اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
January 08, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

۱۸ دی ۹۸۸ژانویه ۲۰۲۰

 

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

مردم سقز یاد مینا شیخی عزیز از جانباختگان اعتراضات آبانماه ۹۸ را گرامی داشتند

روز ۵ دیماه مردم شهر سقز در میان تدابیر شدید امنیتی مراسم یادمان مینا شیخی، خواهر جان باختگان کمونیست محمدامین شیخی و محمد شیخی، در محل دفن این انسان شریف و دوست داشتنی در آرامستان آیچی با حضور پر شور دوستان و عزیزان و جمعیت وسیع مردم مبارز و انقلابی سقز برگزار شد. خانواده مینا شیخصی توسط اطلاعات و فرمانداری سقز مورد تهدید قرار گرفته بودند که مراسم برگزار نکنند. علیرغم این مراسم با شرکت ٤٠٠ نفر برگزار شد و متنی پر شور علیه جنایات حکومتی که سرشار از وحشیگری و قتل و غارت و به فلاکت رساندن مردم است، قرائت شد که در آن از مجامع جهانی خواسته شده بود جمهوری اسلامی و جنایاتش را محکوم کنند و خواهان محاکمه آمرین و مسببین این کشتارهای کور و بزدلانه شوند. در این بیانیه با دیگر جانباختگان مردم اعلام همبستگی شده بود. در پایان مراسم بزرگداشت مینا شیخی عزیز به احترام همه جانباختگان اعتراض آبانماه ۹۸ و جانباختگان سنگر مبارزه با حکومت ضد انسانی جمهوری اسلامی یک دقیقه سکوت اعلام گردید.

 

جسد یکی از فعالین زیست محیطی مهاباد کە از هفتە پیش ناپدید شدە بود، در حد فاصل بوکان بە مهاباد کشف شد.

بامداد روز یکشنبە ١٥ دی ٩٨ (٥ ژانویە ٢٠١٩)، جسد خدیجە خدیراز فعالین زیست محیطی مهاباد در حد فاصل بوکان و مهاباد کشف شدە است. خدیجە خدیر از روز چهارشنبە هفتە گذشتە پس از خروج از منزل ناپدید شدە بود و چندین هیئت کوهنوردی از آن زمان برای یافتن وی در ارتفاعات اطراف مهاباد مشغول جستجو بودەاند. پلیس مهاباد از طریق فیلم دوربین های مدار بستە توانستە است کە رد خدیجه خدیر را بیابد.

بە گفتە وی، این فعال زیست محیطی روز چهارشنبە پس از خروج از منزل سوار اتومبیل یکی از همسایگان خود شدە و وی پس از بە قتل رساندن و سرقت طلا و جواهراتش، جسد او را در مسیر بوکان بە مهاباد دفن کردە بود. خبرها حاکی از آن می باشد کە قاتل بە قتل خدیجە خدیر اعتراف کردە است.

 

نگاهی آماری به نقض حقوق و وضعیت زنان در کردستان ایران در سال ٢٠١٩

در این گزارش به ٧٦ مورد نقض حقوق زنان در کردستان اشاره شده است که مواردی از جمله بازداشت، محکومیت به زندان، احضار به اداره اطلاعات و دادگاه‌ها، وضعیت زندانیان سیاسی زن، احکام اعدام و شلاق، خروج اجباری از ایران، کشته و زخمی شدن براثر انفجار مین و مرگ بر اثر سهل‌انگاری پزشکی را شامل می‌شود. همچنین در این گزارش به ١٤٠ مورد خودکشی زنان و ٣٣ مورد کشته و زخمی شدن زنان در کردستان در سال ٢٠١٩ اشاره شده است. با توجه به نبود هیچ آمار دقیقی از وضعیت زنان در ایران و علی الخصوص وجود فضای امنیتی این آمار بسیار بالاتر از این می‌باشد و این گزارش تنها به مجموع مواری از نقض حقوق زنان در کردستان اشاره دارد که  در رسانه‌های معتبر رسانه‌ای شده‌اند.

 

