به نجات جان هوشمند علیپور برخیزیم / کمپین نجات هوشمند علیپور

اطلاعيه
January 07, 2020


به نجات جان هوشمند علیپور برخیزیم.
روز جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ (۳ اوت ۲۰۱۸) دو فعال سیاسی کرد بنامهای هوشمند علیپور و محمد استاد قادر در حوالی شهر سقز دستگیر شدند. آنها پس از دستگیری به زندان بانه و زندان اطلاعات سنندج و زندان مرکزی سقز و دوباره به زندان سنندج منتقل شدند. این دو تن تا حدود سه ماه هیچگونه امکان تماسی با خانواده های خود نداشتند و از داشتن وکیل اختیاری محروم بودند. چهار روز پس از دستگیری یعنی در ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ (۷ اوت ۲۰۱۸) از تلویزیون جمهوری اسلامی برنامه ای پخش شد که این دو فعال سیاسی به نقش خود در حمله به یک پایگاه امنیتی واقع در سقز "اعتراف" می کردند. اعترافاتی که زیر شکنجه از زندانیان گرفته می شود. در سپتامبر ۲۰۱۸ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این دو فعال سیاسی در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۸ (۳۱ اکتبر ۲۰۱۹) برگزار شد. روز یکشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ (۲۹ دسامبر۲۰۱۹) از سوی دادگاه انقلاب سنندج هوشمند علیپور به اعدام و محمد استاد قادر به ۵ سال زندان محکوم شدند. هوشمند علیپور در حالی به زندان محکوم شده است که مقامات اطلاعاتی رژیم قبلا گفته بودند که هیچیک از این دو زندانی در قتل کسی شرکت نداشته اند. موضوعی که جنبه سیاسی فعالیت آنها را تایید می کند. بنا به اظهارات خانواده این دو فعال سیاسی هدف هوشمند و محمد استاد قادر فعالیت سیاسی و تبلیغاتی در میان مردم بوده است. نفس صدور حکم اعدام برای هوشمند علیپور و حکم زندان برای محمد استاد قادر یعنی دو نفری که به اتهام یک "جرم واحد" دستگیر شده اند گواه این است که محاکمات جمهوری اسلامی به چه اندازه با موازین انسانی مغاریرت دارد و تنها با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد. هوشمند علیپور، متولد سردشت، عضو خانواده ای است که از همان آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در معرض اذیت و آزار فراوان رژیم اسلامی قرار داشته اند.
مصطفی علیپور پدر هوشمند از فعالین سرشناس و خوش نام منظقه سردشت است. او به دلیل فعالیتهایش در دفاع از آزادی و زندگی بهتر برای مردم بارها از سوی جمهوری اسلامی مورد اذیت و آزار و پیگرد قرار داشته است بطوریکه ایشان در سالهای متفاوت چندین بار به حبس و جریمه نقدی محکوم شده است. مصطفی علیپور می گوید "ما به دلیل اینکه خوشی را برای همه می خواستیم از جمهوری اسلامی ناخوشی زیادی دیدیم و حکومت آرامشی برای خانواده ما باقی نگذاشت". مادر هوشمند، آمنه مولودیان، نیز از فشارها و تهدیدات مکرر جمهوری اسلامی بر خانواده آسیب های زیادی دیده است. عموی هوشمند، حسین علیپور در سال ۱۳۶۲ توسط جمهوری اسلامی اعدام شد. همچنین عموی پدرهوشمند محمد ملاعلی بیژوی در سال ۱۳۶۴ توسط عوامل جمهوری اسلامی در کردستان عراق ترور شد. لازم به توضیح است که بیشتر اعضای خانواده هوشمند علیپور بدلیل تحت پیگرد قرار گرفتن از سوی جمهوری اسلامی از ایران خارج شده اند.
حکمی که دادگاه انقلاب سنندج برای هوشمند علیپور صادر کرده است حتی طبق محاکمات مسخره جمهوری اسلامی هیچ تناسبی با "جرم" این فعال سیاسی ندارد. این حکمی علیه خانواده وی می باشد و معنایی جز انتقامجویی از این خانواده مبارز ندارد.
هوشمند علیپور با یک خواهر دوقولو متولد آبان ۱۳۷۲ در شهر سردشت است. او دریک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد. پدر و مادر زحمتکش هوشمند با داشتن یازده فرزند سعی می کردند که زندگی خوبی برای آنها فراهم کنند.
هوشنمد که شاهد رفتار توهین آمیز و بی حرمتی هر روزه جمهوری اسلامی به خانواده اش بود خشم و کینه زیادی از این همه ظلم و بی عدالتی به دل گرفت. دلش هیچوقت آرام نداشت اگر آرامش را آرزو می کرد. او در سال ۱۳۸۸ زمانی که فقط ۱۶ سال داشت در جریان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سردشت دستگیر می شود. خودش در این مورد می گوید:
"مامورین جمهوری اسلامی با گاز اشک آور و باتوم وگاز فلفل به ما حمله کردند ودر این هنگام من به زمین افتاده وتوسط آنان مورد ضرب وشتم قرار گرفتم ودستگیرشدم. مرا درداخل ماشین خودشان گذاشتند ودست وچشم بسته با خود به اداره اطلاعات بردند.درآنجا بصورت وحشیانه ای مرا مورد ضرب وشتم وکتک کاری قرار دادند وبه من فحاشی می کردند وحرفهای زشت و رکیک می زدند. در حالیکه چشمهایم را بسته بودند اثر انگشتم را بعنوان امضا بر روی برگه هایی می زدند که اصلا نمی دانستم چه هستند. در آنجا به زور اعتراف میگرفتند."
هوشنمد به چهار سال زندان و ۷۵ ضریه شلاق محکوم می شود. به دلیل اینکه هنوز به سن قانونی نرسیده بود مدتی را در کانون اصلاح تربیت ارومیه گذراند و سپس به بند یک جوانان انتقال داده شد و دوران محکومیت زندان خود را آنجا گذارند ضمن اینکه احکام شلاق در مورد وی به اجرا گذاشته شد.
هوشمند علیپور بعد از آزادی از زندان مرتبا ار سوی وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت اعضای خانواده اش احضار می شد تا اینکه تصمیم گرفت از ایران فرار کند و به عراق برود. او تقریبا بمدت چهارسال در کردستان عراق بود و در جنگ علیه داعش به مردم کردستان عراق هم کمک کرد بطوریکه حتی چند بار زخمی شد. او بعد از مدتی همچون بیشتر اعضای خانواده خود به ترکیه می آید و درخواست پناهندگی می کند. پرونده هوشمند علیپور در نزد بخش پناهندگی سازمان ملل در ترکیه ثبت شده است. او مجددا به عراق بر می گردد تا اینکه در جریان فعالیت آگاهگرانه و سیاسی در میان مردم در کردستان ایران به اتفاق محمد استاد قادر دستگیر می شوند.
جمهوری اسلامی آرزوی های جوانی هوشمند را با شلاق و زندان از او گرفت. اما نباید بگذاریم که جان این جوان راهم بگیرد. از همین رو درخواست ما از همه آزادیخواهان و سازمانهای مدافع حقوق انسان این است که تا آنجا که در توان دارند به نجات هوشمند برخیزند و به خانواده وی برای بازگرداندن هوشمند به آغوش گرم پدر و مادر و خواهران و برادرانش کمک کنند.
کمپین نجات هوشمند علیپور
۶ ژانویه ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com