اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 18, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ فروردین ماه ١٣٩٩

بازی با جان کارگران وخانواده هایشان را خاتمه دهید

ارزش جان آنها بیشتر از سود اندوزی کارفرمایان است

- تجمع اعتراضی کارگران ایران مرینوس قم نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل کارخانه

- تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه نسبت به بلاتکلیفی بازنشستگی مقابل شهرداری پایتخت

- تجمع اعتراضی صدها کارگر شهرداری مسجدسلیمان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،حق بیمه و عیدی

- کنش های کارگران شهرداری لوشان نسبت به  عدم پرداخت 5 ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی

- عدم پرداخت عیدی ومطالبات کارگران خدمات شهری شهرداری کرمانشاه علیرغم وعده و وعیدها

- تجمعات اعتراضی کسبه قروه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی

- بازداشت ناهید فتحعلیان کنشگر بازنشسته فرهنگی در تهران وانتقالش به مکانی نامعلوم

- احضار شاپور احسانی راد به زندان

- مواضع  سخنگوی شورای هماهنگی پیرامون جلسه با نوبخت ، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و احیای رتبه‌بندی

- سرویس های بهداشتی توقفگاه غرب سامانه یک خطوط بی آرتی ، میتواند عامل انتقال بیماری کرونا برای کارگران این توقفگاه باشد

- برده ‌داری نوین در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور

- ابتلای 300 نفر از کادر درمانی سازمان تامین اجتماعی به بیماری کووید19 و جان باختن تعدادی از آنها؟؟!!

- سال 98 دراستان مازندران 102 کارگر جان خود را براثر حوادث کاری ازدست دادند

*تجمع اعتراضی کارگران ایران مرینوس قم نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل کارخانه

روز شنبه 30فروردین، کارگران ایران مرینوس قم برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل درب اصلی کارخانه واقع در میدان ارتش محل تلاقی بلوارهای امین و غدیرشهرقم تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:برای بار چندم از زمان شیوع کرونا تاکنون، مسئوولان کارخانه زمان بازگشایی را به تعویق می اندازند و دلیل این تصمیم خود را مشکلات مالی، سلامتی کارگران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدلیل شیوع کرونا و همچنین نبود مواد اولیه عنوان می کنند، امری که مورد پذیرش کارگران نیست.

یکی از کارگران حاضر درتجمع نیزگفت: بر اساس بخشنامه کارخانه ایران مرینوس، قرار بود کارگران از 16 فروردین‌ماه سال جاری مشغول به کار شوند که پس از مراجعه، به بهانه ویروس کرونا گفته شد باید از 23 فروردین‌ماه سر کار بیایید.

وی افزود: مجددا بر اساس تصمیم مسئولان امر، شروع به کار کارگران به اول اردیبهشت‌ماه موکول شد، ولی امروز صبح طی تماسی با همه کارگران، گفته شد بر اساس آخرین تصمیم‌گیری، آغاز فعالیت کارخانه تا اول خرداد یا اول تیرماه و شاید تا شهریورماه به تاخیر بیفتد.

این کارگر گفت: مدیران کارخانه، از جمله بحث شیوع کرونا را یکی از دلایل این امر ذکر می کنند در حالیکه اوج کرونا در اسفند بود و ما حتی هشت روز تعطیل رسمی اسفندماه را سرکار حاضر بودیم.

وی با بیان این‌که کارخانه از تنظیم قرارداد کارگران طفره می‌رود، خاطرنشان کرد: اداره کار نیز اعلام کرده است، بیمه بیکاری فروردین و اردیبهشت‌ماه را پرداخت خواهد کرد؛ از مسئولان کارخانه انتظار می‌رود قراردادها را در اختیار کارگران قرار دهند تا بتوانیم از بیمه بیکاری این 2ماه استفاده نماییم.

کارگرمعترض دیگری گفت: کارخانه ایران مرینوس یکی از باسابقه‌ترین واحدهای تولیدی قم است و همه کارگران آن بیش از 15 سال سابقه کار دارند.

وی افزود: به همه کارگران اعلام‌شده تا زمانی که از شما دعوت نشده نباید سر کار حاضر شوید، در غیراینصورت مزایای شغلی از جمله ناهار و سرویس حذف می‌شود و فقط با پایه حقوق باید مشغول کار شوید.

کارگر دیگری با بیان این‌که برغم ادعای مدیران کارخانه، مواد اولیه برای شروع به کار موجود است، گفت: این کارخانه ماهانه حدود چهار تن پشم و 20تن پلی‌استر مصرف می‌نماید که آخرین میزان موجودی مواد اولیه که ما اطلاع داریم، خط‌های تولیدی کارخانه بیش از چهار ماه می‌تواند فعال شود.

یکی دیگر از کارگران حاضر درتجمع با اشاره به این‌که در گذشته نیز چندین بار مشکل مشابه به وجود آمده بود،افزود: سرمایه‌گذاران کارخانه ایران مرینوس صاحب زمین‌های بزرگی هستند و هر از چندی که در فروش زمین با مشکل قانونی مواجه می‌شوند،‌ سعی می کنند به دولت القا نمایند که در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند و باید با فروش زمین‌ها، کارخانه رونق پیدا کند.

