اخبار و گزارشات کارگری ١٤ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 03, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی اروند برای دومین روز متوالی در هفته جاری

- ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان نسبت به وضعیت نامعلوم شغلی وعدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش برای دومین روز متوالی

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سیمان ایلام  نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کار شهر قلعه رئیسی مقابل اداره گاز

- 600هزار کارگر شاغل در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی استان تهران بیمه نیستند

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری قوچان

- راهی شدن اسحاق روحی برای تحمل یک سال حبس بدلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر

- خسرو صادقی بروجنی:به 8 سال زندان محکوم شدم

- ممانعت از بازگشت جعفرابراهیمی به مدرسه محل تدریس پیش از بازداشت

- آخرین خبرها درباره وضعیت معلم زندانی محمد حبیبی از زبان وکیلش

- زیلابی، وکیل کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت‌تپه: درخواست اعاده دادرسی بخشی و خنیفرارائه شد/ قاعده برائت در دادنامه صراحتا نادیده گرفته شده/ به نظر می رسد که در پرونده‌های امنیتی از قوه قضائیه سلب اختیار شده است.

- اعتصاب کسبه صوفیان دراعتراض به تصرف اراضی اهالی شهر توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه‌ی آذربایجان‌شرقی

- تجمع اعتراضی اهالی همزمان با افتتاح زیرگذر و تونل استاد معین توسط شهردار تهران

- افزایش 41 درصدی کارگران جان باخته براثرحوادث کاری در استان لرستان در9 ماهه سال جاری

*ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی اروند برای دومین روز متوالی در هفته جاری

روز دوشنبه 14 بهمن برای دومین روز متوالی در هفته جاری، کارگران بخش های تعمیرات و خدمات پتروشیمی اروند به اعتصابشان در اعتراض به تبدیل قراردادشان به قرارداد حجمی از اسفند ماه سال جاری،به اعتصابشان ادامه دادند و دوباره مقابل ساختمان مرکزی این شرکت تجمع کردند.

جمعی از کارگران معترض پتروشیمی اروند به خبرنگار رسانه ای گفتند: صبح امروز کارت‌های تردد کارگران شرکت رامپکو (تعمیرات) و بسته بندی، توسط حراست پتروشیمی اروند ضبط شده است.

آنها افزودند: روز گذشته(13بهمن) مدیر امور اداری به ما وعده داده بود که این مساله صحت ندارد، ولی مدیرعامل شرکت در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، این موضوع را تایید کرد.

این کارگران گفتند: متاسفانه نمی‌توانیم به گفته های مسئولان اعتماد کنیم. ما خواهان ورود اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین فرماندار شهرستان بندر ماهشهر بعنوان رئیس کمیسیون کارگری شهرستان، به این مسئله هستیم.

*ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان نسبت به وضعیت نامعلوم شغلی وعدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 14 بهمن برای دومین روز متوالی، کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان به اعتصابشان دراعتراض به به وضعیت نامعلوم شغلی وعدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش ادامه دادند و مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: آخرین پرداختی ما، نیمی از حقوق مهرماه بوده است و چند ماه حقوق معوقه داریم. شرایط کاری نیروهای طرحی و قرارداد معین یکسان است اما اختلاف درآمدی وجود دارد و این اختلاف حقوق بین دو و نیم تا سه برابر است.

وی افزود: گویا قرار است به نیروهای طرحی یک ماه و نیم حقوق بدهند؛ البته ما هم می‌دانیم که این مساله به دلیل منابع مالی است و انتظار داریم همانطور که با نیروهای قرارداد معین برخورد می‌شود با ما هم همانگونه رفتار کنند زیرا حساس‌ترین کارهای شرکت توسط نیروهای طرحی در حال انجام است که از جمله آن‌ها می‌توان به آبداران اشاره کرد.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سیمان ایلام  نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل استانداری

روز دوشنبه 14 بهمن، کارگران کارخانه سیمان ایلام برای بنمایش گذاشتن  نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل استانداری ایلم زدند.

