اخبار و گزارشات کارگری اول اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 21, 2020

اخبار و گزارشات کارگری اول اردیبهشت ماه ١٣٩٩

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

- اعتصاب،راهپیمایی وتجمعات کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

- اعتصاب کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن اسلامشهر دراعتراض به عدم پرداخت حقوق

- اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت ‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه مطالبات

- تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کار شعیبیه شوشتر مقابل کشت و صنعت خمینی

- نامه سرگشاده پرستاران تمدید طرحی بیمارستان های گیلان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی

- کنش های کارگران مجموعه موقوفه میرزا صادقی کرمان نسبت به عدم پرداخت 9 ماه حقوق وعیدی

- بازداشت 2 دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف

- اسماعیل عبدی بازداشت شد

- در آستانه اول ماه مه کیوان صمیمی از بازداشتی های مراسم روز کارگر مقابل مجلس به 5 سال زندان محکوم شد

- جان باختن یک کارگر68 ساله در قرچک بر اثر سقوط در چاه

- جان باختن یک کارگر جوان در حادثه ریزش چاه محله گیشا تهران

*اعتصاب،راهپیمایی وتجمعات کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

صبح روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه،3هزار کارگر شرکت معادن زغال سنگ کرمان دست از کارکشیدند وبا راهپیمایی وبرپایی تجمعات در سطح شهرهای زرند،کوهبنان وراور اعتراضشان را نسبت به واگذاری به بخش خصوصی بنمایش گذاشتند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده،بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال خصوصی‌سازی معادن در شهرستان زرند و کوهبنان (شرکت معادن زغالسنگ کرمان)، امروز جمعی از کارگران وابسته به این شرکت با تجمع در سطح شهر زرند و با در دست داشتن پلاکاردهایی اقدام به اعتراض علیه این اقدام نمودند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگاران گفتند:مدیران قصد دارند 45 درصد از سهام شرکت را در بورس عرضه کنند.

معترضین افزودند:همچنین مدیران شرکت قصد دارد برای جبران بخشی از هزینه‌های خود در روزهای تعطیل عمومی عید و چند روز تعطیلی پیش از عید، کارگران را به بیمه بیکاری معرفی کنند که آنها مخالف این کار هستند؛ چراکه در سوابق بیمه‌ای آنها فاصله ایجاد می‌شود.

کارگران تجمع کننده علاوه برتوقف واگذاری به بخش خصوصی،دیگر خواسته هایشان را بقرارزیر اعلام کردند:

- تبدیل وضعیت قرارداد کارگران از انجام کار معین به قرارداد دائم

- پرداخت حق بیمه و تامین حقوق فروردین ماه 1399کارگران به علت بیماری کرونا

- اجرای صحیح، کامل و بدون نقص طرح طبقه‌بندی مشاغل

- ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس قانون استخدامی فولاد در دهه 60 و 70 با اجرای سابقه 15 سال کار در معادن زغال‌سنگ

- اجرای مفاد قانون کار مخصوصا اضافه کار، اجرای ماده 92 و امنیت شغلی ماده 7 قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران

- افزایش دستمزد ثابت  اداره کار نسبت به سایر مشاغل و افزایشات سالیانه برای کارگران معادن زغالسنگ کل استان

*اعتصاب کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن اسلامشهر دراعتراض به عدم پرداخت حقوق

روز دوشنبه اول اردیبهشت، کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن(شرکت تراورس) اسلامشهر در استان تهران برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق دست از کارکشیدند.

*اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت ‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه مطالبات

صبح روز دوشنبه اول اردیبهشت،بیش از 80 راننده استیجاری مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت ‌تپه

 بابت معوقات مزدی که مسئولیت جابجایی کارگران و برخی مدیران را در بین مزارع کشاورزی برعهده دارند،برای اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه مطالبات دست از کارکشیدند و با پارک وانت بارهایشان مقابل دفترمدیریت تجمع کردند.

یکی از رانندگان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:ما به صورت مستقیم با کارفرما قرارداد کار داریم.

او با بیان اینکه طبق قرارداد مدیریت شرکت باید هر ماهه مطالبات مزدی ما را به همراه اجاره بهای خودروها پرداخت کند، افزود: درحال حاضر پنج ماه مطالبات مربوط به ماه‌های آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند 98 و فروردین ماه سال جاری ماه راننده های استیجاری پرداخت نشده است.

او افزود: رانندگان استیجاری غالبا وانت‌بار هستند و روزانه 8 تا 12ساعت در شرایط سخت در مزارع مشغول کار هستند. این درحالی‌ست که راننده‌های این خودروها فاقد دستمزد هستند و آنچه کارفرما پرداخت می‌کند فقط اجاره ‌بهای خودروهاست که آنهم با تاخیر و به‌صورت حداقلی پرداخت می‌شود.