به گفته وی که مورد تایید تعداد دیگری از کارگران حاضر در محل قرار می گرفت، در واقع سهامداران این کارخانه با بیکار کردن کارگران سعی می‌کنند، دیگر مشکلات خود را حل کنند.

این کارگرادامه داد: مدیران کارخانه در حال حاضر نیز قصد فروش قطعه‌ای از زمین کارخانه را دارند که با مشکل قانونی و نبود مجوز مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: 250نفر کارگر این کارخانه نه به دلیل نبود مواد اولیه، بلکه به دلیل مسائل دیگری به بازی گرفته‌شده‌اند.

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه نسبت به بلاتکلیفی بازنشستگی مقابل شهرداری پایتخت

روز شنبه 30 فروردین،جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه بنمایندگی از 500نفرازهمکارانشان برای اعتراض نسبت بلاتکلیفی بازنشستگی 8 ماهه به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه 4 درصد مشاغل سخت و زیان‌آور دست به تجمع مقابل معاونت مالی اداری شهرداری تهران،زدند.

یکی از رانندگان معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: ما به نمایندگی از 500 راننده شرکت واحد که 8 ماه از زمان بازنشستگی آنها گذشته برای اعتراض به شهرداری تهران آمدیم.

وی ادامه داد: ما رانندگان اتوبوس و کارگران فنی شرکت واحد اتوبوسرانی هستیم که 8 ماه پیش باید بازنشسته می‌شدیم اما شهرداری و شرکت واحد هنوز حق 4 درصدی مشاغل سخت و زیان آور ما را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و مستمری بازنشستگی‌مان برقرار نشده است.

او ادامه داد: هیچ مبلغی بابت سوات پایان خدمت از شرکت دریافت نکردیم و هیچ مسئولی نیز پاسخگو نیست. پس از سالها خدمت صادقانه به شهروندان تهرانی در ترافیک سنگین تهران، آلودگی هوا با اتوبوس‌های فرسوده حق پاداش ما عدم پرداخت حق بیمه و سنوات پایان خدمت است.

به گفته وی، بسیاری از انندگان اتوبوس به دلیل تردد در هوای آلوده تهران دارای مشکلات تنفسی هستند و آمار مرگ و میر آنها نسبت به سایر مشاغل به دلیل همین دشواری‌ها بالاتر است. شهرداری وعده داده بود پیش از سال و در اسفندماه این حق بیمه را پرداخت کند که باز هم به وعده خود عمل نکرد.

*تجمع اعتراضی صدها کارگر شهرداری مسجدسلیمان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،حق بیمه و عیدی

روز شنبه 30فروردین،کارگران شهرداری مسجدسلیمان در ادامه اعتراضتشان نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،حق بیمه و عیدی دست به تجمع مقابل محل کارشان زدند.

از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: شهرداری مسجدسلیمان حدود 700کارگر و کارمند دارد که درحال حاضر نیمی از این تعداد امروز مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

وی افزود: کارکنان شهرداری مسجدسلیمان سه ماه حقوق و معادل مبلغ یک عیدی از شهرداری طلب دارند ضمن آنکه حق بیمه آنها به موقع پرداخت نمی شود.

وی با انتقاد از پاسخگو نبودن مسئولان شهرداری مسجدسلیمان گفت: ادامه این وضعیت ممکن است سبب تجمع نیروهای حراستی، نیروهای شیفت و شاغلان در سازمان آتش نشانی نیز شود که در روند مدیریت شهرداری اختلال ایجاد می کند.

این کارگر معترض یادآور شد: این شهرداری 180 کارگرروزمزد نیز دارد که با وجود 2 سال از فعالیت در سرکار، هنوز وضعیت آنها تعیین تکلیف نشده‌ است ضمن آنکه حقوق آنها بسیار کم است و هرچند ماه یکبار به آنها حقوق پرداخت می شود.

وی درخاتمه گفت: یکی دیگر از مشکلات کارکنان شهرداری یکی مسجدسلیمان نبودن تجهیزات بهداشتی مانند ماسک و دستکش برای مقابله با ویروس کرونا است.

*کنش های کارگران شهرداری لوشان نسبت به  عدم پرداخت 5 ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی

کارگران شهرداری لوشان دراستان گیلان از عدم پرداخت 5 ماه حقوق وحق بیمه خبردادند و افزودند: به هر مسئولی هم شکایت می‌کنیم فقط شنونده است و هیچ اقدامی نمی‌کند.

روز شنبه 30 اسفند ماه،کارگران شهرداری لوشان به خبرنگار رسانه ای  گفتند که هنوز حقوق  آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند ماه سال ۹۸ به آنها پرداخت نشده است.

این کارگران همچنین درخصوص معوقات بیمه‌ای‌ خود گفتند: همزمان با حقوق، بیمه کارگران هم به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

یکی از کارگران شهرداری لوشان در ارتباط با  وضعیت شهرداری لوشان و کارگرانش گفت: از ابتدای مهر ماه سال گذشته شهرداری لوشان از طریق سرپرست مدیریت می‌شود. شهریور ماه سال گذشته شهردار به همراه سه نفر از اعضای شورای شهر به دلیل تخلفات مالی موقتا از انجام فعالیت در شهرداری محروم شده‌اند. در طول چند سال گذشته حقوق کارگران معمولا با دو تاسه ماه تاخیر پرداخت می‌شد اما از زمانی که شهرداری با سرپرست اداره می‌شود هر ماه یک حقوق گرفته‌ایم. آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به مهر ماه سال 98 بود که در اسفند ماه به همراه عیدی و پاداش پایان سال به حساب کارگران واریز شد. در زمینه مشکلاتمان به هر مسئولی هم شکایت می‌کنیم فقط شنونده است و هیچ اقدامی نمی‌کند.