یکی از کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفت:سال‌ها است کارگران کارخانه سیمان خواهان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند اما این خواسته به حق آنها اجرایی نشده است.

یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان ایلام  گفت: تمامی کارگران کارخانه از پایین‌ترین سطح سواد و تجربه تا افرادی با مدارک عالی دانشگاهی و تجربه فراوان همه به یک میزان حقوق دریافت می‌کنند که این امر به هیچ وجه منصفانه نیست.

وی افزود: چندین سال است که مدیران به این مطالبه کارگران بی توجه‌اند و حدود8  سال است پیگیر اجرای این طرح هستیم و حال پس از چارت بندی برای اجرای این طرح مدیران می‌گویند اجرای آن امکان پذیر نیست.

یکی از جوانان حاضر در این تجمع گفت:ده‌ها جوان تحصیلکرده مشغول فعالیت در این کارخانه هستند و از ایده‌ها و تجربیات خود در این کارخانه استفاده می‌کنند در حالی که برای تمامی کارگران حقوق پایه کارگری پرداخت می‌شود و هیچ طبقه بندی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل علاوه بر اینکه کارگران تحصیلکرده و با تجربه را برای کار بهتر ترغیب و تشویق می‌کند اظهار کرد: بدون شک ادامه بی توجهی مسوولان به عدم اجرای این طرح تعطیلی کارخانه را در پی خواهد داشت.

در ادامه یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان گفت: حدود 10 تا 15نفر از کارگران این کارخانه رسمی هستند و مابقی همگی شرکتی‌اند که طرح طبقه بندی مشاغل برای هیچ یکی از کارکنان با وجود وعده و وعیدهای مسوولان تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر براساس گفته مدیرعامل بنا بود طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شود که به این خاطر حق شیفت و 40 ساعت اضافه کار بسیاری از کارگران پرداخت نشد افزود: براساس گفته مدیرعامل این اقدامات جهت تامین بار مالی طرح انجام شد و اکنون که باید حقوق کارگران بر اساس طرح طبقه بندی واریز می‌شد می‌گویند امکان اجرا وجود ندارد.

*تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کار شهر قلعه رئیسی مقابل اداره گاز

روز دوشنبه 14 بهمن،جمعی از جوانان متقاضی کار شهر قلعه رئیسی در استان کهگیلویه وبویراحمد برای اعتراض به بیکاری و استخدام‌های بدون ضابطه در اداره گاز چاروسا دست به تجمع مقابل شرکت گاز ناحیه قلعه رئیسی زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،بعد از گازرسانی به بخش چاروسا و دیشموک،اکنون موضوع استخدام اداره گاز جهت نمایندگی در دو منطقه و جاورده و قلعه‌دختر در میان است.

بعد از استخدام نیروهای شرکت گاز در ناحیه قلعه رئیسی این موضوع سبب نگرانی جوانان این شهر شد.

درهمین رابطه تجمع کنندگان گفتند:اعتراض آنها مبنی بر این است که با وجود اینکه در چندین مورد از شرکت گاز استان خواستار شرکت در آزمون شدیم قول دادند که تمامی درخواست ها را جمع آوری و نسبت به برگزاری آزمون اقدام کنند اما متاسفانه بعد از مدت ها آزمونی صورت نگرفت و نیروها شروع بکار کردند.

*600هزار کارگر شاغل در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی استان تهران بیمه نیستند

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: براساس شکایت‌های صورت گرفته و تخمین بازرسان این اداره کل و سازمان تامین اجتماعی 600 هزار نفر از کارگرانی که در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی مشغول فعالیت هستند اما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند.

سعید دهقان روز دوشنبه 14 بهمن در گفت و گو با خبرنگار ارسانه ای افزود: حدود 17 هزار و   500واحد صنفی دارای پروانه و بیش از 200 هزار  واحد صنفی، صنعتی و خدماتی در استان تهران فعال است.

