اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 16, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ فروردین ماه ١٣٩٩

بازی با جان کارگران وخانواده هایشان را خاتمه دهید

ارزش جان آنها بیشتر از سود اندوزی کارفرمایان است

- ثبت نام 600هزار کارگر برای برخورداری از حق بیمه بیکاری

- ادامه بلاکلیفی معیشتی کارگران وزحمتکشان خراسان شمالی  در پی شانه خالی کردن دولت ازمسئولیت

- تعداد امضاهای تحریم سراسری آموزش مجازی از مرز ۵۰۰۰۰ گذشت !

- بیش از ۴۵۰۰ نفر بیانیه اعتراض به #شبکه_شاد را امضا نموده و این پیام رسان را تحریم کرده‌اند

- طرح «شاد» آموزش و پرورش با دانش‌آموزان ناشاد استان خراسان شمالی

- اطلاعیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) پیرامون جلسه تشکلهای فرهنگیان با آقای نوبخت  و وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۹۹/۱/۲۸

- بلاتکلیفی معیشتی معلمان حق‌التدریس بجنورد در این روزهای کرونایی

- احضار ناهید خداجو برای اجرای حکم و تهدید تلفنی تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران قویاً محکوم است

- دادگاه کیوان صمیمی از بازداشتی های مراسم اول ماه مه مقابل مجلس به شکل غیابی برگزار شد!

- ابتلای 100 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کووید 19

* ثبت نام 600هزار کارگر برای برخورداری از حق بیمه بیکاری

طی 40 روز گذشته600هزار کارگر برای برخورداری از حق بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند.

*ادامه بلاکلیفی معیشتی کارگران وزحمتکشان خراسان شمالی  در پی شانه خالی کردن دولت ازمسئولیت

با دستوری که ستاد مبارزه با کرونا برای بازگشت به کار داد تا از زیر مسئولیت اجتماعی خویش در مقابل معیشت مردم شانه خالی کند. بسیاری از اصناف شروع مجدد کار خود را کلید زدند اما با گذشت چند روز صاحبان کار مشاهده کردند که مشتری برای خرید وجود ندارد و دو باره کارگاه خود را بستند و کارگران را به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستادند.

یکی از این کارگاه ها کارگاه مبل سازی جنت است که در استان خراسان شمالی در فاصله نزدیک به ده کیلومتری بحنورد قرار دارد. این کارگاه که کارگران خویش را تا پایان اسفند ماه بدون هیچگونه امکانات بهداشتی به سر کار آورده بود اما با شروع سال جدید و سپس دستور ستاد مبارزه با کرونا کارگاه خود را تا اواسط فروردین تعطیل کرد اما پس از انکه دستور بازگشایی کسب کار ها داده شدکارفرما به بهانه‌ی نبود مشتری کارگران را بعد از دو روز دعوت بکار مجددا به مرخصی اجباری بدون حقوق ، تا اطلاع ثانوی فرستاد. ایشان از مجموع ۱۸ کارگر خود تنها بک تن را برای دریافت سفارش و بازنگهداشتن سوری کارگاه بدون در دسترس قراردادن لوازم بهداشتی در سر کار نگهداشته است و باقی را مرخصی بدون حقوق داده است.

این مشکل تنها مختص این کارگاه نمی‌باشد بلکه اکثر کارگاه های ساخت و تعمیر مبل و ام‌دی‌اف کاران و کابینت سازان و نجاران را نیز درگیر کرده است. این کارگاه ها که اکثرا جزء کارگاه های کوچک زیر ده نفر محسوب میشوند و از قوانین مربوط به قانون کار معاف میشوند دارای بسیار کارگر بدون بیمه هستند. کارگران بدون بیمه ای که حتی نمیتوانند از برای دریافت حقوق بیکاری ناشی از کرونا اقدام نمایند. و از طرف دیگر اتحادیه نجاران و درودگران متاسفانه جزء مشاغل آسیب پذیر در مقابل کرونا شناخته نشده اند. این بی‌درایتی ستاد مبارزه با کرونا مشکلاتی از قبیل بیکاری استاد‌کاران و شاگردان این صنف را رقم زده است و از یکسو کارفرمایان که خود نیز استادکاران پیشین هستند و با اندک سرمایه‌ای دست به ایجاد شغل زده‌اند را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

*تعداد امضاهای تحریم سراسری آموزش مجازی از مرز ۵۰۰۰۰ گذشت !

