اخبار وگزارشات کارگری ٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 23, 2020

اخبار وگزارشات کارگری ٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری قزوین

- تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق مقابل دفتر شرکت پیمانکاری آریا شتاب صنعت

- سومین روز اعتصاب کارگران اداره برق بهبهان در اعتراض به تحمیل قرارداد حجمی وکاهش حقوق

- تجمعات اعتراضی کاسبکاران و دستفروشان میدان گاز شهر سنندج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی

- تجمع اعتراضی آرایشگران و پیرایشگران  بوشهر نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل اتاق اصناف مرکز استان

- کلاغ پر،یک ماه حقوق 1500 کارگر کارخانه الکتروژن

- عدم پرداخت بیش از3 ماه حقوق کارگران مجتمع پتروشیمی بوشهر

- بیکاری وبلاتکلیفی معیشتی کارکنان شهربازی‌های رایانه‌ای سرپوشیده مشهد

- عدم پرداخت 2 ماه حقوق وعیدی کارگران کارخانه آب معدنی داماش

- پرداخت قطره چکانی ماه ها حقوق معوقه کارگران شهرداری الشتر

- در آستانه روز معلم محمد حبیبی معلم زندانی ازآموزش و پرورش اخراج شد

- تصمیمات سود محور مدیریت شرکت واحد در رابطه با تعویض بن کارت و محدود کردن خرید کارگران از فروشگاه "شهروند"

- تجمع اعتراضی مشتریان ریگان خودرو نسبت به عدم تحویل خودرو هایشان

- کارکنان اورژانس115 بیشترین آمار مبتلایان به کرونا از کادر درمانی

- ابتلای 50 پرستار استان زنجان به بیماری کووید 19

- جان باختن  یک کودک 10 ساله  ساکن کانکس سرپل ذهاب بر اثر برق گرفتگی

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری قزوین

روزهای دوشنبه وسه شنبه اول ودوم اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه کنتورسازی ایران درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

روز چهارشنبه 3 اردیبهشت،یکی از کارگرانِ کارخانه کنتورسازی در ارتباط با آخرین وضعیت این کارگران که دو روز متوالی در هفته جاری مقابل استانداری قزوین تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند،به خبرنگار رسانه ای گفت: بعد از عید به بهانه کرونا شرکت را بستند و 124 کارگر آن را به بیمه بیکاری معرفی کردند. منتها یک تعداد از مدیران و نگهبانان (حدود 20نفر) در شرکت باقی مانده‌اند.

وی افزود: در حالی 124 کارگر را به بیمه بیکاری معرفی کرده‌اند که 5 نفر از آنها کارگر رسمی و باقی کارگران قراردادی با میانگین 15 سال سابقه کار هستند.

کارگر معترض کنتورسازی اضافه کرد: جوانی را پای شرکت گذاشتیم، حالا چرا باید برویم تامین اجتماعی و بیمه بیکاری بگیریم؟! مگر امسال، سالِ «جهش تولید» نیست؟! چرا شرکت را تعطیل می‌کنند؟! مواد اولیه به وفور در شرکت موجود است و در گمرک هم قطعات مورد نیاز شرکت وارد شده است؛ در اسفندماه نیز تولید داشتیم و کنتور ساختیم؛ حالا چرا در سال جهش تولید، کنتورسازی که در روزگاران نه چندان دور، یک برند معروف در منطقه خاورمیانه بود، باید تعطیل شود؟!

وی با تاکید بر اینکه کارگران با تعطیلی شرکت اصلا موافق نیستند و علیرغم اینکه از سال 95، معوقات مزدی آنها پرداخت نشده، بازهم تا پایان اسفند با جان و دل کار کردند،ادامه داد: بیست و چند ماه دستمزد پرداخت نشده داریم؛ اما کارگران در عین اینکه در تامین هزینه های زندگی مشکل داشتند، به کارخانه می آمدند و کار می‌کردند؛ چون کنتورسازی را خانه خودشان می‌دانند؛ به این کارخانه عِرق دارند؛ نمی‌خواهند تعطیل شود. حتی خودمان چند تا سرمایه‌گذار برای کارخانه پیدا کردیم که حاضر بودند سرمایه بگذارند تا خط تولید راه بیافتد اما مقامات نپذیرفتند؛ مالک شرکت در زندان است اما در امورات دخالت می‌کند، نمی‌گذارد تولید و اشتغال راه بیافتد.

