اخبار و گزارشات کارگری ١٨ و ١٩ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 09, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٨ و ١٩ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمع اعتراضی کارگران  مجتمع پتروشیمی لردگان مقابل ساختمان مرکزی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درتهران

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی تعاونی اعتبار وحدت (آرمان) سراسر کشورنسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل مقابل موسسه‌ی مالی اعتباری ملل+ درتهران

- تجمع اعتراضی کارگران نی‌برمجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی،معیشتی وبازنشستگی مقابل اداره تامین اجتماعی

- تجمع اعتراضی داروسازان و دانشجویان داروسازی سراسرکشورنسبت به آرای دیوان عدالت اداری مقابل سازمان نظام پزشکی

- بیانیه کنشگران صنفی آموزش فارس در محکومیت رای قضایی صادره برای ۷ تن از فعالان صنفی خراسان شمالی

- بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در محکومیت احکام قضایی برای فعالان صنفی استان خراسان شمالی

- محمد تقی فلاحی دبیرکانون صنفی معلمان تهران بازداشت شد

- هادی تنومند، فعال کارگری جهت تحمل 3سال و نیم حبس تحمیلی روزشنبه 19بهمن راهی زندان می شود

- سطح نازل حداقل حقوق بروایت کارگر پتروشیمی تندگویان

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

کاهش اضافه کاری پرسنل فنی سامانه یک و دریافت بودجه بابت اتوبوسهای متوقفی تعمیرگاه در پایان سال

- عدم پرداخت 9 ماه حقوق کارگران شهرداری پارس آباد مغان

- افزایش چشمگیر جان باختن کارگران براثر حوادث کاری در استان خراسان شمالی

- جان باختن 2 کارگرمعدن تاشکوییه بافق براثر گازگرفتگی

- مرگ راننده لودر63 ساله کارخانه آجرسفال ملایرزیرتلی از خاک

- جان باختن پزشک جوان بیمارستان چمران سوسنگرد براثر گازگرفتگی

*تجمع اعتراضی کارگران  مجتمع پتروشیمی لردگان مقابل ساختمان مرکزی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درتهران

روز شنبه 19 بهمن،جمعی از کارگران مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری وزیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس راهی تهران شدند تا با تجمع مقابل ساختمان مرکزی این هلدینگ در خیابان کریم خان زند اعتراضشان را (احتمالا نسبت به اخراج از کار)بنمایش بگذارند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،برخی از  کارگران و نیروهای پیمانکار مجتمع پتروشیمی لردگان و شرکت های HSE(بهداشت،ایمنی،محیط زیست)  صبح روز شنبه 19آبان ماه مقابل ساختمان مرکزی هلدینگ خلیج فارس در خیابان کریم خان زند اجتماع کرده و خواهان ملاقات با مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس شده اند.

بنابهمین گزارش،نیروهای حراست از حضور تجمع کنندگان به داخل ساختمان جلوگیری کردند ویکی از مسئولین نیروی انسانی هلدینگ با حضور در میان جمع معترضین قول مرتفع کردن مشکلات و گلایه های آنها را تا پیش از 22 بهمن داده است و از  معترضین خواسته تا به این تجمع پایان دهند.

درهمین رابطه،رستم زاده رئیس روابط عمومی پتروشیمی لردگان گفت: مدیران مجتمع فعلا از این تجمع اطلاعی ندارند.

وی افزود معمولاً بعد از پایان یک پروژه، کارگران  و نیروهای پیمانکاری با تعدیل مواجه می‌شوند که همچین موضوعاتی در پروژه ها پیش می آید  و هر چند وقت یکبار سبب بلند شدن اعتراض کارگران می‌شود.

یادآوری:

تجمع اعتراضی کارگران پروژه کارخانه پتروشیمی لردگان نسبت به از دست دادن کار وبرای اشتغال مقابل فرمانداری لردگان

روز شنبه 18اردیبهشت ماه 98،جمعی از کارگران کارخانه در دست ساخت پتروشیمی لردگان واقع دربخش فلارد شهرستان لردگان- استان چهارمحال و بختیاری-  دراعتراض به از دست دادن کارشان وبرای اشتغال مقابل فرمانداری تجمع کردند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،فرماندارشهرستان با تایید تجمع کارگران این پروژه،افزود: بیشتر آنان کارگران ساختمانی و نیروهایی هستند که برای عملیات احداث پتروشیمی به کار گرفته شده بودند.

