اخبار و گزارشات کارگری ٢٧ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
April 15, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٧ فروردین ماه ١٣٩٩

بازی با جان کارگران وخانواده هایشان را خاتمه دهید

ارزش جان آنها بیشتر از سود اندوزی کارفرمایان است

- اعتراض کارکنان هلدینگ خلیج فارس نسبت به عدم تعطیلی موقت کار بدنبال ابتلای چند نفر از کارکنان ساختمان وزرای پتروشیمی به کووید 19

- دومین روز اعتراضات کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین نسبت به اخراج از کاردر پایتخت با تجمع مقابل  وزارت راه وشهرسازی

- کنش های دامنه دار صدها کارگر نساجی بروجرد برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه

- تجمع اعتراضی جمعی از بازاریان و کسبه پاساژهای پلمب شده جیرفت نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل اتاق اصناف

- کارگران عسلویه از خطرابتلایشان به کووید 19 می گویند

- دخالت بسیج دانشگاه علم و صنعت در امور صنفی- رفاهی دانشجویان

- مرگ ومصدومیت 6 کارگر بر اثر حوادث کاری:

1- جان باختن 3 کارگر درشهر شاندیز حین کار گودبرداری

2- جان باختن یک کارگر ساختمانی 56 ساله در پیشوا زیرآوار

3- مصدومیت شدید یک کارگر ساختمانی در کرج بدنبال سقوط از ارتفاع وبرق گرفتگی

4- مصدومیت شدید یک کارگرساختمانیدر رشت بر اثر سقوط از ارتفاع

*اعتراض کارکنان هلدینگ خلیج فارس نسبت به عدم تعطیلی موقت کار بدنبال ابتلای چند نفر از کارکنان ساختمان وزرای پتروشیمی به کووید 19

روز سه شنبه 26 فروردین معلوم شد که چند نفر از کارکنان ساختمان وزرای پتروشیمی به کووید19 مبتلا شده اند وعدم تعطیلی موقت کار از طرف هلدینگ خلیج فارس با اعتراض کارکنانش همراه شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 فروردین، تا کنون تست کرونای 4 تن از کارکنان پتروشیمی مهر مستقر در طبقه اول ساختمان وزرای پتروشیمی مثبت اعلام شده است.

ازسویی دیگر خبر می‌رسد یک مورد ابتلا نیز در پتروشیمی هرمز مستقر در این ساختمان نیز به گوش رسیده است.

پتروشیمی مهر، پتروشیمی هرمز و پتروشیمی آپادانا  خلیج فارس از جمله شرکت‌هایی هستند که با دستور مستقیم مدیران عاملشان تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

دراین بین هنوز هلدینگ خلیج فارس تصمیم خود را در خصوص بحران به وجود آمده دراین ساختمان اعلام نکرده و روز گذشته همین امربا  اعتراض کارکنانش همراه شد وخشمشان را نسبت به  بی تفاوتی مدیران این هلدینگ برانگیخت.

*دومین روز اعتراضات کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین نسبت به اخراج از کاردر پایتخت با تجمع مقابل  وزارت راه وشهرسازی

روز چهارشنبه 27 فروردین،کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین دردومین روز اعتراضشان  نسبت به اخراج از کاردر پایتخت دست به تجمع مقابل ساختمان مقابل  وزارت راه وشهرسازی زدند.

قابل یاد آوری است که روز سه شنبه 26 فروردین این کارگران اخراجی مقابل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشوردرتهران و روز دوشنبه 18 فروردین ، مقابل استانداری و اداره کل راه و شهرسازی قزوین اجتماعات اعتراضی برپاکرده بودند.

در همین رابطه،مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: با توجه به اینکه شرکت سپندار طرف قرارداد اداره‌کل راه و شهرسازی استان نبوده و همچنین این 59 نفر ارتباط استخدامی با این اداره کل ندارند؛ لذا ما می‌توانیم از مجموعه حوزه وزارتی و حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که یکی از شرکت‌های دولتی وابسته به مجموعه وزارت راه و شهرسازی است، موضوع را پیگیری کنیم.

وی افزود: تاکنون سازمان راهداری کشور 73 نفر از پرسنل عوارضی را در امور راهداری جذب کرده است و برای مابقی نیز یا باید شرکت سپندار برنامه خاصی سازماندهی کند که این افراد کماکان در آزادراه به ارائه خدمات بپردازند.

