اخبار و گزارشات کارگری ٧ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 26, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٧ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

- تجمع دوباره کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در اعتراض  به اخراج از کار مقابل  وزارت راه وشهرسازی

- تجمعات اعتراضی کارکنان بازنشسته بیمارستان خمینی کرج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل بیمارستان و سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز

- ادامه کنش های های کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق و 9 ماه حق بیمه

- تجمعات رانندگان فرودگاه خمینی برای به تعویق انداختن اقساط ماهانه مقابل شرکت لیزینگ و بانک طرف حساب

- محمود صالحی:کارگران را دنبال نخود سیا نفرستید !

- کارخانه نساجی شین بافت سنندج تعطیل و 50 کارگرش بیکارشدند

- کشف جسد یکی از کارگران شرکت آب و فاضلاب استان البرزدر مخزن آب منطقه چهارباغ

*تجمع دوباره کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در اعتراض  به اخراج از کار مقابل  وزارت راه وشهرسازی

روزیکشنبه 7 اردیبهشت،برای باری دیگر کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به اخراج از کار راهی پایتخت شدند وبرای دومین بار درسال جاری مقابل مقابل  وزارت راه وشهرسازی تجمع کردند.

قابل یادآوری است که اعتراضات کارگران اخراجی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین با تجمع روز دوشنبه 18 فروردین ، مقابل استانداری و اداره کل راه و شهرسازی قزوین آغاز با تجمعات روز سه شنبه 26 فروردین مقابل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشودرتهران و روز چهارشنبه 27 فروردین، مقابل  وزارت راه وشهرسازی درتهران ادامه پیدا کرد.

*تجمعات اعتراضی کارکنان بازنشسته بیمارستان خمینی کرج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل بیمارستان و سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز

روز یکشنبه 7 اردیبهشت،جمعی از کارگران بازنشسته بیمارستان خمینی کرج برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق بازنشستگیشان واز اعتبار افتادن دفترچه های بیمه شان به دلیل پرداخت نشدن پول بیمه 5 ماه آخرکارشان از طرف کارفرما تجمعاتی را مقابل بیمارستان و در سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرزبرگزارکردند.

خاطرنشان می شود که آبان ماه سال 98 بیمارستان خمینی کرج به بخش خصوصی واگذار ومالک جدید وعده کرده بود که معوقات کارکنان را تا دو ماه دیگر پرداخت می‌کند و برای رفع بقیه مشکلات این بیمارستان برنامه ریزی‌هایی دارد. اما پس از 6 ماه معوقات حقوقی دو سال و نیمه خود را به طور کامل دریافت نکرده اند و علاوه بر آن سنوات پایان خدمت  بازنشستگان هم نیز پرداخت نشده است.

یکی از کارکنان بازنشسته حاضردرتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: کارکنان این بیمارستان در شرایط بسیار سخت اقتصادی جامعه در دو سال و نیم گذشته نه تنها تمام داشته‌های خود را از دست داده اند، بلکه دچار از هم پاشیدگی خانواده نیز شده اند. آیا کسی به این مسائل پاسخ می‌دهد؟ چرا نظارتی بر این کارکنان نیست.

وی افزود:متولی اصلی این بیمارستان، یعنی سازمان همیاری شهرداری‌ها و مسئولان بیمارستان نیز مانند مسئولان استانی فقط وعده می‌دهند و به این وعده‌ها عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: تعدادی از کارکنان بیمارستان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند بازنشسته شده اند و به دلیل پر شدن سابقه 30ساله، از بیمارستان منفک شده اند، اما به دلیل پرداخت نشدن پول بیمه 5 ماه آخر دوره خدمتشان از سوی کارفرما، حقوق بازنشستگی آنان برقرار نشده و دیگر دفترچه‌های بیمه شان هم اعتبار ندارد.

این کارگر بازنشسته اضافه کرد:فردی که صادقانه 30 سال خدمت کرده دچار چنین مشکلاتی شده است با این حال افرادی که باعث بروز مشکلات در بیمارستان شده اند، همچنان در مجموعه حضور دارند. این بی عدالتی است.

