اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 13, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ دی ماه ١٣٩٨ همراه با ضمیمه( ویژه سومین روز اعتراضات نسبت به قتل  سرنشینان هواپیمای اوکراینی)

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- از سر گیری اعتصاب کارگران شهرداری مریوان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان طراز اول استان وشهرستان

- تجمع اعتراضی خانوادگی آتش نشانان کاشان نسبت به پایمال شدن حقوقشان وجابجایی 6همکارحق طلبشان  در شورای شهر

- پایمالی حقوق کارگران کارخانه های قند بوکان وبی تفاوتی مسئولان اداره کار بوکان واستان آذربایجان غربی

- آخرین وضعیت سها مرتضایی، دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران در زندان قرچک ورامین

- تاریخ دادگاه عادل گرجی از بازداشت شدگان روز کارگرمقابل مجلس مشخص شد

- بیانیه کانون صنفی معلمان اسلامشهر در محکومیت بازداشت جعفرابراهیمی

- بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در محکومیت بازداشت جعفر ابراهیمی

- بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه) در محکومیت بازادشت آقای جعفر ابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان تهران و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

- اعتصاب رانندگان تاکسی خط ونک – رسالت دراعتراض به تغییر ایستگاه

- اعتراض اهالی روستای ناصرآباد نسبت به وضعیت نامناسب راه با بستن جاده ناصرآباد به جغین جنوبی

- تجمع اعتراضی اعضای تعاونی شهرک زیتون نسبت به تعویض زمین مقابل وزارت راه وشهرسازی

- جان باختن یک کارگر راه آهن حین کار در ایستگاه درود لرستان

- جان باختن 2 کارگر در ساوه براثر ریزش دیوار

- جان باختن یک کارگر معدن زغال سنگ  گلشانه طبس در حادثه ریزش ورودی تونل

-  ادامه سریال واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران ومصدومیت 6 کارگر مجتمع گندله‌سازی اردکان

*از سر گیری اعتصاب کارگران شهرداری مریوان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان طراز اول استان وشهرستان

کارگران شهرداری مریوان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان طراز اول استان وشهرستان،دوباره دست به اعتصاب زدند و از جمع آوری زباله ها از سطح شهر خودداری کردند.

روز دوشنبه 23 دی،کارگران اعتصابی شهرداری مریوان به خبرنگار رسانه ای گفتند:در اعتراض به عدم پرداخت هفت ماه دستمزد، دست از کار کشیدیم و زباله‌های شهری را جمع نکردیم.

*تجمع اعتراضی خانوادگی آتش نشانان کاشان نسبت به پایمال شدن حقوقشان وجابجایی 6همکارحق طلبشان  در شورای شهر

روز یکشنبه 22دی،جمعی از آتش نشانان کاشان بهمراه تعدادی از اعضای خانواده برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به پایمال شدن حقوقشان وجابجایی 6همکارحق طلبشان  دست به تجمع در شورای شهر زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،درصدو سی و دومین نشست رسمی شورای شهر کاشان یکی از نمایندگان آتش نشان ها اظهار داشت: عنوان های شغلی ما مهم است و هر کس یک مهارت مانند غواصی، کوهستان، نجاتگر، راننده و.. دارد ولی در این سازمان همه راننده نامیده می شویم و کسی هم جوابگو نیست.

وی با اشاره مشکلاتی در مرخصی ها، پرداخت حقوق ها و حق بیمه گفت: این سازمانی یک نهاد مصرف کننده است چرا باید یک و نیم میلیارد تومان صرفه جویی کند در حالی که این بودجه باید در راستای بهبود وضعیت آتش نشانان و خرید تجهیزات و ارتقا امنیت و ایمنی شهر شود.

وی پوشیدن لباس آتش نشانی را مقدس دانست و گفت: امروز استخدام افراد تازه کار و تبعیض های شغلی، عدم احترام لازم از سوی مدیران سازمان، فشارهای روحی و روانی انگیزه و شادابی از کارمان را گرفته است.

یکی دیگر از نمایندگان آتش نشان ها افزود: یک ماه قبل نامه ای با امضای 30 نفر از آتش نشان ها برای یک تجمع در نهاد شهرداری به فرمانداری ارائه کردیم که به جای رسیدگی به مشکلاتمان این نامه به رئیس آتش نشانی ارجاع داده شد که در نهایت منجر به انتقال 6 نفر از نیروهای باسابقه و آموزش دیده با مدارک بین المللی به سازمان خدمات موتوری به شهرداری شد که ما الان خواهان بازگشت این افراد به کار سابق شان هستیم.

