زندانیان عادل آباد شیراز هم دست به شورش زدند

حزب كمونيست كارگرى ايران
March 30, 2020

بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ٢۵
 
زندانیان عادل آباد شیراز هم دست به شورش زدند

اواخر شب یکشنبه ۱۰ اسفند زندانیان زندان عال آباد شیراز دست به شورش زدند تا از زندان فرار کنند. هنوز روشن نیست که زندانیان موفق به فرار شده اند یا نه. اما گزارشاتی حاکی از اینست که شماری از زندانیان موفق به فرار شده اند. شورش چنان گسترده بود که رئیس کل دادگستری استان فارس نیز از وقوع نا آرامی در دو بند این زندان، شکستن نرده ها و دوربین های مداربسته خبر داده است. با شروع شورش زندانیان کلیه خیابان های منتهی به زندان عادل آباد توسط نیروهای سرکوب حکومت بسته شد.

در طول یک هفته اخیر زندانیان زندان های سقز، مهاباد، الوند همدان، تیپ یک زندان تهران بزرگ، پارسیلون خرم‌آباد، الیگودرز و تبریز نیز دست به شورش زده و بعضا موفق به فرار شده اند. قبل از آن زندانیان در زندان تهران بزرگ و اوین نیز دست به اعتصاب زده و با خودداری کردن از گرفتن غذای زندان اعتراض خود را اعلام کردند.

فرار زندانی حق مسلم زندانی است. بویژه در شرایطی که حکومت صدها هزار زندانی را در زندان های کشور بدون کوچکترین امکانات بهداشتی نگهداشته و کرونا نیز شروع به شیوع در زندان ها کرده است زندانیان برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ در زندان ها بهر قیمت دست به شورش میزنند تا خود را نجات دهند. نکته مهم دیگر همکاری برخی سربازان و نگهبانان زندانها با زندانیان است که نشان میدهد بندهای حکومت از هم گسیخته شده و حتی مامورانش نیز خود را در کنار زندانیان احساس میکنند. جمهوری اسلامی در روزهای گذشته تعدادی از نگهبانان زندان ها را دستگیر کرده است.

شیوع کرونا در زندانها موجب نگرانی شدید خانواده های زندانیان و همه مردم شده است و خانواده ها به اشکال مختلف برای آزادی عزیزانشان تلاش میکنند و کارزارهای متعددی برای آزادی آنها به جریان افتاده است. از جمله در روز ۹ فروردین‌ خانواده‌های زندانیان زندان مرکزی ارومیه برای دومین بار در مقابل این زندان دست به تجمع زده و خواهان آزادی زندانیان شدند.

در بند نگه داشتن هزاران زندانی در سلولها و اتاقهای مملو از جمعیت در شرایطی غیر انسانی و غیر بهداشتی و بدون امکانات در شرایطی که ویروس کرونا همه جا در حال شیوع است یک جنایت آشکار توسط حکومت است. حزب کمونیست کارگری با تمام قدرت از کارزارهای مبارزاتی جاری در سطح جامعه برای آزادی تمامی زندانیان حمایت کرده و همه مردم را به پیوستن به آنها و حمایت به هر شکل ممکن از خانواده ها برای آزادی زندانیان فرامیخواند. حزب بر آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و آزادی زندانیان منتسب به جرائم عادی تا رفع بحران تاکید دارد. مامورینی که در مقابل سیاستهای حکومت به آزادی زندانیان یاری میرسانند باید مورد حمایت و پشتیبانی مردم قرار گیرند.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٠ فروردین ۱۳۹۹، ٢٩ مارس ۲۰۲۰



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com