وی با اشاره به اینکه کارکنان بیمارستان خمینی کرج با رعایت فاصله گذاری اجتماعی مقابل سازمان همیاری‌ها تجمع کردند،افزود: این افراد برای پیگیری مشکلات خود تجمع کرده اند و اگر قرار است ویروس را شکست دهیم، باید پیش از آنکه نیاز به تجمع حضوری باشد، مشکلات کارکنان را حل کنند.

این کارگر بازنشسته در خاتمه گفت: در سیستم بانکی کشور اگر قسط بانک یک روز تاخیر بیفتد، جریمه‌ها اعمال می‌شوند یا اگر در سیستم بیمه‌ای یک روز حق بیمه پرداخت نشود، خدمات لغو می‌شود، اما کارکنان بیمارستان خمینی کرج که چند ماه است بازنشسته شده اند، هیچ سیستمی برای برقرار کردن حقوق بازنشستگی آنان به صورت خودکار وجود ندارد.

*ادامه کنش های های کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق و 9 ماه حق بیمه

کارگر شهرداری لوشان با اشاره به عدم پرداخت 6 ماه حقوق و 9 ماه حق بیمه خود وهمکارانش،افزود: علیرغم اینکه موضوع معوقات مزدی‌مان را مرتبا در رسانه‌های جمعی مطرح می‌کنیم تا به گوش مسئولان برسد اما هیچ گوش شنوایی نیست و کسی اهمیت نمی‌دهد.

روز یکشنبه 7 اردیبهشت،یکی از کارگران در این باره به خبرنگار رسانه ای گفت: شماری از کارگران خدماتی شهرداری لوشان که جهت استفاده از تسهیلات بیمه‌ای به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، از پرداخت نشدن حق بیمه خود مطلع شدند.

وی افزود:آنان این مسئله را با کارفرمای خود مطرح ساختند و پاسخ گرفتند که به دلیل مشکلات مالی و نداشتن نقدینگی پرداخت حق بیمه به تعویق افتاده است.

او در تشریح مطالبات بیمه‌ای خود و همکارانشان گفت: حق بیمه خرداد 96، تیر، مهر و دی ماه 97، تیر، شهریور، آبان، دی و اسفند 98 آنها به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

این کارگر مجموعه شهرداری لوشان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه جدا از مطالبات بیمه، دستمزد او و همکارانش در شش ماه گذشته پرداخت نشده است، اظهار کرد: علارغم اینکه موضوع معوقات مزدی‌مان را مرتبا در رسانه‌های جمعی مطرح می‌کنیم تا به گوش مسئولان برسد اما هیچ گوش شنوایی نیست و کسی اهمیت نمی‌دهد.

*تجمعات رانندگان فرودگاه خمینی برای به تعویق انداختن اقساط ماهانه مقابل شرکت لیزینگ و بانک طرف حساب

روز یکشنبه 7 اردیبهشت،جمعی از رانندگان فرودگاه خمینی باپارک کردن خودروهایشان و تجمع مقابل شرکت لیزینگ و بانک مربوط که خودرو خود را به واسطه آن خریداری کرده اند،خواهان به تعویق انداختن اقساط ماهانه لیزینگ  بدلیل رکود در فرودگاه‌ها و روند خاموش سفرهای هوایی،شدند.

خاطر نشان می شود که رانندگان فرودگاه زیر نظر شرکت تاکسیرانی نبوده و تحت نظر وزارت راه فعالیت می‌کنند از حقوقی مانند  بیمه بیکاری، طرح ترافیک و سهمیه سوخت برخوردار نیستند.

*محمود صالحی:کارگران را دنبال نخود سیا نفرستید !

کارگران ، مزدبگیران .

با تصویب حداقل مزد سال 1399 از سوی کارفرمایان و دولت حامی کارفرما . اعتراضاتی در سطح کشوربه وجود آمد و کسانی در این راستا اقدام به نوشتن نامه و یا زیر لبی از شرکای سه جانبه گرایی انتقاد کردند که چرا بدون امضای نماینده به اصطلاح کارگران بخشنامه شورای عالی کار را جهت اجرا به مراکزهای مربوطه ابلاغ کرده اند. تجربه به ما می گوید که هر ساله یک ماه قبل از نشست سه جانبه گرایی و یک ماه بعد از تصویب حداقل مزد ، از سوی تشکلات ثبت شده در کشور و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتراضاتی به وجود خواهد آمد. ولی بعد از اینکه حداقل مزد تصویب شد و برای اجرا به مراکز های مربوطه ابلاغ گردید. یک ماه الی دو ماه این اعتراضات ادامه داشته و بعد کاهش می یابد.

