اخبار و گزارشات کارگری ۵ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 25, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ۵ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه اعتراضات نسبت به بکارگیری اقدامات اصولی و جدی جهت مقابله باشیوع ویروس کرونا:

1- تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان خمینی آمل

2- اعتراض به نمایش های تلویزیونی و تبلیغاتی بجای روش های اصولی برای مقابله باشیوع ویروس کرونا

3- اعتراض رانندگان اتوبوس کشور وتاکسی تهران نسبت به  به  عدم برخورد جدی برای مقابله  با شیوع کرونا

4- تجمع اعتراضی اهالی مسجد سلیمان نسبت به انتخاب بیمارستان 22 بهمن برای بیماران مبتلا به کرونا

5- تجمع اعتراضی اهالی بازکیا گوراب لاهیجان نسبت به احتمال پذیرش بیماران ویروس کرونا در بیمارستان

6- کرونا و وظایف دولت!

- ادامه تجمعات کارگران اخراجی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهربرای بازگشت بکاربرای دهمین روز متوالی

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 2 اهوازنسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق مقابل ساختمان شورای شهر اهواز

- تجمع اعتراضی کشاورزان دشت آزادگان  نسبت به عدم پرداخت  خسارت سیل فروردین 98مقابل وزارت کشور

- تجمع  نانوایان بندرعباس برای تعیین نرخ عادلانه نان مقابل استانداری هرمزگان

- اعتراض یک مادر درآبادان همزمان باروز مهندس نسبت به بیکاری فرزندش

- بازداشت فعالان دانشجویی علی حقیقت‌جوان و امیرحسین علی‌بخشی

- ویروس حرص و ولع کارفرمایان جان 3 کارگر دیگر را گرفت:

1- جان باختن 2 کارگر اداره آب و فاضلاب مشهد براثر گازگرفتگی

2- جان باختن یک کارگر ساختمانی در ساری بدنبال سقوط از ازارتفاع

*ادامه اعتراضات نسبت به بکارگیری اقدامات اصولی و جدی جهت مقابله باشیوع ویروس کرونا:

1- تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان خمینی آمل

روز دوشنبه 5 اسفند، کارکنان بیمارستان خمینی آمل - یکی از  بیمارستان‌های قرنطینه – برای اعتراض به  نبود تجهیزات پیشگیرانه باشیوع ویروس کرونا دراین بیمارستان دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:تجهیزات پیشگیرانه جوابگوی مراجعه‌کنندگان نیست و کادر درمانی  در رابطه با تامین لوازم اولیه با مشکل مواجه هستند.

2- اعتراض به نمایش های تلویزیونی و تبلیغاتی بجای روش های اصولی برای مقابله باشیوع ویروس کرونا

بکارگیری اجباری کارکنان بیمارستانی خصوصا پرستاران در بیمارستانها و بخشهای قرنطینه کرونا به شکل کاملا غلط و غیراصولی بزرگترین خطر برای شیوع بیشتر بیماری است.

اختصاص بخش و فضاهای بیمارستانی قرنطینه و انتشار خبر این اقدام فقط یک ژست و پز دادن برای افکار عمومی است.

▫مدیریت بحران لازم بود نیروهای آموزش دیده اختصاصی به تعداد کافی برای این امر از همان ابتدای شیوع بیماری در چین آماده مینمود و آموزش مداوم ارائه میداد.

▫بکارگیری اجباری نیروها بصورت تک شیفت در واقع درگیر کردن تعداد زیادی از افراد با این مسئله فقط با هدف پرکردن حجمی شیفتهای این بخشها و خلاف سیاستهای ایزولاسیون بوده از طرفی هم فضای وحشت و نارضایتی عمومی بین کارکنان ایجاد میکند.

▫لازم است تا دیر نشده نسبت به انتخاب و اموزش نیروی انسانی مناسب و کافی با ارائه مشوق و تدارک امکانات استاندارد حفاظت فردی به عملی و مهار کرونا برخیزند و دست از نمایشهای تلویزیونی و تبلیغاتی بردارند.

3- اعتراض رانندگان اتوبوس کشور وتاکسی تهران نسبت به  به  عدم برخورد جدی برای مقابله  با شیوع کرونا

روز دوشنبه 5 اسفند،جمعی از رانندگان اتوبوس کشور وتاکسی تهران اعتراضشان را نسبت به  عدم برخورد جدی برای مقابله  با شیوع کرونا رسانه ای کردند.

تعدادی از رانندگان اتوبوس کشور به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما بیش از هر گروه دیگری در معرض خطر ابتلا هستیم چراکه در شبانه‌روز حجم زیادی از مسافران را جابجا می‌کنیم و به راحتی می‌توانیم به ویروس کرونا مبتلا شویم.

آنها افزودند: شهرداری‌های شهرهای مختلف ازجمله تهران باید ماسک، دستکش و ضدعفونی‌کننده در اختیار رانندگان – چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی- قرار دهند؛ این مساله، مهم‌ترین مطالبه‌ی رانندگان است.