در پاسخ به تصمیمات یک سویه و متناقض وزارت علوم ، و عملکرد غیر مسئولانه دانشگاه‌ها و آموزش نابرابر و بی کیفیت مجازی ، دانشجویان به تحریم سراسری این اقدام عجولانه و فاقد ظرفیت پرداخته اند و این کمپین سراسری روزانه بیش از ۱۰هزار امضا دریافت میکند.

گفتنی است شب گذشته نیز هشتگ #نه_به_آموزش_مجازی ترند نخست توئیتر فارسی بود! (طوفان توییتری بعدی فرداشب در جریان خواهد بود)

دانشجویان گرامی میتوانند با مطالعه و امضای کمپین یاد شده به تسریع در تحقق مطالبات این تحریم سراسری یاری ببخشند:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfgACbM
wrvt5w_J4KIJippwp7tABaZYX9lBzoLkWrbehDHiTw/viewform?usp=pp_url

*بیش از ۴۵۰۰ نفر بیانیه اعتراض به #شبکه_شاد را امضا نموده و این پیام رسان را تحریم کرده‌اند

۵۹.۱ درصد از تحریم کنندگان زن  (معلم ، دانش‌آموز و والدین ) و ۴۰.۹ درصد مرد (معلم، دانش‌آموز و والدین) هستند.

این آمار نشان میدهد در میان مخاطبان این فراخوان در  مجموع زنان بیشتر از مردان فعال بوده و دست به #تحریم_شبکه_شاد زده‌اند.

متاسفانه با وجود تبعات بسیار منفی این شبکه فعالان و تشکل‌های صنفی آنگونه که شایسته است در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

درهمین رابطه:

 «ما با هیچ بخشنامه و آیین‌نامه‌ای تدریس خود را به پیام‌رسان‌های مدنظر وزارت‌خانه انتقال نخواهیم داد.»

ضمن عرض تهنیت به مناسبت فرا رسیدن سال نو

(نخست، وظیفه‌ی خود می‌دانیم که از زحمات کادر درمان در مبارزه با ویروس کرونا تقدیر نماییم و ضمن یادآوری وظایف حکومت در قبال جان مردم، عموم ایرانیان از جمله فرهنگیان و دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی را به همبستگی جمعی جهت دفاع از سلامت همگانی فرا می‌خوانیم)

فرهنگیان گرامی!

اولیای محترم!

دانش‌آموزان عزیز!

بحران “کرونا” و تعطیلی رسمی مدارس، در حالی‌که امکان “فضای مجازی” را برای سیستم آموزشی ایران مطرح کرد؛ تا با بهره‌گیری از آن بتواند، بدیلی برای کلاس‌های درس بسازد، اما بستر عیان شدن فقدان زیرساخت‌های ضروری و اختلاف‌نظرهای جدی در فضای آموزش هم بود. در واقع نشان داد؛ سیستم آموزشی، معلم‌ها را به‌عنوان سرباز سیاست‌های بالادستی می‌داند که بایستی تابع نظراتِ ارسالی باشند و تنها رباتِ مجریِ بخشنامه‌ها هستند! و جایی برای نظرات دانش‌آموزان و اولیا وجود ندارد.

نمونه‌ی این فضای آمرانه را می‌توان در اجباراستفاده_از_اپ‌های_داخلی، مانند شبکه شاد به‌عنوان تنها فضای مورد تأیید وزارت‌خانه دنبال گرفت؛ اپ‌هایی که در همان بادی امر نیز، پروژه‌ای شکست‌خورده در میان اکثر کاربران ایرانی از جمله “فرهنگیان” قلمداد شدند.

سیستم آموزشی با اجبار در کوچاندن معلم‌ها، والدین و دانش‌آموزان از اپ‌هایی مانند “تلگرام” و “واتس‌اپ” به اپ‌های داخلی مانند شبکه شاد، سروش، روبیکا، بله، آی‌گپ و… بار دیگر نشان داد که تا چه حد از ساختارهای نوین آموزشی در دنیای امروز عقب مانده؛ و به دلیل همین سیاست‌های دیکته‌کننده، به هیچ‌عنوان نخواهد توانست رویکردهای نو در امر آموزش را فهم نموده و با آن‌ها همراه شود.