طبق اظهارت یکی دیگر از راننده‌های ماشین‌های استیجاری، رانندگان معترض حتی پول بنزین مورد نیاز برای روشن کردن ماشین‌های خود را ندارند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

*تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کار شعیبیه شوشتر مقابل کشت و صنعت خمینی

روز دوشنبه اول اردیبهشت،جمعی از جوانان متقاضی کار شعیبیه ازتوابع شهرستان شوشتربرای با تجمع مقابل کشت و صنعت خمینی وبنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بیکاری،خواهان بکارگیری

در مجتمع شدند.

كشت صنعت خميني در اراضي شعيبيه بين رودخانه هاي شطيط و دز در 30 كيلومتري جنوب شهرستان شوشتر در استان خوزستان واقع شده است.

محدوده طرح، بخشي از دشت شعيبيه واقع در دهستان شعيبيه از توابع شهرستان شوشتر به مساحت تقريبي 15300 هكتار است كه از شمال به تپه هاي شمالي دشت شعيبيه و از غرب به رودخانه دز و از شرق به رودخانه شطيط (كارون) و از جنوب به کشت و صنعت دهخدا محدود است و طول ابعادیش حدود 34 كيلومتر و عرض آن حداقل 5 و حداكثر 15 كيلومتر است.

در كشت و صنعت خميني واحدهاي صنعتي از قبيل كارخانه شكر خام (با ظرفیت 100هزار تن)، كارخانه خوراك‌دام (با ظرفیت 100هزار تن) و كارخانه تخته نيمه سنگين یا MDF (با ظرفیت 100هزار تن) احداث شده است.

*نامه سرگشاده پرستاران تمدید طرحی بیمارستان های گیلان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی

جمعی از پرستاران تمدید طرحی بیمارستان های استان گیلان با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی استخدامیشان شدند.

بخش هایی ازاین نامه سرگشاده که روز دوشنبه اول اردیبهشت رسانه ای شده ،بقرارزیراست:

ما نیروهای تمدید طرح بیمارستان‌های گیلان از همان روزهای ابتدایی اپیدمی و شروع بحران کرونا علیرغم کمبود شدید تجهیزات و نیروی انسانی با تمام توان و در کنار دیگر همکاران در شیفت‌های سخت و طاقت‌فرسا به هموطنان عزیزمان ارائه خدمت کردیم، ما در سخت‌ترین و حساس‌ترین شرایط ممکن و با وجود اینکه می‌توانستیم با انتخاب گزینه پایان طرح گوشه عافیت اختیار کنیم، بدون هیچ چشمداشتی در کنار دانشگاه باقی ماندیم و گزینه خدمت را انتخاب کردیم، ما به عنوان پرسنل طرح نه تنها در طول بحران بلکه در تمامی این سالها و در هر چالشی در صف اول انجام وظیفه بودیم.

همانطور که مطلعید در روزهای اخیر و متعاقب فراخوان دانشگاه مبنی بر جذب نیروی پرستاری به صورت شرکتی و پس از ثبت‌نام نیروهای پرستاری شامل تمامی گروه‌ها ازجمله پرستاران تمدید طرح، نیروهای منفک شده از مراکز خصوصی و درمانگاه‌ها، شاهد آن بودیم که تعدادی از همکاران پرستاری باتوجه به مجوزها و محدودیت‌های جاری در اولویت جذب قرار گرفته و جذب مابقی شامل نیروهای تمدید طرح به اخذ مجوزهای جدید موکول شد.

این پرستاران در پایان با اشاره به دوره‌های طولانی بیکاری پرستارانی که به احتمال قریب به یقین و باتوجه به مشکلات موجود پس از پایان دوره طرح انسانی،خواهان برطرف نمودن موانع موجود و کسب مجوزهای لازم، مشکلات جذب و استخدام پرستاران طرح و تمدید طرح شدند.

*کنش های کارگران مجموعه موقوفه میرزا صادقی کرمان نسبت به عدم پرداخت 9 ماه حقوق وعیدی

یکی از کارگران مجموعه موقوفه میرزا صادقی کرمان به نمایندگی از 6 کارگر دیگر با گلایه نسبت به عدم پرداخت دستمزد 9 ماهه از سوی متولی این موقوفه،گفت: کارفرما به جای بذل و بخشش 70 میلیونی به بیماران کرونایی، حق و حقوق ما را پرداخت کند.

متاسفانه علیرغم پیگیری‌های مان از اداره اوقاف و مراجعه به مدیرکل استان کرمان تاکنون قدمی در حل مشکل مان برنداشته‌اند.

وی روز دوشنبه اول اردیبهشت درگفتگوبا خبرنگاررسانه ای افزود: ما 6 کارگر در مجموعه‌ موقوفه میرزا صادقی که تولیت آن خلیل میرزا صادقی و جزو موقوفات سازمان اوقاف محسوب می‌شود و اداره اوقاف نیز ناظر استصوابی است، مشغول بکار هستیم.

وی ادامه داد: متولی این موقوفه از ابتدای شهریور ماه سال گذشته تاکنون حقوق ما را قطع کرده و با گذشت 9 ماه هیچگونه دستمزدی و حتی عیدی و پاداش ما را پرداخت نمی کند.