وی همچنین اضافه کرد:جدا از حقوق و بیمه، تعداد 18 نفر از همکارانمان که  از سال 90 تا 97 به مرور با استفاده ازقانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند، هنوز موفق به دریافت سنوات خودبه صورت کامل نشده‌اند. حتی  بخشی از مطالبات مزدی این کارگران در زمان اشتغالشان پرداخت نشده است.

یکی دیگر از کارگران شهرداری لوشان نیزگفت:عدم دریافت حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارگران با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای کارگران ایجاد کرده، در سال جدید نگرانی‌های کارگران دوچندان شده است.

وی افزود: در روزهای قبل از سال نو ما روی رفتن به خانه را نداشتیم، دغدغه همه ما این بود که در ایام نوروز فرزندانمان را خوشحال ببینیم، اما در حال حاضر تنها دغدغه ما سیر کردن شکم‌ آنهاست. در عین حال با گسترش بیماری کرونا نگران سلامتی آنها نیز هستیم.

این کارگر که تحت مسئولیت مستقیم شهرداری در بخش خدمات (جمع‌آوری زباله‌ها) مشغول کار است، در ارتباط با وضعیت کارگران شهرداری همزمان با شیوع کرونا گفت: در این روزهای پرخطر، مسئولان شهری لوشان نسبت به رعایت اصول محافظتی کارگران شهرداری در برابر کرونا کم‌توجه هستند.

او با بیان اینکه متاسفانه ما کارگران جمع‌آوری زباله و سایر همکارانمان که در بخش فضای سبز  مشغول کاریم در این روزهای پرخطر ناشی از کرونا که همه به رعایت بهداشت فردی تاکید می‌کنند، بدون ماسک، دستکش و هرگونه محافظ دیگری در نقاط مختلف شهر فعالیت می‌کنیم، در ادامه افزود: در شرایط فعلی که پرداخت حقوق فروردین ماه ما هنوز مشخص نیست، کارگران شهرداری لوشان با چندین ماه مزد معوقه امکان مالی برای خرید ماسک، دستکش و سایر موادشوینده و ضدعفونی‌کننده را ندارند.

او در خاتمه گفت: در سال جدید انتظار داریم مسئولان موضوع معوقات مزدی کارگران شهرداری لوشان را پیگیری کنند چراکه کارگران این واحد شهری بیش از این تحمل بی‌کاری و بی‌پولی را ندارند و در این میان صدمات جبران‌ناپذیری به زندگی خانوادگی آنان وارد شده است.

*عدم پرداخت عیدی ومطالبات کارگران خدمات شهری شهرداری کرمانشاه علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها تا روز شنبه 30 فروردین، عیدی ومطالبات کارگران خدمات شهری شهرداری کرمانشاه(شرکت خدمات شهری نوین کرمانشاه)پرداخت نشده است.

*تجمعات اعتراضی کسبه قروه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی

صبح روز شنبه 30 فروردین،کسبه مجتمع های تجاری و پاساژهای قروه در استان کردستان پس از بارها تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی درپی بیش از یک ماه تعطیلی وعدم حمایت دولت مقابل دفتر امام جمعه این شهراجتماع کردند.

یکی از کسبه ها ی حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: متاسفانه دولت هیچ نوع ساز و کار عملی ای برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از تعطیلی بازار پیش بینی نکرده است و تمام مواردی که مطرح می شود برای بازاریان بیگانه است چرا که نه بسته های معیشتی و نه یارانه ای که برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شده بود به دست ما نرسیده است .

وی ادامه داد: کسی به فکر ما نیست و متاسفانه با وجودی که بارها به فرمانداری مراجعه کرده ایم اما جواب در خور و شایسته ای را کسب نکرده و موفق به ادامه روند شغلی خود نشده ایم.

این کاسب قروه ای ادامه داد: با این وضعیت ما ناچار به تغییر شغل خود هستیم و دیگر نمی توانیم هزینه های زندگی خود را تامین کنیم.

یکی دیگر از کسبه ها گفت: ما اقدام مسئولین در تعطیلی مجتمع های تجاری و در مقابل آن فعالیت آزادانه دیگر مشاغل در داخل شهر را یک اقدام بی معنی می دانیم.

وی افزود: ما بازاریان نیز نگران سلامتی مردم هستیم و می خواهیم اگر قرار است مجتمع های تجاری تعطیل باشند دیگر مغازه ها و بخش های بازار نیز تعطیل شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون 80 درصد از بازاریان در داخل مجتمع های تجاری حضور دارند و تنها 20 درصد از بازاریان در خارج از مجتمع ها می باشند و مردم برای رفع نیازهای خود به 20 درصد از بازار مراجعه می کنند که این مسئله خود عامل شیوع بیماری است .وی به مشکلات اقتصادی بازاریان اشاره نمود و گفت: با تعطیلی بازار و مجتمع های تجاری بازاریان زیادی متضرر شده اند و مشکلات اقتصادی امروز برای تک تک بازاریان زندگی را سخت کرده است .