یکی دیگر از آتش نشان ها با اشاره به سه بار تغییر قانون اضافه کار نیروها و تعیین سقف اضافه کاری برای آتش نشان ها،افزود: چرا مدیرعامل سازمان باید روی گردش مالی این سازمان 100 میلیون تومان وام بگیرد ولی نتیجه اعتراض مان تهدید به تعدیل از کار و اخراج مان باشد.

*پایمالی حقوق کارگران کارخانه های قند بوکان وبی تفاوتی مسئولان اداره کار بوکان واستان آذربایجان غربی

مالکان چهار کارخانه قند واقع در شهرک صنعتی بوکان به صورت هماهنگ شرایطی غیرقانونی همچون افزایش ساعات کار از هشت ساعت به 12 ساعت در شبانه روزباحقوق همان 8ساعت کار ، دریافت سفته از کارگر و به کار اجباری در روزهای تعطیل را به کارگران تحمیل کرده اند.

تعدادی از کارگران کارخانه های قند بوکان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: مالکان کارخانه های قند بوکان تعداد شیفت های کاری این واحدها را از سه شیفت 8ساعته به 2 شیفت 12ساعته در شبانه روز کاهش داده اند.

 آنها می گویند که دستمزد 4ساعت کار اضافی در شبانه روز را دریافت نمی کنند و حقوق آنها بر اساس 8ساعت کار پرداخت می شود.

این کارگران نسبت به وضعیت کاری خود معترض هستند و می گویند که به دلیل ترس از بیکار شدن، نمی توانند از کارفرما شکایت کنند.

ارجاع اضافه کار بدون دستمزد و اجباری این کارخانه ها در حالی صورت می گیرد که بر اساس ماده 59قانون کار کشور، موافقت کارگر و پرداخت 40 درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی از الزامات ارجاع کار اضافی به کارگران است.

بر اساس جدول حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون کار در سال 1398، حداقل مزد یک ساعت کار عادی 6هزار و 898تومان و حداقل مزد یک ساعت اضافه کاری 9هزار و 657 تومان می باشد. بنابراین کارگران کارخانه های قند بوکان با 8ساعت کار عادی و 4ساعت اضافه کاری در شبانه روز، جدا از مزایا باید حدود 2میلیون و 814هزار تومان حقوق دریافت کنند. اما میانگین حقوق درج شده در فیش های حقوقی این کارگران یک میلیون و 800 هزار تومان می باشد.

یکی دیگر از کارگران از عدم تعطیلی این واحدها در روز های جمعه و تعطیلات رسمی خبرداد و گفت: روز جمعه یا روز دیگری در هفته برای کارگران تعطیل نیست و این مشکل، انجام امورات و کارهای شخصی و خانوادگی ما را با مشکل روبرو کرده است.

این در حالی رخ می دهد که بر اساس ماده 62 قانون کار کشور، روز جمعه ، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد. همچنین طبق تبصره یک این ماده، در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب ، برق ، اتوبوس رانی و یا در کارگاه هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین ، باید به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود و همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است .

همچنین براساس ماده 63همین قانون، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور ، روز کارگر (11اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.

عدم وجود قراداد کتبی صریح میان کارگر و کارفرما

در حالی که در قانون کار به صراحت تاکید شده است قرارداد مابین کارگر و کارفرما باید در چهار نسخه تنظیم شود و یک نسخه از آن به کارگر داده شود، اما تعدادی از کارگران کارخانه قند بوکان از وجود قرارداد کتبی با کارفرما محروم هستند و می گویند که تاکنون قراردادی به آن ها داده نشده و از جزئیات قرارداد کاری خود نیز بی اطلاع هستند!

تعلل چند ماهه در بیمه کردن کارگران

یکی از کارگران باسابقه کارخانه قند گفت: زمانی که در این کارخانه مشغول به کار شدم، کارفرما پس از 7 ماه نسبت به بیمه کردن من اقدام کرد.