*کنش های دامنه دار صدها کارگر نساجی بروجرد برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه

کارخانه نساجی بروجرد با آغاز سال جدید تعطیل وصدها کارگرش با عدم دریافت حقوق اسفندماه وعیدی بیکارشدند.این کارگران از کنش های دامنه دارشان در ارتباط با مراکز قدرت در شهرستان بروجرد واستان لرستان ومسئولانشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان خبردادند.

روز چهارشنبه 27 فروردین،این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:از ابتدای فروردین ماه سال جاری(99) درهای کارخانه به روی آنها بسته شده‌ و همگی سرگردان شده‌اند.

آنها با بیان اینکه موضوع مشکلات‌مان را به مسئولان شهرستان و استان اطلاع داده‌ایم، در ادامه افزودند: وضعیت پیش آمده در حالی است که چند صد نفر از کارگران شاغل در این واحد صنعتی، هر کدام یک ماه حقوق اسفند ماه خود را به همراه عیدی پاداش از کارفرما طلبکار هستند.

یکی از کارگران نساجی بروجرد نیز گفت: نزدیک به یک دهه است که کارگران این کارخانه با مشکلات تولید و معیشت مواجه هستند. قبل از شیوع ویروس کرونا شاهد بهبود وضعیت کارخانه بودیم اما در حال حاضر کارخانه هیچ فعالیت تولیدی ندارد.

این کارگر که تاکید دارد به دلیل مطلوب بودن بازار فروش، روند تولید این واحد صنعتی تا پایان سال 98تقریبا بدون مشکل بود، اما مشکلات پیش آمده در نتیجه شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است.

وی افزود:کارفرمای این واحد تولیدی بدون توجه به وضعیت کارگرانی که 20تا25سال سابقه کار دارند، می‌گوید کارگران فعلا حق ورود به محل کار خود را ندارند و این موجب نگرانیشان شده است که مبادا درادامه شغل خود را از دست بدهند و به شرایط چند سال قبل بازگردند.

این کارگر درخاتمه گفت:همه کارگران این کارخانه قراردادی هستند. آنها حقوق اسفند، عیدی و پاداش سال 98 خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند و علاوه‌ بر آن پرداخت حق بیمه‌شان دچار مشکلاتی است.

*تجمع اعتراضی جمعی از بازاریان و کسبه پاساژهای پلمب شده جیرفت نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل اتاق اصناف

روز چهارشنبه 27 فروردین، جمعی از بازاریان و کسبه پاساژهای پلمب شده جیرفت توسط بهداشت محیط و اماکن جیرفت برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی مقابل اتاق اصناف تجمع کردند.

رئیس اتاق اصناف جیرفت در حاشیه تجمع جمعی از بازاریان در اعتراض به عدم رعایت عدالت در اجرای قانون ضمن گلایه از تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مقابله با کرونای جیرفت به خبرنگار رسانه ای گفت: متاسفانه تصمیماتی که در خصوص بازار گرفته می شود کارشناسی نیستند و لازم است در این تصمیم گیری ها از کارشناسان بازار و یا روسای اتحادیه های مختلف صنفی استفاده شود.

وی حمایت از اصنافی که بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا ویروس تعطیل شده اند را الزامی دانست و گفت: مردم نسبت به رعایت فاصله اجتماعی در کاهش انتقال ویروس شناخت پیدا کرده اند و از طرفی هیچگونه حمایت مالی در ستاد ملی کرونا از بازار نمی شود لذا انتظار است بازار هم با رعایت نکات بهداشتی و نظارت همه مجموعه ها به کار خود ادامه دهد. 

*کارگران عسلویه از خطرابتلایشان به کووید 19 می گویند

کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه با وجود اینکه دوست دارند در منزل بمانند و قرنطینه باشند ولی باید ساعت بیشتری از وقتشان را در محل کار بگذرانند و در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

ویروس کرونا شوخی بردار نیست و سهل انگاری در رعایت مسائل بهداشتی می تواند تلخی هایی را به بار بیاورد که افسوس آن سال ها در یادها ماندگار باشد. باید قبل از اینکه ویروس کرونا کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه را درگیر خود کند، فکری به حالشان شود.