از همین رو، ما جمعی از معلمان، دانش‌آموزان و اولیا به‌عنوان اصلی‌ترین ستون‌های عرصه‌ی آموزش و پرورش که در پیام‌رسان‌های دیگری، کلاس‌های مجازی را تا به‌حال پیش برده‌ایم، تغییر فضای آموزشی را به زیان روند تدریس مجازی می‌دانیم و به این سیاست‌های آمرانه به‌شدت معترضیم.

ما با هیچ بخشنامه و آیین‌نامه‌ای آموزش را به پیام‌رسان‌های مدنظر وزارت‌خانه انتقال نخواهیم داد و به‌عنوان یک کنش مدنی در فضای مجازی به معلمان فراخوان می‌دهیم همراه با دانش‌آموزان و اولیای محترم تسلیم زیاده‌خواهی‌های وزارت‌خانه نشوند.

آموزش و پرورش تا زمانی که «حق تصمیم معلم» را در فضای آزاد به رسمیت نشناسد و به «حقوق دانش‌آموزان» احترام نگذارد در حرفه‌ی معلمی، مداخله‌گرانه رفتار کند؛ و “آزادی عمل” را از فرهنگیان سلب کند، بی‌تردید نه‌تنها به سرمایه‌های انسانی خود خیانت کرده، بلکه نخواهد توانست نسلی خلاق، آگاه به حقوق خود و نیز پرسش‌گر تربیت کند.

ما باور داریم بر مسایل و مشکلات حوزه آموزش عمومی تنها با مشارکت معلمان ، دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌توان غلبه نمود و این همبستگی و حرکت مشترک را سرآغازی برای اتحاد عمل و پیوند مدرسه و خانه می‌دانیم.

قدرت ما در اتحاد ماست

همبسته باد پیوند مدرسه و خانه 

۱۱فرودین ۱۳۹۹

*طرح «شاد» آموزش و پرورش با دانش‌آموزان ناشاد استان خراسان شمالی

در روزهایی که شیوع کرونا مدارس را تعطیل کرده است. ستاد مبارزه با کرونا دستور آموزش از راه دور به کودکان را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است و این وزارت خانه با دستور به نصب و راه اندازی اپلیکیشن شاد در صدد تدریس از طریق فضای مجازی است.

روزچهارشنبه 28 فروردین، رییس اداره فن آوری اطلاعات و ارتباطات اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به خبرنگاررسانه ای گفت: ۸۰ هزار و ۳۷۳ دانش آموز در هزار و ۴۴۱ مدرسه و چهار هزار و ۳۸۹ کلاس درس، بازمانده از طرح شاد هستند.

وی افزود: در روستاهای استان ۴۸ هزار و ۶۷۸ دانش آموز و در شهرها، ۳۱ هزار و ۶۹۵ دانش آموز هنوز طرح شاد را نصب نکرده اند.

این دانش آموزان روستایی و یا حاشیه شهر نشین از نبود گوشی هوشمند در خانواده و یا نزدیکان در رنج هستند.

تعدادی از روستاهای استان فاقد اینترنت هستند و بسیار روستاهایی که از داشتن اینترنت پر سرعت که قابلیت تبادل داده ها را بصورت زنده دارا باشد محروم هستند.

اسف بار تر اینکه تعدادی ازدانش‌آموزان به دلیل نداشتن امکانات لازم اعم از تلویزیون و یا دستگاه دیجیتال دریافت امواج تلویزیونی از دیدن شبکه آموزش که متولی پخش برنامه های آموزشی در دوران کرونا هست محروم هستند و از این آموزش ابتدایی هم جامانده اند.

قابل یادآوری است که ۱۸۰ هزار دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب مدرسه زیر نظر ۱۴ هزار معلم، تحصیل می کنند.

*اطلاعیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) پیرامون جلسه تشکلهای فرهنگیان با آقای نوبخت  و وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۹۹/۱/۲۸

پیرو نامه‌ی ارسال شده‌ی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلها که بعد از ظهر روز گذشته به این تشکل صنفی معلمان ابلاغ شد، و باتوجه به دعوت نشدن هیچیک از تشکل‌های صنفی استان‌ها و نپذیرفتن دست کم یک نماینده دیگر از  کانون تهران که می‌توانست به نمایندگی از طرف مجموعه تشکل‌های استان‌ها( شورای هماهنگی) در جلسه شرکت کند، همچنین با توجه به تهدیدات و احضارهای فعالان صنفی فرهنگی و نیز دیرهنگام بودن این دعوت، که پس از صدور احکام معلمان صورت گرفته و به نظر می رسد بیشتر برای توضیح و توجیه صدور احکام صادره همانند گذشته تضییع حقوق معلمان را بدنبال داشته باشد.

کانون صنفی معلمان تهران حضور در این جلسه را غیرضروری و فاقد هرگونه دست‌آورد ارزیابی نموده و از شرکت در جلسه مذکور خودداری می کند.

بیانیه تحلیلی حاوی نظرات  کانون تهران پیرامون نحوه صدور و اجرای احکام جدید، متعاقباً، منتشر خواهد شد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

۹۹/۱/۲۸

*بلاتکلیفی معیشتی معلمان حق‌التدریس بجنورد در این روزهای کرونایی

با شیوع کرونا از اوایل اسفند سال پیش میتوان گفت که معلمان حق‌التدریس اولین بخش کارگران بود‌ند که از کار خود بیکار شدند وکماکان بیکارند.

 این بیکاری بدون حقوق که به دلیل نوع قرارداد کاریشان است که از طرف مراکز آموزشی به این دسته ازمعلمان تحمیل میشود. این قرارداد ها که به صورت حق‌الزحمه‌ای با معلمان بسته میشود در ذات خود ضد کارگری و غیر انسانی است. زیرا بالاترین حدت کاری را به معلمین تحمیل میکند. به صورتی که زمان های استراحت  و یا جلسات درون سازمانی شامل زمان کاری نمیشود و تشکیل نشدن کلاس ها به هر دلیلی(چه به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان یا غیبت جمعی آنان و یا به دلیل مشکلات موسسه و...) حقوق معلم پرداخت نمیشود و اکثر این زحمت کشان از حقوقی چون بیمه ، عیدی و سنوات محروم هستند.

بطور مثال در شهرستان بجنورد بیش از 30 موسسه آموزش زبان های خارج وجود دارد این موسسات که بطور میانگین نزدیک به 10 معلم حق‌التدریس را در استخدام خود دارند که با شیوع کرونا تمام آنان مجبور به ترک کار شده‌اند. با آنکه کلاس های ترم زمستان پس از امتحانات ترم اول دانش‌‌آموزان در مدارس که در دی ماه است شروع میشود ، میتوان گفت که بسیاری از کلاس ها فقط چند جلسه پایانی تا انتهای ترم  باقی مانده بود. اما به ضرس قاطع میتوان گفت که تمام موسسات نه تنها برای دوران بیکاری معلمان برنامه‌ای نداشته‌اند بلکه حق‌الزحمه کلاس های تشکیل شده را نیز به معلمین خود پرداخت نکرده‌اند.

کارفرمایان دائما برای عدم پرداخت حقوق این معلمان نبود پول در روز های تعطیلی موسسه را بهانه میکنند و این در حالتی است که شهریه دانش‌آموزان را ابتدای ترم جمع آوری کرده اند. بنا به قرارداد های مندرج فی‌مابین کارفرما و معلمان حقوق ها را پایان ترم باید بدهند. حال که دو الی سه جلسه پایانی ترم زمستان تشکیل نشده است از پرداخت حقوق ها سرباز میزنند.

*احضار ناهید خداجو برای اجرای حکم و تهدید تلفنی تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران قویاً محکوم است

روز گذشته آن هم در شرایطی که محیط زندانهای کشور بدلیل شیوع ویروس کرونا بشدت  خطرناک است دادگاه اجرای احکام اوین طی احضاریه ناهید خداجو را برای تحمل شش سال حبس فرا خواند و به او پنج روز مهلت داد تا خود را به زندان معروفی کند.

این درحالیست که دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی و وکیلش برگزار شده  و حتی حکم دادگاه برای ناهید ارسال نشده است و  به صورت شفاهی به وکیل ایشان گفته اند که حکم دادگاه بدوی مبنی بر صدور شش سال حبس برای ناهید خداجو تأیید شده است.

