اخبار و گزارشات کارگری ١٣ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 02, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٣ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه وگسترش اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی اروند

- ادامه کنش های کارگران پتروشیمی بندرامام دراعتراض به تبعیض در پرداخت دستمزد وبرای یکسان سازی حقوق وایجاد اتحادیه کارگری

- اعتصاب وتجمع کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان نسبت به وضعیت نامعلوم شغلی ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش

- تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات راه دور شیراز نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مقابل استانداری فارس

- اعتراض کارگران کارخانه کیوان همدان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- ادامه بلاتکلیفی کارگران شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس)

- بیانیه کانون صنفی فرهنگیان‌استان بوشهر در محکومیت احکام صادره برای فعالین صنفی استان خراسان شمالی

- صدور حکم غیبت غیرموجه برای جعفرابراهیمی

- احمد زاهدی لنگرودی موقتا آزاد شد

- ادامه تجمعات  اعتراضی خریداران کامیون‌های سایپا دیزل نسبت به عدم تحویل خودروهایشان

- مصدومیت کارگر كارگاه اگزوز سازى پارس بجنورد براثرحوادث ناشى از كار در خارج از كارگاه  وامتناع کارفرما از پرداخت هزینه درمان

- جان باختن یک کارگر جوان در یزد بدنبال سقوط از پشت بام

*ادامه وگسترش اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی اروند

روزیکشنبه 13 بهمن، کارگران بخش خدمات پتروشیمی اروند(شرکت های پیمانکاری معراج گستر،کیان کارگرو شرکتی پیمانکاری که مسئولیت تهیه غذا و امور آشپزخانه را برعهده دارد)در اعتراض به تصمیم شرکت مبنی بر تغییر وضعیت قراردادشان به قرارداد حجمی، دست از کار کشیدند.

صدها کارگر بخش تعمیرات این پتروشیمی هم که هفته‌ی گذشته برای اعتراض به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین کسر چندین قسط وام و بیمه تکمیلی به‌صورت یکجا از حقوقشان دست ازکارکشیده و دست به تجمع دراین شرکت زده بودند نیزبه اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان مرکزی این شرکت تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 13بهمن، از صبح روز یکشنبه 13 بهمن‌ماه، کارگران بخش خدمات پتروشیمی اروند در اعتراض به آنچه آنان تصمیم شرکت مبنی بر تغییر وضعیت قراردادی خود به قرارداد حجمی می‌دانند، دست از کار کشیدند.

کارگران معترض از ملحق شدن کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی اروند به این تجمع خبر دادند و گفتند: با توجه به نزدیک بودن اتمام کار پیمانکار، شرکت تصمیم گرفته تا پیمانکار بعدی با ما قرارداد حجمی منعقد کند.

این کارگران اضافه نمودند: متأسفانه رایزنی‌های صورت گرفته با مدیران شرکت ازجمله مدیریت امور اداری، تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و ما چاره‌ای جز اعتراض نداریم.

کارگران افزودند: نمی‌دانیم مشکل کار کجاست، شرکت روند خوب تولید خود را سپری می‌کند ولی خیلی از مزایای ما را یا برداشته‌اند و یا محدود نموده‌اند. به‌عنوان مثال: حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب در آخر هفته به‌منظور کاهش ساعات اضافه‌کاری پرسنل، حذف امکان ثبت اثر انگشت در ایام تعطیل، ممانعت از امکان حضور بانوان شاغل در ایام پایان هفته به بهانه‌های مختلف، حذف یا کاهش پاداش‌های تولید، حذف بخشی از پاداش بهره‌وری کارکنان و مواردی ازاین‌دست و البته موارد دیگری هم هست که فعلاً از بیان آن خودداری می‌کنیم.

کارگران همچنین گفتند: اخباری هم به گوش ما رسیده که قرار است از ماه آینده فیش حقوقی صادر نشود. واقعاً نمی‌دانیم این‌همه اصرار به بازی با روح و روان کارگر، در کجای مدیریت مدرن و اسلامی، توصیه شده است؟.

لازم به ذکر است که حدود 200 کارگر در بخش خدمات و 800کارگر در بخش تعمیرات پتروشیمی اروند، زیرمجموعه‌ی هلدینگ خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مشغول به کار هستند.