کارگر دیگری نیز که به تازگی در یکی از این واحدها مشغول به کار شده است، می گوید: بیمه نیستم و چند وقت پیش زمانی که کارم را شروع کردم به من گفتند که 3 ماه دیگر تو را تحت پوشش بیمه قرار می دهیم.

این در حالی است که بر اساس قانون کارفرمایان باید از روز اول شروع به کار، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.

دریافت سفته ضمانت از کارگران

برسی های میدانی حاکی از آن است که گاهاً کارفرماهای کارخانجات قند بوکان، از افراد متقاضی کار درخواست دریافت سفته به عنوان ضمانت می کنند.

معاون اداره کار بوکان: هرکارگری ناراضی است، کار نکند!

معاون اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بوکان در مورد مشکلات کارگران کارخانه های قند این شهرستان گفت: شرایط کاری واحدهای تولید قند به گونه ای می باشد که کارگران باید شرایط خاصی را بپذیرند. این شرایط از قبل به آنها اعلام می شود و هر شخصی که ناراضی بود می تواند کار نکند!

او افزود: ما نمی توانیم از تک تک این کارگران در مورد شرایط کاری شان سوال کنیم؛ اگر کارگری مشکلی دارد می تواند از کارفرمای خود شکایت کند.

پس از آنکه مدارک و مستندات قانون گریزی این واحدها در اختیار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی قرار گرفت، هیئت ویژه بازرسی این اداره کل روز ۱۳ آبان سال جاری از کارخانه های قند بوکان بازدید کرد و مشکلات کارگران را از آنها جویا شدند.

در جریان این بازرسی، تنها کارگران یک واحد از این کارخانه ها مشکلات خود را منعکس کردند و کارگران واحدهای دیگر بنابر دلایلی همچون ترس از اخراج و به اجرا گذاشتن سفته ضمانتشان، از بیان مشکلاتشان امتناع کردند.

حجت معصومی مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در این مورد گفت: یکی از کارخانجات قند بوکان که در جریان بازرسی ها، کارگران آن ، گلایه و مشکلات خود را مطرح کردند، به دلیل رعایت نکردن مواردی از قانون کار تذکر دریافت کرد.

او با بیان اینکه امروزه شرایط مالی واحدهای تولیدی تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرارگرفته اما در هر شرایطی اجرای قانون کار الزامی است، افزود: قانوناً در این موارد در مرحله اول باید به کارفرما تنها تذکر داده شود و در صورت ادامه اقدامات غیرقانونی، برخورد های لازم صورت می گیرد.

*آخرین وضعیت سها مرتضایی، دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران در زندان قرچک ورامین

مصطفی نیلی وکیل سها مرتضایی:

«سها مرتضایی امروز از زندان قرچک بامن تماس گرفت.اعتصاب غذایش را شکسته ولی از عوارض آن رنج می برد.

ادامه نگهداری وی در زندان قرچک خلاف موضوع تفکیک جرایم در نگهداری زندانیان است.»

نزدیک به دوماه از بازداشت سها مرتضایی دانشجوی ستاره‌دار علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گذرد و وی در اعتراض به عدم پذیرش وثیقه‌ی نیم میلیارد ریالی خود، علی‌رغم تودیع آنْ، تا روزهای اخیر به مدت ٢١ روز دست به اعتصاب غذا زد.

در میانه ی اعتصاب غذای وی، ماموران زندان اوین با بستن چشم‌بند و دستنبد، او را از بند دو الف زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل کردند.

در این بین، سها مرتضایی طی یک تماس تلفنی اعلام کرد که در زندان نامه‌ای به او ابلاغ شده است که بنا بر آن، تاریخ دادگاه تجدید نظر پرونده قبلی وی به تاریخ اول اسفند ۹۸ تغییر کرده است. پیش از این اعلام شده بود که این دادگاه قرار است در سال ۹۹ برگزار شود.

روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه، آقای مصطفی نیلی وکیل وی از ارجاع پرونده‌ی سها مرتضایی به شعبه‌ی پانزده دادگاه انقلاب خبر داده است.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تاریخ دادگاه عادل گرجی از بازداشت شدگان روز کارگرمقابل مجلس مشخص شد

بنا بر احضاریه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب جلسه رسیدگی به اتهامات عادل گرجی از بازداشت شدگان روز کارگر در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

عادل گرجی به دلیل حضور در تجمع قانونی روز کارگر و همچنین تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان در اعتراض به انتقال دانشکده هنر و معماری به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» متهم شده است.