جمعی از رانندگان تاکسی تهران طی گفتگوی با رسانه ای، خواستار افزایش تمهیدات پیشگیرانه سازمان تاکسیرانی در مقابل ویروس کرونا شدند.

آنها گفتند:در چنین شرایطی کارفرما موظف است که ماسک و لوازم ضدعفونی‌کننده در اختیار رانندگان قرار دهد اما تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

این رانندگان تاکسی تحت مسئولیت سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزودند:  سازمان تاکسیرانی بر عدم پرداخت نقدی کرایه تاکید داشته است که نیاز به تبلیغات گسترده صداوسیما و رسانه‌ها این خصوص دارد.

4- تجمع اعتراضی اهالی مسجد سلیمان نسبت به انتخاب بیمارستان 22 بهمن برای بیماران مبتلا به کرونا

صبح روز دوشنبه 5 اسفند،جمعی از اهالی شهر مسجد سلیمان برای اعتراض وابراز مخالفت با انتخاب  بیمارستان 22 بهمن این شهر برای بیماران مبتلا به کرونا دست به تجمع مقابل این بیمارستان زدند.

5- تجمع اعتراضی اهالی بازکیا گوراب لاهیجان نسبت به احتمال پذیرش بیماران ویروس کرونا در بیمارستان

روز یکشنبه 5 اسفند،جمعی از اهالی بازکیا گوراب از شهرستان لاهیجان در استان گیلان دراعتراض نسبت به احتمال پذیرش بیماران ویروس کرونا در بیمارستان دست به تجمع زدند.

6- کرونا و وظایف دولت!

با توجه به شایع شدن ویروس کرونا از دولت و وزارت بهداشت انتظار می رود تا برای پاسداری از حقوق انسانی و بهداشتی مردم ماسک رایگان در اختیار مردم قرار دهد و جلوی سودجویی سوداگران مرگ را بگیرد. شستشوی مرتب مکان های عمومی چون اتوبوس ها و متروها و سالن های مترو، مدارس و دانشگاهها می تواند ابتلا به بیماری کرونا را کاهش دهد. اکنون پرستاران، رانندگان اتوبوس، متصدیان ارایه خدمات عمومی مانند فروشندگان فروشگاههای بزرگ و….. در معرض بیشترین آسیبها می باشند. وزارت کار باید با گسیل بازرسان طب کار تمامی خوابگاههای کارگری به ویژه در مناطق عسلویه و کلیه مراکز کارگری را مورد بازدید قرار داده و کارفرمایان را موظف کنند نسبت به سمپاشی خوابگاهها و دادن محلول های ضدعفونی کننده به کارگران اقدام فوری کنند. رستوران های کارگری همچون ذوب آهن، ایران خودرو، فولاد، …… به سرعت ضدعفونی و رعایت دقیق بهداشت انجام گیرد. اینها کارهای روزمره ای است که وزارت کار سالهاست از آن غافل است و امروز با هر لحظه غفلت فاجعه ای را رقم خواهد زد.

رفقا و دوستداران سندیکایی ما،در این برهه از زمان با تمام قدرت به یاری خانواده های نیازمندان و زحمتکشان بشتابیم و با ایجاد گروههای مردمی و توزیع لوازم بهداشتی مرگ را از خانواده های کارگری دور کنیم.

در حال حاضر آسیب پذیرترین گروههای هدف این ویروس، بی خانمان ها، کودکان کار، زندانیان، دستفروش های مترو، زنان کارگرجنسی، زباله گردها، ….. می باشند.

آموزش به این گروههای آسیب پذیر و همچنین با تهیه ماسک، الکل طبی، صابون، مایع دستشویی، وایتکس، دستکش لاتکس (جراحی) و اسپری الکل و هر پاک کننده دیگر و توزیع میان آنان، هموطنانمان را یاری کنیم.

امروز روزی است که به مراکز ستاد بحران و هلال احمر مراجعه کنیم و کمک حال این مراکز بوده و از آنان بخواهیم که در مورد اقشار آسیب پذیر وارد عمل شوند.

ما می توانیم ویروس کرونا را شکست بدهیم. همبستگی کارگری یاریگر ما در این لحظات بحرانی است.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

٣اسفند ١٣٩٨

*ادامه تجمعات کارگران اخراجی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهربرای بازگشت بکاربرای دهمین روز متوالی

روز دوشنبه 5 اسفند برای دهمین روز متوالی، کارگران اخراجی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهربرای بازگشت بکارمقابل درب ورود و خروج تانکرها‌ به این انبار نفتی تجمع کردند.

این کارگران که تعدادشان به حدود 30نفر میرسید دورجدید تجمعشان را از روز شنبه 26 بهمن ازسرگرفته اند.

تجمع کنند گان می‌گویند از کار خود اخراج شده‌اند تا افراد سفارش شده به جای آنها استخدام شوند.