این کارگر با اشاره به اینکه،برای انعکاس صدایشان روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در اعتراض به تعطیل شدن کارخانه، مقابل استانداری قزوین تجمع کردند و در هفته‌های گذشته از سال جدید، بارها دست به تجمع زدند،یادآورشد: ما را به بیمه بیماری معرفی کرده‌اند اما ما مطمئن نیستیم که در ماه‌های آخر حق بیمه ما به حساب تامین اجتماعی واریز شده باشد؛ ما کارگران خواستار تولید هستیم و می‌خواهیم کارخانه تعطیل نشود اما اگر قرار است درها را ببندند و تعطیل کنند، اول مطالبات مزدی ما کارگران را بپردازند؛ ما کارگران ماه‌هاست که دستمزد نگرفته‌ایم؛ اول معوقات ما را بپردازند بعد ما را به بیمه بیکاری بفرستند.

*تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق مقابل دفتر شرکت پیمانکاری آریا شتاب صنعت

روزهای شنبه 30 ویکشنبه(30 و31 فروردین 98) کارگران شرکت آب و فاضلاب اهوازبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق مقابل دفتر شرکت پیمانکاری آریا شتاب صنعت واقع در خیابان گلستان اهواز تجمع کردند.

روز چهارشنبه 3 اردیبهشت،یکی از کارگران آبفای اهوازبا یادآوری اینکه روز شنبه و یکشنبه هفته جاری در اعتراض به بی‌اعتنایی پیمانکار به پرداخت مطالباتمان مقابل دفتر پیمانکار واقع در خیابان گلستان دست به تجمع زدیم، به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود 300 کارگر شاغل در شرکت آب و فاضلاب اهواز هستیم که به عنوان تلمبه‌چی (اپراتور ایستگاهای آب و فاضلاب) تحت نظارت پیمانکاران مختلف در مناطق مختلف شهر اهواز مشغول به کار هستیم.

او با بیان اینکه از زمان ورود پیمانکار جدید تاکنون  که بیش از هفتاد روز می‌گذرد، ما کارگران هیچ‌ وجهی از پیمانکار جدید دریافت نکرده‌ایم، افزود: جدا از مطالبات مزدی، حق بیمه کارگران فاقد قرارداد کاری هنوز واریز نشده است.

این کارگر با اشاره به میانگین 15 تا 19 سال سابقه کاری خود و همکارانش در آبفای اهواز گفت: تجربه سالها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده است مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند بلکه در عمل می‌توانند به عاملی برای تهدید امنیت شغلی کارگران تبدیل شوند.

وی افزود: ما کارگران با روزی12 ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان اداره آب و فاضلاب اهواز به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف برایمان ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

وی افزود: سالهاست پیگیر وضعیت شغلی‌مان از مسئولان آبفای اهواز هستیم اما تاکنون آنها تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی ما را بیشتر می‌کند چراکه جدا از مشکل ناکافی بودن مزد، در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار، در مقاطعی حق بیمه ما بطور کامل پرداخت نشده است.

*سومین روز اعتصاب کارگران اداره برق بهبهان در اعتراض به تحمیل قرارداد حجمی وکاهش حقوق

روز چهارشنبه 3 اردیبهشت برای سومین روز متوالی، کارگران اداره برق بهبهان(بخش قرائت،وصول مطالبات،نیروهای عملیاتی تست و نصب کنتور)برای اعتراض به تحمیل قرارداد حجمی وکاهش حقوق به اعتصابشان ادامه دادند.