*بیانیه کانون صنفی معلمان اسلامشهر در محکومیت بازداشت جعفرابراهیمی

درود هموطنان

جعفر ابراهیمی معلم دلسوز و متخصصی که با همه ی توان هوشی و انرژی روحی روانی بالایی که دارد، سالهاست درخدمت جوانان این سرزمین بوده است، در راستای شکوفایی استعدادهای آنان تلاش شبانه روزی داشته و دارد.

بی گمان جعفر ابراهیمی وسایر معلمان(محمود بهشتی، اسماعیل_عبدی و محمدحبیبی) که سالهاست به اتهام آگاهی دهی و دفاع از حقوق پایمال شده ی دانش آموزان و معلمان این مرزو بوم در زندان به سر می برند ،‌شایسته ی تقدیر هستند، نه زندان و شکنجه .

اما جعفر ابراهیمی اینک در بازداشت سپاه پاسداران است، بی گمان اتهام وی تنها و تنها فعالیت در عرصه صنفی بوده است.

کانون صنفی معلمان اسلامشهر ،مسئولین زندان و نیروهای  امنیتی را برای هرگونه آسیب روحی و جسمی به جعفر ابراهیمی پاسخگو دانسته و خواهان آزادی بی قید و شرط وی دراسرع وقت می باشد.

۲۲ د یماه ۱۳۹۸

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در محکومیت بازداشت جعفر ابراهیمی

آنها که جعفر ابراهیمی را دورادور   می‌شناسند خوب می‌دانند معلمی مسئولیت‌شناس، آگاه و پرتلاش است که در هر کنش قانونی مدنی چه برای آموزش کشور و چه برای رفاه و  آسایش ایرانیان، از جان مایه گذاشته  و  پیشرو است.

آنها که از نزدیک می‌شناسند  سعادتی دارند تا در این دنیای اغلب تاریک، انسانی را ببینند که جز به صلاح و نفع بشریت فکر نمی‌کند.

دغدغه‌اش زندگی بهتر انسانهاست اما دغدغه‌ی مهمترش زندگی کودکان ،آموزش بهتر، آزاد و رایگان برای همه کودکانی است که چرخهای زمخت مدرنیته و توسعه‌ی قلابی آنها را فراموش کرده و زیر دست و پا له شان می‌کند بی اینکه فکر کنند این سرنوشت کشور است که در حال نابودی است نه صرفا سرنوشت یک کودک.

اینک جعفر ابراهیمی به جرم همدردی با داغدیدگان حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ به صورت غیرقانونی از سوی کسانی بازداشت شده که بی‌تدبیریشان باعث این بحرانها بود و با داعیه مبارزه با فساد پستهای جدید را اشغال نمودند

ما از سرنوشت هیچکدام از پرونده‌های برخورد با فساد خبر درستی نداریم اما پرونده‌های فعالین صنفی سریع به سرانجام می‌رسند و معلمان برای یک تجمع قانونی سکوت یا برای حضور در یک مراسم تدفین چه برخوردها که ندیده‌اند و چه زندانها که نکشیده‌اند.

بی‌خبری از جعفر ابراهیمی نه فقط خانواده‌  او که تمام خانواده فعالان صنفی و حتی مدنی را به شدت نگران کرده است.

نیاز روزانه او به دارو و کلاس درسی که بدون معلم مانده‌  هیچ کدام باعث نگردید  دست کم از وضعیت او خبری برسد تا از حداقل حقوق انسانی و شهروندی که در هر کشور ی وجود دارد برخوردار شود.

ما اعضای کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز قاطعانه هشدار می‌دهیم نه تنها اصل بازداشت ایشان غیرقانونی است، بلکه نحوه بازداشت و بی‌خبری از او نیز غیرقانونی است و عواقب این رفتارهای نامعقول متوجه همه مجموعه حاکم خواهد بود.

مسئولیت هرگونه خللی حتی اندک در سلامتی جعفر ابراهیمی به عهده مجموعه حاکمیت است و دولت و مجلس به عنوان نمایندگان قانونی و حامیان حقوق شهروندی مردم موظف به پیگیری جدی شرایط و دلایل بازداشت ایشان هستند.

