اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 09, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- جان باختن 1363 کارگربر اثر حوادث کاری در9 ماهه نخست سال 98

- ممنوع الورود شدن 2 کارگر مجتمع های پتروشیمی فراورش و کیمیا توسط کارفرما بدلیل اخلال در نظم و ایجاد اغتشاش و رهبری کارگران برای برپایی اعتراض

- اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد قروه در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

- اعتراض کارگران اداره آب و فاضلاب روستایی استان ایلام نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق وسال ها عیدی

- برگزاری نشست سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه و ثبت نامه درخواست بخشی از مطالبات کارکنان و کارگران شرکت واحد در دبیرخانه شورای شهر تهران

- دامه بلاتکلیفی شغلی 230کارگر معدن چادرملو عغیرغم شروع بکار مجدد شرکت پیمانکاری بهاوند باراد

- به گردش در آمدن چرخ کارخانه فولاد ذوب آمل (فذا) وپایمالی حقوق کارگران

- بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دوباره 385 کارگرکارخانه کاشی اصفهان

- صالح نیکبخت: تعداد بازداشت‌شدگان اعتراض های آبان ماه و  پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی باید اعلام شود

- انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران:برخورد امنیتی با روزنامه‌نگاران را متوقف کنید

- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در اعتراض به بازداشت غیرقانونی محمد تقی فلاحی دبیرکل این تشکل

- دادگاه رهام یگانه، فرید لطف‌آبادی و هیراد پیربداغی برگزار شد

- تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان تبریزنسبت به بلاتکلیفی 17 ساله برای تحویل واحدهای مسکونی خریداری شده  مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

- تجمع  اعتراضی اهالی شهرک یاسر امیدیه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات این منطقه مقابل شهرداری

*جان باختن 1363 کارگربر اثر حوادث کاری در9 ماهه نخست سال 98

در9 ماهه نخست سال جاری 1363 کارگربر اثر حوادث کاری جانشان را ازدست دادند که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایش  8 و نیم درصدی را نشان می دهد.

روز یکشنبه 20بهمن، دکتر حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشوربه خبرنگار رسانه ای گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار نیز در 9 ماهه نخست سال‌جاری 1363 نفر بوده که در میان آنها 1357 نفر مرد و 6 نفر زن دیده شده است. اما در سال گذشته در همین محدوده زمانی ما با 1256 کشته شده در حوادث کار مواجه بودیم که این به معنای رشد 8.5 درصدی در این زمینه است.

وی افزود: در 9 ماهه نخست سال 98 تعداد معاینات مربوط به مصدومین حوادث کار 21896 نفر بوده است که از میان آنها 20851 نفر مرد و 1045 نفر زن هستند. این آمار در سال گذشته در زمان مشابه 21649 نفر بوده است. این تفاوت نشان می‌دهد در سال‌جاری با افزایش 1.1 درصدی مواجه شده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار نیز در 9 ماهه نخست سال‌جاری 1363 نفر بوده که در میان آنها 1357 نفر مرد و 6 نفر زن دیده شده است. اما در سال گذشته در همین محدوده زمانی ما با 1256 کشته شده در حوادث کار مواجه بودیم که این به معنای رشد 8.5 درصدی در این زمینه است.

دکتر نائیجی در ادامه با اشاره به عمده‌ترین علت مرگ و میر کارگران گفت: سقوط از بلندی مهم‌ترین علت فوت کارگران به حساب می‌آید که توانسته جان 560 کارگر که همگی مرد هستند را بگیرد. پس‌از آن اصابت جسم سخت با 346 قربانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده که در میان آنها 344 مرد و 2 نفر زن دیده می‌شود. در نهایت، رتبه سوم مربوط به مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی است که 203 قربانی داشته است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه در رده‌بندی استان‌ها از نظر بیشترین تعداد مرگ و میر، تهران رتبه اول را دارد می‌افزاید: تهران با 339 قربانی رتبه نخست و مازندران با 82 نفر و خراسان رضوی با 77 نفررتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌گفته وی، چهار محال بختیاری با 4 مورد مرگ و کهگیلویه و بویر احمد با 8 مورد و خراسان جنوبی با 11 مورد مرگ و میر کارگران خود را در فهرست استان‌هایی قرار داده‌اند که کم‌ترین میزان تلفات کارگران را به ثبت رسانده‌اند.