متن نامه کارگران اعتصابی بنقل از سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران:

سومین روز اعتصاب نیروی مشترکین (قرائت،وصول مطالبات،نیروهای عملیاتی تست و نصب کنتور)اداره برق بهبهان به دلیل حجمی شدن(دونه ای)دستمزد آنان که بعد از اعلام اعتراض خود به اداره ی کار به آنها گفته شده است که قرارداد را امضا نکنید که بعد از امضای شما دیگه کاری از دست ما بر نمی آید که بعد از عدم پذیرفتن قرارداد به آنها گفته شده است که این دستور از استان آمده است و هر کس امضا نکرد اخراج می شود!

مسئول:آقای مهندس شفیعی وپیمانکار جدید برای قرار داد آقای اسماعیلی است.

مسئول اصلی که باعث این قرار داد است آقای مهندس رضایی کیا از استان است.

نرخ خط فقر در ایران بالای هشت میلیون است و نیروی کاری که با خودرو سه میلیون و هشتصد می گرفت با امضای این قرارداد حقوق او یک میلیون و هشتصد خواهد شد.

*تجمعات اعتراضی کاسبکاران و دستفروشان میدان گاز شهر سنندج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی

در هفته جاری کاسبکاران و دستفروشان میدان گاز شهر سنندج بدنبال اقدام دادستانی،شهرداری ونیروهای انتظامی مبنی بر ضبط وانت های و جمع آوری دکه هایشان بارها با تجمع مقابل مراکز قدرت این کلانشهر اعتراضشان را نسبت به نداشتن ممر درآمد بلاتکلیفیشان بنمایش گذاشتند.

*تجمع اعتراضی آرایشگران و پیرایشگران  بوشهر نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل اتاق اصناف مرکز استان

روز سه شنبه 2 اردیبهشت،جمعی از آرایشگران زنانه و پیرایشگران بوشهر برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی دست به تجمع مقابل اتاق اصناف مرکز استان واقع در خیابان حافظ بوشهر زدند.

روز چهارشنبه 3 اردیبهشت،یک  پیرایشگر بوشهر به خبرنگار رسانه ای گفت: همه همکاران من شرمنده خانواده های خود هستند. الان دوماه است که ما بیکاریم و کسی احوالی از ما نمی پرسد.

یک پیرایشگر دیگر نیز گفت: من و همسرم هر دو در این رسته صنفی کار می کنیم. او آرایشگاه زنانه دارد و من پیرایشگاه مردانه. هر دو بیکار شده ایم. هر یک از ما از اجاره بهای دو ماه واحد صنفی و دو ماه از اجاره خانه مان عقب افتاده ایم. الان هم اگر واحد صنفی ام را بازگشایی کنم باید سرجمع شش ماه اجاره بها بپردازم.

رئیس اتحادیه پیرایشگران مردانه شهرستان بوشهرنیز گفت: پیرایشگران مردانه شرمنده شهروندان و زن و فرزند خود هستند.

وی ادامه داد: امروز حداقل هر پیرایشگر مردانه از چهار ماه اجاره بهای خانه و واحد صنفی خود عقب مانده است و کسی هم به فکر نیست.

وی افزود: به گونه ای زیر فشار بهداشت هستیم که گویی ما متصدی سلامت شهروندان هستیم. این رویه یک طرفه است و اگر مسئولان می خواهند ما همچنان تعطیل باشیم باید به فکرمان باشند.

 

وی همچنین گفت: پیرایشگاه ها در بهترین فصل کاسبی به خانه رفتند و کاسبی شان تعطیل شد.

*کلاغ پر،یک ماه حقوق 1500 کارگر کارخانه الکتروژن

کارخانه الکتروژن واقع در غرب تهران، بزرگراه آزادگان،احمد آباد مستوفی در چارچوب مقابله با بیماری کووید 19 تا 30 فروردین تعطیل و 1500 کارگرش از 31 فروردین کارشان را از سر گرفتند.