وی با بیان اینکه 4 میلیون کارگر مشمول قانون کار در استان تهران مشغول فعالیت هستند، افزود: از این میزان سه میلیون و 450 هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: کارگران که در کارگاه‌ها و بخش های خصوصی مشغول کار هستند و از سوی کارفرمای خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند برای شکایت به شعب تامین اجتماعی در سطح استان مراجعه کنند.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری قوچان

3 ماه حقوق کارگران شهرداری قوچان پرداخت نشده است.

روز دوشنبه 14 بهمن،یکی از کارگران خدمات شهری شهرداری قوچان در تماس با رسانه ای گفت:

من رفتگر شهرداری قوچان هستم سه ماه که حقوق نگرفتم .نمیدونم چکار کنم .پول خرید نان خالی را هم ندارم. اعتراض که می کنیم میگن برید بیرون. با چهار تا بچه چه کنم ؟

*راهی شدن اسحاق روحی برای تحمل یک سال حبس بدلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر

روز یکشنبه 13 بهمن، اسحاق روحی برای تحمل یک سال حبس برای شرکت در مراسم روز جهانی کارکر با بدرقه خانواده و جمعی از دوستان راهی زندان شد.

اسحاق روحی روانه زندان شد .شعبه چهار دادگاه تجدید نظر استان کردستان یکسال حبس تعزیری که از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برای اسحاق روحی به اتهام شرکت در روز جهانی کارگر در روز جهانی کارگر صادر شده بود را تائید کرد .

*خسرو صادقی بروجنی:به 8 سال زندان محکوم شدم

توئیت خسرو صادقی بروجنی:شعبه دوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه من را به اتهام اجتماعی و تبانی علیه امنیت داخلی/خارجی (5سال)، فعالیت تبلیغی علیه نظام (یک سال) و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی (دو سال) مجموعاً به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد.

*ممانعت از بازگشت جعفرابراهیمی به مدرسه محل تدریس پیش از بازداشت

مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار ، از بازگشت جعفر ابراهیمی به مدرسه ای که پیش از بازداشت در آن تدریس می‌نمود جلوگیری می کند. 

جعفر ابراهیمی،  بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ، روز ششم بهمن ماه پس از 31 روز بازداشت موقت از بند هشت وزارت اطلاعات زندان گوهردشت آزاد شد و روز هشتم بهمن خود را به کارگزینی جهت بازگشت به کار معرفی نمود اما مسئولان اداره آ. پ شهریار از بازگشت وی به دبیرستان‌های سرداران و بوعلی خادم آباد شهریار ممانعت نمودند. 

لازم به ذکر است به دنبال بازداشت این فعال صنفی در تاریخ پنجم دی ماه، همکاران وی به صورت داوطلبانه خواستار آن شدند که به جای ایشان در ایام امتحانات به عنوان مراقب حضور داشته باشند و بعد از امتحانات تا آزادی وی کلاس های وی را برگزار نمایند اما مدیران دبیرستان‌های سرداران و بوعلی، بدون انعکاس این موضوع به مقطع، اقدام به ارسال گزارش غیبت غیرموجه به اداره نمودند و خواستار معلم جایگزین خارج از مدرسه شدند.

در همین راستا حکم غیبت غیرموجه برای این فعال صنفی صادر و در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، پرونده ای علیه وی گشوده شد.

 به دنبال آن مقطع متوسطه دوم دو  معلم غیرموظف را جایگزین جعفر ابراهیمی نمود. و حالا پس از آزادی مدیریت اداره در حالی حاضر نیست وی را به مدرسه خود بازگرداند که یکی از معلمان جایگزین تاکنون به مدرسه مراجعه ننموده و معلم دیگر تنها دو جلسه به جای وی در کلاس حاضر شده است. 

این برخورد غیرمنطقی، غیر قانونی و غیر آموزشی با این فعال صنفی این شائبه را قوت می بخشد که فشار نهادهای خارج از آموزش و پرورش باعث اتخاذ این تصمیم در سطح مدیریت آ.پ شده است. اما مسئولان اداره مدعی هستند که فشاری در کار نیست و صرفا نمی خواهند حکم غیرموظف معلمان جایگزین را لغو نمایند!

