استیضاح ترامپ در سنای امریکا و تشدید رقابت بین سندرز و بایدن برای کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

سعيد صالحى نيا
January 25, 2020

استیضاح ترامپ در سنای امریکا و تشدید رقابت بین سندرز و بایدن برای کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

مقدمه:

هفته گذشته اغاز رسمی استیضاح ترامپ در سنای امریکا بود که هنوز در حال انجام است. کنگره امریکا لایحه استیضاح ترامپ را بالاخره بعد از تاخیری معنی دار به سنا فرستاد تا بقول خودشان در یک دادگاه علنی ترامپ را بخاطر بکارگیری فشار مالی روی حکومت اوکرائین برعلیه بایدن و ممانعت از ارائه شواهد بری کنگره امریکا و سوء استفاده از قدرت به استیضاح بکشند و درخواست برکناری او را بکنند.

با توجه به اینکه جمهوریخواهان در سنا دست بالا دارند بعید است این روند به برکناری ترامپ منجر شود اما فرصتی دیگر است برای حزب دموکرات که ترامپ را در مقابل مردم ایزوله کند و در انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد.

در کنار این صحنه ، رقابت انتخاباتی بین کاندیدهای حزب دموکرات بسیار تشدید شده و طبق نظر سنجی ها دو کاندید که نماینده گرایش راست و چپ حزب دموکرات هستند یعنی بایدن و سندرز الان شانه به شانه هستند. نگرانی جناح راست حزب دموکرات از اینست که برنی سندرز در انتخابات برای کاندیداتوری حزب دموکرات پیروز شود ! که این اولین بار در تاریخ امریکا خواهد بود که یک مدعی سوسیال دموکراسی در این سطح جلو رفته است.

از دید من دو صحنه بالا کاملا در هم تنیده هستند و در کانتکس بزرگتری باید بررسی شوند.نبرد طبقاتی در امریکا بسیار شدت یافته و راست و چپ در حکومت توان سازش ندارند و در شکاف میان این دو بتدریج جنبش مطالباتی درون جامعه دارد قدرت بیشتری می گیرد.

در این مقاله نگاه عمیقتری می اندازیم به این دو صحنه و تلاش من اینست تصویری بهتر از این صحنه ها ارائه دهم که به درد مبارزان راه ازادی و برابری در جامعه ایران و خصوصا نسل جوان بخورد.هدفم اینست که نشان دهم چگونه نظام دموکراسی در مقابل  خواستهای مردم مقاومت می کند و نبرد درون نظام دموکراسی جائی برای رای مردم باقی نمی گذارد:

 

(1) ناتوانی حزب دموکرات در پیشبرد استیضاح ترامپ در سنا به چه معنی است؟

بیش از 400 نماینده در کنگره امریکا رای دادند و لایحه استیضاح ترامپ را به سنا فرستادند. سنا ی امریکا بالای 100 نفر عضو دارد. نظام دموکراسی امریکا به این سنای 100 نفره حق داده که حرف اخر را در تصویب قوانین بزند.یعنی اون 400 نفر که به اصطلاح نماینده مردم هستند در انتها فقط "لایحه می دهند" .درست مثل رژیم اسلامی که مجلس دارد اما شورای نگهبان حرف اخر را می زند!

نظام دموکراسی دالانهائی ساخته که پله به پله حق مردم را در تعیین سرنوشتشان بگیرد و فیلتر کند.

در طی هفته اخیر این استیصال کنگره امریکا در پیشبرد روند استیضاح را شاهدیم.رئیس سنای امریکا که حامی ترامپ شارلاتان هست با همه ابزارها سعی می کند قتیله استیضاح را بکشد پائین و انرا سمبل کند! می خواهد هر چه کوتاهتر شود این شو ! استیضاح را به مسخره گرفته و خواهد گرفت!

جمهوریخواهان در سنای امریکا هنگام ارائه 3 روزه لایجه استیضاح توسط نمایندگان گنگره ، چرت می زنند از جلسه بیرون می روند و نشان می دهند که اهمیتی برای این لایجه قائل نیستند. این بقول خودشان "دادگاه سیاسی" را به پشیزی نمی خرند!

کنگره امریکا که اکثریتش را دموکراتها تشکیل می دهند ترامپ را بخاطر فساد و جلوگیری از انتقال اطلاعات به کنگره به استیضاح می کشد و حزب جمهوریخواه با داشتن چند کرسی بیشتر در سنا همه این تلاشها را به هیچ می گیرد! اینست نظام دموکراسی که حامیانش در ایران تبلیغ می کنند!

هر ادم عاقلی در سیاست هر ادم ازادیخواهی می داند که ترامپ شارلاتان ترین رئیس جمهور تاریخ امریکاست. اما بواقع مکانیزمی در دموکراسی وجود ندارد که این شارلاتان را که حتی در انتخابات سال 2016 ، 3 میلیون کمتر رای اورده به زیر بکشد!

اینجا در عمل ناتوانی نظام دموکراسی در امریکا واضح می شود.