سرکوب و زندانی کردن غیرقانونی فعالان  صنفی و مدنی که همواره بصورت مسالمت آمیز و در چارچوب قانون اساسی  حرکت می‌کنند، جامعه را از عقلانیت تهی و زمینه را برای  خشونت فراهم می کند  اما  متاسفانه همچنان این رفتارهای اشتباه تداوم می یابد .

در صورتی که این روند ادامه یابد ما  حق حمایت از همکارمان را برای خود محفوظ دانسته و در صورت بی‌توجهی گامهای بعدی را اعلام می‌کنیم.

۹۸/۱۰/۲۰

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه) در محکومیت بازادشت آقای جعفر ابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان تهران و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

 جعفر ابراهیمی از معلمان خوشنام، مسئولیت پذیر و از فعالین صنفی پیشرو در عرصه آموزش و پرورش و در عین حال مدافع حقوق کودکان کار و تلاشگر در زمینه های مدنی و اجتماعی در روز پنجم دی ماه ۹۸ در حوالی بهشت سکینه همراه با افراد دیگری بدون  هیچ گونه ایفای نقش و کنشی بازداشت می شوند.

همراهان وی آزاد گردیده اما متاسفانه ایشان کماکان و تا این لحظه در بازداشت به سر می برند.

با سپری شدن قریب به دو هفته از بازداشت موقت ایشان هیچ گونه خبر روشنی از وضعیت و نحوه ی نگهداری و اتهامات نامبرده در دسترس نیست.

با توجه به اینکه آقای جعفر ابراهیمی از لحاظ جسمی در رنج بوده و نیاز به مصرف دارو و مراقبت دارد و شرایط بازداشت طوری است که امکان برخورداری از درمان مناسب وجود ندارد و سلامتی وی تهدید می شود، بدیهی است که ادامه ی این وضعیت هرچه بیشتر ایشان را در معرض آسیب قراد داده و این امر سبب نگرانی خانواده و همچنین دوستان و فعالان صنفی گردیده است.

بنابراین هر گونه آسیب احتمالی علیه ایشان مستقیما متوجه نهادهای بازداشت کننده و قوه قضائیه می باشد.

 تداوم بازداشت موقت ایشان این شائبه را در اذهان متبادر می سازد که گویا فعالیت های صنفی، مدنی و اجتماعی وی نظیر دفاع از حقوق بدیهی دانش آموزان از جمله رجعت به اصول ۳۰ و ۱۵ قانون اساسی، تبیین وضعیت آموزش و پرورش کنونی، ابهامات و پاشنه آشیل های نظام آموزشی نظیر پولی سازی آموزش، تبعیض آموزشی و عدم بهره وری آن و...، همچنین مشارکت در امدادرسانی به آسیب دیدگان ناشی از وقوع زلزله، سیل و نظایر این ها، توجه خاص و ویژه به کودکان کار و تلاش در جهت شناساندن ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی و روانی و تاثیر آن بر این کودکان و... با توجه به تخصص ایشان، که همگی کاملا عرفی و قانونی بوده؛ دلیل طولانی شدن قرار بازداشت شده است!

گویی نهادهای امنیتی درصدد امنیتی کردن پرونده ی این فعال صنفی برآمده اند!

 آقای جعفر ابراهیمی معلم متعهدی است که همیشه دغدغه ی اقشار آسیب پذیر را داشته و دارند که مناسبات و سیاست های ناسالم بر زندگیشان سایه افکنده و همواره مورد ستم واقع شده اند.

ایشان فلسفه ی زندگی خویش را بر این اصل که استاد سخن سعدی شیرازی نیز بدان اشاره نموده است بنا نهاده اند که می فرماید:

نیاساید اندر دیار تو کس

چو آسایش خویش جویی و بس

لذا؛

 انجمن صنفی معلمان کردستان( سقز و زیویه) از وزارت آموزش و پرورش بویژه وزیر آموزش و پرورش می خواهد بە موضوع ورود نموده، تا رسیدن به نتیجه ی مطلوب و مورد انتظار در این راه فروگذار نکنند.

همچنین از نهادهای امنیتی و قضایی انتظار دارد هرچه سریعتر ایشان و تمامی همکاران در بندمان را آزاد کنند، چرا که مسئولیت هر گونه واقعه ی احتمالی را متوجه آنان می داند.