منبع:کانال صنفی معلمان

*آخرین خبرها درباره وضعیت معلم زندانی محمد حبیبی از زبان وکیلش

حسین تاج وکیل  محمد حبیبی از وضعیت سلامتی، مخالفت با اعاده دادرسی  ودرباره انتقال موکلش به زندان تهران بزرگ سخن گفت.

روز دوشنبه 14بهمن،حسین تاج، وکیل دادگستری درباره علل انتقال موکل خود، محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان به خبرنگار رسانه ای گفت: انتقال و جابجایی محمد حبیبی به زندان تهران بزرگ تنها می‌تواند در قالب یک تصمیم اداری تصور شود. حسب اعلام موکلم، ایشان تا کنون از علت اجرای این تصمیم بی‌اطلاع است و بر اساس قانون این حق افراد است تا از علت تصمیمات ابرازی له یا علیه خویش مطلع شوند و این مهم، در خصوص محمد حبیبی در موضوع انتقال به زندان تهران بزرگ رعایت نشده است.

وی می‌افزاید: علی ای‌حال این موضوع از طرق قانونی پیگیری خواهد شد و در صورت اخذ پاسخی جز تحلیل فوق اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه پس از تغییر بند این معلم زندانی به‌عنوان تنبیه، انتقال به زندان دیگر توجیه قانونی و حقوقی دارد یا نه، تصریح می‌کند: تغییر بند در داخل زندان اوین و یا حتی به دیگر زندان‌ها تنها بر مبنای قانون و آیین‌نامه سازمان زندان‌ها قابل‌بررسی است، به نظر می‌رسد این موضوع در راستای اجرای طرح تفکیک زندانیان بر اساس طبقه‌بندی جرایم ایشان توجیه شود.

تاج درباره وضعیت جسمانی موکل خود با توجه به بیماری‌اش توضیح می‌دهد: در خصوص وضعیت جسمانی آقای حبیبی، پیش‌تر نیز طی مصاحبه‌ای اعلام شد پزشک متخصص تشخیص داده با توجه به غدد ایجادشده روی دست او، باید عمل جراحی شود. لیکن تا امروز به دلیل عدم پذیرش هزینه‌های درمانی توسط سازمان زندان‌ها این مهم به تعویق افتاده است. البته بر همگان روشن است تأمین این هزینه‌ها بر عهده سازمان متولی اجرای حکم است و درصورتی‌که بیماری مسبوق به سابقه و خارج از محدوده زمانی و مکانی دوره حبس یا به هر علتی غیراز وضعیت موجود در حبس ایجاد شده باشد، بر عهده خود زندانی است.

وی ادامه می‌دهد: هرچند اعلام آمادگی شده که در صورت پذیرش مرخصی استعلاجی، این هزینه‌ها توسط موکل و خانواده او تأمین خواهد شد، این درخواست تا امروز مسکوت و بی‌نتیجه مانده است.

این وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه درخواست اعاده دادرسی این فعال معلمان از دیوان در چه مرحله‌ای است، می‌گوید:  علی‌رغم پذیرش اولیه درخواست و مطالبه پرونده و لغو اجرای مجازات توسط دیوان عالی کشور، متأسفانه در یک بازه بسیار کوتاه پس از ارجاع پرونده و اصدار این دستورات، با درخواست اعاده دادرسی مخالفت شد. البته در صورت کشف دلایل جدید یا وجود راهکارهای قانونی دیگر، مجدداً از طریق دیوان عالی کشور تقاضای رسیدگی مجدد و نقض دادنامه صادر خواهد شد.

*زیلابی، وکیل کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت‌تپه: درخواست اعاده دادرسی بخشی و خنیفرارائه شد/ قاعده برائت در دادنامه صراحتا نادیده گرفته شده/ به نظر می رسد که در پرونده‌های امنیتی از قوه قضائیه سلب اختیار شده است.

روز دوشنبه14 بهمن،فرزانه زیلابی وکیل کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با اشاره به اینکه درخواست اعاده دادرسی اسماعیل بخشی و محمد خنیفر ارائه شده طی گفتگو با خبرنگار رسانه ای ، اظهار داشت: موکلان من، خواستار تجویز اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض جهت بازبینی و رسیدگی دوباره هستند.