وی همچنین گفت: این افراد خواستار جذب در پتروشیمی و جلوگیری از تعدیل نیرو هستند.

به گفته وی، از سال گذشته با توجه به اتمام برخی فعالیت‌های ساخت و ساز این کارخانه تعدادی از نیروها در مراحل مختلف تعدیل شدند و این تعدیل همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با تعدیل این نیروها و فعال شدن پتروشیمی، نیروهای متخصص جذب خواهند شد که فرآیند استخدامی آنان نیز سپری شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع 2هزار و 160 نیرویی که از مراحل اولیه ساخت این واحد فعال بودند تاکنون 1600 نفرتعدیل شدند.

*تجمع اعتراضی کارگران اخراجی تعاونی اعتبار وحدت (آرمان) سراسر کشورنسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل مقابل موسسه‌ی مالی اعتباری ملل+ درتهران

روز شنبه 19 بهمن،جمعی ازکارگران اخراجی تعاونی اعتبار وحدت (آرمان) بنمایندگی ازهمکارانشان ازسراسر کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان پس ازگذشت 2سال دست به تجمع مقابل ساختمان موسسه مالی ملل واقع در خیابان شیراز پایین‌تر از اتوبان همت،درتهران زدند.

یکی ازکارگران حاضر دراین تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:پول ما رو دو ساله خوردند نیروها رو عزل کردند و هیچ خبری هم نشده. قرار است با وام حقوق معوقه ما رو پرداخت کنند.

یکی از کارگران زن معترض گفت: به وزارت کار شکایت بردیم اما رسیدگی نشد‌. مدیر این موسسه، نمی‌گذارد من کارگر و کارمند درست زندگی کنیم. آنها -مسوولان موسسه مالی اعتباری ملل- گفتند برای اینکه حقوق خود را بگیرید باید تعهد سفید امضا کنید که ما قبول نکردیم چون معلوم نیست چه اتفاقی برای ما می‌افتاد.

یک کارگرزن دیگر حاضر در تجمع گفت: 1000 تا 1200نفر از کارگران را اخراج کردند. بیایند پول ما را از برج‌هایی که موسسه وحدت ساخته بدهد‌. این موسسه زیر مجموعه موسسه مالی ملل است که هم پول کسانی که سرمایه‌گذاری کردند را نداده و هم تعدادی از کارمندان را تعدیل کرده و گفته نمی‌توانیم حقوق بدهیم.

او افزود: یکی از مدیران به میان ما آمد و یکی از معترضان را به نمایندگی از جمع به دفتر ریاست برای مذاکره و حل و فصل موضوع برد.

وی درخاتمه گفت: اگر مساله حل نشود به کفن پوش مقابل همه شعبه‌ها اعتراض خواهیم کرد.

+قابل یادآوری است که پس از انحلال تعاونی اعتبار وحدت (آرمان) مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی وحدت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.

*تجمع اعتراضی کارگران نی‌برمجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی شغلی،معیشتی وبازنشستگی مقابل اداره تامین اجتماعی

روز شنبه 19 بهمن،جمعی از کارگران نی‌برمجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی،معیشتی وبازنشستگی دست به تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: آغاز نشدن فعالیت کاریشان ازجمله موارداعتراضشان است.

آنها افزودند: براساس توافقنامه مورخ 31شهریور ماه سال جاری که بین کارفرما و کارگران نی‌بر قراردادی به امضا رسیده، مدیریت شرکت هفت تپه موظف به پرداخت حقوق ماه‌های سوم و چهارم است در عین حال از ابتدای مهر ماه نیز باید کارگران نی‌بر در مجتمع هفت تپه به کار گرفته می‌شدند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و آنها همچنان بلاتکلیف و بیکار هستند.

کارگران نی‌بر در بخش دیگری از مطالبات خود درباره پرداخت نشدن دو ماه حقوق کامل ماه‌های خرداد و تیرگفتند: کارفرما به‌رغم پرداخت حق بیمه این دو ماه و حقوق فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، اعتقادی به پرداخت حقوق آنها ندارد. به همین دلیل به اداره کار شهرستان شوش شکایت کرده‌ایم.

عدم پرداخت حق بیمه دوران بیکاری سال های 68 تا92 به سازمان تامین اجتماعی از طرف کارفرماازدیگر موارداعتراض تجمع کنندگان ذکرشد.

