اعتراض بازنشستگان صنعت نفت اراک و کارگران حمل و نقل خلیج و چند خبر اعتراضی دیگر

حزب كمونيست كارگرى ايران
February 06, 2020

اعتراض بازنشستگان صنعت نفت اراک و کارگران حمل و نقل خلیج و چند خبر اعتراضی دیگر

- روز ١٥ بهمن بازنشستگان صنعت نفت اراک در اعتراض به خصوصی سازی والحاق به صندوق بازنشستگی استان کرمانشاه در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی صنعت نفت در اراک تجمع کردند. دست بدست کردن دارایی های صندوق های بازنشستگی تحت عنوان خصوصی سازی بخشی از بساط دزدسالاری و خالی کردن این صندوق هاست. کارگران تجربه آنرا دارند و در مقابل آن ایستاده اند.

- صبح روز ١٦ بهمن تعدادی از کارگران شاغل در شرکت «حمل ونقل خلیج فارس» واقع در شهرستان اسلامشهر برای چندمین بار در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از مهر ماه تا کنون مقابل ساختمان سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. علاوه بر دستمزدها پرداخت حق بیمه این کارگران نیز به تعویق افتاده است.

- شورای هماهنگی اعتراضات کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن دراعتراض به سطح نازل دستمزد بیانیه ای داده است که در آن ضمن اعلام خواست افزایش فوری دستمزدهایشان به سطح ٥ میلیونی بر ٦ مطالبه فوری دیگر تاکید شده است. در این بیانیه بر پرداخت بیمه درمانی، تسویه حساب کامل دستمزد، کنسل شدن قراردادهای موقت کاری، حق ایجاد تشکلهای مستقل کارگری،  متوقف شدن اخراج ها تحت عنوان "تعدیل" نیروی کار، حق داشتن تجمع و اعتراض در هر زمانی که نیاز باشد تاکید شده است. این کارگران اعلام کرده اند که هیچ تعویقی را قبول نخواهند کرد و بر حق داشتن لباس کار و پوتین و دستکش تاکید کرده اند. شورای هماهنگی اعتراضات کارگران راه آهن در رابطه با خواستهای کارگران بارها فراخوان به اعتصابات اعتراضی داده است.

- بنا بر خبرها بعد از چندین روز اعتراض کارگران بهاوند باراد چادرملوی استان یزد در هفته اول بهمن ماه، آنها موفق به دریافت دستمزدهای معوقه خود شدند. اما قراردادشان تمدید نشد و حدود ٣٠٠ کارگر این شرکت درآستانه سال جدید از کار اخراج شدند. اکنون  ٣٠٠ کارگر اخراجی چادرملو خواستار بازگشت به کارشان هستند. اعتراضات این کارگران جهانی شده و در حمایت از آنان کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری اینداستریال طی نامه ای اخراج آنها را محکوم  و بر حق بازگشست به کار فوری کارگران اخراجی چادرملو به کار تاکید کرده است. والتر سانچز، دبیر کل کنفدراسیون این سندیکای جهانی در نامه خود مینویسد:“آنها به جای استخدام مستقیم کارگران و قبول مسئولیت کامل به عنوان یک کارفرما، به شبکه ای از شرکت ها و پیمانکاران منابع انسانی متوسل می شوند که سوداگرانه کارگران را مورد سوء استفاده قرار می دهند”. در بخش دیگری از  نامه دبیر کل این کنفدراسیون چنین آمده است:“بنابراین، کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال  از دولت ایران می خواهد که فورا دست به کار شده تا اطمینان حاصل شود که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که صاحب معدن چادرملو است، تمامی کارگران اخراجی را فورا به کار باز گردانده، به استخدام پیمانی کارگران پایان دهد و آنها را رسما استخدام نموده و شرایط مناسب کاری در معدن را تضمین نماید”.کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری : تمامی کارگران اخراجی معدن چادرملو را فورا به کار بازگردانید. جلب همبستگی های بین المللی کارگری یک دستاورد مهم جنبش کارگری در ایران است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٧ بهمن ٩٨،  ٦ فوریه ٢٠٢٠


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com