مصاحبه اکتبر با مریم افراسیابپور- در مورد کمیته های همیاری محلات در کردستان

مصاحبه
March 31, 2020

مصاحبه اکتبر با مریم افراسیابپور- در مورد کمیته های همیاری محلات در کردستان

 

مریم افراسیابپور-  مردم باید باور کنند که خطر جدیست. با کمیته های همیاری محلات، همکاری  و آنرا گسترش دهید!

اکتبر، کرونا ویروس چون بلائی فاجعه آمیز به جان جامعه جهانی و از جمله ایران، افتاده است. برای تقابل با آن، در کردستان کمیته های همیاری در محلات تشکیل شده است. استقبال جامعه از این حرکت چگونه بوده است، توقع برای ادامه کاری این نهادها چیست و چکار باید بکنند؟

 

مریم افراسیابپور: دقیقا، این ویروس چون بلائی فاجعه آمیز بجان بشریت افتاده است. در ایران تاکنون دهها هزار نفر را مبتلا و هزاران نفر قربانی لاقیدی و بر خوردغیر مسئولانه  رژیم اسلامی نسبت به این وضعیت تحمیلی شده است. اعمال و برخورد رژیم اسلامی نسبت به بحران کرونا ،توسل به " تئوری توطئه و اشاعه خرافات "  نه تنها ناتوانی و ناکارا بودنش را نشان داده است بلکه، نحوه برخوردش بنوعی بعنوان  عامل و اشاعه دهنده این ویروس در کل ایران را بر اذهان حک کرده، است.

برای تقابل با این وضعیت کرونا ویروس، از طرف انسانهای آزادیخواه و پیشرو تاکنون در سطح محلات و شهرهای کردستان از جمله: کامیاران، پاوه، سقز، اشنویه، دهگلان، مریوان و سنندج کمیته های همبستگی و نهادهای همیاری مردمی محلات تشکیل شده است که هدفش یاری و کمک رسانی به مردم میباشد.

کاملا طبیعی است که در دورانهای سخت انسانها به همدیگر احتیاج دارند و حتما لازم است که به یاری همدیگر بروند. بویژه این نوع حرکات در جامعه کردستان چون ستنی انسانی- اجتماعی سابقه داشته است و براین اساس برایم قابل پیش بینی بود، زنان و مردان انساندوست و دختران و پسران جوان و فداکار بیکار نخواهند نشست و علیرغم پیچیدگی و سختی کار در فاجعه کرونا مبتکرانه اقدامات انسانی و کمک رسانی را در سطح محلات و شهر سازمان خواهند داد.

وظیفه مهم این واحدها تامین ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی و دیگر وسایل ضروری حفاظتی برای خانواده ها، به ویژه خانواده های محروم و سالمندان است. برای تهیه این امکانات، ابتکارات مختلف را بکار گرفته اند.  در همین راستا و مشخصا در شهر سنندج چندین نهاد همیاری در محلات و شهر سازمان داده شده است.

کمیته های ، " محله پرد بن- پل بند و آریز " در شهر سنندج است که اقدامات زیر را در دستور فرار داده و اقدام کرده اند. بطور نمونه  به کارهائی که انجام داده اند، اشاره می کنم.  در ساعتهای اولیە صبح ٢٧ اسفند واحدهای کمیتە پردبند سنندج کە از جوانان زن و مرد جهت مقابلە با ویروس کرونا و همیاری با مردم نیازمند تشکیل شدە است و پیشتر خانواده های نیازمند را شناسایی کردە بودند اقدام بە پخش و توزیع بسته های مواد غذایی و بهداشتی و ضد عفونی در محلاتی از شهر سنندج مانند خیابان دکل، کوچە زاگرس، خیابان شیخ ره ش، محلە کانی پپولە، کوچە مولوی و خیابان حیران در میان خانوادە های نیازمند کردند کە مورد استقبال خانوادە های نیازمند این محلات قرار گرفتند.

دومین اقدامات کمیته آریز سنندج  است که در روز  ١ فروردين ٩٩ چندين اكيپ از فعالين  کمیته آریز، از ساعت ١ بامداد تا ساعت ٣:٣٠ بامداد اقدام به توزيع دستكش و ماسك در ميان رفتگران شهرداري نمودند و تمامي رفتگران اين شيفت كه تا آن زمان بدون دستكش و ماسك مشغول به كار بودند در مراکز اصلی شهر سنندج، مجهز به ماسك و دستكش شدند. در شهرهای مریوان و پاوه و دهگلان نیز، گزارشاتی که از کمیته های موجود پخش شده است، فعالیتهائی مشابه را انجام داده اند. که بطور واقعی مورد استقبال مردم قرار گرفته اند.