وی افزود: همان‌گونه که پیشتر اعلام کردم، بیست و پنجم آذرماه، احکام ناعادلانه حبس و شلاق اسماعیل بخشی قلعه نوی و محمد خنیفر، کارگران هفت تپه که در فرآیند دادرسی غیرمنصفانه از سوی شعبه سی و شش دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران به صورت قطعی صادر شده بود، ابلاغ شد .

این وکیل دادگستری تصریح کرد: صدور احکام سنگین در پرونده کارگران هفت تپه از سوی قاضی مقیسه، احساسات عمومی را جریحه دار کرده و اعتراض شدید جامعه کارگری و حتی برخی مسٸولان در قوای سه‌گانه را به همراه داشت. رئیس دستگاه قضائی نیز در پاسخ به این مسئله، وعده رسیدگی در یک دادگاه منصفانه را داده بود، اما شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر با همان تناقض‌های دادگاه انقلاب در کمال ناباوری و بدون تشکیل جلسه، ضمن ابلاغ، عنوان کرد که همان دادنامه نخستین را ضمن اصلاح در ماهیت امر تٲیید می‌کند.

وی ادامه داد: به این شکل که در دادنامه نخست از محکومیت اسماعیل بخشی، هفت سال و محمد خنیفر، پنج سال قابل اجرا بود و در حکم دادگاه تجدید نظر از میزان حبس هر کدام، پنج سال اعمال خواهد شد.

زیلابی خاطرنشان کرد: با این روند به این شائبه در  میان افکار عمومی دامن زده شد که در پرونده‌های امنیتی از قوه قضائیه سلب اختیار شده و به نظر می‌رسد که تا دیر نشده، قوه قضائیه باید استقلال خود را از نهادهای امنیتی، را به مردم ثابت کند.

این کارشناس حقوقی یادآور شد: مسٸولین ارشد قوه قضاٸیه در حالی وعده رسیدگی منصفانه را داده بودند که در این پرونده و پرونده‌های مشابه، مکررا و آشکارا، معیارهای دادرسی منصفانه گاه به صورت مصوب و گاهی به شکل سلیقه‌ای نادیده گرفته شده‌اند.

وی در ادامه گفت: چه آنکه بارزترین معیارهای دادرسی منصفانه، برگزاری جلسه دادگاه و برخورداری متهمان از حق دفاع، علنی بودن محاکمه، دسترسی آزاد به وکیل، محاکمه در مراجع دارای صلاحیت قانونی، رعایت اصل بی طرفی و ملزوماتی از این دست به شمار می‌روند.

 زیلابی اضافه کرد: در صورتی که در دادسرا و زمان انجام تحقیقات و جمع آوری دلایل و در حساس ترین مرحله است که یک متهم به حضور وکیل در کنار خود نیاز دارد. با این حال و متٲسفانه به صورت مصوب براساس تبصره ماده 48قانون آیین دادرسی کیفری، حق داشتن وکیل و در واقع حق دفاع از آن سلب شده بود.

وی افزود: به رغم اینکه دادگاه تجدیدنظر براساس ماده 450قانون آیین دادرسی کیفری، تکلیف قانونی به تشکیل جلسه دارد، اما چندی است که برخی دادگاه‌های تجدیدنظر برخلاف قانون مصوب مجلس و با ارجاع به دستور رٸیس وقت قوه، بر اساس استیذان از رهبر، خود را ملزم به تشکیل دادگاه‌های تجدیدنظر نمی‌بینند.

این وکیل دادگستری اذعان داشت: از رعایت علنی بودن دادگاه‌ها که در قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری کشورمان پیش‌بینی شده نیز با برخورد سلیقه‌ای، خودداری به عمل آمده است.

وکیل کارگران شرکت هفت تپه عنوان داشت: دادگاه انقلاب، صلاحیت رسیدگی به برخی اتهام‌های اسماعیل بخشی، اعم از اخلال در نظم عمومی، سلب آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی را نداشته، اما قاضی مقیسه به دارا بودن ابلاغ ویژه از سوی رٸیس قوه استناد کرده و این در حالی است که استناد قاضی باید به قانون باشد. چرا که صلاحیت دادگاه‌ها را قانون مشخص می‌کند، نه رئیس قوه.