به گفته این کارگران اخراجی، پیش‌تر‌مسئولین این انبار نفتی که از نواحی زیر مجموعه منطقه آبادان به شمار می‌رود به کارگران وعده‌ حل مشکل را داده بودند و حالا کارگران می‌گویند آنها به وعده‌ خود عمل نکرده اند.

این کارگران همزمان با تجمعشان مقابل فرمانداری بتاریخ 7 مرداد 98 به خبرنگار رسانه ای گفتند:نسبت به  بکار نگرفتن نیروی بومی دارای بیش از چهار سال سابقه در انبار پخش فرآورده های نفتی بندر ماهشهر،معترضند.

آنها افزودند: ما سالهاست در این انبار مشغول به کار هستیم اما در کمال تعجب مدیران شرکت اقدام به جذب نیروی غیر بومی کردند.

آنها اظهار داشتند: اولویت برای جذب نیرو باید به کارگران بومی منطقه داده شود ولی مدیران شرکت نوربخش این اصل را نادیده گرفتند.

انبار نوربخش ماهشهر سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های سنندج، کرمانشاه،BOT  شیراز، حافظ شیراز، سیکل ترکیبی کازرون، افق ماهشهر، گناوه و عسلویه را تامین می کند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 2 اهوازنسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق مقابل ساختمان شورای شهر اهواز

روز دوشنبه 5 اسفند،کارگران بخش عمران و‌برق منطقه 2 شهرداری اهواز برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق،دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر اهواززدند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان دشت آزادگان  نسبت به عدم پرداخت  خسارت سیل فروردین 98مقابل وزارت کشور

روز دوشنبه 5 اسفند،جمعی از کشاورزان دشت آزادگان خود را به پایتخت رساندند تا با تجمع مقابل وزارت کشورصدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت خسارت سیل فروردین 98 به گوش مسئولان طراز اول کشور برسانند.

تجمع  نانوایان بندرعباس برای تعیین نرخ عادلانه نان مقابل استانداری هرمزگان

روز دوشنبه 5 اسفند،جمعی از نانوایان بندرعباس برای تعیین نرخ عادلانه نان مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

یکی از نانوایان حاضر درتجمع ضمن بیان اینکه ما خواستار نرخی عادلانه هستیم،به خبرنگار رسانه ای گفت: قیمت همه محصولات و کالاها در پنج سال گذشته افزایش یافته است، اما همچنان قیمت نان در بندعباس ثابت مانده و معیشت نانوایان را با مشکل روبرو کرده است.

وی با گلایه مندی از وضع موجود، گفت: کارگران نانوایی هم اکنون با حقوق چند سال قبل زندگی می‌کنند، درحالی که قیمت کالاهای ضروری در جامعه چندبرابر شده است.

این نانوا عنوان کرد: با افزایش هزینه‌های آب، برق و مواد اولیه و ......در فعالیت خود دچار مشکل شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قیمت نان احتیاج به نرخ گذاری جدید دارد، افزود: در سایر استان ها از مهرماه نرخ نامه صادر شد اما در شهر بندرعباس هیچ نرخ نامه مصوبی را برایمان صادر نکرده اند.

وی گفت: در شرایطی که درآمد نانوایان ثابت است اما هزینه های تولید نان روز به روز افزایش پیدا می کند و فروش نان با قیمت کنونی باعث ورشکستگی نانوایان می شود.

*اعتراض یک مادر درآبادان همزمان باروز مهندس نسبت به بیکاری فرزندش

دوشنبه 5 اسفند همزمان با روز مهندس - آبادان:

*بازداشت فعالان دانشجویی علی حقیقت‌جوان و امیرحسین علی‌بخشی

روز یکشنبه 4 اسفند،علی حقیقت‌جوان، فعال دانشجویی و سیاسی دانشگاه علم و صنعت وامیرحسین علی‌بخشی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، بازداشت شدند.

بنابه گزارش کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوراز دلیل بازداشت و نهاد بازداشت‌کننده آنها اطلاعی در دست نمی باشد.

*ویروس حرص و ولع کارفرمایان جان 3 کارگر دیگر را گرفت:

1- جان باختن 2 کارگر اداره آب و فاضلاب مشهد براثر گازگرفتگی

صبح روز دوشنبه 5 اسفند،2 کارگر اداره آب و فاضلاب مشهد حین کارلایروبی کانال جمع‌آوری و هدایت فاضلاب(سیستم اگو) در بولوار بعثت این شهردچار مسمومیت گازی شدند وجانشان را درزیرزمین ازدست دادند.

2- جان باختن یک کارگر ساختمانی در ساری بدنبال سقوط از ازارتفاع

صبح روز دونبه 5 اسفند،یک کارگر 57 ساله حین کار آرماتوربندی دریک ساختمان در حال احداث شهرستان ساری از فضای خالی ایجاد شده برای نصب آسانسور ساختمان به پایین سقوط کرد وپس از انتقال به بیمارستان  وبه دلیل شدت صدمات و جراحت‌های وارده جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com