کمبود اقلام بهداشتی در محیط کار

"محیط کار ما کارگاهی و انبوهی از وسایل مصرفی، کارگاهی و متریال های پالایشگاهی است" این جمله کارگر یکی از شرکت های پتروشیمی بوشهر منطقه عسلویه است. او درباره وضعیت کاری این‌ روزهایشان، می‌ گوید: محیط کار ما یکی از کثیف ترین محیط های پالایشگاه به حساب می آید به این دلیل که نیرو وسیله را به سایت برده و آن را به کارگاه برمی گرداند و ممکن است این وسیله عامل حمل این ویروس باشد از طرفی در نبود مایع ضدعفونی کننده فقط می توان از آب و وایتکس برای پاکسازی وسایل کارگاه استفاده کرد.

او ادامه می‌ دهد: محلول شست‌ و شوی دست به شدت کمیاب و هیچ گونه ماسکی در اختیار ما قرار نمی دهند.بعضی از همکاران هم هستند که خودشان برای خودشان وسایل محافظ فردی گرفته و به محل کار آورده‌ اند.

این کارگر شاغل درعسلویه افزود: تا الان فکر کنم بیش از سه بار درخواست خرید لوازم بهداشتی را به مدیر پروژه دادم ، درخواست را قبول نکردند. ماسک و دستکش لاتکس اصلا در محل کار ما موجود نیست و در کارگاه از دستکش کارگری استفاده میکنیم همچنین واحد ایمنی و بهداشت هم از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنند.

وی با نگرانی و دلخوری اضافه می کند: هیچ تغییری در ساعت کاری ما صورت نگرفته است، اگرچه ممکن است با این کار نیرو استراحت بیشتری کند ولی عامل از بین برنده ویروس کرونا نیست.

وی که از این وضعیت ناراحت و دل نگران است،همچنین گفت:شاید شخصی که داخل آشپزخانه آن مجتمع کار می کند زمانی که از شهرش می آید مشکلی نداشته باشد ولی ممکن است ناقل این بیماری باشد. تب سنج یا هر گونه تستی که انجام دهد نمی تواند نشان دهنده این باشد که این فرد کرونا دارد یا نه.

یک کارگر 35ساله که در پالایشگاه نهم (فاز12) کنگان کار می کند وضعیت محل کارش را اینگونه شرح می دهد: باتوجه به اینکه در منطقه پارس جنوبی حدود 60 هزار نیرو مشغول به کار هستند و جمعیت بزرگ انسانی آنجا شکل گرفته، خطر ابتلا به ویروس کرونا در آنجا زیاد است. از سوی دیگر نیروهای غیربومی از تمامی استان های درگیر مانند استان گیلان، تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی دراینجا شاغل هستند که طبیعتا ما در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داریم.

او ادامه می دهد: اقداماتی از قبیل حذف اثر انگشت هنگام ورود و خروج از پالایشگاه، نصب دستگاه تب سنجی هنگام ورود به پالایشگاه، پخش مایع ضدعفونی کننده دست و اقدام به ضدعفونی هر روز در مکان های اداری از جمله اقداماتی بوده که مدیر پالایشگاه انجام داده است.

وی می افزاید: از مهم ترین این اقدام ها کاهش حجم نیروها به یک سوم و اینکه تمامی افرادی که از استان های درگیر در پالایشگاه نهم شاغل بودند اجازه ورود آنها به پالایشگاه داده نشد و اعلام شد که تا اطلاع ثانوی در محل زندگی خود حضور داشته باشند.

وی ادامه می دهد: در روزهای عادی از 6 صبح تا 6 بعد از ظهر کار می کردیم که بعد از شیوع ویروس کرونا این ساعت به 7صبح تا سه و 30 دقیقه بعد از ظهر تغییر کرد که کاهش ساعت کاری و تعداد نیروها می تواند به اندازه خود در جلوگیری از این ویروس تاثیرگذار باشد.

شعار در خانه بمانیم ضرری برای کارگران شاغل در عسلویه

یکی دیگر از کارگران این روزهای کرونایی محل کار خود را اینگونه شرح می دهد و از احتمال ابتلا به کرونا در آنجا می گوید: من در پتروشیمی، واحد برنامه ریزی مشغول هستم‌‌. بعلت تعداد زیاد نیروی انسانی حاضر در شرکت و تجمع در محل های فعالیت متاسفانه احتمال انتقال ویروس در صورت مبتلا بودن حتی یک نفر بسیار بالا است.

او با نگاهی به دستش که در آن دستکش نبود،گفت: در محل کار هیچ ماسک و دستکشی در اختیار ما قرار نمی دهند، فقط در هنگام ورود تب سنجی انجام می شود.