 

(2)نظام دموکراسی بعنوان یک نظام نیابتی در کانتکس نظام سرمایه داری:

دو ایراد اساسی و متداخل ، نظام دموکراسی را نظام حکومت اقلیت سرمایه دار می کند:

ایراد اول اینست که این نظام درون جامعه طبقاتی عمل می کند.کاندیدها از طبقه سرمایه دار هستند و با استفاده از پول و قدرت مالی به مدیا می ایند و رای می گیرند.عموما کاندیدهای دموکراسی قبل از بقدرت رسیدن توسط صاحبان سرمایه و قدرت دست چین شده اند.

ایراد دوم دموکراسی اینست که این نظام نظامی نیابتی است.یعنی نمایندگانی انتخاب می شوند تا بجای مردم در طی دوره ای تصمیم بگیرند و رای بدهند و مردم بواقع حق رای حق تفکر خود را به انها واگذار می کنند.

دو ایراد اساسی بالا در تاریخ دموکراسی باعث شده که نظر مردم در دموکراسی نمایندگی نشود بلکه نظر اقلیت سرمایه دار همواره جلو برود.

نظام دموکراسی امریکائی یک نمونه بسیار واضح استفاده از مکانیزمهای قدرت برای ساختن یک توهم از حق رای مردمست.در امریکا تعداد کل رای مردم حتی حرف اخر را نمی زند و ایالتهای امریکا سهم رای دارند و با مکانیزمهای جالبی حق رای عمومی مردم در انتخابات گرفته می شود. دو نمونه اخیرش یکی جرج بوش بود که با همین مکانیزم با رای کمتر به کمک دادگاه عالی امریکا به ریاست جمهوری رسید که 9 نفر عضو دارد! و ترامپ با کمتر از 3 میلیون رای در سال 2016 به صندلی ریاست جمهوری تکیه زد و به ریش مردم خندید!

 

(3)افزایش رقابت بین دو جناح حزب دموکرات امریکا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری سال 2020

تحول بی سابقه ای در تاریخ انتخابات امریکا در حال جریانست که از دید من انعکاس رشد مبارزه طبقاتی درون کانتکس بحران علاج ناپذیر نظام سرمایه داری قابل تفسیر است.

حزب دموکرات امریکا دچار یک شکاف بسیار بزرگ شده و جناح چپی پیدا کرده که رسما از سوسیال دموکراسی صحبت می کند و از وظیفه حکومت برای ارائه بهداشت و تحصیل رایگان ! برنی سندرز امروز نماینده این جناح است.گرایشی که گرچه بسیار نیم بند و ابکی است اما در کانتکس تاریخ امریکا بی سابقه است.

با ورود برنی سندرز در انتخابات حزب دموکرات چهره های دیگری هم وارد صحنه شدند مثل الیزابت وارن که کپی ابکی تر برنی سندرز بود و الان در نظر سنجی ها دارد عقب می افتد. گرایش راست حزب دموکرات روی بایدن سرمایه گذاشته و جوانی با خط بایدن را هم بنام بوتیگگ کنارش گذاشته بعنوان کمک فنر ! که اگر بایدن خرابید او را جانشینش کنند!

خوشبختانه در نظر سنجی های اخیر برنی سندرز الان شانه به شانه بایدن است و او چهره قلابی یعنی الیزابت وارن و بوتیگگ در حاشیه هستند. بطور واقعی یک دو قطبی بی سابقه در حزب دموکرات امریکا شکل گرفته و راستهای حاکم بر این حزب را نگران کرده!

 

(4)تلاش راست حاکم بر حزب دموکرات برای زدن برنی سندرز وارد مرحله جدیدی می شود:

 

طی هفته گذشته و در فضای استیضاح ترامپ هیلاری کلینتون شارلاتان مصاحبه ای بر ضد برنی سندرز کرد که تامل انگیز بود! او در این مصاحبه اعلام کرد که" برنی سندرز را کسی دوست ندارد"او فرافکنی شخصی نکرد بلکه به راست درون حزبش پیام داد که مواظب باشند اوضاع خرابست!

طی انتخابات کاندیداتوری سال 2016 دنیا شاهد بود چگونه باند کلینتون و اوباما با استفاده از ضعف شخصی برنی سندرز سر او را زیر اب کرد و سندرز را که 14 میلیون رای پشت خودش داشت فرستاد خانه و و تبدلیلش کرد به حامی کلینتونی که همین سندرز افشا کرده بود!

در خبرها هست که ظاهرا اوباما هم برنامه حمله به برنی سندرز را دارد! از اوباما هم که طی دوران ریاست جمهوریش یک مهره نظام سرمایه بود می خواهند استفاده کنند تا برنی سندرز کاندید ریاست جمهوری نشود!

 

(5)تکان دادن خطر کمونیزم و سوسیالیزم برای زدن جنبش برنی سندرز استراتژی راست ها در حزب دمومکرات و حزب ترامپ:

از دید من راست درون حزب دموکرات چاره ای ندارد که برنی سندرز را با همان سلاح خشکیده ضد کمونیزم و ضد سوسیالیزم بزند که  ترامپ و حزبش !