بدین ترتیب در چارچوب عقد قرارداد سالیانه قراردادهای کاری از 31 فروردین ماه بسته شد وکارگران این واحد تولیدی  وسایل خانگی الکترونیکی و الکتریکی، لوازم و ماشین آلات صنعتی یک روزاز ماه را کارکردند.

از یکطرف کارفرمای شرکت حقوق فروردین ماه کارگران را بدلیل تعطیلی پرداخت نکرده وقصد پرداختش را هم ندارد واز یکطرف دیگر از آنجا که کارگران یک روز از ماه راکارکرده اند نمی توانند از حقوق بیمه بیکاری بهره مند گردند ویک ماه حقوق 1500 کارگر پر

*عدم پرداخت بیش از3 ماه حقوق کارگران مجتمع پتروشیمی بوشهر

حقوق اسفند 98،فروردین 99 ونیمی از حقوق بهمن 98 وعیدی کارگران مجتمع پتروشیمی بوشهر(شرکت مهندسی پویا نصب پارس) واقع در فاز 2 عسلویه پرداخت نشده است.

روز چهارشنبه 3 اردیبهشت،یکی از کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی بوشهر به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: قرارداد کارگران تعمیرات پتروشیمی بوشهر با شرکت پویا نصب پارس است که تا الان علاوه بر حقوق اسفند 98 و فروردین 99، نیمی از عیدی و حقوق بهمن 98 را هم دریافت نکرده ایم.

این کارگر اضافه کرد: تا الان چند بار اعتصاب کرده ایم و هر بار با تهدید به اخراج مواجه شده ایم. با این شرایط اقتصادی دیگر پولی برای گذران زندگی نداریم.

*بیکاری وبلاتکلیفی معیشتی کارکنان شهربازی‌های رایانه‌ای سرپوشیده مشهد

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و باز‌ی‌های رایانه‌ای مشهد از بیکاری تمامی کارکنان شهربازی‌های سرپوشیده مشهد در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد.

وی افزود: بیستم فروردین ماه جلسه‌ای در اتحادیه با حضور مدیران شهربازی‌های سرپوشیده مشهد برگزار و مقرر شد  این مجموعه‌ها پرسنل خود را از یک نفر تا پنجاه نفر در سامانه بیمه بیکاری اداره کار ثبت نمایند تا این افراد بتوانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی شده دولت و بیمه بیکاری استفاده کنند زیرا در دو ماه گذشته تمامی پرسنل این مجموعه‌ها متاسفانه بیکار بوده‌اند.

اسکافی با اشاره به تعطیلی طولانی‌مدت مشاغل مرتبط با این صنف اظهار داشت: اتحادیه محصولات فرهنگی و باز‌ی‌های رایانه‌ای شامل سه رسته صنفی: عرضه محصولات فرهنگی، گیم نت‌ها و شهربازی‌های سرپوشیده و خانه‌های کودک است که این مشاغل تقریبا از اوایل اسفند تعطیل شده‌اند.

البته پیرامون رسته اول یعنی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی باید بگویم به غیر از محدودیت ساعت فعالیت که در اوج شیوع کرونا وجود داشت  این فروشگاه‌ها فعالیت حداقلی خود را داشته‌اند هر چند بازار شب عید را از دست دادند و به واسطه مشکلات تردد و باربری و متوقف شدن عرصه محصولات در شبکه خانگی باز هم آن چنان کاسبی نداشته‌اند اما به هر حال فعال بودهاند.

وی در مورد شهربازی‌های سرپوشیده و خانه‌های کودک نیز گفت:این مجموعه‌ها نیز به دلیل قرار گرفتن در دسته مشاغل پرخطر از همان ابتدا تاکنون با تعطیلی کامل مواجه شده‌اند که مشکلات و معضلات بسیاری را برای ایشان به وجود آورده است. بازار شب عید و زائران نوروزی یکی از بهترین شرایط برای درآمدزایی این مجموعه‌ها بوده که متاسفانه به مانند بسیاری مشاغل دیگر امسال از آن محروم مانده اند. در ادامه نیز ماه رمضان را خواهیم داشت و ماه‌های محرم و صفر که به قول معروف بازار در حالت عادی نیز سنگین خواهد بود و  فصل کسادی این صنوف است.