وی ادامه داد: کارفرما صرفا برای نیروهای خودش تهیه کرده است و برای کارگران پیمانی هیچگونه تدبیری چه از طرف کارفرما و چه از طرف پیمانکار در نظر گرفته نشده است و صرفا انجام کار برایشان مهم است حتی به قیمت سلامتی پرسنل . فقط محلول آب و وایتکس یک روز در میان بصورت کاملا غیر استاندارد در دفاتر استفاده میشود که موجب بروز بیماریهای تنفسی می شود.

وی که از ساعت کاری اش گله مند است اضافه می کند: هیچگونه تغییری در ساعت کاری ما رخ نداده و پرسنل حاضر نیز با روحیه خسته از کار زیاد و استرس بیماری لغو مرخصی شده اند و حتی اجازه برگشت به محل زندگی خود به آنها داده نمیشود!!! و عملا شعار در خانه بمانیم برای پرسنل حاضر در اینجا بعنوان اخراج تلقی می شود.

کارگران شاغل در عسلویه هم همانند پزشکان، پرستاران و اعضای کادر درمانی، در معرض خطر کرونا هستند. با این وجود، بعضی از آنها از نبود امکانات و تجهیزات مراقبت شخصی گلایه دارند.

کارگر 35 ساله دیگر شاغل در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی از وضعیت این روزهایشان می گوید: باتوجه به سرکشی به پروژه های فعال و در ارتباط بودن با عوامل انجام دهنده کار اعم از کارگران، مدیران و ... که اکثرا غیر بومی و از نقاط مختلف کشور در عسلویه کار میکنند و همچنین حضور نیروهای خارجی (چینی ها) در بعضی از پروژه ها می توان گفت خطر ابتلا به این بیماری ما را تهدید می کند.

او از اقداماتی که برای کنترل ویروس کرونا در منطقه ویژه عسلویه صورت گرفته است، گفت: ضدعفونی کردن ماشین های گشت به صورت مداوم، دادن اقلام بهداشتی به پرسنل، سرو غذا در ظروف یکبار مصرف، ضدعفونی کردن کمپ ها، حذف حضور و غیاب کارکنان با اثر انگشت، استراحت اجباری به پرسنل غیربومی و همچنین استراحت اجباری به پرسنل که دارای علائم سرماخوردگی بوده اند از اقدامات انجام گرفته است.

اینها بخشی از صحبت های کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه است با وجود اینکه دوست دارند در منزل بمانند و قرنطینه باشند ولی باید ساعت بیشتری از وقتشان را در محل کار بگذرانند و در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

ویروس کرونا شوخی بردار نیست و سهل انگاری در رعایت مسائل بهداشتی می تواند تلخی هایی را به بار بیاورد که افسوس آن سال ها در یادها ماندگار باشد. باید قبل از اینکه ویروس کرونا کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه را درگیر خود کند، فکری به حالشان شود.

بخشی از گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 فروردین

*دخالت بسیج دانشگاه علم و صنعت در امور صنفی- رفاهی دانشجویان

معید مهدیان، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران

15 آوریل 2020

ناکارآمدی و نقص سیستم آموزشی، افزایش قیمت اسکان و غذا و کمبود ظرفیت و امکانات در خوابگاه‌ها، مشکلات فزایندۀ صنفی و رفاهی از جمله فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل و سرویس دانشجویان و اجاره بی رویه امکانات ورزشی دانشگاه ها به بخش خصوصی و تبعات ناشی از آن و همچنین تبدیل دانشگاه‌ها به بنگاه اقتصادی، در کنار پایین آمدن قدرت خرید و معیشت دانشجویان، زندگی این قشر از جامعه را دچار مشکلات فراوانی کرده است. در این بین وجود شورای صنفی تلاشگر و به دور از انفعال می‌تواند تا حدی این زخم‌های ناشی از ادارۀ نامناسب کشور را التیام بخشد.

مدت‌هاست که فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها دچار افول شده و با توجه به مشکلات معیشتی دانشجویان، لزوم وجود فعالیت صنفی بیش از پیش احساس می‌شود. در این بین کم و بیش در دانشگاه های کشور مشاهده کرده‌ام که دانشجویان متصل به جریان بسیج تلاش می‌کنند وارد فعالیت صنفی شده و در پس فعالیت، اهداف خود را اجرایی کنند.