وی همچنین تصریح کرد: زمانی که اعتراض و شکایت موکلان از مٲمورین امنیتی وزارت اطلاعات با موضوع اذیت و آزارهای بدنی و روحی و ساخته و پرداخته کردن اعتراف زیر شکنجه، مستند به شهادت شاهدان مطرح شده و وزیر اطلاعات نیز در همین ارتباط طی پرونده جداگانه، شاکی خصوصی بوده بر اساس عقل، منطق، شرع و قانون، مٲمورین وزارت اطلاعات که تحت امر وی تلقی می‌شوند، بی‌طرف محسوب نمی‌شوند.

زیلابی افزود: بر این اساس، امر تحقیقات به جای مٲمورین وزارت اطلاعات باید به یک هیئت بی طرف سپرده می‌شد و از این‌رو، حکمی که بر اساس گزارش آن ضابطان علیه موکلان صادر شده، منصفانه نیست.

این وکیل دادگستری بیان داشت: در دادگاه تجدیدنظر به قدری بی دقتی واغماض صورت گرفت که حتی در متن حکم در درج اتهام‌های انتسابی برخی متهمان، جابجایی و اشتباهاتی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به محتویات پرونده و محکومیت قطعی موکلان در حدود اختیارات مندرج در وکالت نامه و همچنین، وعده ریاست قوه قضائیه، جهت بازبینی در احکام طی یک دادرسی منصفانه بر اساس تبصره 3 ماده 477قانون آیین دادرسی کیفری، کوره راه اعاده دادرسی را در پیش گرفتیم و به جهت آن که دادنامه بر خلاف بَیّن شرع و موازین شرعی و نیز قوانین حاکم کشور که با شرع همخوانی دارند، صادر شده، تقاضای بررسی مجدانه و نقض آن‌ را داریم.

وکیل کارگران شرکت هفت تپه اظهار داشت: در اعتراض اعاده دادرسی ارائه شده، مستدل و مستند بیان کردیم که در دادنامه صادر شده، قاعده برائت و قاعده بَیّنه به صورت واضح، نادیده گرفته شده‌اند و ادلّه ارائه شده توسط ضابط به دلیل عدم وجود جهات قانونی و ایراد موکلان مبنی بر این که در شرایط فشار و عدم وجود اراده از آن‌ها گرفته شده، هیچگونه ارزش و اعتبار استناد ندارد.

 وی در ادامه گفت: دادگاه‌های انقلاب و تجدیدنظر، بدون توجه به دفاعیاتی که به طور قطع از جانب موکلان صورت گرفته و صرفا بر اساس گردش کار سیاسی امنیتی وزارت اطلاعات، مبادرت به اتخاذ تصمیم و صدور حکم کرده‌اند.

زیلابی در پایان نیز تصریح کرد: همانگونه که در اعاده دادرسی تقدیمی شرح دادیم در کل اوراق پرونده، یک برگ وجود ندارد که بتوان با حصول و وقوع شرایط اجتماع و تبانی برضد امنیت کشور را به موکلان نسبت داد.

*اعتصاب کسبه صوفیان دراعتراض به تصرف اراضی اهالی شهر توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه‌ی آذربایجان‌شرقی

روز دوشنبه 14 بهمن، کسبه صوفیان دراعتراض به تصرف اراضی اهالی شهر توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه‌ی آذربایجان‌شرقی مغازه‌های خود را بستند.

قابل یادآوری است که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه‌ی آذربایجان‌شرقی برای 37 هزار هکتار زمین وقف‌نامه رو کرده و سندشان مورد تایید مراجع قضایی قرار گرفته است. حال رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر می‌گوید اوقاف مالک عرصه‌ی زمین‌های شهر صوفیان است و آنانکه در طول سال‌ها اخیر بنایی احداث کرده‌اند مالک اعیان‌اند، تکلیفِ کشاورزان و آنانکه در اقصی‌نقاط این شهر زمین خریده‌اند اما بنایی احداث نکرده‌اند نیز معلوم است، بازی را باخته‌اند!

