اعتراضات کارگران مخابرات، پتروشمی اروند، آپادانا در عسلویه، شرکت آب، شهرداری بندر لنگه، ابنیه فنی، و معلمان

حزب كمونيست كارگرى ايران
February 02, 2020

اطلاعیه خبری ١٣ بهمن:

اعتراضات کارگران مخابرات، پتروشمی  اروند، آپادانا در عسلویه، شرکت آب، شهرداری بندر لنگه، ابنیه فنی، و معلمان

- روز ١٣ بهمن بازنشستگان مخابرات راه دور شیراز با خواست پرداخت مطالبات معوقه خود با محاسبه خسارت دیرکرد پرداخت آن، مقابل استانداری فارس تجمع کردند. اعتراض علیه تعویق پرداخت دستمزدها و بالا کشیدن آن یک عرصه دائمی اعتراضات کارگری است.  خواست خسارت پرداخت دیر کرد این مطالبات ، یک قدم مهم در جلو بردن مبارزه بر سر این موضوع است. به گفته بازنشستگان مخابرات، آنها بیش از 13 سال است که برای مطالبات پرداخت نشده خود اعتراض میکنند و هر یک از آنان بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه، 35 میلیارد تومان طلب دارند که با احتساب خسارات دیرکرد، به بیشتر از 100 میلیارد تومان می‌رسد. این کارگران  در این سال‌ها تجمعات متعددی را برگزار کرده و در اشکال مختلفی چون چادر زدن در محوطه کارخانه تا تجمع مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت و امثال اینها دست به اعتراض زده اند. بنا بر خبر مخابرات راه دور شیراز پس از تعطیلی در دهه 80، توسط هیاتِ اجرایی «حمایت از صنایع» اداره می‌شود؛ هیاتی که مدیران ارشد وزارتخانه‌ها در آن حضور دارند و مدیران این شرکت محسوب می‌شوند. علیرغم جوسازی ها اعتراضات کارگران پتروشیمی اروند ادامه دارد. این کارگران در روز ١٢ بهمن نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی روبه‌روی پتروشیمی اروند در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس  تجمع داشتند.

- روز ١٣ بهمن کارگران بخش خدمات پتروشیمی اروند در اعتراض به محرومیت از امنیت شغلی و  اقدام پیمانکار جدید برای انعقاد قراردادهای برده وار حجمی، بار دیگر دست به تجمع زدند و این اعتراضات ادامه دارد.

- روز ١٢ بهمن کارگران پتروشیمی آپادانا عسلویه در اعتراض به تعویق پرداخت ۵ ماه دستمزد خود دست به اعتصاب زدند.

-روز  یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه جمعی از نیروهای طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان، در اعتراض به دستمزد کم و نامعلوم بودن وضعیت شغلی خود، در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع زدند.

- روز شنبه 12 بهمن،کارگران شهرداری بندر لنگه در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد به اعتصابشان ادامه دادند. 

- روز پنجشنبه دهم بهمن اعتصاب کارگران شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت ماهها مزد و حق بیمه و باطل شدن دفترچه های بیمه خود وارد هفتمین روز خود شد. بخشی از مطالبات این کارگران به سال‌های ۹۴ و ۹۵ مربوط می‌شود.

- طی دو روز هشتم و نهم  بهمن ماه بدنبال اعتراضات پی در پی کارگران ابنیه فنی ناحیه آذربایجان، پرداخت شد. کارگران خواستار تمام طلبهایشان است. کارگران راه آهن در استانهای مختلف که زیر نظر پیمانکاری ها کار میکنند، هموازه با معضل پرداخت بموقع دستمزدها و قراردادهای موقت کاری روبرویند و بر سر این موضوع در موارد متعددی دست به اعتصاب سراسری زده اند..

-روز ٩ بهمن جمعی از معلمان با جعفرابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان تهران و بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران دیدار کردند. جعفر ابراهیمی از بازداشت شدگان روز پنجم دیماه در کرج در مراسم گرامیداشت یاد جانباختگان آباناه بازداشت شده بود که پس از ٣١ روز بازداشت بدنبال کارزاری گسترده از سوی معلمان در ششم بهمن ماه با قید وثیقه آزاد شد. در این دیدار معلمان بر آزادی دیگر معلمان دربند و توقف پروژه پرونده سازی علیه فعالین  اجتماعی تاکید کردند.

پیش بسوی تشکیل شوراها

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٣ بهمن ٩٨،  ٢ فوریه ٢٠٢٠


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com