پس از حدود ۲ سال و نیم فعالیت صنفی و بر اساس تجربیات خود، باید اشاره کنم در این مدت مشاهده کردم که افرادی متصل به نهاد بسیج، پس از کسب رای، شروع به سنگ اندازی در مسیر شورای صنفی کرده و با اتصال و ایجاد نوعی لابی با نهاد های مختلف از جمله نهاد نمایندگی رهبری، ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی سعی می کنند استقلال شورای صنفی را خدشه دار کرده و شورا را منفعل کنند.

در این‌جا می‌خواهم روندی را شرح بدهم که منجر به دخالت تشکل بسیج در امور صنفی- رفاهی دانشگاه علم و صنعت شد.

حدود یک سال پیش بود که برای برگزاری انتخابات دورۀ هفدهم شورای صنفی شروع به کار کردیم. انتخاباتی که به دلیل اقدامات فراقانونی و غیرقانونی معاون دانشجویی وقت، مدیر حراست و بسیج دانشجویی، تصمیم به تعویق آن گرفتیم. در آن زمان معاون دانشجویی به پیشنهاد رئیس حراست و بسیج، تصمیم به رد صلاحیت عدۀ زیادی از دانشجویان گرفت که این تصمیم به دلیل مغایرت با نص صریح قانون، با مخالفت شدید کمیتۀ اجرایی انتخابات مواجه شد و انتخابات به تعویق افتاد. با توجه به نزدیکی امتحانات پایان‌ترم و تعطیلی دانشگاه و همچنین انتصاب معاون دانشجویی جدید، دکتر قائمی، و با تصمیم ایشان و علی رغم اصرار کمیته اجرایی، برگزاری انتخابات به اوایل ترم آتی موکول شد.

مهر ماه سال ۹۸ بود که فاجعۀ مسمومیت بیش از ۲۰۰ تن از دانشجویان رخ داد. تلاش‌های شورای صنفی برای برخورد شدید با مسببین این اقدام و رضایت دانشجویان از شورای صنفی، بسیج دانشجویی را بر آن داشت که برای تغییر شرایط به نفع خود چاره‌ای بیندیشد. آن زمان بود که پس از اتمام یافتن مسائل مربوط به این واقعه و بازگشت از سفر کربلا ، با نوشتن نامۀ‌ای خطاب به ریاست دانشگاه، دخالت این تشکل در امور صنفی آغاز شد.

سپس، در روز انتخابات شورای صنفی در اوایل آذر ماه ۹۸، اقدام به پخش نشریه‌ای علیه شورای صنفی کرده و در آن شورای صنفی و معاونت دانشجویی را به مسموم کردن دانشجویان، آن هم به صورت عامدانه، متهم کردند. اتهامی که بعد از گذشت ۴ ماه، همچنان از آن‌ها درخواست می‌کنیم شواهد خود را ارائه نمایند.

به هر حال تصمیم بر آن شد که انتخابات در روز سوم آذر ماه برگزار شود. انتخاباتی که با ثبت نام بیش از ۲۸۰ نفر از دانشجویان و مشارکت آنها جزو انتخابات پرشور محسوب می شد. در نهایت ۴ واحد تمام حد نصاب های لازم جهت تشکیل و حضور در شورای مرکزی(موسسه) را به دست آوردند.

اما اوج دخالت بسیج در امور دانشگاه، در جلسۀ شورای نظارت بر شورای صنفی، پس از برگزاری دور اول انتخابات نمایان شد:

در این جلسه دو عضو دانشجویی این شورا، گزارش‌های مربوط به دور اول انتخابات را ارائه کرده و تقویم برگزاری دور دوم را در اختیار شورا قرار دادند. نمایندۀ نهاد رهبری و نمایندۀ شورای فرهنگی که مخالف تشکیل شورایی خلاف تفکرات خود بودند، با سوءِاستفاده از قدرت و نفوذ ناشی از مناصبشان، همکاری معاون دانشجویی و نامه‌نگاری با سازمان امور دانشجویان، تصمیم به اخراج نمایندگان شورای صنفی از جلسات شورای نظارت گرفتند. در جلسۀ بعدی که بدون حضور نمایندگان دانشجویی برگزار شد، نمایندۀ نهاد رهبری، نمایندۀ شورای فرهنگی و معاون دانشجویی در میان سکوت دیگر اعضا (از جمله دکتر ذاکری، ریاست دانشگاه)، تصمیم به عدم برگزاری دور دوم انتخابات گرفتند تا با عدم وجود شورای مرکزی، فرصت برای جولان دادن نهاد بسیج -که به واسطۀ سیاست‌های ضد مردمی و ضد دانشجویی‌اش در سال‌های اخیر، اقبال عمومی خود را از دست داده- بیش از پیش فراهم شود.