روز دوشنبه 14 بهمن،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی به خبرنگار رسانه ای گفت:زمین‌های موقوفی از حدود 27 سال گذشته مطرح بوده و تا به امروز حل‌ نشده است وبا توجه به اهمیت موضوع، طی نشستی راهکارهای مورد نیاز برای رفع این مشکل مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، طی روز جاری نشستی با حضور اداره‌کل اوقاف استان، اداره‌کل منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های مرتبط برگزار و راهکارهای مورد نیاز برای رفع این مشکل مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

*تجمع اعتراضی اهالی همزمان با افتتاح زیرگذر و تونل استاد معین توسط شهردار تهران

روز دوشنبه 14 بهمن همزمان با افتتاح زیرگذر و تونل استاد معین توسط شهردار تهران،جمعی از اهالی این منطقه باتجمع وسردادن شعارهایی«جاده یک طرفه نمی خوایم نمی‌خوایم» و «ما اعتراض داریم» اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

زیرگذر استادمعین تهران سرانجام بعد از5سال امروز به بهره برداری رسید تا طرشت در شمال و استادمعین در جنوب خیابان آزادی را به یکدیگر متصل کند اما با اعلام مسئولان راهور و شهرداری این زیرگذر یکطرفه خواهد بود که مورد اعتراض ساکنین منطقه قرار گرفت.

یکی از ساکنان محله در این باره به خبرنگار رسانه ای گفت: بار ترافیکی این منطقه بیشتر از جنوب به شمال است، نه شمال به جنوب  زیرا کسانی که نمی خواهند به سمت میدان آزادی بروند و بار ترافیکی آن ناحیه را تحمل کنند، با دو طرفه بودن این مکان، می توانند دسترسی بهتری به بزرگراه های محمدعلی جناح و شیخ فضل الله نوری داشته باشند.

*افزایش 41 درصدی کارگران جان باخته براثرحوادث کاری در استان لرستان در9 ماهه سال جاری

در 9 ماهه سال جاری (1398) 17 کارگردر حوادث کار جان باختند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 41.6 درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان لرستان، در 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری (1398) کل تلفات حوادث کار در استان 17 نفر گزارش شده که همگی آنان مرد بودند.

سقوط از بلندی در حوادث کار بیشترین علت مرگ را به خود اختصاص می دهد به نحوی که در 9 ماهه امسال 59 درصد از کل تلفات حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی بوده است.

در این مدت 10 نفر به دلیل سقوط از بلندی، سه نفر به دلیل برق گرفتگی، یک نفر به دلیل سوختگی و سه نفر به دلیل اصابت جسم سخت جان خود را در حوادث کار از دست داده اند. از کل 17 فوت شده در حوادث کار 12 نفر در پزشکی قانونی مرکز استان، سه نفر در مرکز بروجرد و دو نفر در مرکز دورود معاینه شده اند.

افزایش آمار مصدومان حوادث کار

بر اساس آمارهای موجود در 9 ماهه سال جاری 595 مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد 579 نفر مرد و 16 نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 23 درصد بیشتر شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 +++

ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان نسبت به وضعیت نامعلوم شغلی وعدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 14 بهمن برای دومین روز متوالی، کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان به اعتصابشان دراعتراض به به وضعیت نامعلوم شغلی وعدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش ادامه دادند و مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: آخرین پرداختی ما، نیمی از حقوق مهرماه بوده است و چند ماه حقوق معوقه داریم. شرایط کاری نیروهای طرحی و قرارداد معین یکسان است اما اختلاف درآمدی وجود دارد و این اختلاف حقوق بین دو و نیم تا سه برابر است.