 

 

*بازداشت ناهید فتحعلیان کنشگر بازنشسته فرهنگی در تهران وانتقالش به مکانی نامعلوم

روز سه شنبه 26 فروردین، ناهید فتحعلیان کنشگر بازنشسته فرهنگی در خارج از منزل خود توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌ است و تا کنون از علت بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نمی باشد.

‍ *احضار شاپور احسانی راد به زندان

شاپور احسانی راد از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار امضای کارگران برای افزایش دستمزد و عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران طی یک ابلاغیه الکترونیکی برای اجرای حکم احضار شده است. در این ابلاغیه که روز ۲۴ فروردین صادر شده است اعلام شده که شاپور احسانی راد باید ظرف ۵ روز به شعبه اجرای احکام جهت اجرای حکم مراجعه نماید.

شاپور احسانی راد نماینده سابق کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه و عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی(بستا) است که در تاریخ ۷ مرداد سال گذشته دستگیر شد و پس از ۳۶ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد گردید. سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی افشاری به ۶ سال زندان محکوم شد که این حکم مورد اعتراض او قرار گرفت. تاریخ برگزاری دادگاه تجدید نظر به شاپور و وکیل او اطلاع داده نشده است و بدون حضور آنها اقدام به تأیید حکم ۶ سال زندان نموده است.

شاپور احسانی راد کارگری است که سالها از عمرش را صرف دفاع از مطالبات صنفی کارگران نمود و در زمان اشتغال در کارخانه نورد پروفیل ساوه نماینده صادق و جسور کارگران بود و پس از آن نیز در راستای تلاش برای افزایش دستمزد کارگران بعنوان یکی از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار امضا خواهان افزایش دستمزدها بود.

در شرایطی که بخاطر همه گیری بیماری کرونا میبایست تمام زندانیان آزاد گردند، حکومت کارگران معترض را بدون هیچ جرمی با احکام طولانی مدت زندان محکوم میکند و با زندانی کردن آنها قصد کشتن آنان را دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از صدور حکم و احضار شاپور احسانی راد به زندان اعلام میکند که زندانی کردن کارگران آنهم بخاطر دفاع از خواست و مطالبات صنفی و معیشتیشان معنایی جز شمشیر کشیدن به روی اکثریت جامعه ندارد و با این باد کاشتن قطعاً توفان درو خواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۳۰ فروردین ۹۹

*مواضع  سخنگوی شورای هماهنگی پیرامون جلسه با نوبخت ، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و احیای رتبه‌بندی

نشست محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان طی روزهای اخیر و امروز در واقع جلسه وی با نمایندگان تشکل های سیاسی است که غالبا در وزارتخانه دارای منافع هستند و برایشان تامین منافع حاکمیت بر  منافع معلمان ارجحیت دارد

پیش‌تر کانون صنفی معلمان تهران در اطلاعیه‌ای تاکید نمود در این جلسه هیچ نماینده ای ندارد اما در گزارش  منتشر شده در فضای مجازی نام دو نفر از اعضای هیات مدیره کانون تهران آمده است که جهت تنویر افکار عمومی تصریح می شود   حضور آقای رضاخواه بعنوان نماینده کانون تهران منتفی است چراکه کانون تهران پیش تر رسما اعلام کرده‌بود  هیچ نماینده‌ای در این نشست نخواهد داشت  و حضور آقای ایمان‌زاده به نمایندگی کانون صنفی استان ها جعل عنوان و سواستفاده از نام تشکل های صنفی است و چنین عنوانی از اساس وجود خارجی ندارد شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان تنها نماینده تشکل های صنفی معلمان است

متاسفانه نوبخت و دولت مدعی استفاده از نظر معلمان، از یک سو شرایط سرکوب فعالان صنفی  را فراهم می کنند و از سوی دیگر با نام بردن کلی از تشکل‌های فرهنگیان و عدم دعوت از تشکل‌های صنفی ، با تشکل‌های سیاسی مذاکره می‌کند که این  به معنای دقیق کلمه فریبکاری است و ما در گذشته نیز تجربه این برخورد را با بازنشستگان داشته‌ایم .

اما عدم حضور تشکل های صنفی در جلسات اخیر به معنای عدم پیگیری مطالبات صنفی نیست و در این راه با تمرکز بر موضع نشست‌ها موارد زیر را متذکر می‌شود :

1.رفع تبعیض از حقوق فرهنگیان و کاهش فاصله حقوق نیروی کار آموزشی با سایر مستخدمان بخش دولتی عمری به درازای عمر شکل گیری نظام نوین آموزشی در ایران دارد. اما از زمان تصویب لایحه مدیریت خدمات کشوری (25 مهر 86) تاکنون همواره این مطالبه اصلی شورای هماهنگی و تشکل های عضو بوده است. و آن چیزی که در تاریخ 30 بهمن 98 به نام افزایش 50 درصدی امتیازات فصل_دهم توسط نوبخت به وزارتخانه ها و دستگاهها ابلاغ گردید چیزی جز اجرای ناقص قانون دایمی مدیریت خدمات کشوری مصوب 17 دی 96 نیست.