در نهایت، سخنی با دانشجویان دانشگاه‌های سطح کشور دارم: موضوع دخالت بسیج دانشجویی در امور صنفی، که مطابق آیین‌نامۀ، در صلاحیت این تشکل نیست، موضوعیست که از مدت‌ها قبل و با موافقت و همکاری مسئولان دانشگاه‌ها -نه فقط علم و صنعت- آغاز شده و دو دلیل بیش ندارد:

۱- بازیابی اقبال از دست رفتۀ نهاد بسیج

۲- تشکیل شوراهایی منفعل با حضور افراد نزدیک به بسیج دانشجویی، تا در مقابل ایرادات و مشکلات سیستم سکوت کرده و از ایجاد دردسر برای مسئولان دانشگاه جلوگیری گردد.

دانشجویان باید در انتخاب نمایندگان دانشجویی خود نهایت دقت را بکار ببرند تا ضمن شناخت کاندیداهای کارآمد، از مستقل بودن آنها مطمئن شوند. باز هم باید اشاره کنم که وجود شورای صنفی فعال و مستقل از مسئولان، از مهم ترین نیازها برای ادامه ی زیست دانشجوییست.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*مرگ ومصدومیت 6 کارگر بر اثر حوادث کاری:

1- جان باختن 3 کارگر درشهر شاندیز حین کار گودبرداری

3 کارگر حین کار گودبرداری در شهر شاندیز، استان خراسان رضوی براثر ریزش کانال برویشان زیر آوار مدفون شدند ودردم جان باختند.

روز چهارشنبه 27 فروردینرییس اداره آتش نشانی شاندیز به خبرنگار رسانه ای گفت: این حادثه اواسط هفته جاری روی داد و زمانی که دو کارگر 18 و 41 ساله در داخل کانال مشغول کار بودند به علت بارش مداوم باران و سست بودن و دست ریز بودن خاک ناگهان کانال روی آنها ریزش کرد و زیر آوار مدفون شدند.

وی ادامه داد: راننده بیل مکانیکی که در محل با آنان کار می کرده نیز برای کمک به داخل کانال رفته که بر اثر ریزش مجدد کانال این راننده 32ساله نیز زیر خاک مدفون شد.

وی افزود: با حضور ماموران این پایگاه آتش نشانی سه کارگر از زیر حدود دو متر خاک بیرون آورده شدند که  دو کارگر 18 و41 ساله فوت کرده بوده و راننده بیل مکانیکی نیز به سختی نفس می‌کشید اما با وجود تلاش ماموران اورژانس وی نیز جان داد.

2- جان باختن یک کارگر ساختمانی 56 ساله در پیشوا زیرآوار

یک کارگر ساختمانی 56 ساله حین کار تعمیر دیوار انباری یک خانه در روستای پلنگ دره  شهرپیشوا،استان تهران بر اثر ریزش دیوار قدیمی، زیر آوار ماند و جان خود را از دست داد.

3- مصدومیت شدید یک کارگر ساختمانی در کرج بدنبال سقوط از ارتفاع وبرق گرفتگی

صبح روز چهارشنبه 27 فروردین،یک کارگر 35 ساله حین کار دریک ساختمان 6 طبقه در عظیمیه کرج  از ارتفاع 6متری بر روی حفاظ ترانس برق فشار سقوط کرد ودچار برق گرفتگی هم شد.

سقوط وبرق گرفتگی موجب مصدومیت شدید این کارگرتبعه افغانستان شد.

4- مصدومیت شدید یک کارگرساختمانیدر رشت بر اثر سقوط از ارتفاع

ظهر روز چهارشنبه 27 فروردین،یک کارگر 50 ساله حین کار در ساختمانی واقع در گلسار کلنشهر رشت از طبقه پنجم سقوط کرد ودچار آسیب دیدگی متعدد و شدید از ناحیه هر دو پا، سوراخ شدگی نافذ شکم، به علت فرو رفتن میله در بدن شد وبه بیمارستان پورسینای  رشت انتقال یافت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com