عدم رسیدگی درمانی برای پروین محمدی

روز پنجشنبه پروین محمدی هنگام رفتن به سمت کارگاه به زمین افتاده و از ناحیه سر و صورت دچار آسیب و کبودی میشود. شب قبل محوطه زندان شستشو شده بود و به دلیل سرما یخزده و لغزنده بوده است و همین باعث وقوع این اتفاق شده است. پروین محمدی همچنین دچار تاری دید شده و سردرد شدیدی متحمل شده که مسئولین زندان در انتقال وی به بیمارستان به جهت درمان تعلل می نمایند که نهایتاً ساعت ۲بعد از ظهر به دنبال اعتراض شدید پروین محمدی، وی را با دستبند و پابند به بیمارستان منتقل می نمایند و پس از انجام سی تی اسکن از ایشان، بدون انجام هیچ نوع درمانی او را به بند برمیگردانند. لازم به ذکر است که پروین محمدی بخاطر شرایط بسیار بد داخل بند طول روز را در کارگاه به انجام کار می گذراند تا از فضای پر تنش و مخاطره آمیز داخل بند دور باشد. پروین محمدی نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران از روز ۱۶ آذر زندانی شده و دوران حکم یکسال حبس را سپری می کند. کارگران و فعالین سیاسی زندانی بر طبق قوانین داخلی بایست در بند مخصوص زندانیان سیاسی نگهداری شوند اما پروین و بسیاری از زندانیان سیاسی در بند جرایم عمومی قرار دارند. مسئولیت سلامتی زندانیان تماماً به عهده نهادهای دولتی بوده و مسئولین قضایی و دولتی باید امکانات درمانی را سریعاً در اختیار زندانیان قرار دهند. اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ دی ۹۸


تعیین زمان و شعبه دادگاه تجدیدنظر یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان

جلسه دادگاه تجدیدنظر یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، سه فعال عرصه نه به حجاب اجباری محبوس در زندان اوین در تاریخ ۱۶ دی ماه امسال در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی حسن بابایی برگزار خواهد شد. این فعالین در مرحله بدوی مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند. در صورت تایید این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس از بابت اتهام تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود. بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا" به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام توهین به مقدسات نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود. امیر رئیسیان وکیل مدافع یاسمن آریانی و منیره عربشاهی پیشتر در این باره گفته بود در جریان این پرونده، نه در مرحله بازپرسی در دادسرا و نه در جلسات دادگاه به هیچ عنوان اجازه ورود به وکلا داده نشده است. هدف جمهوری اسلامی از احکام سنگین و بازداشت های طولانی ایجاد ترس و جدا کردن فعالین از جامعه می باشد اما نه تنها موفق نبوده بلکه جنبش سرنگونی هر روز با سرعت بیشتر پیشروی می کند.


بازداشت سپیده فرهان

سپیده فرهان بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد سپیده فرهان، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، روز چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸ بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعزیری کاهش یافت.


آتنا دائمی را به زندان اوین منتقل کردند.

آتنا دائمی از اوین طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف اوین خبر داد. پیشتر دادیار ناظر بر زندان اوین در گفتگو با خانواده آتنا، ضمن تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده جدیدی علیه او خبر داده بود. این انتقال در پی تحصن ۸ تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان صورت گرفته است. از میان این افراد نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس نیز روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم به زندان زنجان تبعید شده بود. انسیه دائمی، خواهر این فعال سیاسی با انتشار یادداشتی در توئیتر از این تماس تلفنی خبر داده و نوشت: “همین الان ساعت ده و چهل و پنج دقیقه شب آتنا از بند دو الف اطلاعات سپاه تلفن کرد، حالش خوبه.


دادگاه بدوی پرونده‌ جدید لیلا حسین‌زاده ۱۴ دی برگزار می‌شود

لیلا حسین زاده فعال صنفی-دانشجویی و دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران‌، که در جریان وقایع دی ماه ۹۶ بازداشت و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و اتهامات این پرونده در دادگاه تجدید نظر تماماً تأیید و با کاهش اشد مجازات سی ماه حبس تعزیری آن اجرایی شد.

برخلاف ادعای وزیر علوم مبنی بر اینکه هیچ دانشجویی مربوط به اتفاقات ۹۶ در زندان نیست، لیلا حسین‌زاده نه تنها از ۶ مرداد ماه، بیش از پنج ماه است که برای اجرای حکم در زندان به سر می‌برد بلکه پرونده‌ی جدیدی برای او تشکیل شده‌‌ که به گفته وکیل وی اتهام آن اجتماع و تبانی علیه نظام و مصداق آن شرکت در تولد محمد شریفی مقدم است!

 

بازی میترا حجازی‌پور در مسابقات جهانی بدون حجاب اسلامی

میترا حجازی‌پور عضور تیم ملی ایران در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو، بدون حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت. امتناع یک ورزشکار زن ملی‌پوش از رعایت حجاب در حین برگزاری رقابت‌های جهانی، اقدام بی‌سابقه‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این مسابقات علیرضا فیروزجا با خروج از ذیل پرچم ایران، به نام فدراسیون جهانی مبارزه کرد اما میترا حجازی‌پور عضو تیم ملی ایران است. وزارت ورزش از اعزام تیم مردان ایران به خاطر حضور تیم ملی اسرائیل جلوگیری کرد. اما با توجه به عدم حضور اسرائیل در رقابت‌های زنان، ملی‌پوشان زن ایران به روسیه اعزام شدند.

 

ایسکرا  ۱۰۲۲

  


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com