*ممنوع الورود شدن 2 کارگر مجتمع های پتروشیمی فراورش و کیمیا توسط کارفرما بدلیل اخلال در نظم و ایجاد اغتشاش و رهبری کارگران برای برپایی اعتراض

از اول بهمن ماه ،2 کارگر مجتمع پتروشیمی فراورش(شرکت پیمانکاری فریم کو) و مجتمع پتروشیمی کیمیا(شرکت پیمانکاری پویا نصب) در بندر امام با سوابق کاری 17 تا 19 ساله توسط کارفرما بدلیل اخلال در نظم و ایجاد اغتشاش و رهبری کارگران برای برپایی اعتراض به محل کارشان ممنوع الورود شدند.

بنابه گزارش رسانه ای بتاریخ 20بهمن،چندین سال است کارگران این دو مجتمع پتروشیمی درمنطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، حذف و کم شدن برخی مزایای انگیزشی و همچنین برای رفع تبعض میان کارگران رسمی، قراردادی و پیمانی انتقاداتی داشته‌اند و این دو کارگر به عنوان نماینده منتخب دیگر کارگران درخواست‌های کارگری را پیگیری می‌کردند.

بنابهمین گزارش،از آنجا که در قوانین مناطق آزاد، تامین حقوق کارگران اولویت‌ ندارد و آنها از شمول قانون کار خارج هستند، هرگونه اعتراض و پیگیری به وضع موجود نتیجه‌ای جز برخورد منجر به اخراج با کارگر معترض یا نمایندگان آنها به همراه نخواهد داشت.

تنها واحد پیگیری کننده مطالبات قانونی کارگران در مناطق ویژه اقتصادی، واحد اشتغال مناطق ویژه اقتصادی است.واحد اشتغال مناطق ویژه هم هیج حمایتی از کارگر ندارند چراکه مسئولان مربوطه آن حقوق‌بگیر سازمان مناطق ویژه هستند.

*اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد قروه در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

روز شنبه 19 بهمن، کارگران شهرداری سریش آباد  درشهرستان قروه استان کردستان برای اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

بنابه گزارش 20بهمن یک منبع خبری محلی، شهردار سریش آباد از وعده رفع این مشکل و همکاری مسئولان در این زمینه خبر داد و گفت که برای جبران این تأخیردرپرداخت حقوق کارگران زمینی را به مزایده گذاشته ایم تا بتوان با فروش آن کمکی به این معضل کرد.

رئیس شورای شهر سریش آبادهم گفت: پس از اعتصاب کارگران شهرداری در تماس با مدیرکل امور شهری وعده پرداخت حقوق دو ماه در عرض یک هفته داده شد.

*اعتراض کارگران اداره آب و فاضلاب روستایی استان ایلام نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق وسال ها عیدی

کارگران اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان های استان ایلام اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق وسال ها عیدی،رسانه ای کردند.

یکی از کارگران شرکتی آب و فاضلاب روستایی ایلام به خبرنگار رسانه ای گفت: از مهر ماه سال جاری حقوق پرسنل شرکتی پرداخت نشده است و چندین سال است که عیدی نیز به این پرسنل پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: بارها از مسوولان درخواست کرده‌ایم عیدی‌ها و حقوق‌های معوقه را پرداخت کنند ولی مسوولان تنها به دادن وعده و وعید اکتفا می‌کنند و هیچ اقدامی در این باره  انجام نداده‌اند.