*ادامه کنش های کارگران پتروشیمی بندرامام دراعتراض به تبعیض در پرداخت دستمزد وبرای یکسان سازی حقوق وایجاد اتحادیه کارگری

کنش های دامنه دارکارگران پتروشیمی بندرامام دراعتراض به تبعیض در پرداخت دستمزد وبرای یکسان سازی حقوق وایجاد اتحادیه کارگری ادامه دارد.

روز یکشنبه 13 بهمن یکی از کارگران پتروشیمی بندرامام به خبرنگار رسانه ای گفت : متاسفانه یکسان‌سازی حقوق که مطالبه کارگران است به علت بروکراسی طول کشیده است و مسئله یکسان‌سازی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود:کارگران پتروشیمی بندرامام در حال پیگیری حق تشکیل اتحادیه کارگری هستند. در حال حاضر اتحادیه کارگری در هیچ یک از پتروشیمی‌های بندرامام وجود ندارد.

وی ادامه داد: ماهشهر از زمانی که از زیر نظر قوانین سرزمین مادری خارج شد و به عنوان منطقه آزاد شناخته شد، قوانین اشتغال منطقه آزاد اقتصادی را مبنا قرار می‌دهد. بر این اساس ماده 51 قانون اشتغال مناطق آزاد و تجاری صادق است.

طبق ماده ۵۱ قانون اشتغال مناطق آزاد و تجاری؛ مقاوله‌نامه‌ها و توصیه‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار در مناطق آزاد لازم‌الرعایه می‌باشد. ماده ۲۲ مقاوله نامه ۸۷ ILO (سازمان جهانی کار)، آزادی سندیکایی و اتحادیه‌ای و حمایت از حقوق سندیکایی را به عنوان یک حق بشری و لازم‌الاجرا به رسمیت شناخته است. درحالیکه کارگران مناطق سرزمینی طبق قانون کار شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و مجمع نمایندگان با شرایط مذکور همان قانون تشکیل می‌دهند.

با این‌حال اداره اشتغال مناطق آزاد و تجاری به کارگران گفته است طبق قانون کار تشکل کارگری ایجاد کنید. این درحالی است که این حرف خلاف قانون است و کارگران مناطق آزاد حق ایجاد اتحادیه و سندیکای مذکور در مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی را دارند.

وی در خاتمه گفت: در حال ادامه مذاکرات با اداره اشتغال مناطق آزاد هستیم و به زودی جلسه‌ای در این باب خواهیم داشت. امیدواریم که تمکین به قانون سرلوحه کار قرار بگیرد.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات راه دور شیراز نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مقابل استانداری فارس

روز یکشنبه 13 بهمن برای باری دیگر، بازنشستگان مخابرات راه دور شیراز برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی دست به تجمع  مقابل استانداری فارس زدند.

بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز در مورد دلیل تجمع امروزبه خبرنگار رسانه ای گفتند: بیش از 13 سال از وعده‌هایی که مدیران شرکت برای پرداخت مطالبات ما داده‌اند، می‌گذرد. در این سال‌ها تجمع‌های متعددی را برگزار کردیم؛ از چادر زدن در محوطه کارخانه تا تجمع مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت و همین محل که امروز هم در آن جمع شده‌‌ایم. 

هر یک از بازنشستگان مخابرات راه دور شیراز بابت سنوات خود مبالغی را از شرکت طلبکار هستند. مخابرات راه دور شیراز از پس از تعطیلی خود در دهه 80 توسط هیاتِ اجرایی «هیات حمایت از صنایع» اداره می‌شود؛ هیاتی که مدیران ارشد وزارتخانه‌ها در آن حضور دارند و مدیران این شرکت محسوب می‌شوند.

به گفته کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز، میزان مطالبات بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه، 35 میلیارد تومان است و با احتساب این موارد به بیشتر از 100 میلیارد تومان می‌رسد.

معترضان در مورد دیگر خواسته‌های خود، گفتند: خواهان آن هستیم که دولت ترکیب هیات اجرایی و هیات حمایت از صنایع را تغییر دهد. همچنین خواهان دیدار حضوری بازنشستگان با استاندار فارس و رئیس کل دادگستری استان هستیم.