  1. رتبه بندی که مرحله اول آن سال 94 اجرا شد محصول اعتراضات مستمر فرهنگیان در سال 93 و 94 بود در آن زمان شورای هماهنگی و فعالان صنفی حداقل چهار تجمع باشکوه را رقم زدند تجمع 10 اسفند 93 در کنار تجمعات 27 فرورین و 17 اردیبهشت و 31 تیر در سال 1394 از جمله حرکات اعتراضی بود که دولت را وادار ساخت تن به اجرای رتبه بندی بدهد و بعدها در دیدار با اعضای کانون تهران نوبخت اعتراف نمود که اگر اعتراضات نبود قصد اجرای رتبه بندی را نداشت. در همان زمان شورا و فعالان صنفی تاکید کردند با رتبه بندی نمی توان قانون مدیریت خدمات کشوری را سر برید. در نهایت بعد از 4 سال وعده درمانی و به دنبال تحصن های گسترده در سال 97 و تجمع اردیبهشت 98 ، دولت در دی ماه 98 فاز دوم رتبه بندی را اجرا نمود اما اینبار هم نه تنها موجب کاهش فاصله حقوق فرهنگیان نشد بلکه باعث ایجاد شکاف دستمزد درون سازمانی گردید چرا که نیروهای جدید استخدام و بازنشستگان را شامل نگردید و اما طنز ماجرا آنجا بود که با صدور «ابلاغیه تاریخ 30 بهمن 98 به نام افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم» کلا رتبه بندی به مسلخ رفت و از احکام فرهنگیان حذف گردید و حالا نوبخت قرار است با منت حق فرهنگیان را به آنان برگرداند در همین راستا ضروری است چند نکته برای تنویر افکار عمومی و فرهنگیان مشخص گردد :

الف- هر نوع افزایش دستمزد و حقوق فرهنگیان با استقبال شورای هماهنگی و تشکل های عضو روبرو خواهد شد به شرط آنکه این افزایش باعث نشود حق و حقوق واقعی آنان به محاق برود شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران فقط اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری را قبول دارد و به هیچ وجه اجرای فرمالیته آن را نخواهد پذیرفت. در همین راستا ضروری است :

-  طبق آیین نامه اجرایی فصل دهم مصوب 21 اردیبهشت 88 در بخش جدول امتیازات مربوط به حق شغل، بایستی امتیاز حق شغل مشاغلی چون آموزش را با توجه به طبقه و رتبه شغلی با ضریب 1.1 محاسبه نمایند.

- در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری باید مطابق ماده 109 ، منافع و حقوق بازنشستگان لحاظ گردد هرنوع اجرای قانون که موجب گردد فاصله حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلان افزایش یابد اجرای نادرست قانون است. در این مورد دولت حق ندارد حقوق شاغلان را کاهش دهد بلکه باید حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.

- در بخشنامه شماره 696488 به تاریخ 30 بهمن 88 که به بخشنامه اجرایی فصل دهم ق خ م ک موسوم شده است یکی از منابع مورد نیاز در سال 1399 درآمدهای حاصله از فروش اموال و دارایی منقول و غیرمنقول عنوان شده است شورای هماهنگی با هر نوع #مدرسه‌فروشی و #تجاری‌سازی اماکن آموزشی مخالف است و دولت وظیفه دارد بودجه آن را از طرق دیگر مهیا نماید.

ب- احیای رتبه بندی از نظر ما تنها زمانی اهمیت دارد که واجد شرایط زیر باشد :

- احیای رتبه بندی باید در بندهایی اعمال گردد که به موجب آن فرهنگیان بعد از #بازنشستگی از مزایای آن برخوردار باشند.

- احیای رتبه بندی و تامین بودجه آن نباید موجب شود که حقوق افرادی که به سبب اجرای فصل دهم افزایش یافته است کاهش یابد. به خصوص منافع نیروهای جدید الاستخدام و ماده 28 باید در احیای رتبه بندی مد نظر قرار گیرد.

شورای هماهنگی مستقل از اینکه در جلسه حضور داشته باشد یا نباشد از جلسه امروز 30 فروردین 99 تنها خروجی را قبول دارد که منافع موارد فوق در آن لحاظ گردد و در موضع گیری و پیگیری خود صرفا منافع بخشی از معلمان را در نظر نمی گیرد و مدافع تمام نیروی کار آموزشی اعم از دولتی و بخش خصوصی / رسمی و غیررسمی / شاغل و بازنشسته است.

ما از همه فرهنگیان دعوت می کنیم از منافع بخشی و مقطعی چشم پوشی نمایند و برای رسیدن حقوق و دستمزد تا خط فقر هشت میلیون تومانی متحد و همدل عمل نمایند.

در پایان شورای هماهنگی تاکید دارد ظلم و تبعیض در حق نیروهای غیررسمی بخش دولتی و خصوصی قابل اغماض نیست. و تعیین حدااقل دستمزد که میزان یک میلیون و هشتصد هزار تومان ضربه بزرگی به نیروی کار است از این ضربه برای معلمان شاغل در مدارس خصوصی و هم نیروهای خرید خدمت با این نرخ تورم و گرانی مهلک است از سویی بسیاری از دانش آموزان ما از خانواده های کارگری هستند و تعیین حداقل دستمزد به این سبک ظالمانه یعنی گستراندن فقر و فلاکت برای اکثریت جامعه است.