یکی دیگر از کارگران شرکتی آب و فاضلاب روستایی که بیش از 10 سال سابقه کار در این اداره را دارد، می‌گوید: سالهاست که کارگران و پرسنل شرکتی اداره امور آب روستایی بر اساس قانون کار حقوق دریافت می‌کنند و هر ساله شاهد بروز چنین مشکلاتی در پرداخت حقوق نیروهای شرکتی هستیم، متاسفانه بی توجهی مسوولان به  این امر وضعیت را برای این نیروها دشوار کرده است.

وی افزود: عدم پرداخت حقوق‌ها در این شرایط اقتصادی فشار زیادی را از نظر مالی و روحی بر برخی از خانواده‌ها وارد می‌کند و ضروری است مسوولان مربوطه در این زمینه چاره اندیشی کرده و اقدامات لازم را در این باره انجام دهند.

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه آیا مسوولان مربوطه حاضرند بدون دریافت حقوق کار کنند؟ اظهار کرد: حدود 14 سال است که در این اداره مشغول هستم و هرسال با مشکلات پرداخت حقوق مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بر اساس گفته مسوولان از ماه‌های آینده قراردادهای آیتمی با پرسنل بسته می‌شود،افزود: اجرای این قرار داد اجحاف در حق کارگران و پرسنلی است که سالهاست در این اداره خدمت می‌کنند.

*برگزاری نشست سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه و ثبت نامه درخواست بخشی از مطالبات کارکنان و کارگران شرکت واحد در دبیرخانه شورای شهر تهران

+در ادامه نشست های سندیکای کارگران شرکت واحد روز جمعه ۱۸بهمن جلسه ای با حضور تعدادی از اعضای این سندیکا در جهت رسیدگی به تعدادی از مطالبات معوقه کارکنان و کارگران شرکت واحد و دستمزد سال ۹۹ کارگران تشکیل شد که نتیجه این تصمیم گیری متعاقبا به اطلاع همکاران خواهد رسید .

 (بعد از اعتصابات دی و بهمن ۸۴ سندیکای کارگران شرکت واحد،  دفتر سندیکای کارگران شرکت واحد که توسط کارگران خباز در اختیار سندیکا ی واحد گذاشته بودند توسط عوامل امنیتی پلمپ گردید و هرگز اجازه بازگشایی دفتر سندیکا از سوی نهادهای امنیتی داده نشد.

 درطی تمامی سال های گذشته جلسات سندیکایی در منازل شخصی کارگران و رانندگان شرکت واحد برگزار میشود.

+ثبت نامه درخواست بخشی از مطالبات کارکنان و کارگران شرکت واحد در دبیرخانه شورای شهر تهران

امروز بیستم بهمن تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد براساس تصمیمات جمعی این سندیکا مبنی بر پیگیری مطالبات معوقه رانندگان و کارکنان شرکت واحد درخواستی را با امضای صدها تن از رانندگان و کارگران در دبیرخانه شورای شهر به ثبت رساندند. متن اصلی این نامه هفته گذشته از طرف سندیکا به دفتر مدیر عامل شرکت واحد از طریق پست ارسال گردیده است  و رونوشت آن را به شهردار و فرمانداری  تهران ارسال کردند.

متن نامه درخواستی بشرح زیر می باشد. همکاران محترم  میتوانند از طریق شماره رسید نامه  از طریق تلفن های شورای شهر پیگیری نامه درخواست مطالبات را شخصا پیگیری کنند.

به‌نام آنکه دادگر است

مدیر عامل محترم شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

باسلام و احترام

در یک سال گذشته با گران شدن نرخ ارز و گرانی بنزین تورم وگرانی با شدت بیشتری نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است. بخصوص دربخش مسکن ، هزینه اجاره بها بسیار افزایش یافته است.

 اما متاسفانه نه تنها دریافتی ما رانندگان و کارگران شرکت واحد افزایش نیافته است بلکه مزایای مستمرمان نیز معوق شده است. و از طرفی با گرانی بنزین به تعداد قابل توجهی به مسافران نیز افزوده شده است که با وجود فرسوده بودن بخشی از اتوبوس‌ها و متوقف ماندن تعدادی از اتوبوس ها در هر سامانه،  فشار کار بیش از پیش می‌باشد.