این روزها در سایت دیوار آگهی‌های زیادی برای دعوت به بازی در گیم نت‌های خانگی منتشر می‌شود؛ با تعطیلی گیم‌نت‌ها این آگهی‌ها چه معنایی دارد؟ اسکافی در پاسخ به این مسئله عنوان کرد: مشکل اصلی صنف  ما در حال حاضر همین رسته گیم نت‌ها است.  ما حدود 700 گیم نت فعال در سطح شهر داریم که اکثرا توسط جوانان با سرمایه اندک راه‌اندازی شده و به سختی اداره می‌شود. این‌ها تا تعطیل بوده‌اند ضرر مالی جدی متحمل شده‌اند.

حالا در این میان برخی پنهانی باز کرده‌اند و یا برخی در خانه‌ها دستگاه چیده‌اند و خانه را به گیم‌نت تبدیل کرده‌اند که خود خطرات جدی دارد. نظارت و ورود به داخل این خانه‌ها از عهده ما یا نیروی انتظامی خارج است و این فعالیت در خانه علاوه بر مشکلات سلامت ممکن است منجر به بروز برخی فسادها و حواشی دیگر نیز باشد.

*عدم پرداخت 2 ماه حقوق وعیدی کارگران کارخانه آب معدنی داماش

حقوق ماه های اسفند 98وفروردین 99 و عیدی(معادل 2 ماه حقوق کارگران کارخانه آب معدنی داماش در استان گیلان پرداخت نشده است.

روز چهارشنبه 3 اردیبهشت،یکی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش به خبرنگار رسانه ای گفت:

این مجموعه در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است و هلدینگ باید پاسخگوی مشکلاتی باشند که برای کارگران این واحد تولیدی و خانواده‌های آنها پیش آمده است؛ زمانی که کارخانه را از شرکت سرمایه‌گذاری منصور آریا به بانک ملی واگذار می‌کردند باید فکر سرمایه انباشته و نقدینگی در گردش می‌بودند تا کار به اینجا نرسد.

این کارگر که از شرایط به شدت ناراضی‌ست، در ادامه درباره وضعیت معیشتی برخی از همکارانش گفت: برخی از همکاران حتی به اندازه یک وعده نان خالی پول در جیب ندارند و از دوستان خود قرض می‌کنند. بعد از 4 ماه بی‌حقوقی ناچاریم به همدیگر پول نان قرض بدهیم.

او افزود: مطالباتمان شامل حقوق اسفند و عیدی سال 98به همراه حقوق فروردین سال جاری است.

این کارگرکه به همراه سایر همکارانش منتظر است کارفرما به وعده‌هایش عمل کند، در ادامه اضافه کرد: مسئولان کارخانه گفته بودند به زودی مطالباتمان پرداخت می‌شود؛ خدا کند این وعده محقق شود چند هفته و ماه نکشد؛ ما منتظریم امروز یا فردا حداقل بخشی از مطالبات‌مان را بگیریم.

*پرداخت قطره چکانی ماه ها حقوق معوقه کارگران شهرداری الشتر

طی 6 ماه گذشته از 14 تا 18 ماه حقوق معوقه حدود 170 کارگر شهرداری الشتر در استان لرستان 12 ماهش پرداخت شده است. وکماکان این کارگران 2 تا 6 ماه حقوق طالبکارند.

*در آستانه روز معلم محمد حبیبی معلم زندانی ازآموزش و پرورش اخراج شد

روز سه شنبه 2 اردیبهشت،حکم بازخرید و اخراج محمد حبیبی تایید و به همسرش ابلاغ شد.