به گفته حاضران در محل، دقایقی پس از تجمع امروز، رضایی (مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری فارس) با معترضان ملاقات کرد و وعده رسیدگی به مطالبات آنها را داد.

معترضان در ادامه افزودند: حتی اگر دولت قصد واگذاری مدیریت مخابرات راه دور شیراز را داشته باشد، ابتدا باید تکلیف پرداخت سنوات و خسارت تاخیر و تادیه را مشخص کند.

*اعتصاب وتجمع کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان نسبت به وضعیت نامعلوم شغلی ،سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش

روز یکشنبه 13بهمن،جمعی از کارگران طرحی شرکت آب‌ و فاضلاب استان خوزستان  برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وضعیت نامعلوم شغلی، سطح نازل حقوق وچندین ماه تاخیر در پرداختش دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: نیروهای طرحی درواقع به نیروهایی گفته می شود که برای یک قرارداد خاص استخدام می شوند و مجوز پرداخت حقوق آنها نیز برای همان پروژه است.

وی افزود: درحال حاضر بسیاری از نیروهای این شرکت به صورت طرحی برای وظایف شغلی متفاوت استخدام شده اند و پرداخت حقوق آنها با مشکل مواجه شده است.

وی همچنین گفت : پس از تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان دولت مجوز پرداخت حقوق 112 نفر از نیروهای طرحی این شرکت از محل اعتبارات دولتی را داد اما مجوزی برای پرداخت حقوق حدود 522 نفر از نیروهای طرحی وجود ندارد.

وی افزود: بنابر اطلاعات کسب شده هفته گذشته اعتباری به شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان اختصاص یافته اما از آنجایی که پروژه های عمرانی که ما مطابق قرارداد آن بکارگیری شده ایم، به اتمام رسیده ایم امکان پرداخت حقوق وجود ندارد.

وی ادامه داد: نیمی از حقوق مهرماه پرداخت شده و قرار بود معادل یک ماه و نیم دیگر نیز حقوق دریافت کنیم اما تاکنون خبری نشده است.

وی گفت: مساله دیگر تفاوت زیاد حقوق ما با نیروهای قرارداد معین است، باوجود اینکه کار انجام شده از سوی ما و نیروهای قرارداد معین یکی است اما شاهد اختلاف درآمد بسیاری هستیم.

وی افزود: در آستانه نوروز قرار داریم و نگرانی ها برای پرداخت با تاخیر حقوق کارکنان افزایش یافته است .

*اعتراض کارگران کارخانه کیوان همدان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

کارگران کارخانه کیوان زیرمجموعه هلدینگ داروگر واقع درهمدان کیلومتر 4 جاده تهران نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان معترضند و اخبار ضد ونقیضی درباره تجمع این کارگران روزشنبه 12 بهمن مقابل اداره کل کار استان همدان رسانه ای شده است.

روز یکشنبه 13 بهمن،یکی از کارگران صنایع غذایی  کیوان به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران چندین ماه مطالبات مزدی دارند و در آستانه سال نو نگران افزوده شدن معوقات مزدی خود هستند.

*ادامه بلاتکلیفی کارگران شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس)

مدیرعامل شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن: سهامدار ما نتوانسته است بدهی‌های خود را به سازمان خصوصی سازی بدهد و در نتیجه این شرکت به همراه کارگران آن در حالت بلاتکلیفی قرار دارد؛ باید یا سهامدار بدهی‌هایش را بدهد یا این شرکت دوباره از طریق شرایط قانونی واگذار شود.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 13بهمن،«شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن» از جمله شرکت‌های واگذار شده به «امیر منصور آریا» بود که پس از اعدام وی، سال‌ها بلاتکلیف باقی ماند.

روزیکشنبه 13 بهمن مدیرعامل شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن در بیان مشکلاتش،به رئیس قوه قضائیه گفت: این شرکت در سال 89از طریق خصوصی سازی و اصل 44 به گروه «امیر منصور آریا» واگذار شد.