ناهید خداجو کارگر بازنشسته و عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است که در روز جهانی کارگر سال گذشته در مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۳۳ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد گردید.

ناهید خداجو هیچ جرمی مرتکب نشده است و تنها از خواست و مطالبات خود و دیگر کارگران دفاع نموده است. صدور و تأیید حکم حبس برای ناهید خداجو و دیگر کارگران، سندی بی چون و چرا در اثبات خصلت ضدکارگری و ضدانسانی حاکمیت سرمایه داران است و اینگونه اقدامات تماماً در راستای سرکوب طبقه کارگر ایران صورت میگیرد.

همچنین طی روزهای اخیر بازجویان وزارت اطلاعات با تعداد قابل  توجهی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران تلفنی تماس گرفته و ضمن بازخواست حول روز جهانی کارگر آتی، اقدام به تهدید این کارگران نموده اند.

پیشتر نیز دادستانی و نهادهای امنیتی با ممانعت از آزادی و یا مرخصی جعفر عظیم زاده و نیز اقدام به پرونده سازی مجدد علیه این کارگر زندانی، تمام ابزارهای ضدانسانی خود را علیه جعفر عظیم زاده به کار بسته اند تا از آزادی او جلوگیری نمایند.

قوه قضائیه و نهادهای امنیتی در تلاش برای در هم شکستن جعفر عظیم زاده و بالا بردن هزینه  فعالیت های صنفی با هدف ایجاد رعب در میان کارگران کشور  درصددند تا  دو ملکی که سند آنها بعنوان وثیقه جعفر در گرو دادگاه بود را به فروش برساند.

 با وجود اینکه او  بیش از پانزده ماه  بازداشت و زندانی شده است ،نه تنها وثایق وی آزاد نشده اند بلکه قوه قضائیه به جدیت در حال فروش هر دو ملک است.

این اَعمال اگر جنایت در حق کارگران و اِعلام جنگ به زندگی و تنها دارایی های کارگران و نیز به مسلخ فرستادن کارگران در زندان در شرایط بحران بیماری کرونا نیست پس چیست؟

حکومت خوب میداند که با تعرض همه جانبه به زیست و معیشت و کار کارگران هیچ راهی بجز اقدام به اعتراضات و اعتصابات گسترده برای کارگران در راستای دفاع از حق و مطالباتشان باقی نگذاشته است. از اینروست که میخواهد با تعرض همه جانبه به تشکل های مستقل کارگری و کارگران معترض اقدامات گسترده ی خود در راستای سرکوب کارگران در سال جاری را به پیش ببرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن احضار ناهید خداجو به زندان و تهدید و اِعمال فشار نهادهای امنیتی بر کارگران از طریق تماس های تلفنی، خواهان آزادی جعفر عظیم زاده است و اقدام به تصاحب وثائق جعفر را یک غارت آشکار از زندگی کارگران می داند و خواستار خاتمه دادن به این اقدام ضدانسانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۸ فروردین ۹۹

*دادگاه کیوان صمیمی از بازداشتی های مراسم اول ماه مه مقابل مجلس به شکل غیابی برگزار شد!

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش به صورت غیابی برگزار شده است. صمیمی در این‌باره نوشت: «از طریق سایت قوه قضائیه مطلع شدم که بدون حضور من، دادگاه برگزار و حکمم صادر شده»

پیشتر قرار بود که دادگاه کیوان صمیمی در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شود. که با در خواست وکیل او و با اتکا به بخشنامه قوه قضاییه در مورد شیوع بیماری کورنا به تاریخ دیگری موکول شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت و در تاریخ ۲۷ خردادماه با تودیع قرار وثیقه به شکل موقت آزاد شده بود.

*ابتلای 100 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کووید 19

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود 100نفر از کادر درمانی بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بیماران مبتلا به کرونا را در استان خراسان رضوی پذیرش می‌کنند تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

روزپنج شنبه 28 فروردین وی همچنین به خبرنگار رسانه ای گفت: خوشبختانه تاکنون ابتلای به کرونا در هیچ یک از این افراد منجر به فوت نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عده‌ای از کادر درمانی مبتلا به کرونا در خراسان رضوی بهبود یافته، عده ای در بیمارستان بستری بوده و  برخی دیگر نیز در منازل خود تحت درمان هستند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com