۱۳۹۸/۱۰/۲۲

*اعتصاب رانندگان تاکسی خط ونک – رسالت دراعتراض به تغییر ایستگاه

صبح روز یکشنبه 22دی، رانندگان تاکسی خط ونک – رسالت دراعتراض به تغییر ایستگاه دست از کارکشیده وازجابجایی مسافران خودداری کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران  درباره مسافرگیری نکردن رانندگان تاکسی خط ونک- رسالت گفت: با تصمیم پلیس راهور تهران بزرگ ایستگاه تاکسی خط رسالت ونک از صبح روزیکشنبه  20 متر عقب نشینی کرد که رانندگان به محض ورود به ایستگاه و اطلاع از این تصمیم برای چند ساعتی نسبت به این اقدام اعتراض کردند.

مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران افزود: این تصیمی بود که پلیس راهور و شهرداری منطقه گرفتند و اجرا شد.

*اعتراض اهالی روستای ناصرآباد نسبت به وضعیت نامناسب راه با بستن جاده ناصرآباد به جغین جنوبی

روز شنبه 21 دی،اهالی روستای ناصرآباد از توابع بخش جغین شهرستان رودان در استان هرمزگان برای اعتراض به وضعیت نامناسب راه جاده ناصرآباد به جغین جنوبی رامسدود کردند.

یکی از اهالی این روستا به خبرنگار رسانه ای گفت:در پی بارندگی شدید که از دو روز قبل آغاز شده و پیامد‌های ناشی از آن، مسیر ارتباطی روستای کم باران با روستاهای اطراف قطع شده است.

وی افزود: به علت تخریب پل، مسیر روستای کم باران در دهستان ناصرآباد بخش جغین مسدود شده است.

وی با بیان اینکه عملیات احداث پل روستای کم باران در دولت قبل شروع اما نیمه تمام رها شده بود، اظهار کرد: این پل قرار بود در قالب طرح هادی توسط بنیاد مسکن اجرا شود که متاسفانه نیمه تمام رها شد و سنگ چینی پل را سیل گذشته با خود بُرد.

وی اضافه کرد: برای تسهیل در عبور و مرور مردم، لوله هایی را بر روی این رودخانه قرار دادیم که در سیل اخیر نیز جوابگوی حجم آب نبود و دوباره راه ارتباطی این روستا قطع شد که با تجمع اعتزاض آمیز اهالی و بستن راه ارتباطی ناصرآباد به جغین جنوبی مواجه شد که البته با حضور بخشدار جغین و نیروی انتظامی این مسیر بازگشایی شد.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی شهرک زیتون نسبت به تعویض زمین مقابل وزارت راه وشهرسازی

روز دوشنبه 23 دی،ده ها نفر از اعضای تعاونی مسکن شهرک زیتون در شمال شرق تهران برای اعتراض به تعویض زمین هایشان دست به تجمع مقابل وزارت راه وشهرسازی زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،شرکت کنندگان در این تجمع که شمار آنها به دهها نفر می رسید، با پیشنهاد واگذاری زمین معوض در منطقه «واصفجان» واقع در پردیس دماوند به جای زمین های آنان در منطقه سرخه حصار مخالفت کردند.

آنان می گویند زمین معوض پیشنهادی، هم معارض دارد و هم از نظر ارزش اقتصادی، بسیار پایین‌تر از زمین‌های شهرک زیتون است.

شهرک زیتون در منطقه جنگلی سرخه حصار در شرق شهر تهران قرار دارد.

سرجنگلداری کل استان تهران، حدود ۲۴۰ هکتار از اراضی ملی سرخه حصار را در سال ۱۳۶۵ به وزارت کشاورزی واگذار کرد و این وزارتخانه نیز دی ماه همان سال، زمینها را بطور رسمی در اختیار تعاونی مسکن کارکنان خود گذاشت.

این اقدام در حالی صورت گرفت که پیش از آن، در سال ۱۳۵۸ این اراضی توسط شورای انقلاب به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار و «پارک ملی» خوانده شده بود.

با وجود این، تعاونی مسکن وزارت کشاوزی در ازای دریافت مبالغی، این زمینها را برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار حدود ۴۲۰۰ عضو خود قرار داد و بنا بود از سال ۱۳۶۶ کار ساخت این واحدها آغاز شود اما صدور اسناد مالکیت برای اعضا به مدت ۸ سال طول کشید.