درهمین رابطه کارگران معترض گفتند: در دولت گذشته طی مصوبه‌ای، مبلغ 25 میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه دوران غیراشتغال کارگران فصلی نی‌بر اختصاص یافت که در نهایت 15 میلیارد تومان آن توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در نتیجه تعداد زیادی از کارگران نی‌بر بازنشسته شدند.

معترضان با بیان اینکه سال گذشته با پرداخت مابقی حق بیمه فصول بیکاری حدود 250 نفر دیگر از مجموع 350 کارگر نی‌بر باقی مانده، بازنشسته شدند، افزودند: در حال حاضر حق بیمه ایام بیکاری حدود 105نفر از کارگران نی‌بر که یکی از آنها فوت کرده، به تامین اجتماعی پرداخت نشده و آنها بلاتکلیف شده‌اند.

آنها درادامه خاطرنشان کردند:چون نیمی از سال مشغول کار هستیم و در نیمه دوم سال میزان دریافتی ما از نیمه اول سال (فصل بیکاری) که پایه حقوق دریافت می‌کنیم، بیشتر است. برخی به دنبال بازنشستگی ما در فصل بیکاری هستند که در این صورت میزان دریافتی ما در زمان بازنشستگی به حداقل کاهش می‌یابد.

*تجمع اعتراضی داروسازان و دانشجویان داروسازی سراسرکشورنسبت به آرای دیوان عدالت اداری مقابل سازمان نظام پزشکی

روز شنبه 19 بهمن،جمعی ازداروسازان و دانشجویان داروسازی سراسرکشور برای اعتراض نسبت به آرای دیوان عدالت اداری مینی بر ابطال چندین باره تعرفه خدمات دارویی، ابطال کدهای خدمات داروسازان در داروخانه و بیمارستان  و ابلاغ حکم آزادسازی تأسیس داروخانه  مقابل سازمان نظام پزشکی در تهران تجمع کردند.

در این تجمع که تعداد زیادی از داروسازان و دانشجویان داروسازی حضور داشتند، حاضران خواستار ابطال رأی دیوان عدالت بودند و آن را مغایر با حقوق داروساز قلمداد می‌کردند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،داروسازان معتقدند که دخالت ارگان‌های غیرمرتیط در امر سلامت جامعه و اتفاقات مشکوک و سریال گونه، نشانگر اراده‌ای قوی در جهت نابودی داروخانه داری مستقل است.

داروسازان آرا اخیر دیوان عدالت اداری در حوزه‌های مختلف مرتبط با خدمات و سرنوشت داروسازان، را دلیلی بر عدم توجه به اصل اسلامی و اخلاقی عدالت می‌دانند.

رئیس انجمن داروسازان ایران، در این تجمع با انتقاد شدید از رأی دیوان عدالت اداری، گفت: به نظر می‌رسد گوش شنوایی در دیوان عدالت برای شنیدن حرف‌های ما وجود ندارد که چنین آرایی صادر می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که تعرفه حق داروساز است، افزود: تعرفه حق فنی داروساز یک دستاورد پس از انقلاب است و ما از آن کوتاه نمی آییم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نیز در جمع حاضران، بر حمایت از حق فنی داروساز تاکید کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی با همراهی شما داروسازان، از طریق وزارت بهداشت پیگیر این موضوع خواهد بود.

وی با اشاره به آسیب‌های حذف حق فنی داروساز، افزود: داروساز در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد، حقوقی دارد که می‌بایست اجرا شود.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو، یکی دیگر از سخنرانان این تجمع اعتراضی گفت: در دوره مدیریت بنده نیز چنین رأیی صادر شد که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم این رأی را باطل کنیم و انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو، در این دوره باید پیگیر مطالبات قانونی داروسازان و داروخانه‌ها باشد.

بر اساس همین گزارش، تجمع کنندگان معتقد بودند با این رأی دیوان عدالت، کارکرد داروخانه به مثابه یک فروشگاه و سوپرمارکت خواهد شد.

