میلیون تومان هم نرسید، این درحالی‌ست که در همه محاسبات، حداقل هزینه‌های زندگی بسیار بیشتر از 5 میلیون تومان است؛ باید بگوییم «ارزان سازی نیروی کار» سیاستی بدون انقطاع و دنباله‌دار است که  در دولت‌های مختلف همواره تداوم داشته است.

عضو کانون صنفی معلمان ایران ادامه می‌دهد: حداقل دستمزد روی آموزش و کیفیت آن، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد؛ در ارتباط با نیروی کار آموزشی باید گفت طیف وسیعی از معلمان، مشمول حداقل دستمزد هستند، معلمانی که در بخش خصوصی در مدارس غیرانتفاعی تدریس می‌کنند یا معلمانی که در راستای سیاست‌های خرید خدمات آموزشی به عنوان خرید خدمتی کار می‌کنند، مشمول حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار هستند؛ البته در صورتی که قرارداد کار داشته باشند و مزد آنها به صورت قانونی پرداخت شود وگرنه بسیاری از این معلمان با مزد توافقی ساعتی که بسیار پایین‌تر از حداقل مزد ساعتی است، مشغول به کار هستند.

او یک سوال اساسی مطرح می‌کند: معلمی که در سیستان و بلوچستان، در لرستان یا در همین تهران با ماهی یک میلیون و800 هزار تومان حقوق (تازه اگر قرارداد داشته باشد و 40 ساعت تمام در یک هفته تدریس کند) سر کار می‌رود و تدریس می‌کند، چگونه می‌تواند زندگی خود را بگذراند؟!

به گفته ابراهیمی، تعیین حداقل دستمزد بسیار پایین‌تر از خط فقر، در جهت منافع صاحبان ثروت و قدرت و برای حفظ حاشیه سود طبقات برخوردار، صورت گرفته است.

او تاکید می‌کند: معلمِ مشمول حداقل دستمزد، حتی نمی‌تواند مایحتاج بسیار ضروری زندگی را فراهم کند و قطعاً این مساله در تدریس این معلم، تاثیر منفی خواهد گذاشت. اما تاثیر حداقل دستمزد بر کیفیت آموزش، محدود به معیشت معلمان آزاد یا خرید خدمتی نیست؛ بسیاری از دانش‌آموزان، فرزندان طبقه کارگر هستند و بنابراین، پدران و مادران آنها، در صورتی که بتوانند کار رسمی و قانونی پیدا کنند، باید با حداقل دستمزد بسیار پایین‌تر از خط فقر، روزگار بگذرانند و به همین دلیل ما شاهد روند ریزش و طرد دانش‌آموزان از مدارس بوده‌ایم؛ چراکه وقتی خانواده‌ها نتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند، یکی از مولفه‌هایی که از سبد هزینه خانوار حذف می‌شود، همین «هزینه آموزش است»؛ به خصوص اینکه می‌توان ادعا کرد ما تقریباً دیگر مدرسه دولتیِ غیرپولی در کشور نداریم.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین می‌توانیم بگوییم که تاثیر حداقل دستمزد روی کیفیت آموزش، چندجانبه و دارای ابعاد مختلف است.  خانوارهای کارگر به دلیل پایین بودن دستمزد، از هزینه‌های آموزش فرزندان خود می‌زنند و این هزینه‌ها را تا جایی که امکان دارد، قیچی می‌کنند؛ از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از معلمان، اگر قرارداد داشته باشند، حقوقشان براساس حداقل دستمزد پرداخت می‌شود؛ این درحالی‌ست که بسیاری از معلمان غیررسمی، فاقد قرارداد شغلی هستند؛ حتی در برخی از استانها خبر داریم که ماه‌هاست معوقات مزدی آنها پرداخت نشده است. این معلمان گاهی با حقوق توافقی 500هزار تومانی، در بخش خصوصی مشغول به کار هستند.

به گفته ابراهیمی، همه اینها نشان می‌دهد که ارزان‌سازی و بی‌ثبات‌سازی نیروی کار، یک سیاست راهبردی است و از سوی دیگر، دولت  قصد دارد هزینه‌های آموزش را که براساس نص صریح قانون اساسی یک وظیفه حاکمیتی و صد درصد برعهده دولت است، تا جایی که می‌تواند از جیب خانواده‌ها و والدین تامین کند؛ آنهم در شرایطی که بیشتر خانوارهای کشور، مزدبگیر و دچار بحران معیشتی هستند.

او اضافه می‌کند: کالایی‌سازی آموزش، فرزندان طبقه کارگر را از آموزش باکیفیت محروم کرده است؛ در عین حال، این کالایی‌سازی، معیشت بخش قابل توجهی از معلمان را با مشکل مواجه نموده است. با این حال، سیاست کالایی‌سازی آموزش، همراه و موازی با سیاست ارزان‌سازی نیروی کار، تداوم دارد و قرار نیست متوقف شود.

*جان باختن 80 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان براثرابتلا به کووید 19

80 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان براثرابتلا به کووید 19 جان باختند.

*جان باختن 3 کارگر در نجف آباد در 2 حادثه جداگانه

1- جان باختن 2 کارگرجوان یک کارخانه شهرک صنعتی نجف آباد لای دستگاه چرخ کننده مقوا

روز پنج شنبه 4 اردیبهشت،2 کارگر جوان یک کارخانه شهرک صنعتی نجف آباد حین کار در قسمت چرخ کننده مقوا به علت سقوط داخل مخزن این دستگاه جانشان را ازدست دادند.

2- جان باختن یک کارگر شهرک صنعتی 2 نجف‌آباد (جوزدان) در محفظه قیر

روز پنج شنبه 4 اردیبهشت، یک کارگرحین کار شهرک صنعتی 2 نجف‌آباد (جوزدان) در محفظه قیر افتاد و  خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com