این کارگراضافه کرد: این در حالی است که اخیرا همین کارفرما 70 میلیون از درآمد موقوفه را صرف تهیه مواد غذایی برای بیماران و نیازمندان آسیب دیده از ویروس کرونا کرد. این آقا به جای بذل و بخشش های این چنینی حقوق معوقه ما را پرداخت کند.

وی گفت: ما 6 نفر در بخش اداری و یک نفر نیز به عنوان کارگر در باغ موقوفه مشغول به کار هستیم که 12 سال سابقه کار در این مجموعه را داریم.

او اضافه کرد: مسئول موقوفه دارای 2 وکیل حقوقی است که گویا با آنها به مشکل برخورده تا جایی که حساب های بانکی موقوفه مسدود شده است و به همین خاطر حقوق ما را نیز پرداخت نمی کند.

این کارگر موقوفه با بیان اینکه برای رفع مشکل بوجود آمده تاکنون چندین بار به متولی موقوفه (صادقی) مراجعه کرده‌ایم، گفت: از وی خواسته‌ایم اگر با ماندن و کارکردن‌ ما موافق نیست، حق و حقوق مان را بپردازد تا برویم؛  ولی او در جواب ما می گوید به من ربطی ندارد و به همان وکیل هایی که شما را استخدام کرده اند بگویید با شما را تسویه حساب کنند.

وی ادامه داد: این گفته وی به لحاظ قانونی ایراد دارد چرا که موقوفه یک تشکیلات حقوقی است و ما کارمندان موقوفه هستیم و ربطی به وکلا ندارد و حقوق ما در 12 سال گذشته از محل موقوفه به امضای خود متولی پرداخت می شد و ما تاکنون از طریق وکلا حقوق دریافت نمی کردیم.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد اداره اوقاف در رفع مشکل پیش آمده گفت: متاسفانه اداره اوقاف هم ناظر استصوابی است و می‌تواند از این آقا به عنوان متولی موقوفه بخواهد چرا حق و حقوق ما را نمی‌پردازد. متاسفانه علیرغم پیگیری‌های مان از اداره اوقاف و مراجعه به مدیرکل استان کرمان تاکنون قدمی در حل مشکل مان برنداشته‌اند.

*بازداشت 2 دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف

طبق اخبار واصله امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در ۲۲ فروردین ۹۹ بوسیله ماموران لباس شخصی بدون ارائه هیچگونه حکمی و با ضرب و شتم بازداشت شدند.

متاسفانه تا بدین لحظه خبری از آنان در دسترس نیست.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*اسماعیل عبدی بازداشت شد

صبح روزدوشنبه اول اردیبهشت، اسماعیل عبدی که برای  تمدید مرخصی و پیگیری بخشنامه ی آزادی قوه ی قضاییه به دادیاری اوین رفته بود بازداشت شد.

این معلم زندانی که بر اساس بخشنامه ی قوه ی قضاییه مشمول آزادی می شد و  دادیار ناظر بر زندان این خبر را در رابطه با ایشان و محمود بهشتی لنگرودی تایید کرده بود  ، امروز صبح برای تمدید مرخصی  به دادیاری اوین رفت اما به طور ناگهانی بازداشت و به داخل زندان فرستاده شد.

هنوز دلایل واقعی این بازداشت و تاخیر مسوولان اجرای احکام برای اجرای بخشنامه ی ریاست قوه در رابطه با آزادی آقایان عبدی ، بهشتی و سایرین مشخص نیست.

در همین رابطه حسین تاج ، وکیل اسماعیل عبدی طی توییتی چنین نوشت:متاسفانه ‎اسماعیل عبدی که امروز برای تمدید مرخصی به دایره نظارت بر زندان اوین مراجعه کرده بود با اعلام مخالفت در تمدید مرخصی برای تحمل ادامه حبس به زندان اعزام شد.

این درحالی است که معاون قوه قضائیه، شب گذشته اعلام کرده بود مرخصی ها تا 10 اردیبهشت تمدید شده است!

منبع:کانال تلگرام کانون صنفی معلمان

*در آستانه اول ماه مه کیوان صمیمی از بازداشتی های مراسم روز کارگر مقابل مجلس به 5 سال زندان محکوم شد

شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست  قاضی افشاری پس از رسیدگی بطورغیابی به اتهامات کیوان صمیمی مبنی بر حضور در تجمع روز کارگرسال 98 مقابل مجلس و دیگر فعالیت‌های مدنی وی را به تحمل 5 سال حبس محکوم کرد.

*جان باختن یک کارگر68 ساله در قرچک بر اثر سقوط در چاه

یک کارگر 68 ساله حین کار در دهانه چاهی واقع در قشلاق جیتو شهرستان قرچک در جنوب استان تهران بداخل چاه سقوط کرد ودر دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان در حادثه ریزش چاه محله گیشا تهران

عصر روز دوشنبه یک کارگر 30 ساله تبعه افغانستان حین کار گودبرداری برای حفر چاه در محله گیشا تهران بدلیل تخریب دیوارهای چاه زیر حجم زیاد خاک مدفون شد وجان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com