وی افزود: بعد از آن این شرکت در سال 90 به دلیل پرونده فساد 3هزار میلیارد تومانی امیرمنصور آریا دچار مشکل شد و تا مدتی تحت نظر دادستانی فعالیت کرد.

مدیرعامل شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن گفت: سهامدار ما نتوانسته است بدهی‌های خود را به سازمان خصوصی سازی بدهد و در نتیجه این شرکت به همراه کارگران آن در حالت بلاتکلیفی قرار دارد؛ باید یا سهامدار بدهی‌هایش را بدهد یا این شرکت دوباره از طریق شرایط قانونی واگذار شود.

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان‌استان بوشهر در محکومیت احکام صادره برای فعالین صنفی استان خراسان شمالی

"وقتی وجودت در مسیر خدمت به خلق قرار گرفت، بدان مورد توجه ایزد منان قرارگرفته ای"

هردم ازاین باغ بری میرسد"

داغ و درفش و زندان درهیچ برهه ای از تاریخ راهگشای مشکلات جامعه نبوده و در دنیای مدرن وعصرانفجارآگاهی نیز فاجعه بارتر مینماید .

صدور حکم ناعادلانه و سنگین ۴۱ سال زندان و شلاق  برای معلمان شریف فرهیخته و درمندی که جز تقاضای اجرای مفادصریح قانون اساسی مصوب مردم که ضامن ایفای حقوق حقه مردم ست ، در قالب تشکل قانونی کانون صنفی فرهنگیان خراسان شمالی از طرف قوه قضاییه که ادعای عدالتش عالم‌گیرشده ، بسی مایه تاسف ست .

 درحالی که دزدان و اختلاس گران بیت المال آزادنه به امورات غارتگری شان مشغول اند و شریف مردمانی که دغدغه مند به آینده جامعه و پیشرفت آنند باید گرفتار حذف وزندان شوند ، وااسفاااا

رویه معمول برخورد خشن با فعالین حقیقی وسازندگان اجتماع بسی فاجعه بار ست که این یعنی به مسلخ رفتن امید تغییر و پیشرفت ،دردمندانه ولی باعزت تقاضای تغییر این رویه داریم، که ادامه اش جز خسران همه جانبه و توقفش خیرجمعی ست .

درپایان کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر صدور چنین احکام ناعادلانه ای را قویا محکوم کرده و خواهان توقف این رویه از طرف محاکم قضایی و اعاده حیثیت از این شریف مردمان فرهیخته را دارد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی

*صدور حکم غیبت غیرموجه برای جعفرابراهیمی

مدیریت اداره آموزش وپرورش شهرستان شهریار حکم جعفرابراهیمی،  بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، را لغو و برای وی حکم غیبت غیرموجه صادر نموده است. 

جعفر ابراهیمی ، عضو کانون صنفی معلمان، پنجم دی ماه بازداشت و به بند هشت وزارت اطلاعات زندان گوهردشت منتقل گردید و تا روز ششم بهمن در بازداشت موقت بود.  به دنبال این بازداشت همکاران این فعال صنفی به صورت داوطلبانه به مدیران دبیرستان‌های سرداران و بوعلی خادم‌آباد شهریار اعلام نمودند که آنها می توانند به عنوان مراقب امتحانات دی ماه و پس از آن به عنوان معلم تا آزادی ، در کلاس حاضر و جایگزین وی شوند اما این مدیران بدون اطلاع این موضوع به مقطع متوسطه دوم و اداره ، با درخواست اداره ، برای این فعال صنفی گزارش غیبت غیرموجه ارسال نموده و خواستار معلم جایگزین شده اند.

لازم به ذکر است غیبت ناشی از بازداشت و احضار کارمندان دولت توسط مراجع قضایی ، طبق بند (ژ) ماده 124 قانون استخدام کشوری مصداق بارز غیبت موجه است.

*احمد زاهدی لنگرودی موقتا آزاد شد

ساعتی پیش احمد زاهدی لنگرودی نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران آزاد شد.

او پنجم دی در مراسم یادبود یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان در یکی از روستاهای گیلان بازداشت و به زندان ضیابر صومعه‌سرا منتقل شد. زاهدی ساعتی پیش با تودیع وثیقه‌ی یک‌صد میلیون تومانی تا تشکیل دادگاه از زندان آزاد شد.