 لذا درخواست داریم مطالبات معوق رانندگان و کارگران که در ذیل آمده است هر چه سریع‌تر پرداخت گردد.

بدیهی است در صورت عدم پرداخت معوقات حق اعتراض به اشکال گوناگون برای رانندگان و کارگران محفوظ خواهد بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران

۱-عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از سال ۸۶ تاکنون

۲- عدم بهره مندی اکثریت رانندگان و کارگران از تسهیلات  بلاعوض مسکن

۳-عدم شارژ بخشی از کارت اعتباری سال‌های ۹۷و ۹۸

۴- لباس فرم رانندگان برای سال۹۷و ۹۸ همچنین کاپشن فرم رانندگان با توجه باینکه دو سال از تحویل کاپشن گذشته است.

۵-عدم پرداخت بن لوازم التحریر سال ۹۷

۶-افزایش مساعده نیمه برج ( به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت مایحتاج روزانه و تورم سرسام آور) در ده سال گذشته مبلغ پرداختی به کارگران ۵۰ هزارتومان بوده و هست.

رونوشت:

- شهردار محترم تهران

-رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران

-فرماندار تهران

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

دامه بلاتکلیفی شغلی 230کارگر معدن چادرملو عغیرغم شروع بکار مجدد شرکت پیمانکاری بهاوند باراد

بلاتکلیفی شغلی 230کارگر معدن چادرملو عغیرغم شروع بکار مجدد شرکت پیمانکاری بهاوند باراد ادامه دارد.

روزیکشنبه 20بهمن،کارگران اخراجی معدن چادرملو(شرکت پیمانکاری بهاوند باراد)به خبرنگار رسانه ای گفتند:به نظر می‌رسد شرکت مجدداً شروع به کار کرده و دو، سه نفر از کارگران شرکت را به سر کار بازگردانده‌اند. ما خواستار این هستیم که همه‌ی کارگران شرکت به سر کار خود بازگردند و نگرانیم که نکند از شرکت‌های دیگر نیرو بیاورند.

این کارگران که پیش از این از کارفرمای پیمانکار، رضایت‌نامه دریافت کرده‌اند، می‌گویند: کار پیدا کردن در شب عید برای ما ساده نیست و ازکارفرمای چادرملو می‌خواهیم پیمانکار را نسبت به بازگشت به کار کارگران ملزم نماید.

*به گردش در آمدن چرخ کارخانه فولاد ذوب آمل (فذا) وپایمالی حقوق کارگران

«طبق قانون، کارخانه‌هایی که به ریخته گری مشغول هستند جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند و تمامی شرکت‌هایی که کارشان جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید از نظر حقوق، ساعت کار و سن بازنشستگی شان بر اساس اصول کار سخت است، اما به گفته کارگران شرکت فذا همه‌ قوانین را نقض کرده و معلوم نیست از چه بند و ماده‌هایی برای عمل نکردن به این قانون استفاده می‌کند. ساعت کاری جای 6 ساعت 12 ساعت است.»

یک کارگر سابق فذا در باره کارگران کارخانه به خبرنگار رسانه ای گفت: در حال حاضر کارگران به سه دسته تقسیم می‌شوند. بخش اول آن‌هایی هستند که فعلا مشغول به کار و فعالیت هستند، دسته دوم شامل کسانی است که در آن وقفه کاری یک ماهه اخراج شدند و در نهایت دسته سوم کارگرانی را شامل می‌شود که اخراج شده بودند، اما الان مشغول به کار هستند.

او در مورد شرایط حقوقی یک ماه اخیر کارخانه گفت: دسته اول که نه اخراج شده بودند و نه مشکلی در این رابطه برایشان پیش آمده بود، حقوقشان را بدون مشکل دریافت کردند. دسته دوم که از کار اخراج شده بودند، اقدام برای بیمه بیکاری کردند و یک ماهی است که مبلغی برایشان واریز می‌شود و دسته آخر در گرفتن حق و حقوقشان با مشکل مواجه شده اند و به عنوان نیروی جدید در کارخانه مشغول به کار هستند و سوابقی که داشتند، همگی پاک شده است.