*بیانیه کنشگران صنفی آموزش فارس در محکومیت رای قضایی صادره برای ۷ تن از فعالان صنفی خراسان شمالی

هنوز زخم هایی که با دستگیری و محکومیت بهشتی ، عبدی ، حبیبی ، زحمتکش و ... بر پیکر بی رمق و ناتوان جامعه ی فرهنگی ایجاد شده است التیام نیافته است که بار دیگر شاهد حکمی ناعادلانه و کاملا غیر منطقی از سوی دستگاه قضا برای ۷ تن از فرهنگیان شریف خراسان شمالی هستیم . این حکم نه تنها از دید جامعه فرهنگیان ظالمانه است بلکه زخم های التیام نیافته ی پیکر جامعه ی فرهنگیان را عمیقتر می کند .  

فعالیت های صنفی فرهنگیان در طول سالهای گذشته به دور از خشونت و مبتنی بر قانون بوده است و هیچ کدام از فعالان صنفی تا کنون از مسیر فعالیت قانونی خارج نشده اند ولی متاسفانه دستگاه قضا با صدور احکام ناعادلانه و زدن پرچسب ها و اتهام های واهی و بی اساس به فعالان صنفی از مسیر قانون خارج شده و تا کنون هیچ پاسخ منطقی برای اعمال غیر قانونی و توجیه احکام صادره برای فعالان شریف صنفی نداشته است .

مسلما صدور حکم ۴۱ سال زندان برای ۷ تن از فعالان صنفی خراسان شمالی و اتهام های بدون سند و مدرک از سوی دستگاه قضا به این فعالان شریف ، از دید جامعه ی فرهنگیان و افراد آزاده به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد و فقط باعث ایجاد جو بی اعتمادی نسبت به دستگاه قضا خواهد شد . صدور احکام سنگین و غیر منطقی نه تنها نشان می دهد که قوه ی قضاییه مدت هاست به تناسب جرم و جزا نمی اندیشد ( حتی اگر جرمی اتفاق افتاده باشد ) بلکه دیگر حفظ اعتبار دستگاه قضا بین مردم نیز برایش کوچکترین اهمیتی ندارد و این رویه ی خطرناک در درجه ی اول به زیان قوه ی قضاییه است که قرار بود مستقل باشد .

کنشگران صنفی آموزش فارس پیرو بیانیه های قبلی و علی رغم دلسردی و نا امیدی از وزرات آموزش و پرورش و در راس آن وزیر آموزش و پرورش ، مجددا به وزیر آموزش و پرورش گوشزد می نماید که اگر چه بسیار دیر شده است ولی در دفاع از همکاران خود سکوت را بشکند و با دفاع از حیثیت فرهنگیان،  صدای حق طلبی این راد مردان شجاع باشد .

در پایان کنشگران صنفی آموزش فارس ضمن محکومیت حکم صادره برای ۷ تن از فعالان صنفی خراسان شمالی در ابتدا خواستار لغو فوری حکم ایشان و رعایت انصاف و حق می باشند و سپس به کسانی که با این قبیل احکام قصد تهدید و ارعاب فعالان صنفی دارند و تصور می نمایند با این نوع احکام و ایجاد فضای امنیتی ، صدای حق طلبی خاموش خواهد شد، یادآوری می نماید که این نوع احکام هیچ خللی در اراده ی حق طلبان جامعه و دلسوزان آموزش و پرورش ایجاد نخواهد کرد و با عزمی راسخ تر مسیر خود را ادامه میدهند.

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در محکومیت احکام قضایی برای فعالان صنفی استان خراسان شمالی

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرزبتاریخ 19 بهمن بیانیه ای بقرارزیر خطاب به فرهنگیان واولیای دانش آموزان در محکومیت احکام قضایی برای فعالان صنفی استان خراسان شمالی صادرکرد:

در این روزگاران  تلخ شاهد حضور چند نفر از بهترین معلمان سرزمینمان آقایان اسماعیل عبدی ، محمد حبیبی و ...... در زندان هستیم. همچنین  پرونده های قضایی برای همکاران گرامی آقایان  اسکندر لطفی و جعفر ابراهیمی گشوده شده .....

این زخم ها بر پیکر جامعه فرهنگی کافی نبود ؟؟؟

به نظر می رسد برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان صنفی به یک رویه رایج و تلخ تبدیل شده است.

این بار در اقدامی  ناباورانه هفت نفر از فعالان صنفی استان خراسان شمالی با احکام صادره به سال ها زندان محکوم شده‌اند .