اسکندرلطفی سخنگوی‌شورای هماهنگی‌تشکل‌های‌صنفی‌معلمان‌ایران

*سرویس های بهداشتی توقفگاه غرب سامانه یک خطوط بی آرتی ، میتواند عامل انتقال بیماری کرونا برای کارگران این توقفگاه باشد

سرویس های بهداشتی عمومی از پر خطرین ترین مکان هایی هستند که میتواند باعث انتقال بیماری کرونا برای کسانی که از این سرویس ها استفاده میکنند بشود. از آنجایی که نمی شود تشخیص داد که چه کسانی ناقل این بیماری میباشند لذا سرویس های بهداشتی عمومی باید بطور مرتب در زمان استفاده عموم مورد ضدعفونی قرار گیرند و مجهز به داشتن آب گرم وسیفون های قوی و سالم و داشتن روشوئی های نشکسته و مرتب و مواد شوینده و مواد ضدعفونی کننده باشند تا خطر ابتلا به بیماری برای افراد استفاده کننده کمتر شود .

براساس گزارشات رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد از سوی کارگران زحمت کش توقفگاه غرب ، سرویس های بهداشتی توقفگاه غرب سامانه یک نه تنها توالت ها یش سیفون ندارند بلکه روشوئی ها و دستشوئی هایش شکسته شده است .

 این شکستگی روشوئی ها خود نیز مرکز تجمع انواع میکروب ها و ویروس ها میتواند باشد .

بعلاوه همیشه مایه دستشوئی کسر دارد بطوری که گاهی کارگران مجبورند تا پر کردن ظرف مایه از دستشویی استفاده نکنند.

متاسفانه اکثر شیرهای آب این سرویس ها خراب است و حتی شیلنگ مناسب برای استفاده در توالت ها موجود نیست .

مدیریت سامانه یک هیچگونه تدابیری برای جلوگیری از شیوع این بیماری برای کارگران زحمت کش توقفگاه غرب بعمل نیاورده است بطوری که از آخرین ماسک و دستکش یکبار مصرفی که کارگران این توقفگاه دریافت کردند دقیقا  یک ماه گذشته است که گویا آنهم اهدائی از طرف مسجدی بوده است.

کارگران توقفگاه غرب وقتی به نبود ماسک به مسئولین ذیریط اعتراض کرده اند با جوابی تعجب آور روبرو شدند  که در پاسخ  به کارگران گفتند چون شما در تعمیرگاه کار میکنید مسئولین بهداشت اعلام کرده اند که شما در این جا نیازی به ماسک ندارید و باید پرسید مسئولانی  که حتی در رشته کاری خودشان هیچ تخصصی ندارند چطور در مسائل پزشکی از قول مسئولین بهداشت اظهار نظر میکنند

سندیکای کارگران شرکت واحد قبلا هم درمورد نامناسب بودن شرایط و امکانات بهداشتی ، سرویس های بهداشتی توقفگاه غرب سامانه یک هشدار داده بود و مسئولین را درجریان گذاشته بود .

اما متاسفانه اراده ای برای برطرف کردن این وضعیت نابسامان بهداشتی ازسوی مدیریت سامانه وجود ندارد .

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*برده ‌داری نوین در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور

«بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران این است که کارفرمایان که همان مدیران رسانه هستند اجازه چاپ مشکلات آنان را نمی‌دهند چون خبرنگار به‌عنوان کارگر حقی برای چاپ مشکلات خود در روزنامه و خبرگزاری‌ها ندارد و تصمیم نهایی با کارفرما و مدیران رسانه است. کدام روزنامه نوشت که خبرنگاران تعدیل شدند؟ روزنامه‌های معتبر کشور نیروهای خود را اخراج کردند و دست به تعدیل گسترده خبرنگاران زدند آیا مردم باخبر شدند؟ اینجاست که میگوییم برده‌داری نوین در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور بیداد می‌کند.»

روز شنبه 30 فروردین،یک آسیب‌شناس اجتماعی به خبرنگار رسانه ای گفت: اخراج خبرنگاران از مطبوعات و خبرگزاری‌ها به دلیل کمبود و گرانی کاغذ و یا موضوع کرونا نیست. روزنامه‌هایی که در شرایط اقتصادی امروز کشور چاپ می‌شوند، بودجه‌هایشان از طریق احزاب تأمین می‌شود هیچ روزنامه‌ای نیست که تنها از طریق تبلیغات کسب درآمد داشته باشد. پس در این شرایط چرا باید روزنامه‌ها و یا رسانه‌ها دست به تعدیل نیرو و خبرنگاران بزنند؟ در جواب این سؤال باید گفت در کشور هیچ کارمند و کارگری امنیت شغلی ندارد که علت آن عدم پاسخگویی مسئولین به افکار عمومی است.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: مسئله‌ای که برای خبرنگاران وجود دارد این است که زمانی که می‌خواهند مشغول به کار شوند کارفرما طی می‌کند که حق التحریر باید کارکنید تا پولی بابت بیمه خبرنگار پرداخت نکند در این شرایط تازه اگر از کار خبرنگار راضی باشند پول بیشتری بابت مطالب تولیدی خبرنگار اختصاص خواهند داد که این ظلم بزرگی به خبرنگاران محسوب می‌شود.

