درباره کارزار زندانیان را آزاد کنید / گفتگوى سیروان قادری با نسرین رمضانعلی

مصاحبه
March 31, 2020


درباره کارزار زندانیان را آزاد کنید!
گفتگو سیروان قادری با نسرین رمضانعلی

سیروان قادری: شما مبتکر کارزاری برای آزادی زندانیان از زندان های جمهوری اسلامی هستید، هفته گذشته این کارزار فعالیتش را آغاز کرد. چطور شد به فکر این اقدام افتادید؟

نسرین رمضانعلی: راستش را بخواهید من در متن فراخوان هم نوشتم، وقتی صحبتهای مادر سهیل عربی، خانواده آتنا دائمی و از درون زندان جعفر عظیم زاده و سهیل عربی را شنیدم، فکر کردم باید حتما کاری بکنیم. ما کمیته برای آزادی زندانیان سیاسی، کارزار برای آزادی فعالین کارگری، کمیته علیه اعدام و ... را سالها است داریم. اما این کارزار اقدامی فوری برای خواست فوری و مبرمی بود که در زمان خاصی با شیوع کرونا لازم شد.
نگرانی ها و خطراتی که از جانب خانواده ها و از درون زندان و شرایط زندانیان منتشر شد، زنگ خطر را به صدا درآورد. شدت گرفتن و گسترش مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به اندازه کافی موضوع بیرون آوردن زندانیان از زندان را به موضوعی عاجل تبدیل کرده بود و اقدامی فوری و پاسخی فوری لازم داشت. وقتی صحبت های زندانیانی که آزاد شده و یا با وثیقه آزاد هستند را می شنوید مو بر تن آدم سیخ میشود و این سوال را بوجود میآورد چرا این دهها هزار انسان باید جانشان در معرض خطر ویروس کشنده قرار گیرد.
به توجه به نکات فوق فکر کردم باید یک اقدام و حرکتی فوری سازمان پیدا کند تا بلکه بتوانیم عزیزانمان را از زندان بیرون بیاوریم. این کارزار برایش مهم بود، که عموم زندانیان آزاد شوند. شخصا فکر میکنم، در ایران و خارج از ایران همیشه برای آزادی زندانیان سیاسی تلاش ها ادامه داشته است. اما امروز علاوه بر آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها، آزادی همه زندانیان علیرغم اتهاماتشان امری فوری و انسانی است. این کارزار علاوه بر زندانیان سیاسی صحبت از جان دهها هزار زندانی عادی را هم جدی تلقی میکند و باید فوری و به هر ترتیبی شده همه زندانیان از زندان بیرون آورده شوند. زیرا در شرایط حساس کنونی زندانها امروز مانند قتلگاهی برای زندانیان از هر طیفی میتواند باشد.
ما همیشه از زندانیان سیاسی گفته ایم و اکنون هم باید بدون قید و شرط آزاد شوند و جرمی مرتکب نشده اند که در زندان باشند، اما فراتر از این موضوع صحبت از مادران زندانی همراه با کودکان است، صحبت از نوجوانان زندانی است که احتمالا جرمی مرتکب شده اند و یا به دلایل مختلفی درزندان هستند. یک خواست همیشگی زندانیان در زندان های جمهوری اسلامی نه امروز و در شرایط بحران کنونی، بلکه همیشه بهبود وضعیت بهداشتی، درمانی و تغذیه بوده است. حال باید این اوضاع را ضربدر گسترش ویروس کرونا بکنیم. همه میدانیم که حکومت اسلامی با وقایع آبان و دی ماه چندین برابر ظرفیت زندانها، زندانی را در زندانها نگهداشته است.
معمولا در شرایط عادی به فراخوان حزب، کمیته برای آزادی زندانیان یا کمیته علیه اعدام سعی می کردیم مردم را مطلع از وضعیت زندانها بکنیم و با اشکال مختلف جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذاریم که زندانیان سیاسی را آزاد کند. اما این شرایط امروز متفاوت است و برای خود ما هم تازه است. روزهای اول احساس ضعف میکردم. چطوری می توانیم صدای زندانیان را رساتر کنیم.
روز 17 همین ماه قرار بود به مدت 6 هفته در مرخصی باشم، کمی تب و کمی سرفه دلیل شد، که از این مرخصی استفاده نکنم و قرنطینه باشم. روز 18 مارس متن فراخوان را نوشتم و با رفیق محمد آسنگران در مورد چگونگی پیشبرد آن مفصل حرف زدیم و متن فراخوان آماده انتشار شد و کارزار را فراخوان دادم. لازم است اینجا تاکید کنم که رفقا محمود احمدی مدیر مسئول برنامه تلویزیونی رو در رو، آسوعبدی نژاد، بهنام ابراهیم زاده، عباس محمد پور و همچنین محمد اویسی اعلام امادگی کردند تا این کارزار را با هم پیش ببریم و اکنون هم تمام وقت مشغول پیشبرد کار این کارزار هستند.!
البته در همین چند ماه اخیر تا کنون سه مورد چنین کارزارهایی را سازمان داده و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته اند. کارزار "من هم فرزند کسی هستم" و کارزار " دفاع از حقوق برابر زن و مرد و علیه جمهوری اسلامی به مناسبت هشت مارس"، اما می توانم بگویم این یکی، از مهمترین کارزارها یی است که اقدامی عاجل و فوری برای نجات جان های زیادی است و باید بیش ازاین گسترش یابد.
