زنان کردستان عراق ملای فتوا دهنده را به دادگاه کشاندند

كميته كردستان حزب كمونيست كارگرى ايران
January 30, 2020

 زنان کردستان عراق ملای فتوا دهنده را به دادگاه کشاندند
 
بر اساس شکایت فعالین جنبش برابری طلبانه زنان در شهر سلیمانه، کمپینی تحت عنوان: "در برابر بی حرمتی به زنان ایستادگی کن"، روز ٢٧ ژانویه "ملا مظهر" یکی از مرتجعین اسلامی را به دادگاه کردنش. پیشتر این آخوند مرتجع با فتوایی اعلام کرده بود که: "زنان نباید بتنهایی سوار تاکسی شوند چرا که مغایر با قوانین شرع اسلام و حرام است". او همچنین بر اساس قوانین اسلامی فعالانه چند همسری را تبلیغ میکند که با واکنش تند فعالین حقوق زن روبرو شد. بنا به اظهارات سخنگوی این کمپین، نتیجه و حکم نهایی دادگاه اربیل روز ششم فوریه اعلام خواهد شد و در این روز مجددا ملا مظهر به پای میز محاکمه کشیده خواهد شد.
سخنگوی این کمپین "بهار مونزیر عثمان" بعد از خاتمه جلسه دادگاه در روز ٢٧ ژانویه و در جمع خبرنگاران تلویزیونهای محلی شهر اربیل، بیانیه کمپین را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه که رونوشت آن برای دادگاه عالی اقلیم کردستان، رئیس پارلمان کردستان، هیئت زنان پارلمان کردستان، حکومت اقلیم کردستان، انجمن عالی امور زنان کردستان و وزارت فرهنگ و وزارت اوقاف فرستاده شده آمده است:
 
ما بمثابه جمعی از شهروندان برابری طلب و مدافع حقوق زن، ملا مظهر را بدلیل بی حرمتی، فحاشی و توهین به زنان در "کانال تلویزیونی سروشت" به دادگاه کشاندیم. ما در این رابطه سند و مدرک لازم را ارائه دادیم و او بتاریخ ٢٧ ژانویه دادگاهی شد. یکی از تلاشهای ما شکستن سکوت و بی توجهی حکومت اقلیم و پارلمان در مقابل بی حرمتی به حقوق زن و سازمانهای زنان است که از سوی مردان دینی صورت میگیرد و ملا مظهر تنها یکی از این نمونه ها است که در کانال ماهواره ای "سروشت" بطور علنی بی حرمتی میکند. ملا مظهر هنگامیکه بتاریخ ٢٠ ژانویه به دادگاه فراخوانده شد، کماکان با وقاحت و همان شیوه و سبک اسلامی اقدام به فحاشی و ناسزا گویی و تهمت به زنان و سازمانهای مدافع حقوق زن کرد. او هیچگونه نگرانی در تکرار اراجیف اسلامی به زنان از خود بروز نداد و میپنداشت که در مقابل چرندیاتی که نثار زنان میکند به او برخورد نخواهد شد". سخنگوی کمپین در بخش دیگری از سخنان خود به این اشاره کرد که: "دادگاه اربیل نباید این کیس را بمثابه اعتراض یک یا چند نفر و یا سازمان نگاه کند بلکه این بی حرمتی به زنان در کردستان و به همه زنان است و دادگاه ملزم است که با معیارهای متمدن دنیای امروز آنرا مورد بررسی قرار دهد".   
 
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران به فعالین این کمپین و به تمامی زنان و مردان برابری طلب در کردستان عراق جهت پیشبرد این کمپین درود میفرستد و تلاش آنان را ارج می نهد. روشن است که عناصری چون ملا مظهر بدون احساس امنیت در سایه حکومت اقلیم و دیگر نهادها نظیر پارلمان و احزاب قومی اسلامی حاکم بر کردستان عراق که پای اصلی ترویج و اشاعه افکار و آرای ضد زن هستند، قادر نخواهند بود به زنان و به کرامت انسانی مردم توهین و بی حرمتی کنند. بدون شک تقویت و گسترش این کمپین برای تعیین تکلیف با افراد و جریانات عشیره ای اسلامی از جنس ملا مظهر در پیشبرد و روند جنبش مبارزاتی زنان تاثیر بسزایی در ابعاد اجتماعی خواهد داشت و باید مورد حمایت تمامی احزاب و جریانات چپ، کمونیست و سکولار قرار گیرد. نباید اجازه داد ملا مظهرها با تبلیغ و اشاعه فرامین و قوانین ارتجاعی اسلامی شان جرات کنند که به حرمت و کرامت انسانی زن بی احترامی کنند.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
٩ بهمن ٩٨،  ٢٩ ژانویه ٢٠٢٠

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com