اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
December 25, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

۴ دی ۹۸۲۵ دسامبر ۲۰۱۹

 

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

تاروز جهانی جانباختگان روز پنج دی ماه ما تحصن خواهیم کرد:

"یکبار دیگر اعتراضات مردمی علیه فقر، تبعیض و فساد حکومت، در آبان ماه سال جاری مورد سرکوب بی رحمانه حکومت قرار گرفت و تعداد زیادی از هموطنانمان کشته، مجروح و زندانی شدند.

ما بر این باوریم ملت ایران که براساس سنت و رسم دیرینه، یلدا این طولانی ترین شب سال را در کنار خانواده، اقوام و عزیزانشان جشن گرفته و گرامی می دارند، در شرایط کنونی که صدها خانواده داغدار عزیزانشان هستند که کمتر از ۴۰ روز پیش کشته شدند و هزاران خانواده در فراق عزیزانی هستند که این بلندترین شب سال را یا در سلول‌های بازجویی یا پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و هزاران ایرانی و هموطنمان به دلیل سیل و یا زلزله و به علت بی کفایتی و بی توجهی حاکمان در شرایط غیر انسانی قرار گرفته اند و بسیاری از مردم به دلیل شرایط اسفبار اقتصادی، توان برگزاری این سنت دیرینه را ندارند.

ما جمعی از زنان زندانی سیاسی در همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در همزمانی یلدای امسال با چهلم کشته شدگان اعتراضات مردمی و در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه، از روز شنبه ۳۰ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهیم نشست و این شب نه تنها پای سفره یلدا نمی‌نشینیم بلکه در دفتر زندان یاد عزیزان کشته شده را گرامی خواهیم داشت.

این تحصن تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان شبانه روزی ادامه خواهد داشت.

امضا کنندگان: منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی / بند زنان زندان اوین / آذرماه ۱۳۹۸

 

مریم پایاب توسط اطلاعات نيروى انتظامى بهبهان دزدیده شد.

مریم پایاب كه متولد ٦٨ است، ۲۵ آبان با تیر کلاشينكف از ناحیه کمر مجروح شده و یك عمل انجام ميدهدو
سه روز در بیمارستان شهید زاده بسترى ميشود.

مامورين چندين بار تلاش كردند وى را دستگير كنند كه با ممانعت خانواده روبرو شدند.اما بعدا بدون توجه به وضعيت وى بازداشت ميشود.از محل نگهدارى و حال عمومى وى اطلاعى در دست نيست.


فلاح کریمی، رییس پلیس پیشگیری استان گیلان با بیان اینکه «گوش هایی برای شنیدن حرف های دختران و زنان نیست» گفت از ابتدای سال جاری حدود ۱۰۰ زن از خانه فرار کرده اند و در بین این آمار ۶۷ درصد مجرد و ۳۳ درصد متاهل هستند.

وی ضمن اعلام آمار بالای تجاوز به زنان افزود: "در محلات بگردید ببینید این فرزندان با چه وضعیتی آنجا زندگی می کنند! تا کی باید اینطور ادامه بدهیم؟! این مشکلات با بگیر و ببند و کیفر حل نمی شود. ما هم مثل شما درد داریم و مسایل را می بینیم. می خواستیم مرکزی برای زنان آسیب دیده باشد. متاسفانه تجاوز به زنان زیاد است و یا زنان در معرض آسیب هستند و مانمی توانیم کتمان کنیم".

وی در ادامه افزود: "آقایانی که در صندلی های ارشد استان نشسته اند بیایند راهکار بدهند، فقط به پلیس نگویند بگیرید و نگهدارید. کسی نیست صداهای خاموش زنان و دختران را بشنود و راهکار ارایه بدهد فقط می گویند بگیرید! ولی مشکل اینها با گرفتن و شلاق و جریمه حل نمی شود".

 

مژگان کاوسی نویسنده  به ٦٩ ماه حبس محکوم شد

روز پنج‌شنبه بیست و هشتم آذرماه، "مژگان کاوسی"، نویسنده و فعال به دادگاه انقلاب نوشهر منتقل و دادگاه وی را به ٦٩ ماه حبس محکوم کرده است.

این نویسنده اهل کردستان و ساکن نوشهر پس از صدور حکم دادگاه با قرار وثیقه صد میلیون تومانی به بطور موقت آزاد شده است. دادگاه انقلاب نوشهر این نویسنده  را به اتهام "عضویت در احزاب مخالف حکومت ایران" به ٣٣ ماه حبس، "تحریک برای برهم زدن نظم عمومی" به ٣٠ ماه حبس و "تبلیغ علیه نظام" به ٦ ماه حبس محکوم کرده است.

روز دوشنبه بیست و هفتم آبان‌ماه، نیروهای اطلاعاتی به منزل او یورش بردند و بدون ارائه مجوز قانونی وی را بازداشت کرده بودند.

او به اتهام "حمایت از تجمعات اعتراضی در شهرهای کردستان" در شبکه‌های اجتماعی توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ساری منتقل شده بود.

روز سه‌شنبه نوزدهم آذرماه، این نویسنده با قرار بازداشت موقت به زندان نوشهر انتقال یافت.

"مژگان کاوسی"، از فعالین مدنی کلاردشت در زمینه‌های فرهنگی و هنری فعالیت دارد و تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه "هیوا"، مستند داستانی درباره خطر نابودی زبان کُردی در کلاردشت می‌باشد.

 

بازداشت یک فعال فرهنگی دیگر در اسلام‌آبادغرب کرماشان

روز سه‌شنبه بیست و ششم آذرماه، نیروهای اطلاعاتی یک فعال فرهنگی به نام "آنیسا جعفری‌مهر" در اسلام‌ آبادغرب را بازداشت کردند. نیروهای اطلاعاتی بدون ارائه مجوز قانونی به منزل شخصی این فعال فرهنگی یورش برده و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی از جمله کتاب، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، او را بازداشت کرده‌اند. آنیسا جعفری‌مهر، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشتە زبان‌شناسی دانشگاه کردستان می‌باشد. تا لحظه انتشار این خبر، از دلیل بازداشت و محل نگهداری او اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

 

برای سها مرتضایی وثیقه تعیین شده ولی کسی نیست آنرا بپردازد

سپیده قلیان، فعال مدنی که خود به پنج سال زندان محکوم شده، در حساب توییتری خود نوشته است:ٰ سها مرتضایی وثیقه شده اما هیچ‌کس توان تامین وثیقه را ندارد. او ادامه داده سها تنهاست و در گوشه سلول‌اش بی‌کس ترین زندانی این شهر است. او گفته نباید دست روی دست گذاشت.

سها مرتضایی، دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی دستگیر شد. در تابستان ۹۷ به تحمل شش سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

چندی پیش «رئیس حراست دانشگاه تهران به مادر سها مرتضایی گفته بود، می‌تواند برگه‌ای را امضا کند تا "از طرف دانشگاه تهران" سها مرتضایی به "بیمارستان روانی" منتقل شود، به او "شوک الکتریکی" داده شود تا "دست از این کارهایش بر دارد".»

 

ایسکرا  ۱۰۲۰

 

فرار ۱۰۰ زن از خانه در هشت ماه نخست امسال در استان گیلان


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com