برنی سندرز را نمی شود با تبلیغات سخیف معمول انتخاباتی زد.او نه دزدی کرده و نه روابط نامشروع داشته ! از گذشته شخصی او نمی توانند بر علیه او استفاده کنند و او را تخریب کنند. لذا مجبورند مستقیم بروند سراغ "سوسیالیست بودن" او و اونجا با استفاده از کارزار ضد کمونیستی مرسوم در امریکا ضربه نهائی را بزنند.

نه فقط برنی سندرز هر فرد دیگری در حال و اینده امریکا برای ازادی و برابری مبارزه کند ، طبقه حاکمه امریکا از فرهنگ پیش ساخته ضد کمونیستی بر علیه او استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر جنبش اعتراضی و مطالباتی امریکا خصوصا نسل جوان در برنی سندرز مظالبات خود را می بیندو رادیکالیزمی پشت برنی سندرز ایستاده که بی تردید از او بسیار جلوتر است.

برنی سندرز یک سناتور امریکائی است که مدت 40 سال بخشی از طبقه حاکم بوده اما طبق معمول تحول تاریخی بتدریج به رغم محدودیتهای فکری و سیاسی خود به صدای جنبش اجتماعی چپ امریکا تبدیل شده که در فازهای بعدی امثال خانم کورتز را جلو خواهد کشید واز سندرز عبور خواهد کرد.

همانطور که در مقالات گذشته ام اشاره کردم سوسیال دموکراسی نیم بند برنی سندرز و اتکای او به ماندن در حزب دموکرات انعکاس خصلت نیم بند اوست که در طی مبارزه طبقاتی ناتوانیهایش را نشان داده و بیشتر هم نشان خواهد داد.

 

(6) راست حزب دموکرات از استیضاح ترامپ چه استفاده ای می کند؟

در حال حاضر تعزیه گردان استیضاح ترامپ در کنگره و سنا جناح راست حزب دموکرات است.نانسی پلوسی مهره شناخته شده جناح راست حزب دموکرات است که مدتها در مقابل روند استیضاح ترمز کرد و زیر فشار جناح چپ بالاخره تبدیل شد به "رهبر استیضاح"!

از دید من تعزیه گردانی استیضاح قرار است به سرمایه سیاسی جناح راست تبدیل شود .حداقل در کوتاه مدت جناح راست از این صحنه برای خود توشه بر می دارد و این توشه را خرج زدن سندرز و پیشبرد راست خواهد کرد.بایدن یا بودگگ را تقویت خواهد کرد.

پشت مبارزه با شارلاتانیزم ترامپی راست حزب دموکرات مشغول تقویت جناحی خود است. بخوبی می داند امکان پائین کشیدن ترامپ را ندارد و اساسا اینکار برایش صرف هم ندارد!

از دید من سقوط ترامپ سیاست در امریکا را رادیکالتر خواهد کرد و مرگ راست حزب دموکرات را هم بدنبال خواهد داشت لذا راست حزب دموکرات به رغم نمایش استیضاح در برچیدن بساط استیضاح سود می برد و نه برکنار کردن ترامپ!

 

خلاصه کنم:

همانطور که توضیح دادم صحنه سیاسی امریکا در حال حاضر دستخوش تحولات بسیا جدیست که ناشی از بحران همه جانبه قدرت سیاست و اقتصاد در امریکا و سقوط نظام امریکاست.درگیریهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بطور بی سابقه ای انتاگونیستی شده و قضا برای عروج چپ بیرون این دعواها فراهمتر.

استیضاح ترامپ ابزار خوبیست برای راستهای حزب دموکرات برای زدن برنی سندرز و جنبش اعتراضی امریکا. انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 صحنه بسیار مهم و حساسی نه تنها برای امریکا بلکه برای جهان است.تا همینجا چپی در امریکا در حال رشد است که بی تردید دورن دعوای دموکرات و جمهوریخواه نخواهد ماند.

اینبار زدن برنی سندرز برای راست حزب دموکرات بسیار سخت تر از سال 2016 هست و نگرانی راستهای این جزب مثل کلینتون و اوباما در حال افزایش است.قطبی شدن حزب دموکرات برای چپ چاره ای نمی گذارد بجز بیرون زدن از نظام دو حزبی و سازماندهی حزبی دیگر که بتواند چپ را نمایندگی کند.

در ماههای اینده شاهد مراحل دیگری از این روند زایش چپ خواهیم بود. راه ساده و هموار نیست اما من بسیار خوش بینم!

 

 

منابع بیشتر:

 

(1)تعمیق بحران حکوت در امریکا در استانه اغاز رقابت انتخاباتی سال ٢٠٢٠

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=73224

 

(2) شوی شهادت وکیل باشی ترامپ در کنگره امریکا و دعواهای خانوادگی احزاب دوقلوی دموکرات و جمهوریخواه!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72490

 

 

(3)انتخابات میاندوره ای ،سقوط ترامپیزم و تغییر توازن قوا در امریکا

 

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=70622

 

(4)اخرین نظر سنجی ها در مورد کاندیدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

https://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/democratic_nomination_polls/

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com