برگرفته از کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران

*ادامه تجمعات  اعتراضی خریداران کامیون‌های سایپا دیزل نسبت به عدم تحویل خودروهایشان

روز یکشنبه 13بهمن،جمعی از خریداران کامیون‌های سایپا دیزل درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تحویل خودروهایشان دست به تجمع مقابل مجتمع قضایی مفتح تهران زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، جمعی از رانندگان خودرو‌های سنگین و ناوگان حمل و نقل بین شهری کشور که در طرح ساماندهی و تعویض خودرو‌های فرسوده شرکت کرده‌اند، به دلیل عدم تحویل خودرو علی‌رغم پیگیری‌ها متعدد و همچنین بی‌توجهی شرکت سایپا دیزل به تعداتشان، مقابل مجتمع قضایی مفتح تهران تجمع کردند.

این رانندگان پیشتر نیز مقابل شرکت سایپا دیزل و وزارت صنعت تجمع کرده بودند. آنها خواستار تحویل خودرو‌هایی هستند که ابزار تأمین معاششان است و بیش از حدود 2 سال از موعد تحویلشان می‌گذرد.

قابل یادآوری است که شرکت سایپا دیزل در سال 96 موظف به تحویل خورو‌های باری و کشنده سنگین در طرح تعویض خودرو‌های فرسوده ناوگان سنگین کشور شد که بر اساس آن باید با دریافت مدارک اسقاط خودرو، اقدامات لازم برای تحویل خودروی جدید را انجام می‌داد اما به گفته راننده‌ها، این شرکت به دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها مدتی است که از تحویل خودرو امتناع می‌کند.

*مصدومیت کارگر كارگاه اگزوز سازى پارس بجنورد براثرحوادث ناشى از كار در خارج از كارگاه  وامتناع کارفرما از پرداخت هزینه درمان

یک کارگر بیست ساله كارگاه اگزوز سازى پارس بجنورد در استان خراسان شمالی كه به  دستور  وموتور شخص كارفرما  به رغم نداشتن گواهى نامه رانندگى، براى تهيه وسايل مورد نياز كارگاه مجبور به ترك محيط كارى ميشود به محض خروج از كارگاه دچار سانحه تصادف شده و كشكک زانويش ميشكند.

این کارگرچند روزى است در بيمارستان بسترى  و مورد جراحی زانو قرار گرفته است وبا توجه به بالا بودن هزينه هاى درمان كارفرما از پرداخت هزينه های جراحی ودوران نقاهتش امتناع ميكند.

*جان باختن یک کارگر جوان در یزد بدنبال سقوط از پشت بام

یک کارگر 24 ساله حین کار نصب تجهیزات نوری و صوتی در پشت بام ساختمانی در یزد بدنبال سقوط و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

+++

ادامه وگسترش اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی اروند


روزیکشنبه 13 بهمن، کارگران بخش خدمات پتروشیمی اروند(شرکت های پیمانکاری معراج گستر،کیان کارگرو شرکتی پیمانکاری که مسئولیت تهیه غذا و امور آشپزخانه را برعهده دارد)در اعتراض به تصمیم شرکت مبنی بر تغییر وضعیت قراردادشان به قرارداد حجمی، دست از کار کشیدند.

صدها کارگر بخش تعمیرات این پتروشیمی هم که هفته‌ی گذشته برای اعتراض به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین کسر چندین قسط وام و بیمه تکمیلی به‌صورت یکجا از حقوقشان دست ازکارکشیده و دست به تجمع دراین شرکت زده بودند نیزبه اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان مرکزی این شرکت تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 13بهمن، از صبح روز یکشنبه 13 بهمن‌ماه، کارگران بخش خدمات پتروشیمی اروند در اعتراض به آنچه آنان تصمیم شرکت مبنی بر تغییر وضعیت قراردادی خود به قرارداد حجمی می‌دانند، دست از کار کشیدند.

کارگران معترض از ملحق شدن کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی اروند به این تجمع خبر دادند و گفتند: با توجه به نزدیک بودن اتمام کار پیمانکار، شرکت تصمیم گرفته تا پیمانکار بعدی با ما قرارداد حجمی منعقد کند.