وی در خصوص مشکلات فعلی کارگران کارخانه می گوید: دوستانم که هم اکنون در کارخانه مشغول هستند و از ضایع شدن برخی حق و حقوقشان صحبت می کنند؛ اینکه دیگر زمانی برای استراحت و خواندن نماز در کارخانه برای کارگران در نظر گرفته نمی شود یا اینکه حق اضافه کار برای بسیاری از آن‌ها برداشته شده است و آن‌هایی هم که هنوز می‌توانند اضافه کار خود را دریافت کنند در صورتی که مرخصی بگیرند، از این مبلغ کم می‌شود. پاداش یا مزایای دیگری که در برخی موارد مشمول حال کارمندان و کارگران می‌شود را از آنان گرفته اند.

وی از این مسئله که طبق قانون، کارخانه‌هایی که به ریخته گری مشغول هستند جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند، صحبت به میان آورد و گفت: تمامی شرکت‌هایی که کارشان جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید از نظر حقوق، ساعت کار و سن بازنشستگی شان بر اساس اصول کار سخت است، اما به گفته کارگران شرکت فذا همه‌ قوانین را نقض کرده و معلوم نیست از چه بند و ماده‌هایی برای عمل نکردن به این قانون استفاده می‌کند. ساعت کاری جای 6 ساعت 12 ساعت است و اضافه کاری در صورتی که به نیرو‌ها تعلق بگیرد تنها 2 ساعت است، اما با این حال حقوق کارگران به شدت پایین است و به خاطر این حجم کاری بالا حتی مبلغ اضافه‌ای را دریافت نمی‌کنند.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دوباره 385 کارگرکارخانه کاشی اصفهان

دوباره بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دامنگیر385 کارگرکارخانه کاشی اصفهان شد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 20بهمن،وضعیت درکارخانه کاشی اصفهان اصلاً خوب نیست و دو سه هفته است مواد اولیه نیامده و تولید در آستانه تعطیلی است.

کارگران از سال 95 و 96 مطالبه مزدی پرداخت نشده دارند. امسال نیز بعد از تیرماه دیگر حقوقشان پرداخت نشده است. 4ماه حقوق سال 96، و مطالبات سال 95 نیز پرداخت نشده است.

خاطرنشان می شود که پس از واگذاری کارخانه کاشی اصفهان به بخش خصوصی درسال 88 ودست به دست شدنش طی سال های گذشته،کارگران این واحدتولیدی با مشکل بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست وپنجه نرم کردند وبارها دست به تجمع اعتراضی در کارخانه ومراکز قدرت درکلانشهر اصفهان زدند.

*صالح نیکبخت: تعداد بازداشت‌شدگان اعتراض های آبان ماه و  پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی باید اعلام شود

صالح نیکبخت وکیل دادگستری: تعداد بازداشت‌شدگان اعتراض های آبان ماه و  پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی باید اعلام شود.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 20بهمن،این وکیل دادگستری طی یادداشتی از جمله نوشت:متاسفانه هر گاه كه بحث زندان و كاهش و تبديل مجازات زندان مطرح مي‌شود، ذهن مقامات قضايي بلافاصله به سوي زندانيان عادي مي‌رود و اغلب حقي كه قانون براي همه زندانيان در نظر دارد را براي زندانيان سياسي يا آن‌طور كه مقامات قضايي تعبير مي‌كنند، زندانيان امنيتي قائل نمي‌شوند. در حالي كه مطابق نص صريح قانون اساسي همه مردم بايد به صورت مساوي از قوانين اقتصادي، اجتماعي، قضايي، فرهنگي و... بهره‌مند باشند و خارج كردن زندانيان سياسي يا به تعبيري امنيتي از تسهيلات زندان يا كاهش مجازات‌ و تبديل مجازات امري ناپسند است.