بنا به گزارشات منتشره درشبکه که های اجتماعی،پس از دو سال حبس ظالمانه، وزارت آموزش و پرورش در اقدامی غیرقانونی، حکم بازخرید محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان، را صادر نمود. با این حکم این معلم شریف از شغل معلمی اخراج شد.

 در حالی این حکم ناعادلانه در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری صادر و در هیات تجدیدنظر تأیید گردید که در تمام طول این دو سال کارشناسان بر محق بودن آقای حبیبی از مرخصی بدون حقوق تاکید داشتند و از وزیر تا  معاونانش مدعی بودند که به دنبال صدور مرخصی بدون حقوق هستند.

*تصمیمات سود محور مدیریت شرکت واحد در رابطه با تعویض بن کارت و محدود کردن خرید کارگران از فروشگاه "شهروند"

در حالی که کشور در شرایط شیوع گسترده ویروس کرونا قرار دارد و تصمیمات مدیریتی در کشور باید بر مبنای فاصله گذاری اجتماعی تنظیم گردد مدیریت شرکت واحد با تعویض بن کارت کارگران و محدودیت خرید بن کارت جدید از فروشگاه "شهروند" موجب شده بیش از شش هزار کارگر شرکت واحد در فاصله زمانی کوتاه یک یا دو هفته‌ای از فروشگاه شهروند خرید کنند و به میزان قابل توجهی به ازدحام جمعیت در این فروشگاه افزوده می‌شود.

بن کارت قبلی این قابلیت را داشت که کارگران با آن از هر مرکز خرید یا مغازه‌ای خرید کنند و یا حتی قبوض آب و برق و.... را با آن پرداخت کنند اما با تعویض بن کارت، کارگران می‌توانند با بن کارت جدید فقط از فروشگاه "شهروند" خرید کنند. در این نوع قراردادها که خرید از فروشگاهی خاص انجام می‌شود آن فروشگاه برای مدیریت آن مجموعه تسهیلاتی مالی در نظر می‌گیرد.

تصمیم اخیر مدیریت شرکت واحد کارگران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد علاوه‌براین کارگران برای خرید مجبور هستند مسافتی طولانی را در ترافیک سنگین شهر طی کنند تا به فروشگاه "شهروند" برسند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به مدیریت شرکت در مورد تصمیمات نابخردانه که جان کارگران و خانواده‌هایشان را به خطر می‌اندازد، هشدار می‌دهد و خواهان نظارت بیشتر برعملکرد مدیران می‌باشد.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*تجمع اعتراضی مشتریان ریگان خودرو نسبت به عدم تحویل خودرو هایشان

روز سه شنبه 2 اردیبهشت،جمعی از مشتریان ریگان خودرو برای اعتراض به عدم تحویل خودرو هایشان مقابل دفتر مرکزی این شرکت واقع در کیلومتر 18 جاده مخصوص کرج تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3 اردیبهشت،تجمع کنندگان از سال97 منتظر تحویل خودروهایشان هستند و هنوز جواب قانع کننده ای را از مدیران این شرکت دریافت نکرده اند.

معترضان خواهان تحویل فوری خودرو هایشان هستند.

*کارکنان اورژانس115 بیشترین آمار مبتلایان به کرونا از کادر درمانی

این روزها که حرف از کادر درمان و پزشکان زیاد به میان آمده است، عده‌‌ای از افرادی که در صف اول کمک به افراد مبتلا به کرونا هستند، مهجور مانده‌اند؛ مثلا بچه‌‌‌های اورژانس!

همان فرشته‌‌‌های سفیدپوشی که در چشم به‌هم‌زدنی بالای سرتان هستند و سعی می‌کنند شما را سالم به بیمارستان برسانند. شاید باورتان نشود ولی در این موج شیوع کرونا تعداد زیادی از آنها مبتلا شده‌اند. این افراد همیشه برای کمک اولین هستند اما همچنان کمتر از آنها حرفی به میان می‌‌آید. در این گزارش، به سراغ دو نفر از آنها رفتیم تا دغدغه‌ها و خاطره‌‌‌های آنها در این روزها را بشنویم.