مصطفی اقلیما افزود: خبرنگاری در ایران جزو مشاغل آسیب‌زا محسوب می‌شود چراکه وقتی مطلبی تولید می‌کند اگر آن مطلب خلاف چارچوب‌ها و خط قرمزهای معمول در کشور باشد با او برخورد سختی خواهد شد و آن روزنامه و یا خبرگزاری توقیف خواهد شد اما درصورتی‌که اگر فردی در اداره و یا سازمان دولتی خلافی انجام دهد هیچ‌وقت آن نهاد را تعطیل نمی‌کنند و تنها با متخلف برخورد می‌کنند.

این جامعه‌شناس گفت: متأسفانه روزنامه‌نگارانی که از حقوق سایر اقشار جامعه دفاع می‌کنند هیچ زمانی امنیت شغلی نداشتند، سؤال اینجاست که چرا مسئولان به مطالبات این قشر توجه نمی‌کنند؟ وقتی مسئولی که گفت‌وگوی ضبط‌شده با خبرنگار را انکار می‌کند چه انتظاری می‌توان از او داشت؟! متأسفانه در شرایطی که تمام افراد جامعه و مسئولین از خبرنگار به‌عنوان ابزار رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند، ‌کسی به فکر خبرنگار نیست.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی اضافه کرد: خبرنگاری که به همه مشکلات و خواسته‌های تمام اقشار جامعه می‌خواهد ورود پیدا کند و آن مشکل را از طریق پیگیری از مسئولین امر مرتفع نماید هیچ‌کس پیگیر مطالبات او نیست این موضوع خیلی تأسف‌بار و ناراحت کننده است و مصداق بارز این ضرب‌المثل «هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای به وقتی‌که بگندد نمک» هست.

اقلیما عنوان کرد: در همه جای دنیا روزنامه‌ها یک سایت آنلاین دارند که مطالبی که می‌خواهد در روزنامه چاپ شود و یا بعضاً مطالب مهمی که به دلیل فشردگی صفحات قابلیت چاپ ندارد را به‌صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، خیلی از روزنامه‌های ایران نیز تبلیغات خود را از طریق روزنامه و یا سایت آنلاین خود جذب می‌کنند که از این طریق درآمدزایی بسیار خوبی نیز دارند اما متأسفانه شاهد آن هستیم که همین سایت‌های آنلاین بسیاری از خبرنگاران خود را به‌عناوین‌مختلف تعدیل کردند و جالب اینجاست که مدیران مسئول این سایت‌های خبری خود به‌عنوان نمایندگان مجلس دم از دفاع حقوق کارگران می‌زنند که مصداق بارز این ضرب‌المثل که «واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند» هستند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران مطرح کرد: متأسفانه تمامی مسئولین و یا کارفرمایان گزارشات مجانی می‌خواهند و هر جا که از آن گزارش خوششان نیامد به خبرنگار می‌گویند که خبر و گزارشت بیخود است اما از همان خبر بیخود به نفع خودشان و درجایی که می‌خواهند استفاده لازم را می‌برند.

وی گفت: در هیچ کجای دنیا مسئولین به خبرنگاران حق توهین ندارند اما در ایران به‌راحتی به این قشر آسیب‌پذیر توهین می‌کنند و به‌نوعی از ایشان سوءاستفاده می‌کنند. اینجا خیلی راحت سردبیری که از حزب خاص آمده تمامی خبرنگاران باسابقه را اخراج می‌کند و افراد زیردست خود را وارد مطبوعات و دنیای رسانه می‌کند و اسم خبرنگار را بر روی آنان می‌گذارد درصورتی‌که شاید آن فرد درک لازم برای خبرنگاری را نداشته باشد.

این جامعه‌شناس گفت: شرایط امروز روزنامه‌نگاران همان شرایط برده‌داری نوین است و کارفرمایان طوری از آنان کار می‌کشند که پولی که به او می‌دهند هزینه تماس‌های تلفنی برای پیگیری اخبار و گزارش‌هایش نمی‌شود.

اقلیما افزود: متأسفانه قوانین درستی نیز برای احقاق حقوق روزنامه‌نگاران نوشته‌نشده است و امروز کار به‌جایی رسیده که رسانه‌ها خیلی راحت خبرنگاران خود را تعدیل می‌کنند بدون آنکه نگران برخورد قضایی و قانونی قاطع با خود باشند کجای کار اشتباه بوده؟

وی گفت: امروز گروه‌گروه کارمندان را از سازمان‌ها اخراج می‌کنند، چرا در شرایط کنونی هیچ‌وقت دولت ممنوعیتی برای اخراج کارمندان و کارگران اعلام نکرده است؟ بزرگ‌ترین دغدغه مردم بیکاری‌شان در زمان پساکرونا است اما دغدغه دولت این نیست. کشورهای پیشرفته هیچ‌وقت نمی‌گذارند که یک کارخانه بسته شود و هزینه امورات داخلی چندماهه آن واحد تولیدی را پرداخت می‌کنند و یا حتی برفرض مثال اگر قرار است بسته شود تمامی حقوق کارگران را پرداخت می‌کنند اما چرا در کشور ما این‌گونه نیست و دولت برنامه‌ای برای پرداخت حقوق کارگران ندارد و تنها واکنشش دادن وام با بهره و بیمه بیکاری است که باید مورد تائید همان کارفرمایی که کارگر خود را اخراج کرده است، برسد؟.