اما امسال ( 99 ) با سالهای قبل متفاوت بود به خاطر اینکه، افرادی که بعنوان نماینده کارگر از سوی شوراهای اسلامی کار منصوب شده بودند تا بعنوان نماینده ما کارگران درجلسه شورای عالی کار شرکت کنند، مصوبه شورای عالی کار را امضاء نکردند. به دنبال انتشار بخشنامه شورای عالی کارتعدادی از کسانی که خود را با جنبش کارگری تداعی می کنند، طی بیانیه ای به مصوبه شورای عالی کار اعتراض و خواستار برقراری مجدد مذاکرات سه جانبه گرایی شده اند. امضاکنندگان بیانیه ، بخشنامه شورای عالی کار را به دلیل اینکه نماینده به اصطلاح کارگران آن را امضاء نکرده است، غیر قانونی دانسته و خواستار لغو آن بخشنامه هستند. ما کارگران نیز تاکید می کنیم که بخشنامه شورای عالی کار باید لغو گردد و دستمزد کارگران برابر تورم موجود افزایش یابد.

اما به استناد ماده 168 قانون کار بخشنامه شورای عالی کار قانونی و هیچ گونه ابهامی در آن وجود ندارد. بنابراین مشکل ما کارگران تشکیل جلسات مجدد شورای عالی کار نیست و این شورا می تواند با حضور 7 نفر هم جلسات خود را برگزار کند و با اکثریت آراء هر گونه مصوبه ای را به تصویب برساند. مشکلات اصلی ما کارگران اصل سه جانبه گرایی است که کارگران در آن شورا هیچ نقشی ندارند. حال در خوشبختانه ترین حالت اگر نماینده کارگر از سوی سندیکا ها و کمیته های مستقل هم انتخاب شده باشند، باز هم نمی توانند در این شورا نقشی داشته باشند. نماینده کارگر با شرکت در جلسات شورای عالی کار که سه به شیش است ، نمی تواند خواست و مطالبات کارگران را برابر تورمی که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد؛ به کارفرمایان و دولتی حامی کارفرما و یا خود کارفرما تحمل کنند. در طول سالهای گذشته همان شرکای سه جانبه بودند که برای ما کارگران دستمزد مصوب کردند و امروز زمین تا آسمان با هزینه ها مغایرت دارد!

با احترامی که برای تعدادی از امضاء کنندگان طومار داریم. درخواست مذاکرات مجدد با همان شرکاء و جمع آوری امضاء و ارسال آن به مراکز های دولتی که خود بانی بی حقوقی طبقه کارگر هستند، هیچ امیدی در بر ندارد. جز اینکه طبقه کارگر را از مبارزات رودررو به عقب باز می دارد و این عمل شما امضاکنندگان به نفع طبقه کارگر نیست. بلکه طبقه کارگر را به ناکجا آباد هدایت خواهند کرد.

7/2/99

*کارخانه نساجی شین بافت سنندج تعطیل و 50 کارگرش بیکارشدند

کارخانه نساجی شین بافت واقع در شهرك صنعتی 1 سنندج بدلیل اختلافات فی مابین کارفرمایان تعطیل و 50 کارگرش با سابقه کاری 10 تا 20 ساله بیکارشدند وقراراست به بیمه بیکاری معرفی شوند.

منبع اصلی خبر:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

*کشف جسد یکی از کارگران شرکت آب و فاضلاب استان البرزدر مخزن آب منطقه چهارباغ

عصر روز شنبه 6 اردیبهشت، جسد یکی از کارگران شرکت آب و فاضلاب البرزدر مخزن آب چهارباغ ساوجبلاغ در استان البرز پیداشد.

به گزارش روابط عمومی آبفای البرز،این مخزن آب به علت عدم نیاز، خارج از مدار بهره‌برداری بوده و پیدا شدن این جسد خللی در تامین آب شرب سالم برای مردم ایجاد نمی‌کند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com