.......حالا که تعداد زندانیان سیاسی یا به تعبیر مقامات قضایی امنیتی بر اثر شرایط و حوادث جدید بیشتر شده، جای آن دارد که اولا تعداد بازداشت‌شدگان حوادث اعتراض‌های آبان ماه و اعتراض‌های پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در رسانه‌ها اعلام شود تا هم مردم و هم خانواده‌های زندانیان بدانند، فرزندان یا بستگان‌شان در چه شرایطی هستند. ثانیا دستگاه قضا در مقابل مسائل کنونی به ‌جای هماهنگ شدن با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، مسیر قانون را درمورد همه کسانی که متهم هستند، جرمی مرتکب شده‌اند و مستحق تخفیف یا تبدیل مجازات هستند را طی کند.........

*انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران:برخورد امنیتی با روزنامه‌نگاران را متوقف کنید

صنف روزنامه‌نگاران سال‌هاست مانند دیگر اصناف کارگری و نیز آزادی‌خواهان، آماج سرکوب‌ها، تعقیب، دستگیری و زندان بوده است. جرم آنان انجام وظیفه‌ی رسانه‌ای، کوشش برای حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، افشای حقیقت و بیان آرای شفاف مردم است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران نیز مانند دیگر تشکل‌های آزاد، همواره تحت فشارهایی از آن‌گونه که نام برده شد، بوده و پیوسته کوشیده است با تاکید و تکیه بر هدف و وظیفه‌ی حقیقی انجمن از حقوق صنفی روزنامه‌نگاران و بالطبع مردمی که موکلان ما محسوب می‌شوند، دفاع کند.

این‌بار در بهمن‌ماه سال‌جاری، روزنامه‌نگاران باز هم هدف سرکوب‌های امنیتی و قضایی قرار گرفتند؛ از جمله این روزنامه‌نگاران مازیار خسروی، مولود حاجی‌زاده، یغما فشخامی و یاسمن خالقیان بودند که با ورود به منزل و توقیف وسایل شخصی و اسناد و ابزار کارشان نه‌تنها مورد فشار و خشونت قرار گرفتند، بلکه ادامه‌ فعالیت آن‌ها در نبود ابزار توقیفی، کارشان به‌شدت مختل شد. همچنین احسان بداغی، پژمان موسوی، امیر بابایی و مهدی محمودیان نیز گرفتار تندباد امنیتی شدند.

در این میان اما «خسرو صادقی‌بروجنی» عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران با حکم بدوی و ناعادلانه‌ و با اتهامات کلی به تحمل ۸ سال زندان محکوم شد که از این میزان ۵ سال آن لازم‌الاجرا اعلام شده است.

«خسرو صادقی‌بروجنی» روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه کار و رفاه اجتماعی، از اعضای دیرپای «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران» است که طی یک سال اخیر با احضار، بازداشت، دادگاه و برخورد امنیتی روبه‌رو بوده است.

بدیهی است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران خود را موظف به پیگیری و دفاع از حقوق صنفی روزنامه‌نگاران به‌ویژه عضو خود می‌داند و با اصرار بر حق مسلم آزادی بیان، به‌ویژه در این صنف، خواهان رعایت و احترام به حقوق صنفی روزنامه‌نگاران بوده و هرگونه سرکوب و برخورد ناعادلانه و قهری با روزنامه‌نگاران را به‌شدت محکوم می‌کند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در این میان و با تاکید بر انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای عضو خود «خسرو صادقی‌بروجنی» در خدمت به مردم، خواستار جدی توقف هرگونه پیگرد و صدور حکم قهری علیه این روزنامه‌نگار است و بر آن اصرار دارد.

20بهمن 1398

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در اعتراض به بازداشت غیرقانونی محمد تقی فلاحی دبیرکل این تشکل

روز شنبه 19 بهمن نیروهای امنیتی محمد تقی فلاحی را بازداشت و پس از تفتیش منزل وی را به مکان نامعلومی منتقل نمودند.

