شورش در زندانهای مهاباد و الوند همدان

حزب كمونيست كارگرى ايران
March 29, 2020

بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ٢٤
 

شورش در زندانهای مهاباد و الوند همدان

اعتراضات در زندانها گسترش می یابد

 

شمار بسیاری زندانیان سیاسی و صدها هزار زندانیان موسوم به زندانیان جرائم عادی در شرایطی به غایت غیر بهداشتی و غیر انسانی در معرض فاجعه کرونا قرار دارند. به همین دلیل این روزها در زندانهای متعددی زندانیان پی در پی دست به شورش و فرار میزنند و طغیان و شورش هرروز در جایی روی میدهد. بنا به گزارشها امروز دهم فروردین زندانیان در مهاباد دست به شورش زده و شماری از زندانیان موفق به فرار شدند. گفته میشود که در درگیری میان زندانیان با زندانبانان، در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی دو زندانی کشته و سه نفر زخمی شده اند و هم اکنون فضای شهر مهاباد امنیتی گزارش شده است. روز گذشته یعنی نهم فروردین ماه نیز زندانیان زندان الوند همدان در اعتراض به مرخص نشدنشان از زندان و خطر بیماری و مرگ به دلیل کرونا، دست به شورش زدند و دهها تن از آنان موفق به فرار شدند. در این زندان زندانیان ابتدا بند یک زندان را به آتش کشیدند و سپس بند به بند جلو آمدند و با همدستی و یکپارچگی پیشروی کرده و تعدادی از آنان موفق به فرار شدند. برای مقابله با زندانیان تمامی یگان ویژه و آتش‌نشانی به زندان اعزام شدند. زندانیان اجازه اطفاء حریق را به آتش نشانی نمیدادند. از شمار کشته ها و تعداد زندانیانی که موفق به فرار شده اند، گزارش دقیقی در دست نیست.

 

همچنین در روز جمعه هشتم فروردین زندانیان در تیپ یک زندان تهران بزرگ دست به‌شورش زدند. این شورش به ‌دلیل شیوع کرونا و مرگ تعدادی از زندانیان صورت گرفت. در پی این شورش نیروهای گارد و یگان ویژه به‌ بندها حمله کرده و وسایل زندانیان را به ‌بهانه بازرسی بیرون ریختند. همچنین تمامی تماسهای زندانیان با خانواده‌هایشان قطع شده و زندانیان را به‌ شدت تحت فشار قرار داده و هم اکنون تمامی نگهبانان و نیروهای زندان در آماده باش هستند. بعلاوه به پادگانهای نزدیک به این زندان نیز برای مقابله با شورش، آماده‌ باش داده شده است. روز هشتم فرودین در شهر سقز نیز هشتاد نفر از زندانیان محبوس در زندان مرکزی این شهر بطور دسته جمعی از زندان فرار کردند. جمهوری اسلامی شماری از نگهبانان را به اتهام دست داشتن در این فرار دسته جمعی دستگیر کرده است.  قبل از اینها در روزهای ٢٩ اسفند و اول و دوم فروردین نیز زندانیان در زندانهای  پارسیلون خرم‌آباد، الیگودرز و تبریز دست به شورش زدند و شماری از آنها موفق به فرار شدند. در همین راستا در روزهای ٢٦ و ٢٧ اسفند زندانیان در زندان تهران بزرگ و اوین دست به اعتصاب زده و با خودداری کردن از گرفتن غذای زندان اعتراض خود را اعلام کردند.

 

از سوی دیگر شیوع کرونا در زندانها موجب نگرانی شدید خانواده های زندانیان و همه مردم شده است و خانواده ها هرروز برای آزادی عزیزانشان تلاش میکنند و کارزارهای متعددی برای آزادی زندانیان به جریان افتاده است. در همین راستا روز ۹ فروردین‌ شماری از خانواده‌های زندانیان زندان مرکزی ارومیه برای دومین بار در مقابل این زندان دست به تجمع زده و خواهان آزادی عزیزانشان شدند.

 

در شرایطی که اپیدمی کرونا وسیعا در همه جا گسترش یافته و دارد فاجعه می آفریند، نگهداری زندانیان در شرایط غیر انسانی زندانها یک جنایت آشکار توسط حکومت است و فقط به معنای اینست که حکومت قصد نابودی زندانیان را دارد. حزب کمونیست کارگری با تمام قدرت از کارزارهای مبارزاتی جاری در سطح جامعه برای آزادی تمامی زندانیان حمایت کرده و همه مردم را به پیوستن به آنها و حمایت به هر شکل ممکن از خانواده های زندانیان برای آزادی عزیزانشان فرا میخواند. حزب بر آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و آزادی زندانیان جرائم عادی تا رفع بحران تاکید دارد. مامورینی که در مقابل سیاستهای حکومت به آزادی زندانیان یاری میرسانند باید مورد حمایت و پشتیبانی مردم قرار گیرند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ فروردین ۱۳۹۹، ٢٩ مارس ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com