از سوی دیگر، سازمان حفاظت محیط زیست نیز صدور سند برای زمین‌های شهرک زیتون را که در اراضی ملی واقع شده بود، خلاف قانون دانست و از سرجنگلداری و وزارت کشاورزی در این زمینه به محاکم قضایی شکایت کرد.

این دعوای حقوقی از همان زمان میان نهادهای یادشده ادامه دارد و در آخرین توافقات، مقرر شده بود زمین معوض در اختیار اعضای تعاونی مسکن شهرک زیتون قرار گیرد.

اکنون مالکان زمین های شهرک زیتون که اجازه ساخت در سرخه حصار ندارند، می گویند زمین معوض پیشنهادی در منطقه واصفجان را در شهرستان پردیس نمی پذیرند.

*جان باختن یک کارگر راه آهن حین کار در ایستگاه درود لرستان

پنج شنبه شب (19دی)،یک کارگر 30ساله راه آهن بنام محمد احمدی حین اتصال دیزل قطار به واگن در ایستگاه درود لرستان روبروی خط دو انبار توشه (آذوقه) دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

این کارگر متاهل و دارای دو فرزند خردسال و ساکن خرم‌آباد بود.

به گفته همکارانش،محمد احمدی از نیروهای تجمیع راه‌آهن لرستان است که با دارا بودن حدود 4 سال سابقه کار به همراه 14 تا 15نفر از همکاران خود زیرنظر شرکت پیمانکاری «سایمان صنعت کیا» در راه‌آهن درود مشغول کار بوده است.

همکاران این مامور راه‌آهن در تشریح جزئیات این حادثه گفتند: مانور در راه‌آهن به هر گونه جابجایی وسایل نقلیه راه‌آهن در حدود (داخل) ایستگاه‌ها گفته می‌شود. آقای احمدی حین جابجایی واگن‌ها با لکوموتیو (دیزل) بین آنها گیر کرده و دچار حادثه شد. اتصال وسایل نقلیه در راه‌آهن به وسیله انواع قلاب‌ها اعم از زنجیری یا اتوماتیک انجام می‌شود که ظاهرا آقای احمدی در لحظه قبل از حادثه به دنبال رفع مشکل و اینکه این دو قلاب را به هم گیر بدهد، بوده است.

آنها گفتند: مانورچی پرخطرترین شغل در حوزه راه‌آهن است. ضربه‌ای که دیزل 120تنی به واگن وارد می‌کند بسیار مرگ‌آور است. در طی سالهای گذشته هم موارد فوت و قطع عضو مانورچی داشته‌ایم.

آنها افزودند: این کارگران در سرما و گرما جایگاهی جز پله واگن یا لکوموتیو ندارند تا با دادن علامت‌های خاص به یکدیگر یا به لکوموتیوران مانور را انجام دهند و نیز از بروز هرگونه سانحه جانی یا مالی جلوگیری کنند. هر قطاری عملیات مانور دارد که باید انجام شود مانند انفصال واگن‌های تعمیری یا واگذاری واگن‌ها به تخلیه یا بارگیری و شستشوی واگن‌های مسافری در محل ماشین شست‌وشو.

*جان باختن 2 کارگر در ساوه براثر ریزش دیوار

روز شنبه 21 دی،2 کارگر حین کاردر منطقه‌ای میان روستاهای نیوشت و سقانلیق از توابع بخش مرکزی ساوه براثر ریزش دیوار زیرآوار گرفتار شدند ودردم جانشان را ازدست دادند.

*جان باختن یک کارگر معدن زغال سنگ  گلشانه طبس در حادثه ریزش ورودی تونل

بامداد روز یکشنبه22 دی،یک کارگر27 ساله بنام حسن غلامی از اهالی روستای هودر حین کار در معدن زغال سنگ گلشانه واقع در بخش دستگران شهرستان طبس براثر ریزش ورودی تونل زیر آوار ماند وجان باخت.

*ادامه سریال واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران ومصدومیت 6 کارگر مجتمع گندله‌سازی اردکان

روز شنبه 21 دی،مینی بوس حامل کارگران مجتمع گندله‌سازی اردکان(شرکت آهن وفولاد ارفع)در محور عقدا - مزرعه نو از توابع شهرستان اردکان، واژگون و 6 کارگراز ناحیه دست و پا دچار  شکستگی وبه بیمارستان ضیایی منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com