این کارگران اضافه نمودند: متأسفانه رایزنی‌های صورت گرفته با مدیران شرکت ازجمله مدیریت امور اداری، تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و ما چاره‌ای جز اعتراض نداریم.

کارگران افزودند: نمی‌دانیم مشکل کار کجاست، شرکت روند خوب تولید خود را سپری می‌کند ولی خیلی از مزایای ما را یا برداشته‌اند و یا محدود نموده‌اند. به‌عنوان مثال: حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب در آخر هفته به‌منظور کاهش ساعات اضافه‌کاری پرسنل، حذف امکان ثبت اثر انگشت در ایام تعطیل، ممانعت از امکان حضور بانوان شاغل در ایام پایان هفته به بهانه‌های مختلف، حذف یا کاهش پاداش‌های تولید، حذف بخشی از پاداش بهره‌وری کارکنان و مواردی ازاین‌دست و البته موارد دیگری هم هست که فعلاً از بیان آن خودداری می‌کنیم.

کارگران همچنین گفتند: اخباری هم به گوش ما رسیده که قرار است از ماه آینده فیش حقوقی صادر نشود. واقعاً نمی‌دانیم این‌همه اصرار به بازی با روح و روان کارگر، در کجای مدیریت مدرن و اسلامی، توصیه شده است؟.

لازم به ذکر است که حدود 200 کارگر در بخش خدمات و 800کارگر در بخش تعمیرات پتروشیمی اروند، زیرمجموعه‌ی هلدینگ خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مشغول به کار هستند.

*ادامه کنش های کارگران پتروشیمی بندرامام دراعتراض به تبعیض در پرداخت دستمزد وبرای یکسان سازی حقوق وایجاد اتحادیه کارگری

کنش های دامنه دارکارگران پتروشیمی بندرامام دراعتراض به تبعیض در پرداخت دستمزد وبرای یکسان سازی حقوق وایجاد اتحادیه کارگری ادامه دارد.

روز یکشنبه 13 بهمن یکی از کارگران پتروشیمی بندرامام به خبرنگار رسانه ای گفت : متاسفانه یکسان‌سازی حقوق که مطالبه کارگران است به علت بروکراسی طول کشیده است و مسئله یکسان‌سازی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود:کارگران پتروشیمی بندرامام در حال پیگیری حق تشکیل اتحادیه کارگری هستند. در حال حاضر اتحادیه کارگری در هیچ یک از پتروشیمی‌های بندرامام وجود ندارد.

وی ادامه داد: ماهشهر از زمانی که از زیر نظر قوانین سرزمین مادری خارج شد و به عنوان منطقه آزاد شناخته شد، قوانین اشتغال منطقه آزاد اقتصادی را مبنا قرار می‌دهد. بر این اساس ماده 51 قانون اشتغال مناطق آزاد و تجاری صادق است.

طبق ماده ۵۱ قانون اشتغال مناطق آزاد و تجاری؛ مقاوله‌نامه‌ها و توصیه‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار در مناطق آزاد لازم‌الرعایه می‌باشد. ماده ۲۲ مقاوله نامه ۸۷ ILO (سازمان جهانی کار)، آزادی سندیکایی و اتحادیه‌ای و حمایت از حقوق سندیکایی را به عنوان یک حق بشری و لازم‌الاجرا به رسمیت شناخته است. درحالیکه کارگران مناطق سرزمینی طبق قانون کار شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و مجمع نمایندگان با شرایط مذکور همان قانون تشکیل می‌دهند.

با این‌حال اداره اشتغال مناطق آزاد و تجاری به کارگران گفته است طبق قانون کار تشکل کارگری ایجاد کنید. این درحالی است که این حرف خلاف قانون است و کارگران مناطق آزاد حق ایجاد اتحادیه و سندیکای مذکور در مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی را دارند.

وی در خاتمه گفت: در حال ادامه مذاکرات با اداره اشتغال مناطق آزاد هستیم و به زودی جلسه‌ای در این باب خواهیم داشت. امیدواریم که تمکین به قانون سرلوحه کار قرار بگیرد


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com