آیا پاسخ خواسته های صنفی مبنی بر آموزش رایگان و بهتر، بهبود وضعیت معیشتی معلمان شاغل و بازنشسته، ایجاد مدارس امن با امکانات مناسب ، سرکوب و زندان است ؟

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز این احکام ظالمانه و اقدامات نابخردانه که باعث  یاس و نا امیدی فرهنگیان از نظام قضایی کشور می شود ، را شدیدا محکوم نموده و از ریاست محترم قوه قضائیه در خواست دارد هیاتی را جهت  ورود و رسیدگی عادلانه به پرونده فعالان صنفی فرهنگی  مشخص نموده و ازمخدوش شدن چهره قوه ای که مسئول اجرای عدالت در کشور می باشد جلوگیری فرمایند .

*محمد تقی فلاحی دبیرکانون صنفی معلمان تهران بازداشت شد

امروز شنبه 19 بهمن 1398 ساعت 12 محمد تقی فلاحی دبیرکانون صنفی معلمان تهران ودبیر بازنشسته، از طرف اطلاعات سپاه دستگیر و به نقطه ی نامعلومی ربوده شد.

نیروهای اطلاعات سپاه جناب فلاحی را در خیابان دستگیر کرده و برای مصادره ی لوازم شخصی، ایشان را به منزل بازگردانده ، برخی از لوازم ایشان ، کیس کامپیوتر، گوشی موبایل و هارد کامپیوتر خانواده ی وی را با خود بردند، مامورین به خانواده ی وی گفته اند، حق خبر رسانی به هیچ شخص و رسانه ای را ندارید، وبرای پیگیری پرونده به دادسرای مقدس اوین مراجعه کنید.

برگرفته ازکانال تلگرام  شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*هادی تنومند، فعال کارگری جهت تحمل 3سال و نیم حبس تحمیلی روزشنبه 19بهمن راهی زندان می شود

اتهام هادی تنومند  عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و  شرکت در مجمع عمومی  سالانه کمیته هماهنگی می باشد.

 هادی تنومند در بهار سال ۱۳۹۱ به همراه تعداد دیگری از اعضای کمیته هماهنگی در شهر کرج  باز داشت شده بود.

 هادی تنومند بهمراه دیگر اعضای کمیته هماهنگی  در شهر بوکان  از جمله جمال مینا شیری، حسن رسول نژاد، ابراهیم مصطفی پور و قاسم مصطفی پور و محمد کریمی  دستگیر و مورد بازجویی و‌محاکمه قرار گرفتند.

هادی تنومند و جمال مینا شیری به  ۳ سال و نیم ، ابراهیم و قاسم مصطفی پور و محمد کریمی به ۲ سال  و حسن رسول نژاد به ۶ ماه حبس محکوم شدند.

بنابر خبر دریافتی هادی تنومند جهت اجرای حکم ناعادلانه و ضد کارگری  احضار شده و قرار است امروز شنبه ۱۹ بهمن راهی زندان شود.

کمیته هماهنگی پرونده سازی و صدور احکام ضد کارگری را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط  هادی تنومند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

*سطح نازل حداقل حقوق بروایت کارگر پتروشیمی تندگویان

یک کارگر پتروشیمی تندگویان گفت: دستمزدها در سال 98 به هیچ وجه با افزایش قیمت‌ها تناسبی نداشت و کارگران از این شرایط ناراضی بودند؛ در سال آینده حتی با سه برابر شدن دستمزدها نیز به وضعیت مناسبی نمی‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشاغل ماهشهر و تعداد زیادی از کارگران زیرمجموعه پیمانکاری‌ها در این منطقه در سال گذشته دستمزد حداقلی دریافت می‌کردند،به خبرنگار رسانه ای گفت: با وجود گرانی و تورمی که امسال داشتیم، کارگران واقعاً در تامین احتیاجات زندگی‌شان با مشکلات زیادی مواجه شدند. دستمزدها به هیچ وجه با افزایش قیمت‌ها تناسبی نداشت و کارگران از این شرایط ناراضی هستند.

وی افزود: نرخ تورم کالاهای مورد نیاز مردم بالا رفته و با وجود هزینه‌های مسکن و تحصیل، سبد معیشت خانوار اخیراً بیش از هشت میلیون تومان توسط کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور تعیین شده است؛ بنابراین طبعاً دستمزد سال آینده نیز باید هشت میلیون تومان را پوشش دهد.