بار دیگر نیروهای امنیتی با دستگیری محمد تقی فلاحی ،  دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران(تهران) نشان دادند که قوه قضائیه و نیروهای امنیتی اراده کرده‌اند که فضای فعالیت صنفی را امنیتی و کنش صنفی را پر هزینه نمایند. 

بازداشت غیرقانونی و چندباره دبیرکل یک تشکل صنفی و قانونی مصداق بارز تشویش اذهان عمومی خصوصا فرهنگیان است هر چند این روند شوربختانه در دو دهه مسبوق به سابقه بوده است اما ایستادگی و مقاومت فعالان و تشکل های صنفی نشان می دهد که تلاش برای تحقق عدالت آموزشی و بهبود منزلت و معیشت فرهنگیان (شاغل و بازنشسته) از اهداف والای انسانی و صنفی ماست. 

دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران یکی از فعالان صنفی صادق و خوشفکر و متعهد ایران است و نزد فعالان صنفی و مدنی از احترام و اعتبار بالایی برخوردار است. جدیت وی بر حرکت بر مدار صنفی و آموزشی و تلاشش به همراه دیگر اعضای هیات مدیره کانون تهران برای گرامیداشت چهره‌های موثر آموزش و پرورش از رشدیه تا بهمن‌بیگی از ویژگی‌های بارز این فعال صنفی است ، با این وجود بازداشت وی خللی در حرکت صنفی ایجاد نخواهد کرد چراکه امروز جنبش معلمان ایران به صوت عام و تشکلهای صنفی به صورت خاص قائم به افراد نیستند و ستاره های پر فروغی در سپهر جنبش می درخشند و به همین دلیل است که در دو دهه اخیر علی‌رغم دستگیری،  اخراج و تبعید مکرر فعالان صنفی مطالبه‌گری فرهنگیان متوقف نشده‌است.

کانون صنفی معلمان ایران ضمن محکوم نمودن بازداشت آقای فلاحی خواهان آزادی بدون قید و شرط وی است و از تمام توان و پتانسیل خود برای آزادی وی استفاده خواهد نمود. 

اینک دبیرکل(محمد تقی فلاحی) و سخنگو (محمود بهشتی لنگرودی)و مسئول واحد تشکیلات  (محمد حبیبی) و یک عضو هیات مدیره(اسماعیل عبدی ) کانون صنفی معلمان ایران( تهران )همزمان و ظالمانه در زندان هستند. این بار اول نیست که کانونی‌‌ها با این سطح از سرکوب روبرو شده‌اند و چون گذشته در سایه حمایت فرهنگیان و مردم شریف ایران و دانش‌آموزان سربلند و پیروز از این شرایط دشوار عبور خواهند نمود.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

۹۸/۱۱/۱۹

*دادگاه رهام یگانه، فرید لطف‌آبادی و هیراد پیربداغی برگزار شد

روزیکشنبه 20بهمن،دادگاه 3 مدافع حقوق کارگران رهام یگانه، فرید لطف‌آبادی و هیراد پیربداغی برگزار وحکم دادگاه متعاقباً به آنها ابلاغ خواهد شد.

قابل یادآوری است که این سه مدافع حقوق کارگران 12 مرداد ماه سال جاری همزمان با برگزاری  دادگاه کارگران ومرتبطین با اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه هفت‌تپه بازداشت شده بودند.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان تبریزنسبت به بلاتکلیفی 17 ساله برای تحویل واحدهای مسکونی خریداری شده  مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

روز یکشنبه 20بهمن،جمعی ازاعضای تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز برای اعتراض به بلاتکلیفی 17ساله برای تحویل واحدهای مسکونی خریداری شده درطرح مسکن بعثت دست به تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما اعضای فاز پنج پروژه بعثت هستیم؛ هفده سال برای تحویل واحدهای مسکونی انتظار کشیده‌ایم اما خبری از تحویل آنها نشد؛ حالا از راه و شهرسازی درخواست داریم به شرایط ما رسیدگی کنند.