سیروان قادری: قطعا کمپین بسیار مهم و با ارزشی را شروع کردید، در این مدت زمان کوتاه ارزیابی شما از پیشبرد و ادامه کمپین چیست؟
نسرین رمضانعلی: در همین یک هفته که از عمر این کارزار میگذرد، ما توانستیم توجه های زیادی را به وضعیت زندانیان جلب کنیم. ارسال دهها پیام از ایران و خارج کشور، پیام هایی از داخل زندان و استقبال خانواده زندانیان نشان از جایگاه این امر مهم دارد. احساس می کنم پیشرفت فعالیت همین یک هفته کمک کرده است که ضرورت و مبرمیت این کارزار برای تعداد بیشتری از مخاطبین بطور جدیتر مطرح شود.
همین امروز وقتی لینک کانال تلگرام کارزار را برای دوستی ارسال کردم و پیامی دادم که برای کارزار پیام بفرستد، نه تنها استقبال کرد بلکه اکنون خود وی یکی از فعالین همین کارزار شده است. همین چند دقیقه پیش دوست دیگری چندین پیام از دوستانش گرفته بود. همزمان ما شاهد دهها اقدام دیگر هم هستیم که فعالین این عرصه مثل ما دست به کار شده اند. همین دیروز لیست طومار نزدیک به 700 نفر از روزنامه نگاران، هنرمندان، و فعالین اجتماعی را دریافت کردیم که خواهان آزادی فوری روزنامه نگاران وزندانیان سیاسی و عادی شده اند!
سییروان قادری: از عکس العمل مردم و کسانی که عزیزانی در زندان دارند، از واکنش خود زندانیان، چه زندانیان سیاسی و چه عادی برایمان بگویید. چقدر این کمپین مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.
نسرین رمضانعلی:
حقیقتا قبل از این مصاحبه بخشی از بازتاب فعالیت کارزار بدست من رسیده بود اما از رفقای همکار و سازمانده این کارزار سوال کردم که بتوانم جوابی همه جانبه به این سوال بدهم که گوشه هایی از آن چنین است: خانواده های زندانیان سیاسی پیامهای دلگرم کننده ای برایمان ارسال کرده اند، کمپینهای علیه اعدام و نجات زندانی برایمان پیام ارسال کرده اند. آنها ما را مورد لطف خود قرار داده اند. در عین حال کمبودها و پیشنهادات صمیمانه آنها را دریافت کرده و در حد توان آنها را بکار خواهیم گرفت. برای مثال خانواده زندانیان محیط زیستی، از ما خواستند در مورد این فعالین که زندان هستند پیام بدهیم. تاکنون تعدادی از سایتها فراخوان کارزار ما را منتشر کرده اند از همه آنها تشکر میکنم. میتوانم بگویم در صدها گروه میدیای اجتماعی این پیام ها و فراخوان ها منتشر شده است. بازتاب تاکنونی این کارزار و استقبال خانواده زندانیان و چهره ها و شخصیت ها در ایران و خارج ایران از این کارزار، برای من دلگرم کننده بوده است.
سیروان قادری: بنظر شما بجز فعالیت این کمپین چه اقدامات دیگری را باید برای آزادی زندانیان در دستور گذاشت؟ برای مثال آیا برای تماس با نهاد های بین المللی برنامه ای دارید؟
نسرین رمضانعلی: حقیقتا کارهای بسیار زیادی پیش روی کارزار هست، اما باید اینجا به این اشاره بکنم، خود من عضو ستاد مبارزه با کرونا هستم، بخشی از فعالیتهای مهم این ستاد عطف توجه به موقعیت زندان ها و شرایط زندانیان و خانواده هایشان است. قطعا باید کارهای بسیاری را از جمله نامه نگاری را از طرف ستاد و کارزار پیش برد. به هر اندازه این کارزار و خواست آزادی زندانیان قوی و محکم پیش برود می توانیم به دولتها فشار بیشتری بیاوریم که جمهوری اسلامی را وادار کنند، زندانیان را آزاد کند!
سیروان قادری: فراخوان شما به مردم و مخاطبین تان برای کمک به پیشروی و پیروزی این کمپین چیست؟
نسرین رمضانعلی: من ابتدا از تیم همکاران کارزار و خانواده زندانیان سیاسی که با ارسال پیامهای دلگرم کنندشان به ما انرژی بیشتری می دهند تشکر میکنم. از همه کسانیکه برای کارزار پیام دادند و کسانیکه از طریق سایت ها و میدیای اجتماعی آنرا به اطلاع مخاطبین خود رساندند قدردانی میکنم.
همین جا از همه وجدان های بیدار تقاضا می کنم، این کارزار را حمایت و تقویت کنند. ما بشدت نیازمند کمک فعالین این عرصه هستیم. اگر متن کارزار ما به زبانهای دیگر از جمله انگلیسی ترجمه شود و به اطلاع مخاطبین خارج ایران هم برسد قطعا برد بیشتری خواهد داشت.
بویژه وقتی زندانیان نمی توانند حتی مثل ما در بیرون از زندان از خود دفاع کنند، ویروس کرونا می تواند تهدید خیلی جدی برای جان زندانیان باشد. تردید ندارم کرونا قربانی بیشتری از مردم می گیرد اما زندانیان از همه بی دفاع تر هستند. کرونای جمهوری اسلامی 41 سال است از ما قربانی می گیرد.


پس همه صدای زندانیان باشیم و این کارزار را هر چه بیشتر تقویت و قویتر کنیم
آدرس تماس‌ با ما:
@azadedhankonid
https://t.me/Azadeshan_koni

#کارزار_زندانیان_را_آزادی_کنید_جانشان_در_خطر_جدی_است.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com