این کارگر پتروشیمی تندگویان خاطرنشان کرد: کارفرماها هر بار بهانه می‌آورند که افزایش دستمزدها تورم‌زا خواهد بود. درحالیکه در اصل از این طریق ذهنیت مردم را نسبت به حقوق کارگران بازی می‌دهند. هزاران بهانه بیان می‌شود تا دستمزد کارگران را زیاد نکنند. همین مسئله باعث شده سال به سال توانایی کارگران برای تهیه حداقل‌های زندگی کاهش یابد.

او ادامه داد: دستمزدها نسبت به قبل عقب‌گرد داشته و خیلی از کالای ضروری از سفره کارگران حذف شده است. خانواده‌های کارگری هیچ فرصت و توان مالی برای تفریحات و کنار هم بودن ندارند. هزینه‌های جاری کارگران باید از طریق تعاونی‌های کارگری کاهش یابد. تحصیل فرزندان کارگران نباید تا این حد گران باشد. متاسفانه کیفیت مدارس دولتی کم شده و خانواده‌های کارگران توان فرستادن فرزندانشان به مدارس غیرانتفاعی را ندارند.

وی تصریح کرد: امسال قیمت‌های خوراکی‌ها افزایش بیش از 50درصدی داشته و تورم مسکن بیش از صد درصد بوده است. هزینه‌های زندگی کارگران بر این اساس افزایش یافته است و از سال‌های قبل نیز عقب‌ماندگی مزدی داریم. از این رو حتی اگر دستمزدها ها سه برابر شود، نیز کارگران در تامین هزینه‌های زندگی با مشکل رو به رو می‌شوند.

کارگر پتروشیمی تندگویان بیان کرد: در ماهشهر قیمت‌ها از مراکز استان و حتی پایتخت نیز بیشتر است. متاسفانه قدرت کارفرما زیاد است، اگر نماینده کارفرمایان نخواهند رقم سبد معیشت را در شورای عالی کار قبول نمی‌کنند و از موضع بالا به کارگران نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: کارگران پیمانکاری پتروشیمی‌ها که اغلب این شرکت‌ها درآمدهای بالایی هم دارند، نسبت به برخی همکارانشان دستمزد کمتری می‌گیرند. احساس تبعیض بین پرسنل وجود دارد. تنوع قراردادهای کاری، از ارکان ثالث، حجمی، پیمانکاری و .... بسیار زیاد است. نزدیک به ۷ تا۸ مدل قراردادکاری در پتروشیمی‌ها مشاهده می‌شود.

کارگر پتروشیمی تندگویان با اشاره به اینکه به بهانه افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، قوانینی به ضرر کارگران تصویب کردند، گفت: این قوانین قدرت کارفرمایان را در مقابل کارگران روز به روز بیشتر می‌کند. در عمل حقوق کارگران را در مناطق آزاد از بین بردند.

او ادامه داد: نرخ بیکاری در ماهشهر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. تنها به این بهانه که نیروی متخصص داخل منطقه کم است، نیروهای بومی را استخدام نمی‌کنند. درحالیکه الان خیلی از جوانان تحصیلکرده هستند اما بیکار مانده‌اند. این جوانان با وجود امکانات کم به تحصیلات خودشان ادامه داده‌اند.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

کاهش اضافه کاری پرسنل فنی سامانه یک و دریافت بودجه بابت اتوبوسهای متوقفی تعمیرگاه در پایان سال

با توجه به افزایش نرخ بنزین و ازدحام مسافر در خطوط بی آرتی و از طرفی دیگر با نزدیک شدن به ماه های پایان سال که شهروندان درا ین ماه ها به جهت خرید مایحتاج زندگی، پیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده میکنند.

مدیریت و عوامل زیر مجموعه باید  نهایت تلاش خود را برای  تعمیر و نگهداری اتوبوس هادر جهت ارائه ی خدمات بهتر به شهروندان را انجام دهند.

ولی با گزارش هایی که به سندیکا ارسال شده، اتوبوس هایی که به علت نقض فنی به تعمیرگاه اعزام میشوند روزها و هفته ها متوقف میشوند و به دستور مدیریت از تعمیر و راه اندازی اتوبوس ها جلو گیری به عمل می آید وهمین امر باعث کاهش حجم کاری در قسمت های مختلف تعمیرگاه میگردد و دود حاصله از این بی تدبیری و ناکار آمدی فقط به چشم قشر زحمتکش کارگران میرود.