این فرهنگیان عدم تحویل واحدهای مسکونی را موجب به هم خوردن آرامش زندگی خود می‌دانند و می‌گویند: سالهاست در انتظار خانه‌دار شدن هستیم!

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با حضور دربین تجمع کنندگان ، برای کمک به حل مشکلات آنان در قالب کمیسیون ماده 5 قول مساعد داد.

طرح مسکن بعثت به عنوان یکی از طرح های تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز از جمله طرح های مشکل دار آذربایجان شرقی است که عملیات اجرایی آن حدود 17 سال پیش آغاز شده و در سال های اخیر محل اعتراض مالکان واحدهای مسکونی خریداری شده در آنها شده است.

گفته می شود تعرض به فضای سبز و رعایت نکردن تراکم در ساخت از جمله مشکلات مبتلابه این طرح مسکن بوده است .

*تجمع  اعتراضی اهالی شهرک یاسر امیدیه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات این منطقه مقابل شهرداری

روز یکشنبه 20بهمن جمعی از اهالی شهرک یاسر امیدیه در استان خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم رسیدگی به مشکلات این منطقه دست به تجمع مقابل شهرداری امیدیه زدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


جان باختن 1363 کارگربر اثر حوادث کاری در9 ماهه نخست سال 98

در9 ماهه نخست سال جاری 1363 کارگربر اثر حوادث کاری جانشان را ازدست دادند که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایش  8 و نیم درصدی را نشان می دهد.

روز یکشنبه 20بهمن، دکتر حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشوربه خبرنگار رسانه ای گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار نیز در 9 ماهه نخست سال‌جاری 1363 نفر بوده که در میان آنها 1357 نفر مرد و 6 نفر زن دیده شده است. اما در سال گذشته در همین محدوده زمانی ما با 1256 کشته شده در حوادث کار مواجه بودیم که این به معنای رشد 8.5 درصدی در این زمینه است.

وی افزود: در 9 ماهه نخست سال 98 تعداد معاینات مربوط به مصدومین حوادث کار 21896 نفر بوده است که از میان آنها 20851 نفر مرد و 1045 نفر زن هستند. این آمار در سال گذشته در زمان مشابه 21649 نفر بوده است. این تفاوت نشان می‌دهد در سال‌جاری با افزایش 1.1 درصدی مواجه شده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار نیز در 9 ماهه نخست سال‌جاری 1363 نفر بوده که در میان آنها 1357 نفر مرد و 6 نفر زن دیده شده است. اما در سال گذشته در همین محدوده زمانی ما با 1256 کشته شده در حوادث کار مواجه بودیم که این به معنای رشد 8.5 درصدی در این زمینه است.

دکتر نائیجی در ادامه با اشاره به عمده‌ترین علت مرگ و میر کارگران گفت: سقوط از بلندی مهم‌ترین علت فوت کارگران به حساب می‌آید که توانسته جان 560 کارگر که همگی مرد هستند را بگیرد. پس‌از آن اصابت جسم سخت با 346 قربانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده که در میان آنها 344 مرد و 2 نفر زن دیده می‌شود. در نهایت، رتبه سوم مربوط به مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی است که 203 قربانی داشته است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه در رده‌بندی استان‌ها از نظر بیشترین تعداد مرگ و میر، تهران رتبه اول را دارد می‌افزاید: تهران با 339 قربانی رتبه نخست و مازندران با 82 نفر و خراسان رضوی با 77 نفررتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌گفته وی، چهار محال بختیاری با 4 مورد مرگ و کهگیلویه و بویر احمد با 8 مورد و خراسان جنوبی با 11 مورد مرگ و میر کارگران خود را در فهرست استان‌هایی قرار داده‌اند که کم‌ترین میزان تلفات کارگران را به ثبت رسانده‌اند.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com