در اینجا جا دارد از زحمات با ارزش و دلسوزانه این عزیزان  برای ایجا کمیته های همیاری صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و ‌بگویم اقدامات انساندوستانه شما جای ارزش و قدردانی است و بطور حتم جامعه چنین اقدامات انسان دوستانه و همیاری و همبستگی اجتماعی را فراموش نمیکند و نتیجه اش دامن زدن به سنت عمیق انسانی است!

نکته ای که لازم است تاکید کنم که بتواند ادامه کاری این نهادها و کمیته ها را تامین و تضمین کند این است که متاسفانه در جریان این فعالیتها یک مساله نگران کننده، سلامتی و ادامه کاری بخشی از این نهادها و کمیته ها  و انجمنهای همیاری انسانی را به طور جدی تهدید میکند. آن هم رعایت نکردن استانداردهای ابتدایی حفظ سلامت فردی و جمعی خود فعالین است که مشاهده کرده ام.  و قطعا عوارض منفی و مضری جدا از بخطر افتادن جان خود فعالین، گسترش و خطر واگیری این ویروس و سرایتش از این طریق به جامعه و انسانهایی است که قصد کمک به آنها را دارند. این دیگر تناقضی در خود است. برای رفع این تناقض دلسوزانه به این نهادها و فعالین آن باید یادآور شد که  در جریان این فعالیتها  به استاندارهای اولیه حفظ سلامت خود و نهاد تان از جمله موارد زیر دقت کنید.اینها استاندادرها و اقداماتی است که در حفظ سلامتی و تامین و تضمین ادامه کاری لازم است در  دستور کار نهادهای همیاری محله و شهرقراربگیرد.

۱- واحدهای همیاری حداکثر سه نفره از فعالین و جوانان داوطلب و دارای جسم سالم را تحت عنوان مناسب (کمیته، واحد، تیم و ...) لازمست سازمان داد.

۲- وسایل و امکانات ضروری حفظ سلامت نهاد خود را تامین کنید. مثل ماسک بهداشتی و استاندارد و دستکش و مواد ضد عفونی و در صورت امکان لباس مناسب مقابله با ویروس کرونا را باید تامین کرد. این نهادها خود باید الگوی مناسب حفظ سلامت و اشاعه آن در جامعه را از خود نشان دهند.

‎۳-مداوما  به مردم یاد آوری کنند در خانه ها بمانند.

۴- لازم است مردم به رهنمود و درخواستهای کمتیه ها گوش کنند و  با عملی کردن بدانها، آنها را یاری دهند و بدین شیوه قدر دانی خود را نشان بدهند.

‎۵- صندوق کمک مالی را درمحله میشود سازمان داد: تشکیل صندوق کمک مالی در محله از جمله اقدامات قابل فکر و اجرایی کردن است. اما موضوعی حساس و زیر نظر کسان و یا واحدهای تماما مطمئن و مورد اعتماد مردم لازمست تشکیل شود. خیلی ها در محله برایشان ممکن است  و میتوانند به چنین صندوقی کمک کنند. دراین مورد میشود به افراد صاحب امکان مالی و سرمایه دار در محله و شهر مراجعه کرد و آنها را قانع کرد و در موقعیتی قرار داد که به چنین صندوقی کمک کنند. امکانات مالی جمع شده را برای مقابله با اثرات نگران کننده ویروس کرونا و دیگر نیازمندیها، درمحله هزینه کرد.

‎۶- معیشت خانوادهای بی بضاعت را تامین کنید.

۷- به طور ویژه به سالمندان باید کمک برسانید.

‎۸- برای ایجاد وگسترش چنین نهادهای همیاری انسانی نباید از هیچگونه تلاشی دریغ شود.

 در این شرایط قدر ذره ذره فعالیت نهادهای همیاری و کمک رسانی به مردم را باید دانست و به دست اندرکاران و فعالین آن باید درود فرستاد!.

مریم افراسیابپور

فروردین 1399

***


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com