در یک اقدام غیره انسانی مدیریت نسبت به پایین آوردن اضافه کاری پرسنل فنی از 104ساعت به 80الی90ساعت(آنهم به صورت سلیقه ائی) اقدام کرده است  که این امر منجر به نارضایتی و اعتراض شدید کارگران دراین شرایط بد اقتصادی و تورم سرسام آور شده است.

مدیری که نسبت به واکس کفش خود توسط دفتردارش اهمیت میدهد.چگونه نسبت به رفع عیب اتوبوس هایی که برای یک تسمه در کف تعمیرگاهش روزها و هفته ها متوقف شده بی اهمیت میباشد.

راستی علت این متوقفی ها چیست؟

آیا به خاطر دریافت بودجه در پایان سال میباشد؟

درجایی که عوامل حراست میبایستی موضوع به این مهمی را پیگیری کند و مسئول مالی هم بودجه لازم را برای این کار (تعمیرات)را در نظر بگیرد متاسفانه به جای این کارها در ساعت کاری خود اقدام به خرید و فروش سهام با استفاده از امکانات ( کامپیوتر و اینترنت ) سامانه فوق مینمایند و فعالیت اصلی خود را به عنوان شغل دوم در نظر دارند.

با توجه به هشدارهای مکرر سندیکا، مدیریت و مسئولین، بهتر است به جای استفاده از این نوع ترفند ها و در نظر گرفتن منافع شخصی ،  بیشتر به فکر معیشت کارگران و رفاه حال شهروندان باشند.

*عدم پرداخت 9 ماه حقوق کارگران شهرداری پارس آباد مغان

خبرکوتاه:9ماه حقوق کارگران شهرداری پارس آباد در استان اردبیل پرداخت نشده است.

*افزایش چشمگیر جان باختن کارگران براثر حوادث کاری در استان خراسان شمالی

آمار كشته شدگان ناشى از حوادث كار در استان خراسان شمالی به طور ساليانه در حال افزايش است. به طورى كه تعداد كشته شدگاه حوادث كارگرى از سال نود سه از ده تن به نوزده تن در سال نود هفت رسيده است يعنى افزايش نزديك به صد در صدى.

البته در نه ماه اول سال جارى فعالين كارگرى برآورد يازده مورد فوتى ناشى از حوادث حين كار را بدست آورده اند. اين عدد منهاى كارگران معدن آلبلاغ اسفراين هستند. كارگرانى كه مانند سوختبران بلوچستان يا كولبران كردستان كه جان خود را براى به كف آوردن لقمه نانى در بيايان هابه خطرمى اندازند و گاها ( كه البته تعدادشان كم هم نيست) از دست مى دهند.

گزارش دریافتی:رنج كارگران تمامى ندارد

از چه بايد گفت ، وقتى تمام زندگى كارگر در جهان سرمايه را رنج و رنج فرا گرفته است. از دست مزد هاى ناچيز گرفته تا قرارداد هاى ساليانه و ماهيانه و بيمه نبودن و اكنون هم مخالفت هاى فرا قانونى با شغل هاى كاذب.

در هر پايان سال دست به كار ميشويم تا تعداد كشته شده هاى ناشى از حوادث كار را بيابيم. آمارى كه آرزومنديم تا به صفر برسد. اما متاسفانه هر سال بيشتر از  سال پيش از زحمتكشان كشته ميگيرد.

خراسان شمالى را پيش ميكشم به عنوان جزئى از يك كل. استانى محروم با آمار مهاجرت بسيار بالا به كلان شهر هاى مشهد و تهران. استانى كه بنا به آمار مدير كل تامين اجتماعى آن از جميعت هشت صد هزار نفرى آن پنجاه در صد به شغل كشاورزى و بيش از سى پنج درصد به مشاغل خدماتى مشغول به كار هستند که بخشى از شاغلان به كشاورزى درفصول سرما به عنوان كارگر فصلى مشغول به كار مى شوند.با اين كه تعداد مشاغل صنعتى در اين استان محدود است اماآمار كشته شدگان ناشى از حوادث كار در آن به طور ساليانه در حال افزايش است. به طورى كه تعداد كشته شدگاه حوادث كارگرى از سال نود سه از ده تن به نوزده تن در سال نود هفت رسيده است يعنى افزايش نزديك به صد در صدى.