پدر مددکاری اجتماعی ایران مطرح کرد: در کشوری که کار نیست و با مشکلات اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند افراد جامعه مجبور هستند برای کسب درآمد هر شرایطی را پذیرا باشند که این قاعده برای خبرنگاران نیز وجود دارد. متأسفانه روزنامه‌نگاران برای گذران زندگی خود ناچار تن به مطلب فروشی می‌دهند و باکار کردن بدون قرارداد با دستمزد پایین‌تر از قانون کار و بدون بیمه سعی بر برطرف کردن مشکلات مالی خود می‌کنند. این ظلم کارفرمایان در حق خبرنگاران هیچ‌گاه دیده نشده است، کارفرمایانی که داعیه دین و مذهب و حلال و حرام دارند نیز با خبرنگاران خود چنین برخوردی می‌کنند.کارفرمایان خبرنگاران را طوری استخدام می‌کنند که نتوانند حق‌وحقوق خود را مطالبه کنند و اگر هم این کار را انجام دهند آن فرد را اخراج می‌کنند بدون آنکه حقوق او را پرداخت نمایند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران این است که کارفرمایان که همان مدیران رسانه هستند اجازه چاپ مشکلات آنان را نمی‌دهند چون خبرنگار به‌عنوان کارگر حقی برای چاپ مشکلات خود در روزنامه و خبرگزاری‌ها ندارد و تصمیم نهایی با کارفرما و مدیران رسانه است. کدام روزنامه نوشت که خبرنگاران تعدیل شدند؟ روزنامه‌های معتبر کشور نیروهای خود را اخراج کردند و دست به تعدیل گسترده خبرنگاران زدند آیا مردم باخبر شدند؟ اینجاست که میگوییم برده‌داری نوین در مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور بیداد می‌کند.

اقلیما عنوان کرد: هیچ مرجعی در کشور وجود ندارد که اعلام کند چقدر از خبرنگاران کشور تعدیل شدند، وزارت ارشاد چرا پیگیر اخراج خبرنگاران نیست؟ چرا وزارت کار ستاد ویژه‌ای برای برخورد با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری که خبرنگاران خود را تعدیل کردند، نمی‌کند؟

وی گفت: درزمانی که کشور به دلیل شیوع کرونا در شرایط بحرانی قرارگرفته است و معیشت مردم در تنگنا قرارگرفته چرا باید خبرنگاران و کارگران و کارمندان اخراج شوند؟

او افزود: در روزهای که همه گرفتار هستیم خبرنگاران هم باهم متحد نیستند و از پشت‌هم درنمی‌آیند و در این شرایط خاص حاضر هستند خودشان سرکار بمانند و مدافع حقوق همکاران خود نباشند تا بتوانند معیشت خود را تأمین کنند که این درد جامعه ماست.

وی ادامه داد: اگر خبرنگاران تصمیم بگیرند تا با اتحاد چند هفته کاری نکنند و قلم نزنند کارفرمایان دیگر نمی‌توانند حقوق آنان را ضایع کنند اما مشکلات اقتصادی و احتیاج خبرنگاران به پول برای گذران زندگی سبب برخورد زشت کارفرمایان با آنان می‌شود.

*ابتلای 300 نفر از کادر درمانی سازمان تامین اجتماعی به بیماری کووید19 و جان باختن تعدادی از آنها؟؟!!

روز شنبه 30فروردین،معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی از ابتلای 300 نفر از کادر درمانی سازمان تامین اجتماعی به ویروس کرونا خبر داد و گفت : متاسفانه تعدادی از همکاران بخش درمان، جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند ولی تعداد جان باختگان را مسکوت گذاشت.

* سال 98 دراستان مازندران 102 کارگر جان خود را براثر حوادث کاری ازدست دادند

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت :در سال گذشته 102 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار در استان جان خود را از دست دادند(101مرد و یک زن)،که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16درصد افزایش داشت.

وی افزود: در سال گذشته 930 مصدوم در اثر حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزایش داشت.

به گزارش 30فروردین روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران ،دکتر علی عباسی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان بوده است،افزود : در سال های متوالی عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی و پس از آن برق گرفتگی است به نحوی که در سال گذشته 47 مورد مرگ های ناشی از حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی با افزایش 34درصدی و 19 مورد نیز برق گرفتگی ، جسم سخت با 20، سوختگی و سایرموارد هر کدام با 8 مورد گزارش شده است.

عباسی با بیان اینکه مرداد با 14 و اردیبهشت با 12 مورد بیشترین ماهی بود که در آن حادثه ثبت شده است ، افزود: سن 21الی 40 سال با 28 فوتی بیشترین و کمترین آن کمتر از 20 سال گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه از این تعداد ذکر شده 84 نفر متاهل و ما بقی مجرد هستند ، افزود : تعداد پنج (5) نفر از فوت شدگان ناشی از حوادث کار دارای ملیت غیر ایرانی (افغانستان) هستند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com