وی افزود: گویا قرار است به نیروهای طرحی یک ماه و نیم حقوق بدهند؛ البته ما هم می‌دانیم که این مساله به دلیل منابع مالی است و انتظار داریم همانطور که با نیروهای قرارداد معین برخورد می‌شود با ما هم همانگونه رفتار کنند زیرا حساس‌ترین کارهای شرکت توسط نیروهای طرحی در حال انجام است که از جمله آن‌ها می‌توان به آبداران اشاره کرد.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سیمان ایلام  نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل استانداری

روز دوشنبه 14 بهمن، کارگران کارخانه سیمان ایلام برای بنمایش گذاشتن  نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل استانداری ایلم زدند.

یکی از کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفت:سال‌ها است کارگران کارخانه سیمان خواهان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند اما این خواسته به حق آنها اجرایی نشده است.

یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان ایلام  گفت: تمامی کارگران کارخانه از پایین‌ترین سطح سواد و تجربه تا افرادی با مدارک عالی دانشگاهی و تجربه فراوان همه به یک میزان حقوق دریافت می‌کنند که این امر به هیچ وجه منصفانه نیست.

وی افزود: چندین سال است که مدیران به این مطالبه کارگران بی توجه‌اند و حدود8  سال است پیگیر اجرای این طرح هستیم و حال پس از چارت بندی برای اجرای این طرح مدیران می‌گویند اجرای آن امکان پذیر نیست.

یکی از جوانان حاضر در این تجمع گفت:ده‌ها جوان تحصیلکرده مشغول فعالیت در این کارخانه هستند و از ایده‌ها و تجربیات خود در این کارخانه استفاده می‌کنند در حالی که برای تمامی کارگران حقوق پایه کارگری پرداخت می‌شود و هیچ طبقه بندی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل علاوه بر اینکه کارگران تحصیلکرده و با تجربه را برای کار بهتر ترغیب و تشویق می‌کند اظهار کرد: بدون شک ادامه بی توجهی مسوولان به عدم اجرای این طرح تعطیلی کارخانه را در پی خواهد داشت.

در ادامه یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان گفت: حدود 10 تا 15نفر از کارگران این کارخانه رسمی هستند و مابقی همگی شرکتی‌اند که طرح طبقه بندی مشاغل برای هیچ یکی از کارکنان با وجود وعده و وعیدهای مسوولان تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر براساس گفته مدیرعامل بنا بود طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شود که به این خاطر حق شیفت و 40 ساعت اضافه کار بسیاری از کارگران پرداخت نشد افزود: براساس گفته مدیرعامل این اقدامات جهت تامین بار مالی طرح انجام شد و اکنون که باید حقوق کارگران بر اساس طرح طبقه بندی واریز می‌شد می‌گویند امکان اجرا وجود ندارد
+++

*600هزار کارگر شاغل در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی استان تهران بیمه نیستند

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: براساس شکایت‌های صورت گرفته و تخمین بازرسان این اداره کل و سازمان تامین اجتماعی 600 هزار نفر از کارگرانی که در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی مشغول فعالیت هستند اما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند.

سعید دهقان روز دوشنبه 14 بهمن در گفت و گو با خبرنگار ارسانه ای افزود: حدود 17 هزار و   500واحد صنفی دارای پروانه و بیش از 200 هزار واحد صنفی، صنعتی و خدماتی در استان تهران فعال است.

وی با بیان اینکه 4 میلیون کارگر مشمول قانون کار در استان تهران مشغول فعالیت هستند، افزود: از این میزان سه میلیون و 450 هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: کارگران که در کارگاه‌ها و بخش های خصوصی مشغول کار هستند و از سوی کارفرمای خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند برای شکایت به شعب تامین اجتماعی در سطح استان مراجعه کنند.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری قوچان

3 ماه حقوق کارگران شهرداری قوچان پرداخت نشده است.

روز دوشنبه 14 بهمن،یکی از کارگران خدمات شهری شهرداری قوچان در تماس با رسانه ای گفت:

من رفتگر شهرداری قوچان هستم سه ماه که حقوق نگرفتم .نمیدونم چکار کنم .پول خرید نان خالی را هم ندارم. اعتراض که می کنیم میگن برید بیرون. با چهار تا بچه چه کنم ؟


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com