این گفت‌وگو را بخوانید تا شاید شما هم بیشتر با این افرادی که این روزها جان بر کف ایستاده‌اند و کمک می‌‌کنند، آشنا شوید.115؛ اولین شماره‌ای است که هنگام بیماری به ذهن‌مان خطور می‌کند. در این ایام که خانواده‌ها جرات رسیدگی به بیماران کرونایی را ندارند، این بچه‌های اورژانس 115 هستند که بلافاصله خودشان را می‌رسانند. «حمید محمدی» یکی از بچه‌های اورژانس تهران است. او می‌گوید: «50 سال است که اورژانس در خیابان‌های این کشور آژیر می‌کشد اما چهار سال است که متولی پیدا کرده.

در این ایام و روزهای کرونایی بچه‌های اورژانس از شدت و سختی کار مشکلات اعصاب پیدا کرده‌اند. شما فکرش را بکنید یک تکنیسین اورژانس باید خودش را بالای سر مریضی برساند که اصلا نمی‌داند چه مشکلی دارد، گاهی مریض فوتی است، گاهی آنقدر حاد است که بچه‌ها شوکه می‌شوند اما در هر صورت خودشان را با شرایط وفق می‌دهند و اولویت‌شان این است که مریض را سالم به بیمارستان برسانند.»

با کمی گله و ناراحتی می‌گوید: «این روزها از کادر خدماتی بیمارستان‌ها اسم برده می‌شود اما از بچه‌های اورژانس نه! همین موضوع روحیه بچه‌ها را خیلی تضعیف کرده است.» او ادامه می‌دهد: «همه از کادر درمانی و پزشکان حرف می‌زنند.مگر این بچه‌های اورژانس نیستند که بیمار را تا بیمارستان می‌‌رسانند؟ آن هم در یک اتاقک دو متر در دو متر که کسی به خودش اجازه نمی‌دهد در این شرایط کنار بیمار کرونایی قرار بگیرد.» او با بیان اینکه قصد گله و شکایت ندارد اما باید توجه بیشتری به اورژانس تهران داشت، می‌گوید: «از 30 نفر کادر درمانی این پایگاه دو نفر در حال حاضر مبتلا به کرونا شده‌اند و بیشترین آمار مبتلایان به کرونا از کادر درمانی مختص اورژانس است.»

وی همچنین با صدای آرام‌تری می‌گوید:« البته همه خاطرات ما بد نیست؛ باید بخش شیرینش را هم بگویم، خیلی‌ها بعد از اینکه حال‌شان خوب شد، با ما تماس می‌گیرند. پیغام می‌گذارند و تشکر می‌کنند. همین حال همه ما را خوب می‌‌‌کند.» او از خاطره‌‌ای در مورد پیرمرد کشاورزی تعریف می‌کند و می‌گوید: «چند سال پیش یک کشاورز یک گوسفند به پایگاه ما آورد و می‌‌‌خواست آن را بکشد؛ می‌گفت نذر سلامتی شما کرده‌ام. از این دست مهربانی‌ها از طرف مردم نسبت به ما زیاد ابراز می‌شود.»

اقدامات اورژانس ستودنی است. آنها سعی می‌کنند در هر شرایطی خودشان را به بالای سر بیمار برسانند؛ حتی اگر خودشان تجهیزات لازم را برای مقابله از بیماری نداشته باشند. محمدجواد نادمی، مسوول عملیات ویژه سازمان اورژانس می‌‌گوید« اوایل کار تجهیزات و کیت‌های حفاظت فردی کم بود. به علاوه در تجهیز ماسک‌های n95 و شیلدهای محافظتی هم ضعیف بودیم. همین نکته بچه‌ها را بیشتر می‌ترساند اما با این حال بالای سر بیمار حاضر می‌‌شدند.