البته در نه ماه اول سال جارى فعالين كارگرى برآورد يازده مورد فوتى ناشى از حوادث حين كار را بدست آورده اند. اين عدد منهاى كارگران معدن آلبلاغ اسفراين هستند. كارگرانى كه مانند سوختبران بلوچستان يا كولبران كردستان كه جان خود را براى به كف آوردن لقمه نانى در بيايان هابه خطرمى اندازند و گاها ( كه البته تعدادشان كم هم نيست) از دست مى دهند. اما نه تنها مورد حمايت سازمان تامين اجتماعى و بيمه قرار نميگيرند بلكه انگ فرصت طلب و قاچاقچى مى خورند.

شايد بپرسيد آلبلاغ كجاست و داستان از چه قرار است؟ بايد بگويم حق هم داريد كه نبود رسانه هاى مستقل محلى و كارگرى كه بايد صداى بى صدايان باشنداخبار مرگ زحمتكشان به شما نرسيده باشد. مرگ هايى در شرايط سخت در معادن تاريك و كوه هاى صعب العبور.

معدن آلبلاغ در فاصله شصت كيلومترى شهر اسفراين از توابع استان خراسان شمالى مى باشد. شهرى كه در آن بيكاران و كارگران فصلى براى بدست آوردن مقدار كمى درآمد در زمان بيكارى و نبود شغل دائم خود را به كوه هاى آلبلاغ از ارتفاعات ساريگل در قسمت شمالى شهر مى رسانند. تا با بالا رفتن از كوه و كندن معادن سرب به صورت غير استاندارد و انتقال آن با الاغ و استر و بيشتر به صورت كوله برى به حاشيه جاده آنرا به دلالان به چند دهم قيمت اصلى بفروشند.

معدنى كه در اين سه سال كه از كشف آن مى گذرد آن را به حادثه خيز ترين معدن ايران تبديل كرده است. معدنى كه با نبود امكانات ايمنى حتى اوليه و با ناديده انگارى مسئولين فقط در نه ماه اول سال جارى جان شِش تَن از اين عزيزان زحمتكش را گرفته است.

اين فقط تعداد كشته شدگان معدن آلبلاغ است. مصدومين اين معدن چند برابر تعدادن فوتى ها هستند. اين لشگر بيكاران و كارگران فصلى كه از روى ندارى به اين كار سخت و جان فرسا هجوم مى آورند. در نبود ايمنى كافى با مصدوم شدن و يا فوت و بدون حمايت سازمان تامين اجتماعى و نداشتن بيمه چه بر سر خودشان و خانواده هايشان مى آيد؟

و اعلام قُرُق كوه آلبلاغ توسط دادستان استان خراسان شمالى از ارديبهشت امسال رنجى ديگر بر رنج هاى كارگران و كولبران اين منطقه افزوده شده است. رنج "پيگرد قانونى" براى كارگران اين معدن رنجيست مضاعف كه بر رنج هاى بى پايان اين كارگران اضافه شده است.

*جان باختن 2 کارگرمعدن تاشکوییه بافق براثر گازگرفتگی

بامداد روز شنبه 19 بهمن،2کارگرمعدن تاشکوییه بافق بعلت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جانشان را از دست دادند.

*مرگ راننده لودر63 ساله کارخانه آجرسفال ملایر زیرتلی از خاک

ظهر روز پنج شنبه 17 بهمن،یک راننده 63 ساله لودرکارخانه آجرسفال در دهنو آورزمان ملایرحین کارخاکریزی بدرون قیف سقوط و زیر تلی ازخاک  گرفتار شد ودر دم جان باخت.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،این راننده در حال کار کردن و ریختن خاک به صورت دپو شده در قیف مخصوص انتقال خاک به قسمت تولید آجر سفال در محل نوار نقاله بوده که برای کنترل و مشاهده حجم خاک در قیف از لودر پیاده و در لبه قیف مستقر و در حال رویت بوده که ناگهان به درون قیف پر از خاک سقوط می‌کند.

*جان باختن پزشک جوان بیمارستان چمران سوسنگرد براثر گازگرفتگی

دکتر امین تاج امیری پزشک 26 ساله بیمارستان چمران سوسنگرد بر اثر گازگرفتگی در پاویون پزشکان این بیمارستان جانش را ازدست داد.

براساس گزارش رسانه ای شده  وبنقل از همکارانش،این پزشک جان باخته پیشتر سه بار در مورد بوی بد بخاری به مسئولین بیمارستان تذکر داده بود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com