از اوایل شیوع کرونا بگویم که استرس زیادی بین بچه‌ها بود تعداد زیادی از تکنیسین‌ها در همان ابتدای بیماری مبتلا ‌شدند و چون بیشتر از قشر جوان هستند خدارا شکر قدرت بدنی آنها نجات‌شان داد. ماموریت‌های کرونا به روزی 100 بیمار هم رسیده بود و در کنار آن ماموریت‌های روتین مثل بیماران تصادفی، بیماران قلبی‌-عروقی و... هم داشتیم. بعضی از تکنیسین‌ها تا دو هفته هم بود که در اورژانس بودند و خانه نرفته بودند. شیفت کاری از 48 _24 ساعت به 24_24 تغییر پیدا کرده بود اما خدا را شکر با کمک مردم سیر نزولی پیدا کرد.»

او ادامه می‌دهد: «به نظر من تجربه فوق‌العاده‌ای برای بچه‌های اورژانس بود. بچه‌ها توانستند پرچم اورژانس کشور را بالا نگه دارند و موفق و موثر کار ‌کردند. ما هر روز نزدیک به 60 مورد انتقال بیمار از درمانگاه‌ها به بیمارستان‌‌‌های مشخص‌شده کرونا داشتیم که آمار فوتی‌مان بسیار ناچیز بوده است.»

 نادمی می‌گوید:«حالا اما تجهیزات قابل قبول شده است. ما هر روز آنالیزهای روزانه داریم و متوجه شدیم علائم بیماری متفاوت شده است. کرونا دیگر حتما همراه با تب و سرفه نیست. گاهی با علائم گوارشی شروع می‌شود. اطلاعات‌مان بالا رفته است.»

وی ادامه می‌دهد:«در کل ما در حد توان‌مان یا بهتر بگویم بیشتر از حد توان‌مان نیرو و انرژی گذاشتیم؛ البته وظیفه‌مان بود چون تخصصش را داریم و قسم خورده‌ایم.»

او می‌گوید: «با همه این اوصاف از مردم می‌‌‌خواهیم در صورت بروز مشکل در اولین فرصت با اورژانس تماس بگیرند. اپراتورهای اورژانس آنها را به خوبی راهنمایی می‌کنند؛ به علاوه اینکه اگر مشکل حادی گزارش شود، تکنیسین اورژانس سریعا خودش را به شما خواهد رساند.»

در تماس با یکی دیگر از اعضای اورژانس متوجه شدیم او مبتلا به کرونا شده است و حال خوشی برای گفت‌وگو ندارد.

او می‌گوید: «وقتی برای این کار قسم خورده‌ایم و کار را پذیرفته‌ایم، باید خودمان را برای این روزها هم آماده می‌کردیم. گله‌ای ندارم و خوشحال هستم بیماری که می‌دانم بیماری از او به من منتقل شده است را سالم به بیمارستان رساندیم.»

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3 اردیبهشت

*ابتلای 50 پرستار استان زنجان به بیماری کووید 19

50 پرستار بیمارستان های دولتی و خصوصی استان زنجان به بیماری کووید 19مبتلا شدند که از این تعداد2 نفر بستری هستند و مابقی نیز دوره نقاهت خود را سپری میکنند.

براساس گزارش رسنه ای شده بتاریخ 3 اردیبهشت،2هزار و800پرستار دراستان زنجان مشغول بکارهستند که از این تعداد هزار و800 نفرشان در بیمارستان های دولتی اشتغال دارند.

*جان باختن  یک کودک 10 ساله  ساکن کانکس سرپل ذهاب بر اثر برق گرفتگی

فرمانده انتظامی سرپل ذهاب از جان باختن کودک 10 ساله ساکن در کانکس ‌های اسکان موقت این شهرستان بر اثر برق گرفتگی خبر داد.

روز سه شنبه 2 اردیبهشت،وی به خبرنگاران گفت: در این حادثه کودکی ۱۰ ساله که به همراه خانواده‌اش ساکن کانکس‌های اسکان موقت بودند دلیل بی‌احتیاطی دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com